Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

joep

joep

14-03-2013 om 23:50

Bijensterfte /gif

Voor wie zich, net als ik, ook zorgen maakt over de bijensterfte:
https://secure.avaaz.org/nl/bye_bye_bee_killers_dutch/?cwmpXdb

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjansje

Sjansje

15-03-2013 om 22:29

Indrukwekkend boek

Natuurlijk getekend!
Ken je trouwens het boek "De mythe van Mellifera" van Roos Boum? Gaat over het leven van bijen, geschreven vanuit de bij.
Klink wat vaag, maar heel erg de moeite waard, ik vond het een heel mooi boek, heb veel over bijen en de natuur geleerd.

Een absolute aanrader!

Hier wat er over dit boek bij Bol geschreben wordt:

De mythe van Mellifera is een spannende, verrassende eco-roman. Roos Boum kijkt vanuit de bedreigde honingbij naar de mens en de veranderingen in het milieu. De bij, die over de hele wereld aan het verdwijnen is, door o.a. klimaatverandering, pesticiden en verlies van biodiversiteit. Maar wie zorgt er voor bestuiving als er geen bijen meer zijn? Groenten, fruit, noten en bloemen kunnen onbetaalbare luxegoederen worden!

In dit bijzondere, maatschappelijk actuele sprookje voor volwassenen over de meedogenloze insectenwereld draagt Boum als terloops mogelijke oplossingen voor het bijenverdwijnprobleem aan. Dit maakt het tot meer dan alleen een spannend verhaal over trouw, verraad, oorlog en liefde. Het laat onmogelijke keuzes zien en zet de lezer aan het denken over de prijs die hijzelf en de honingbij betalen voor onze manier van leven.

Mellifera is één van de velen in de kolonie waar iedereen binnen zes weken sterft. Maar Mellifera, voor vrienden Mell, is anders. Zij is niet van plan zo snel te sterven. Ze weigert op te gaan in de robotachtige massa van het volk en ontsnapt uit haar zwaarbewaakte bijenstad. Een lugubere stad waar de macabere restanten van ingekapselde doden op straat liggen, waar de mannen in september worden afgeslacht en baby's genadeloos worden onthoofd. Met haar geliefde Nasanov vlucht ze, maar gaat het Mell lukken haar soortgenoten en daarmee de mensheid te redden van de ondergang?

joep

joep

17-03-2013 om 19:24

Sjansje

Bedankt voor je hulp en voor de boekentip. Ik ga het lezen. Gr. joep

Leony

Leony

19-03-2013 om 20:47

Bijenlint

Beste Joep (en andere geïnteresseerden!),
Als je meer informatie wilt over de situatie rond de bijen, meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Bijenlint. Dit is een platform en kennisbank over bijen. Er worden ook initiatieven ontplooid om de leefomstandigheden van bijen te verbeteren.
http://www.bijenlint.nl/nieuws/aanmelden-nieuwsbrief
Groetjes,
Leony

joep

joep

20-03-2013 om 10:03

Mierenlokdoos e.d.

Ik heb op de site gekeken, leony en ik sta versteld dat e.e.a vrij verkrijgbaar is voor particulieren en ik er zelf helaas ook weleens gebruik van heb gemaakt.

Voor wie wil weten welke middelen schadelijk zijn voor bijen (meestal gewoon in tuincentrum verkrijgbaar):

http://bijenstichting.wordpress.com/lijst-giftige-middelen/

Gr. joep

Fiorucci

Fiorucci

20-03-2013 om 13:34

Leony

Dank voor de tip, ik ga me gelijk aanmelden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.