Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

02-05-2010 om 18:18

Bijnamen/ koosnamen

Gebruiken jullie binnen je gezin andere benamingen dat wat er officieel op het geboortekaartje stond?

Ik wel. En ze slaan vaak nérgens op, ik kan nauwelijks navertellen hoe ze zijn ontstaan. Omdat ik ze ook weleens per ongeluk laat vallen als er buitenstaanders bij zijn, probeer ik het nu af te leren - want het voorwerp van mijn grote waardering heeft er langzamerhand genoeg van

Hoe is dat bij jullie thuis?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

02-05-2010 om 18:46

Nee en ja

Ik noem mijn gezinsleden bij hun naam, eventueel wat afgekort. Maar mijn echtgenoot noemt iedereen inclusief mij 'blondje' en 'kleintje' (ik ben 1.80), en onze kleuter noemt hij steevast 'Bob' (naar zijn held uit de peutertijd: Bob the Builder). Namen gebruikt hij, ook bij anderen, maar weinig.

Vera*

Vera*

02-05-2010 om 19:43

Dochter

Dochter noem ik vaak Miep. Voor man en zoon heb ik geen koos- of bijnaam.

reina

reina

02-05-2010 om 21:05

Mijn zoon kon heel lang de R niet zeggen en gebruikte een T, nu hebben beide kinderen een R in hun naam, de verbasterde namen die hij zijn zusje en zichzelf gaf gebruik ik nu soms nog, maar het mag niet van hen (klinkt ook erg stom als je volwassen bent), dus ik probeer het níet meer te zeggen.

Vic

Vic

02-05-2010 om 22:30

Jawel

Mijn oudste dochter noem ik vaak Tinus of Tientje, omdat haar naam eindigt op 'tine'. Jongste noem ik wel eens zoals ze zichzelf noemde toen ze haar naam nog niet uit kon spreken.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2010 om 16:00

Geen vaste

Ik zeg wat in me opkomt. Pollewop is er een, of druifje. Net wat er passend is bij de gelegenheid
Voor man heb ik geen bijnaam/koosnaam. Als ik iets een beetje gekscherend wil zeggen noem ik wel eens zijn achternaam. "Zeg eh... Kaasman, wat doe je nou??"
Ik heb het al vaker genoemd bij draadjes als dit, maar mijn vader noemde mijn zus heel lang 'junkie', jonkie dus. In die tijd kon hij nog niet weten dat junkie voor iets anders zou komen te staan

Zeker

mijn vriend noemt mij nooit bij mijn voornaam, ik hem trouwens ook niet tenzij er nood is

Ook

Mijn dochter is heel lang (door ernstige ziekte na haar geboorte) veel te klein geweest. Om daar een beetje luchtig mee om te gaan noemde ik haar kabouter, muppet of smurf. Helaas is het blijven hangen, zelfs nu ze naar de middelbare school gaat. Ik doe mijn best. Haar officiele naam nodigt ook nogal uit tot afkortingen met 'ie' aan het eind. Mensen met een arabische achtergrond hebben hun eigen versie voor haar naam en als je het op z'n engels uitspreekt is het net een bekakte filmster. Allemaal leuk om te doen dus
Mijn zus heet Marjolein, die noem ik Makjo of Mak, geen idee waar dat vandaan komt. Mijn vader noemt mijn moeder daarentegen vaak bij al haar doopnamen (veel en ouderwets). Altijd nog beter dan onze vorige buurvrouw, die noemde haar man 'hij van het geld'. Ze zijn inmiddels gescheiden...

Massi Nissa

Massi Nissa

03-05-2010 om 21:06

Idioot veel

Ik verzin zelfs voor veel van mijn leerlingen bijnamen - al gebruik ik ze alleen als de leerling in kwestie dat leuk vindt. Mijn dochter heet "Bolletje" omdat ze een heerlijk rond babietje was (en nu een slanke den, dus het is nog steeds actueel, haha) - "Hoempelepoempie" omdat ze dat zelf zo'n leuk woord vindt - "opa's spookje" en nog veel meer. Ik noem haar ook vaak zoeteke, vrouwtje of Wies (afkorting van haar naam). Mijn mans naam gebruik ik alleen als het dringend is, of als ik boos ben, verder altijd terms of endearment (al vermijd ik woorden als 'schatje', dat krijg ik er niet geloofwaardig uit).
Bij mij thuis had elk kind een bijnaam die in de loop der jaren de roepnaam werd. Zo heb ik een broer van wie de huidige echtgenote al anderhalf jaar (!!!) een relatie met hem had voor ze erachter kwam dat zijn bijnaam/roepnaam totaal niet overeenkwam met zijn doopnaam.
Het mooiste kooswoordje was van mijn lieve lieve oma, die me altijd met haar ruwe hand in mijn nek aaide en dan 'lief dirntie' tegen me zei.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

03-05-2010 om 23:17

Ik ben heel wee

Liefie, schatje tegen mijn echtgenoot en hij noemt mij ook zo.
Ik noem mijn jongens 'lekker ding' of snoepie. Of hun namen in de verkleinvorm

Mijn oudste broertje noem ik 'bak' Dat is dus de afkorting van etterbak. Ik weet niet meer hoe we daar zo toe zijn gekomen.
Een ander broertje noemen we allemaal, op mijn ouders na, Micky, zo heet hij niet.
De andere twee alleen met het laatste deel van hun naam en dan meestal ook nog in de verkleinvorm.

Alle vier mijn broertjes noemen mij gewoon 'zus'

reina

reina

04-05-2010 om 11:10

Mijn man noemt me nooit bij mijn volledige naam maar gebruikt altijd een soort verkleinnaampje (als ik reina zou heten, zou het reini zijn oid), dat naampje is hier op OOL overigens een nick Ik noem mijn zusje, met een lange naam, nog altijd bij de verbastering die ik er als klein kind van maakte.

soepstengel

soepstengel

04-05-2010 om 11:56

Ja veel

zoon is vaak japie of jaap, zo noemde ik hem in de buik. opvallend is als ik m zo noem dat ie dan ineens luistert....op het voetbalveld aan eht nieuwe seizoen schalde ik dus over het veld na 3 keer roepen; kom op jaap schiet eens op...blijkt trainer zo te heten...oeps...
Man noemt m ook wel een harrie.
Dochter is regelmatig mop.
Man roep ik vaak met zijn naam +je erachter( is bijna 2 meter dus soms kijken mensen vreemd op)
Op het werk hebben ook veel kindjes een bijnaam en ze vinden het eigenlijk lalemaal grappig.
1 Jongetje noemde zichtzelf altijd met naam en een held erachter en dan was ik "naam met held" erachter. Nu , 4 jaar later zeg ik het nog wel eens tegen hem en dan ligt ie helemaal dubbel.

simpel

simpel

04-05-2010 om 15:20

Simpel

ik noem mijn zus zus(je), mijn broer broer(tje), mijn dochter dochter; dat alleen bij begroetingen.

Altijd

Zoon noem ik vrijwel nooit bij zijn volledige naam, altijd afgekort of (niet altijd lief maar zeer goed bedoeld): Sweety-pie, Fat-Face, Mr Bear, Sir Whingealot, bubba, etc.

Tango

Tango

04-05-2010 om 16:51

Hier

Wordt Tangodochter al van baby af aan moppie genoemd of moppiemop. Dit komt omdat ze op 1 april geboren is, dus een echte mop en gewoon ook een moppie is natuurlijk. Ze vond het zelf altijd vreselijk, ook dat ze op 1 april is geboren vindt ze maar niets. Nu begint ze een beetje te wennen aan die bijnaam.
Tangozoon noemen we vaak mannetje, mannetjepan of kleine man. Hij is ook echt een kleintje. Als baby noemden we hem mannetjepan de ijscoman, omdat hij een speeltje aan zijn bed had met een belletje erin. Als hij dan wakker was belde hij ermee en zeiden we: daar heb je de ijscoman.

rozenstruikje

rozenstruikje

04-05-2010 om 20:35

Voor dochter heb ik 1 koosnaam al vanaf dat ze 3 maanden is ofzo. Vanaf dat ze 1 jaar is, heb ik haar voornamelijk bij haar koosnaam genoemd. Met als gevolg dat ze met anderhalf zei dat ze *koosnaam* heette en niet *roepnaam*. Zo schattig vond ik dat maar toen bedacht ik me ook dat het wat ver was gegaan want koosnaam is niet echt geschikt om de rest van je leven mee te doen. Dus ben ik de roepnaam weer vaker gaan gebruiken.
Nu heb ik in totaal 3 koosnaampjes voor haar, de 2e en 3e zijn er dus later bij gekomen en ik weet niet eens meer hoe en waarom. Ze wil op school overigens perse niet met haar koosnaam worden aangesproken.

Voor jongste dacht ik dat er vanzelf ook wel een koosnaam zou ontstaan maar dat is eigenlijk niet gebeurd. Wel noem ik hem vaak bij een naam die met 1 letter verschilt van zijn roepnaam, en dan een -ie erachter. Dat klinkt ook heel schattig.
Hij vraagt soms wel eens of ik hem schatteboutje wil noemen, geen idee hoe hij daar aan komt. Maar dat gebruik ik dus best vaak de laatste tijd.

Rozenstruikje

100%mama

100%mama

04-05-2010 om 20:54

Hier ook hoor

manlief noem ik steenvast "schatje" in goede tijden, ben ik boos dan komt zijn eigen naam om de hoek kijken Zoon noem ik vanaf zijn geboorte al "doperwtje" omdat hij compleet kaal was, godzijdank is dat goed gekomen, maar het naampje blijft wel hangen. Ook "ventje" zeg ik vaak. Mijn moeder noem ik vaak "Cootje" en mijn oma noemde ik altijd "ouwe oma" vanwege de vele achter-achter klein kinderen. Mijn vader noem ik heel vaak "Sees" verbastering van onze achternaam. Mijn zus "zus" eigenlijk altijd. XZelfs onze honden hebben een koosnaam van mij gekregen, de oudste bolle (niet omdat hij dik is, maar omdat hij 7p kilo weegt) en de jongste "zwerver" omdat hij werkelijk alles van straat pakt en hij als pup op straat is gevonden. Goh, als ik er zo over nadenk noem ik bijna niemand meer bij zijn originele naam, hahahaha. Ik ben overigens jaren lang door mijn opa "Siebeldientje" genoemd, geen ideeeeee waar dat overigens vandaan is gekomen, hahaha

100%mama

100%mama

04-05-2010 om 20:55

Hond

weegt 70 kilo, de X voor "zelf" weg....goh, wat ene spelfouten....levert vast een koosnaampje op, hahaha

Idem dito

wat een geinig draadje zeg.
Zelf heb ik ook voor heel veel mensen bijnamen, mijn familie heeft heel lang niet geweten dat de "naam" van mijn vriend eigenlijk een bijnaam is, wij noemen elkaar ook altijd bij die bijnaam. Inmiddels noemt zelfs bijna iedereeen in zijn familie hem zo.
Mijn oudste noem ik ook wel eens lange lummel omdat hij met kop en schouders boven me uitsteekt. En de jongste is een schattekind of haar naam met ke erachter.
Mijn zus noem ik al jaren sinasappel en zij noemt mij kee of cakey, voor mijn vader heette ik klaartje of klara en heel mijn familie noemt mijn jongste broer puk. Dit omdat hij dus de jongste was. Verder is onze hond een bunzel of een wuuzel en af en toe stinkdier en de kat ouwe dikke of kroelkip.. Sommige vriendinnen noem ik wel eens muts of truus en dat ben ik ook wel eens voor hun, hahahaha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.