Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

09-11-2011 om 08:21

Blinde vrouw en geleidehond bekogeld met vuurwerk

HEERHUGOWAARD - Een 66-jarige blinde vrouw uit Heerhugowaard werd maandagavond tussen 22.30 uur en 22.45 uur opgeschrikt door zwaar vuurwerk. De vrouw liep met haar blindegeleidehond over de brug op het Brandpunt (Stad van de Zon) toen er zwaar vuurwerk vlak naast haar en de hond ontplofte.

Daarna hoorde de vrouw een aantal mensen wegrennen. Zowel de vrouw als de hond zijn hevig geschrokken. De vrouw heeft na de ontploffing nog ongeveer een uur in de omgeving van haar woning rondgelopen, omdat de hond volkomen in de war was door de klap en de weg naar huis niet meer kon vinden. De vrouw is uiteindelijk door een buurtbewoner thuis gebracht. De hond moet waarschijnlijk herkeurd worden, waarbij het nog maar de vraag is of hij nog als geleidehond kan worden ingezet.

De politie neemt deze zaak hoog op en wil graag in contact komen met mensen die gezien hebben wie het vuurwerk afstak op het Brandpunt. Getuigen kunnen contact opnemen met de politie via 0900-8844.
------------------------
Potdorie, de hoogste boom is niet hoog genoeg! Mijn oudste werd zo verschrikkelijk boos toen hij dit hoorde en jongste begreep niet waarom er al vuurwerk wordt verkocht. Toen ik uitlegde dat dat ook illegaal is en uit het buitenland komt vond hij dat het in geen één land verkocht mag worden, maar goed. Deze klootzakken kunnen dat ook wel op oudjaarsdag, dat heeft niets te maken met vuurwerkregels.

Ik hoop zo dat ze de hond (en dus de vrouw) nog kunnen helpen!

Verder: volgens mij klopt het niet dat de hond de weg naar huis niet meer kon vinden. Die weg weet de begeleider maar de hond kon haar niet meer helpen bij het oversteken enzo denk ik.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja erg hè

Zo boos kun je worden van dit soort asociaal gedrag. Laat me denken aan toen jongste 1 was en vriend met hem in de buggy op nieuwjaarsdag was gaan wandelen. Van de overkant van de straat werd vuurwerk naar de buggy gegooid! Echt, die asootjes mogen blij zijn dat mijn vriend ze niet te pakken heeft gekregen.
Ik denk dat de hond uit het bericht misschien een flinke klap aan zijn oren heeft gekregen, en daardoor gedesorienteerd geraakt is. En nu misschien wel heel schrikachtig geworden is en daardoor niet meer inzetbaar voor zijn taak. Jeetje zeg.

sinas

sinas

09-11-2011 om 11:27

Woest

was ik toen ik het las! En ik mag hopen dat ze die gasten te pakken krijgen en dan mogen zij wat mij betreft dokken voor de opleiding van een nieuwe hond!! En dat schijnt kostbaar te zijn!
En voor die persoon is het ook heel erg, want een blindegeleidenhond is natuurlijk niet alleen maar blindegeleidenhond maar ook gewoon het kameraadje van de eigenaar!

Petr@

Petr@

09-11-2011 om 15:45

Triest

en je leest het steeds vaker dit soort verhalen. Afgelopen week toch ook het autotootje van een oudere vrouw op z'n kant gezet. Ik snap er niets van. Wat is daar nou de lol van?
Als ik dit soort artikelen lees pols ik altijd wat beide zonen ervan vinden. Gelukkig snappen zij het ook niet! Dus ga ik ervan uit dat ze dit niet zullen doen..

Tink

Tink

11-11-2011 om 00:46

Jee (

Zo'n hond is inderdaad kostbaar. Niet alleen in geld, en ook niet zozeer als speelkameraadje, maar die hond betekent voor een blind persoon de vrijheid om te kunnen gaan en staan waar hij wil. Een vriend van ons die ook blind is heeft een tijdje terug zijn hond verloren (beest was ziek) en staat nu op de wachtlijst (!) voor een nieuwe. Dat duurt máánden, nu al meer dan een half jaar, en al die tijd kan hij niet zelfstandig de deur uit. En natuurlijk missen ze de hond óók als huisdier.
Afschuwelijk voor die mevrouw als ze inderdaad door dit oerstomme gevaarlijke gedrag haar hond kwijt is

Tink

Tink

11-11-2011 om 00:49

Trouwens p

"Verder: volgens mij klopt het niet dat de hond de weg naar huis niet meer kon vinden. Die weg weet de begeleider maar de hond kon haar niet meer helpen bij het oversteken enzo denk ik."
Ik kan me indenken dat je als blinde na zo'n schrik ook niet meer weet wat voor of achter is, dus ook niet waar je precies bent en welke richting je op moet lopen naar huis. En je hond is door de paniek ook de kluts kwijt en kan de vertrouwde weg niet meer terug lopen. Dan ben je dus afhankelijk van een omstander om weer thuis te komen.

Tink

Tink

13-11-2011 om 00:17

Mijn punt is

... dat die blinde mevrouw dat door de schrik en door het gedoe met de hond juist niet meer kon.
Jij gaat er steeds vanuit dat ze op bekend terrein is. Dat ook wel zo zijn, maar denk je eens dat oude spelletje op een feestje in: je krijgt een blinddoek voor en wordt een aantal keren rond gedraaid, en zie dan maar weer eens uit te vinden waar je bent in die (bekende) kamer. Dat kun je niet, je bent totaal gedesoriënteerd.
Die mevrouw ziet niks! En dan moet ze in die panieksituatie een voordeur zien te vinden om aan te bellen. Jij kan dat, want jij ZIET waar die deur is, en dat er bijvoorbeeld een tuin met een hekje is waar je eerst nog doorheen moet. Maar zij niet. Haar geleidehond kan haar niet daarheen brengen want die is over de rooie van de schrik, en die moet ze misschien ook nog in bedwang zien te houden omdat het beest alleen maar wég wil. Zelf weet (ziet) ze niet of ze vooruit, achteruit, linksaf of rechtsaf moet om die deur en die bel te vinden.

Hoe het met die hond gaat, en met zijn eigenares, zou ik ook wel willen weten.

Luna

Luna

13-11-2011 om 12:06

Heel toevallig

Ik zat gisteravond te zappen en toen kwam ik langs Paul de Leeuw. Deze mevrouw was daar te gast. Ze was verdwaald omdat de hond (en zijzelf) door de schrik gedesoriënteerd was. Hoe het nu gaat: de hond is teruggenomen en wordt "getest" of hij nu nog geschikt is om als hulphond te fungeren. Het trieste is dat ze vertelde dat ze zo'n ervaring al eerder had, ook door vuurwerk. Die hond is na dat incident afgekeurd.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2011 om 17:10

In het donker ben ik ook niets waard. Ook al ken ik de weg, dan zijn er nog genoeg punten waar ik in de problemen kan komen door gebrek aan zicht. Zo sloeg ik afgelopen week net te vroeg af naar links... waar een sloot ligt. Doordat mijn voet opeens gras raakte schrok ik en heb weer een stap terug gedaan. Een dag eerder kon ik het ook al niet erg goed zien en knalde ik tegen een houten versperring op (waardoor je niet met de fiets op de stoep kan). Ik ben niet gewend om met een blindengeleidenhond te lopen, maar toen ik vroeger met onze honden liep kon ik aan de riem voelen dat de hond ergens omheen moest en dat volgde ik. Zo liep ik onze tuin bijvoorbeeld uit.
Moraal van het verhaal: als je echt blind bent (en dus niet zoals ik door goed turen ziet dat er iets verkeerd gaat) is de weg kennen niet voldoende om je te kunnen redden zonder hulpmiddel. Als zo'n hond (leuke naam heeft die hond trouwens!!) dus accuut 'buiten bedrijf' is geraakt heb je een serieus probleem. Even een tuin inlopen is er echt niet bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2011 om 17:15

Flink straffen

We zaten er niet nog verontwaardigd over te praten. Van mij mag je zulke lapzwansen een poosje opsluiten. Als het persé een werkstraf moet zijn dan maar verplicht in een asiel of als 'schurk' bij de paktraining voor politiehonden...

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2011 om 01:07

Goed zo

Inderdaad is het te hopen dat ze hiermee de daders hebben.

Tink

Tink

14-11-2011 om 01:24

Wat Luna en Kaaskopje zeggen, dat bedoel ik dus ook. De weg weten is niet meer voldoende in een panieksituatie.
Tuurlijk P, een hond weet niet 'de weg' (hoewel, zijn vaste uitlaatrondje weet ie echt wel, en vaste routes van/naar winkels of andere plaatsen waar de baas vaak heen gaat ook), maar dit was geen normale situatie en dus kon de mevrouw niet zelf hulp vinden. Zie ook wat Luna en Kaaskopje zeggen.

Vaste routes

Een blindegeleidehond kan wel degelijk bepaalde routes cq bestemmingen leren. Je kunt op bepaalde momenten het commando geven om naar huis of naar bestemming X te gaan. Ik heb geen idee of ze op dat moment op een voor de hond bekende route liepen, maar dat doet eigenlijk niet terzake. Zoals Tink al heel beeldend beschreef, als je je niet eens kunt oriënteren, kun je ook niet naar huis.

sinas

sinas

14-11-2011 om 20:39

Helaas

ik hoorde vanmiddag op het nieuws dat ze al weer vrij zijn. Ze beweren die vrouw en hond niet gezien te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2011 om 00:15

Tja... dat kan...

het kan natuurlijk dat dat waar is, handig voor ze dat zij ze zéker niet heeft kunnen zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.