Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

08-12-2008 om 17:29

Bn'ers die zich inzetten voor een goed doel. Mag dat?

Ik start zelf wel een draadje voor alle voors en tegens al in het andere draadje besproken zijn.

Iris zei (hier ergens naar boven): Buiten dat ik Marco Borsato een engerd vind en ook zijn muziek niet mooi vind, is nog wel het ergste dat hij zich ook al voor goede doelen in gaat zetten. Ik mag trouwens al die bn-ers niet die opeens zich met zielige kindjes en zo gaan bemoeien. Zo van, kijk eens hoe ik met ze begaan ben en ook waarschijnlijk om hun schuldgevoel af te kopen dat ze zoveel geld hebben, misschien? Ik bedoel...gewone mensen met minder geld die zich inzetten voor goede doelen en daar echt bij bgeaan zijn, daar heb ik veel meer respect voor, maar dat is geloof ik een andere discussie.

Wat vinden jullie daarvan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

08-12-2008 om 17:34

Ach

Een bekende kop krijgt nou eenmaal meer aandacht dan de mijne en daarom zal een BN-er in de praktijk ook meer geld ophalen dan een ON-er (onbekende Nederlander), o.a. doordat de aandacht meer op het doel gevestigd wordt. Dus van mij mogen ze. Heel veel mensen kenden volgens mij de Voedselbank niet of nauwelijks (heb ik gemerkt toen we er vorig jaar een bijdrage voor vroegen) en door de Frogers is het opeens bekend geworden. Prima toch? Volgens mij zet Marco Borsato (waar ik ook geen fan van ben) zich trouwens al jaren in voor Warchild, dat is niet iets van de laatste tijd.

Petr@

Petr@

08-12-2008 om 17:56

Bn-ers

zijn toch ook mensen, dus waarom zouden zij minder begaan zijn met goede doelen dan de "gewone" mensen?
Ik vind dat juist BN-ers zich in moeten zetten voor goede doelen, zij krijgen meer voor elkaar (en dus ook meer geld los) dan de "gewone" mens!
Wat vind jij er trouwens van Pelle?

gr.
Petr@

Dons

Dons

08-12-2008 om 18:31

Reina

Volgens mij zet Marco Borsato (waar ik ook geen fan van ben) zich trouwens al jaren in voor Warchild, dat is niet iets van de laatste tijd.

Hij is al jaaaaren populair. Al vanaf zijn hit "dromen zijn bedrog". Dus die vlieger gaat niet op.....

reina

reina

08-12-2008 om 21:29

Dons

Ik reageerde op "dat hij zich ook al voor goede doelen in gaat zetten", ik lees dan alsof hij daar nu mee begonnen is. Terwijl dat niet zo is. Dat hij al jaren bekend is weet ik

Iris

Iris

08-12-2008 om 21:58

Goede doelen

Ik vind het prima dat hun geld naar goede doelen gaat, maar ik denk toch dat het weer een vorm van aandacht voor zichzelf is, en dat staat me tegen.

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2008 om 23:02

Tja

Dat ligt er een beetje aan. Ja, ze genereren een hoop geld. Maar aan de andere kant: ik vind het ook raar als je dan hoort dat een Ruud Gullit of een Caroline Tensen betaald willen worden door de Postcodeloterij. En dat ze in 5-sterren-hotels zitten in verre buitenlanden, zich effe hier en daar laten fotograferen en weg zijn ze weer. Dát geld mogen ze van mijn dan ook wel gewoon aan het goeie doel geven.

Tirza

tonny

tonny

08-12-2008 om 23:15

Prima

Prima, wat kan daar in vredesnaam op tegen zijn? Moeten ze uitsluitend prive van hun geld en goed genieten dan? Dat zou ik veel raarder vinden.

Ik vind het uitstekend als ze ook elders in de wereld rondkijken en daar iets nuttigs doen met wat ze hebben verdiend met hun bezigheden.

En wat altruisme en egoisme betreft: je doet nooit iets goeds uitsluitend voor een ander, er zit altijd iets voor jezelf bij. 'Heb je naaste lief als jezelf'. Niet méér dan jezelf.

tonny

En dat tirza....

....is nou juist niet het geval bij Marco Borsato. Hij betaalt alles zelf, alle tripjes, alle hotels, niet alleen voor zichzelf maar voor de hele club die met hem meereist onder het motto dat het geld dat hij daarmee uitspaart voor Warchild is. Ik ben het ook niet met Iris eens. Juist als je hoofd bekend is, kun je er maar beter ook iets nuttigs mee doen. En dat is inderdaad publiciteit genereren voor de goede zaak. Niks mis mee wat mij betreft en het levert meer aandacht dan dat ik op een zeepkist ga staan

Julie

Julie

08-12-2008 om 23:28

Helemaal niks mis mee

Ik stel me wel eens voor dat ik mijn dromen verwezenlijkt heb, dat ik hartstikke rijk ben (dat is niet een van mijn dromen, maar stel) wat zou ik dan nog met al mijn geld willen? Nog een motorboot? Nog ergens een buitenhuis? Nee, ik kan me heel erg goed voorstellen dat je eigen leven op een gegeven moment genoeg ingericht is en dat je nog geld over hebt om andere mensen te helpen. Dat kan ik me écht heel goed voorstellen. BN'ers zijn net gewone mensen, ze hebben ook een hart. Ik zou indien geld over en een bekende kop die helpt bij het verwezenlijken van een doel, me daar zeker voor inzetten. Juist om de maatschappij iets terug te geven voor wat ik heb kunnen bereiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2008 om 00:59

Gewone mensen

Ik, en mijn dochter ook, zijn absoluut begaan met arme kindjes in Afrika. Mijn dochter heeft vast in haar hoofd dat het er ooit van zal komen dat ze 'iets' gaat doen op dit gebied. Maar wat kost een vliegticket naar hartje Afrika? Dat hoesten we niet zomaar op. Bekende mensen worden gesponsored of hebben blijkbaar genoeg op de bank staan om te gaan. Dat is hun voordeel. Als ze met dat voordeel iets kunnen betekenen voor die 'arme kindjes' vind ik dat we niet moeten zeuren over hun bekendheid en wat hun motieven zijn.
Ik heb bij een Sinterklaasdraadje al verteld dat ik een Afrikaanse theepot heb gekregen die gemaakt is door verstoten ongehuwde moeders. Dat de eigenaar van de winkel van de theepot op die manier meehelpt om die moeders van een inkomen te voorzien vind ik echt geweldig. Als particulier is het dus wel mogelijk, maar ik denk dat dat vaak ook tot stand komt door toeval. Hij of zij is daar, ziet iets en bedenkt dat er iets moois van te maken valt.

Chantelle

Chantelle

09-12-2008 om 10:31

Marco borsato

Marco is nou net een BN-er waarbij ik niet twijfel aan zijn integriteit als het gaat om zijn betrokkenheid bij War Child. Daar heb ik grote bewondering voor (los wat ik van zijn muziek vindt). Een klein voorbeeld: Marco wil best wel een interview geven maar "eist" vaak dat er ook minimaal een vraag over Warchild wordt gesteld. Niet om zichzelf te profileren, maar om aandacht te vestigen op Warchild. Ook tijdens zijn concerten besteedt hij vaak aandacht aan Warchild.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2008 om 12:29

Juist goed

Bekende mensen krijgen veel meer voor elkaar dan onbekende. Goed dus dat juist zij aandacht vragen voor goede doelen.

Heb er trouwens ook geen enkel probleem mee als zij zich op deze manier willen profileren.

Ardnax

Ardnax

10-12-2008 om 10:43

Gisteravond

Gisteravond ben ik naar de try-out van de oudejaarsconference van Youp van 't Hek geweest. Ook hij stipt even aan dat alle BN-ers opeens willen laten zien hoe goed ze zijn voor de minderbedeelden (overigens, de Frogertjes hebben het alleen maar gedaan om aan Blaricum te laten zien hoe zij er over 2 jaar bij zitten.....). Ook Youp gaf de aandacht aan de foster parents kindjes en reisde voor 3 weken af naar een 5-sterren resort in Afrika en ging een kwartiertje naar de arme kindertjes in een vluchtelingenkamp om opgedroogde vliegen uit de ooghoekjes te krabben en om ze te vertellen dat ook hij wel eens gekampeerd heeft en wel 2 dagen geen warm water had.....
Oftewel, er zullen vast wel integere BN-ers bij zitten (naar mijn mening is Marco B. er daar 1 van, net zoals Monique van de Ven), maar ook een heleboel die het voor de gratis reclame doen.
Grtz.
Ardnax

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2008 om 13:56

Okee

afschaffen die hap en kijken wat er gebeurt als we niets doen?

Ardnax

Ardnax

10-12-2008 om 16:41

Altair

Nee hoor. Als hulpbehoevende mag je zonder vragen en zonder verplichtingen elke hulp aanvaarden die je geboden wordt (zolang je je psychisch bezwaard voelt, maar dat is aan de hulpbehoevende zelf).
Zelfs als het uit een crimineel hart komt, heeft een hulpbehoevende het recht om te ontvangen, zolang hij/zij daarmee niet bewust een strafbare feit pleegt.
Grtz.
Ardnax

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2008 om 01:47

Stoppen is onzin

Een andere vorm van steun verlenen zou misschien beter zijn. De steun niet aan de regering geven maar direct aan de mensen die het nodig hebben. Microkrediet bijvoorbeeld is zo'n voorbeeld waarbij de bevolking wordt gestimuleerd zelf iets aan de omstandigheden te doen. Maar als de situatie zo ernstig is dat mensen langs de weg neervallen heb je het niet meer over microkredietjes verstrekken, dan gaat het om levens redden. En of een land nou corrupt is of niet, alle hulp die dan wel goed terecht komt vind ik welkom.
Ik ben een grote voorstander van organisaties als het Rode Kruis. Die gaan zelf naar crisisgebieden toe en verlenen hulp zoals in dat gebied nodig is en blijven ook om te helpen als de crisissituatie voorbij is. Zo houden ze er ook zelf de controle over.

tonny

tonny

11-12-2008 om 11:07

Over stoppen en doorgaan...

Wat me altijd enorm dwarszit is dat landen waaraan vanuit welgestelder landen hulp wordt verleend vaak machthebbers hebben die zich weinig aan de behoeften van de eigen bevolking gelegen laten liggen.

Corruptie, machtswellust, eigen mensen bevoordelen... Het voelt soms enorm zinloos!!

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2008 om 12:16

Die corruptie is ook weer verklaarbaar

Erg genoeg is die corruptie nog te verklaren ook. Als in dat soort landen een machthebber machthebber afraakt is het maar de vraag hoe hij eindigt. Zeer waarschijnlijk krijgt hij geen gouden handdruk, wachtgeld of goed pensioen, zoals bij ons gebruikelijk is, dus wat doet hij? Hij gaat zichzelf tijdens zijn machtsperiode verrijken zodat hij zich nooit meer zorgen hoeft te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.