Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

RR

RR

08-08-2009 om 09:28

Boekenclub starten

Ik wil graag een boekenclub starten. Wie heeft hier ervaring mee? Ik dacht zelf aan een boekenclub van ongeveer 6 of 8 personen. Wie zit zelf in een boekenclub en hoe gaat dat precies in zijn werk?

Groet RR

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

08-08-2009 om 09:43

Doel?

Wat is het doel van een boekenclub?

tonny

tonny

08-08-2009 om 09:50

Je bedoelt een leeskring?

Dat een groepje mensen samen hetzelfde boek leest en daarover van gedachten wisselt?
Volgens mij heeft de bieb daar info over.

Tonny

Ik 'heb' een leesclub

Aantal jaar geleden bewust opgestart. Ben dol op lezen, maar door drukte (combi gezin-baan-studie) kwam ik niet verder dan wat luchtige boeken. Ook best lekker, maar ik miste het lekkere 'bijten' in een goed boek. Daarnaast sprak ik wel eens spontaan met een vriendin over een boek dat we beiden gelezen hadden, en vond ik het vaak erg leuk om te horen hoe zij er een andere 'laag' in had gelezen dan ik. En keek daarna soms met andere ogen naar een bepaald personage.

Ik heb vrij uitgebreid rondgemaild (vriendinnen, buurvrouw, collega's, moeder van school etc.) dat het mij leuk leek. Insteek: literatuur waar ook wel het nodige over te zeggen en bespreken valt, om de beurt gastvrouw en verder gezamenlijk in te vullen. En, wat mij betreft, vooral ook vrouwen die ik niet al kende. Want die zitten veelal op dezelfde golflengte, terwijl ik juist input van andersdenkendenen en anderslezenden leuk zou vinden.

Dat leverde al snel een leuke groep vrouwen op. We zijn gestart met 7, inmiddels zijn we met 8. Er zijn in de tussentijd 2 afgevallen, maar er was een 'wachtlijst' (althans, vrouwen die aan 1 vd leden hadden gemeld 'oh leuk, dat lijkt me ook wel wat') dus die plekken waren snel weer gevuld. Wel allemaal van dezelfde leeftijd, maar verder toch wel verschillend. Er zijn er twee die van heel zware kost houden, en ook een paar die naast de leesclubboeken toch vooral neigen naar wat luchtiger spul.
Allemaal zijn we het er over eens; we zouden een heleboel bijzondere boeken anders wellicht niet gelezen hebben, dan wel niet uitgelezen. De druk van weten dat er een leesclubavond aankomt dwingt mij vaak om niet lekker TV te gaan kijken want moe-moe maar toch het boek ter hand te nemen. En daar vervolgens erg van te genieten.

Ooit gestart met Arthur Japin, hebben we inmiddels schrijvers als Tommy Wieringa, Connie Palmen, Annejet van der Zijl, Yvonne Keuls, maar ook Amos Oz (mijn absolute favoriet!). En natuurlijk leesclubklassiekers als Jan Siebelink 'Knielen.. ' en De geschiedenis van de familie Meijer.
Qua regels veranderen we af en toe. We hebben aanvankelijk gezocht naar een goede vorm om het te bespreken. We hebben een interview-vorm gehad (persoon A interviewt B ca. 10 minuten, B daarna C etc.). Of om de beurt iets vertellen wat ons raakte etc. Nadeel is dat de wat welbespraaktere meer aan bod komen. Nu zorgt gastvrouw voor goede vragen, die (nu we elkaar al een poos kennen) ook wel raakvlakken zoeken met onszelf. Veelal kun je goede vragen vinden op internet, er zijn de nodige websites van leesclubs.

Wij komen ca. 1 keer in de 2 maanden bijeen. Vaker zou te veel worden.

Ik ken iemand die ook in een leesclub zit en die maken er iedere keer een heel theater van. Bij Pauperparadijs kreeg je bv een krant mee als je naar de wc moest, er waren allemaal heel simpele hapjes etc. Bij Bruidsvlucht waren ze allemaal in het wit.. enfin. Je kunt het zo jolig of serieus maken als je zelf wilt.
Het ligt eraan waarom je het wilt. Wil je echt boeken bespreken, dan helpt het om dat ook duidelijk te maken in je uitnodiging. Is het meer om af en toe gezellig bijeen te zijn met vrouwen, dan zou ik ook dat wel echt zeggen. Anders zit je in het eerste geval misschien met iemand die al na een kwartier zegt, 'ja, ik vond 'm ook wel leuk. Wijntje allemaal?'. Of in het tweede geval met iemand die zich in de psyche van het karakter heeft verdiept terwijl de rest het al lang over school of kinderen of mannen heeft ...

Wij hebben (omdat het ondertussen wel steeds gezelliger werd) gesteld dat we om kwart over 8 bijeen zijn. Tot 9 uur is het koffie/thee bijpraten etc. Om 9 uur start de gastvrouw, zij is ook 'gespreksleidster en houdt in de gaten dat de discussie 1 blijft (dus niet een heleboel losse gesprekken door elkaar) en niet afdwaalt van het boek.

Komend jaar 'bestaan' we 5 jaar, en gaan we een weekend naar het boekenhotel om dat te vieren. Lijkt me enorm gezellig!

Oh ja tot slot. Wij hebben bewust besloten niet via de bieb deel te nemen. We wilden vrije keuze vwb het boek. Je kunt echter idd een 'leeskoffer' bestellen. VOlgens mij iets van 8 exemplaren van een boek + vragen. Ik vond 't wel vrij prijzig. Daarnaast wil ik ieder boek gewoon lekker zelf hebben. Ik plak er van alles in met notities en vragen die ik tijdens het lezen bedenk voor de leesclub.

Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes,
Mare

tonny

tonny

08-08-2009 om 20:20

Aanstekelijk verhaal mare!

Dat wordt vast een goed voornemen voor het nieuwe seizoen, leuk om te lezen!!

Kunnen we ook een virtuele leesclub bij 'Gezellug' starten of wordt dat te ingewikkeld?

tonny

Tonny....

ik doe mee!!

Ingrid

Tonny en ingrid

Dat lijkt mij ook wel leuk, en wij zijn vast niet de enigen!

Count me in

Lijkt me leuk! (virtuele boekenclub). Zal morgen ff mijn vakantielijstje bespreken in HNH.

Ha tonny!

we zijn al met zijn 4-en!! Ik zou zeggen, laten we het maar doen. Nog een paar man erbij, beetje brainstormen over hoe we het gaan doen (boek kiezen? Pas over praten als we het allemaal uit hebben? Hoevaak/lang? Of houden we het open? Wij kiezen een boek en een datum...vanaf 1 oktober wordt er in gezellug gediscussieerd over boek X. Lijkt me ook wel lollig. Kunnen er per keer ook nog andere mensen aanschuiven als ze zin hebben...ha. ik word enthousiast!

Ingrid

tonny

tonny

09-08-2009 om 16:57

Oke, we gaan van start!

Naar Gezellug allemaal, lieve lezers, en wie kiest het boek? We zullen het uit hebben voor 1 oktober en dan begint het gesprek.

Tonny

Om de beurt?

Laten we om de beurt een boek kiezen? En dan Tonny nu als eerste? Zeg enne, is het dan de bedoeling dat we bijv. Ingrids voorstellen óók in het Engels gaan lezen? Of mag ik me lekker lui tot de vertaling wenden?
Goeie tip van Pelle, zeker wat recentere titels heb je net zo snel bij de bieb.

Anneque...ik heb in gezellug gereageerd...

dat houdt de boel helder. We moeten in hnh ook maar even reclame maken voor dit nieuwe idee...

Ingrid

Aha!

Istie er al, dan kom ik eraan!

tonny

tonny

10-08-2009 om 09:37

Op naar de virtuele leesclub!

Kijk even bij Gezellug, als je daar nooit komt.

Tonny

RR

RR

10-08-2009 om 12:51

Hier heb ik zeker wat aan!

mare, bedankt!

RR

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.