Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Boter op brood


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

02-06-2012 om 23:09

Eens met rosa!

Brr, margarinecake, het is de zonde gewoon niet waard. Als je dan iets potentieel ongezonds eet (taart oid), dan wel iets dat echt, echt lekker is.

Spruitje eet wel margarine, maar alleen onder hagel etc. Man eet alleen Butter, en dat is dus geen margarine nee. En ik? Olijfolie op brood, heerlijk!! Roomboter heel zelden, wel kruidenboter (zelfgemaakt, van echte roomboter, alsjeblieft.)

Ik keek eens verbaasd op toen ik in een mij onbekende supermarkt naar de boter vroeg en naar de kuipjes margarine werd geleid. En ik kon het niet laten te zeggen: dat is geen boter, dat is margarine. Haha! Daar kan ik toch geen taart mee bakken?

Margarine, nee, ik vind het maar een rare uitvinding...

Valkyre

Valkyre

02-06-2012 om 23:13

Oh en skik

Boter/margarine onder je kaas, getsie inderdaad! Dat heeft hier de prachtige benaming "broodje schuifkaas." Gruwel.

kamille

kamille

03-06-2012 om 00:39

Lätta

Dat is dat spul dat ze jaren geleden toch vergeefs als roomboter hebben willen verkopen? En scoopen, dat is toch met je broodkorst in de Lättapot duiken, en dat in een tijd dat men harder dan ooit hamert op gezond en verantwoord eten? Ook schijnt er extra zout in te zitten, als ik de promotieberichtjes van enkele maanden geleden mag geloven.
En er zit, hoe lang hebben ze vergaderd om hierop te kunnen komen, opgeklopte lucht in! Opgeklopte lucht!

Roomboter

Ik heb nou juist altijd begrepen dat roomboter hardstikke vet is. (En duur, daarom kiest niet iedereen voor die variant.) Zelf doe ik altijd gewone halvarine op m'n brood. Qua smaak heb je daar trouwens ook variaties in, misschien dat de margarine-haters nooit het juiste merk hebben gevonden?

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2012 om 09:30

Middenweg

Op brood gaat halvarine, maar bakken altijd met roomboter. Anders liever niet..)

Ook middenweg

Op brood halverine en bakken met roomboter. En op hoogtijdagen staat er ook roomboter op tafel (3 keer per jaar ofzo). Maar het is niet dat ik gruw van baksels met margarine....Die vinden wij ook best lekker. Als ik echt inkoop om te bakken zal het roomboter zijn, als ik onverwachts opeens ga bakken (zin in, appels over,winkels dicht) zal het margarine worden...
En die Lätta boter...de reclame heb ik niet gezien, maar volgens mij hebben ze een grote afzetmarkt in Duitsland...Daar staat die Látta in grote getalen...(maar nooit gekocht hoor, dus geen idee hoe het smaakt).
groeten albana

Ely

Ely

03-06-2012 om 10:30

Latta

Latta probeert met dat 'scoopen' de hoeveelheid smurrie die we eten sterk omhoog te brengen. Deed me denken aan de poedersuikerfabrikant die de gaten van de strooibus vergrootte en de kauwgomfabrikant die in de reclame laat zien dat iedereen van dit merk elke keer twee kauwgumpjes pakt ipv 1.
Leuk geprobeerd toch

On topic: ik ben ook roomboter en olijfolie fan. Iets anders hebben we hier ook niet in huis . Maar ik eet niet elke dag roomboter maar daar moet ik bij vermelden dat ik ook niet elke dag brood eet en niet op elk broodje boter smeer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jade

Jade

03-06-2012 om 11:11

Lara10,

een posting waar ik het he-le-maal mee eens ben

kamille

kamille

03-06-2012 om 11:13

Lara10

De eetpolitie, hahaha, die houden we er in!
Hier eten we alleen boter op hoogtijdagen. Kerst en pasen is niet compleet zonder boter! Ik ben opgegroeid in de tijd dat boter luxe was en de kerstboter en dat krijg je er nooit helemaal uit. Tegenwoordig is boter weinig duurder dan kunstboter, en dan bedoel ik niet de supergoedkope van-je-mes-val-halvarine maar toch komt er op "gewone dagen" een pakje surrogaat op brood. Misschien minder lekker, maar ooit heb ik geleerd dat er extra vitaminen in zitten die roomboter niet heeft en die toch belangrijk zijn. En ik lees toch regelmatig topics over vitamine D tekorten, dus zo overbodig is dat niet.
Verder moet ook ik op de lijn letten, en dan bewaar ik op aanraden van de diëtist de vettere roomboter toch liever voor die hoogtijdagen

kamille

kamille

03-06-2012 om 11:15

Ely

Ik ben het helemaal met je eens

Voor bakken en braden gebruik ik vloeibare Blue Band o.i.d., en voor een aantal gerechten olijfolie.

Olijfolie op brood is een mediterrane gewoonte, ik weet dat het bestaat en misschien moet ik het gewoon een keertje proberen, maar als ik er al aan denk krijg ik spontaan opborrelend maagzuur. Het lijkt me zo vét, ook omdat het lastiger te doseren is dan boter!

Sjansje

Sjansje

03-06-2012 om 11:33

Spons?

Olijfolie op brood; hier leer je nog eens wat!
Had ik nog nooit van gehoord, en kan me er ook niet echt een voorstelling van maken.
Is die olie dan een vervanging voor boter? En komt dan bijvoorbeeld hagelslag, pindakaas, kaas, vleesbeleg bovenop?
En fungeert het brood dan niet als een soort spons? Dus dat heel die olijfolie daar dan zo lekker intrekt?
Zeker als je 's ochtends brood smeert om mee te nemen naar het werk?
Vragen, vragen, vragen.....

nathalie

nathalie

03-06-2012 om 11:47

Hoera lara

nu durf ik weer te reageren hier. Wij zijn ook niet zo strak in de leer en we durven gerust margarine te gebruiken of af en toe met een zakje of pakje te koken. En iedereen is hier gezond met een goede conditie en geen overgewicht, en moeilijke eters zijn we ook al niet.

Sjansje

Sjansje

03-06-2012 om 12:02

Mannen

Wie weet houden mannen wel meer van scoopen dan vrouwen

+ Brunette +

+ Brunette +

03-06-2012 om 13:16

Sjansje

In de landen waar ze brood met olijfolie combineren, bestaat geen boterhammencultuur zoals in Nederland. Mocht iemand een broodje meenemen naar zijn werk, dan gaat daar rechtstreeks het beleg op, dus zonder boter. Al is het in zuidelijke landen gebruikelijker om iets te eten in de bar om de hoek of warm eten (iets met rijst, macaroni, enz.) mee te nemen, desnoods wordt dat koud opgegeten. Hagelslag is typisch Nederlands en ook pindakaas is niet gebruikelijk. Wel ken ik een smeersel dat ruwweg bestaat uit gepureerde kaas met olijfolie en flink wat knoflook.

Om te illustreren wat voor rol boter in bepaalde landen speelt: in Zuid-Europa kreeg je in een niet-toeristisch restaurant vroeger nooit boter bij je broodje. Inmiddels is dat onder invloed van het toerisme veranderd. Ook worden er meer sandwiches e.d. gegeten dan vroeger. Een jaar of twee geleden nodigde een Spanjaard me mee uit eten en zaten er cupjes boter bij het brood, hij zei dat ze dat anders nooit deden en dat mijn aanwezigheid hier debet aan was.

Wat betreft de sponsfunctie: in Spanje gebruiken veel mensen een stuk brood om na afloop van de maaltijd het bord mee schoon te vegen, zo benut je de vlees- en sausresten.

Sjansje

Sjansje

03-06-2012 om 14:01

Brunette

Dat dat in zuidelijke landen zo werkt weet ik.
Ik vroeg me alleen af hoe dat dan in Nederland gaat, met onze gewone bammetjes.

marinade

marinade

03-06-2012 om 14:59

Vette glibber

Wat heb ik aan vette glibber in huis: roomboter (biologisch), vloeibaar bakprodukt (ik snap dat mensen van het woord over hun nek gaan, maar ik vind het prima), olijfolie in een grote fles, notenolie etc. in een klein duur flesje, margarine voor op het brood (en ja, ik heb een favoriet). Dus vanalles wat. Ik gruw denk ik gewoon niet zo gauw. Er wordt iig veel gegruwd viel me op.
Net als sjansje verwonderde ik me over de olijolie op brood, en zag de gestampte muisjes al vrolijk zwemmen in de mediterrane plas. Olijfolie werkt prima op stevig zuurdesem brood of Turks brood, maar op de gemiddelde volkoren boterham, neuh. Oh, ja en weglopen bij de bakker die de keuze heeft tussen margarine en roombotercake: waarom? Je kunt toch kiezen?
En wat vind ik het lekkerst: roomboter en olijfolie, dat dan weer wel. Dus ik kom er bij de eetpolitie met een waarschuwing vanaf.

Maylise

Maylise

03-06-2012 om 15:29

Olijfolie op brood

Olijfolie op brood en dan hagelslag lijkt me niet echt lekker Ik doe alleen olijfolie op brood als het om een stukje brood gaat bij het warme eten. Niet op een boterham en dan vervolgens hagelslag erop.

Met olijfolie kan je wel oud brood iets zachter maken maar daarna zou ik er geen zoet beleg meer opdoen. Dan kan je ze beter toasten en dan jam erop. Getoast brood met jam vind ik sowieso wel lekker. Maar dan dus geen boter erop.

Maylise

Maylise

03-06-2012 om 15:35

Boter

Ik noem trouwens alles boter. Omdat ik het bijna nooit eet ken ik de verschillen in smaak ook niet zo goed. Ik bak zelden een cake of koekjes maar als ik dat doen dan wel roomboter want dat staat meestal op het recept.

Vlees bak ik nooit in boter. Of in eigen vet of in olijfolie of in zonnebloem olie.

Knoflook brood is hier wel geliefd. Ik koop dan kant en klare knoflook boter. Dat smeer je op brood en dan even 10 minuten in de oven. Of nog beter kant en klaar kopen en dan zo in de oven schuiven. Is wel duurder maar scheelt weer tijd.

Een van de kinderen wil altijd gezouten boter hebben dus dat koop ik braaf maar ik eet het zelf nooit. Ik meen dat dit ook roomboter is.

Ik koop dus eigenlijk nooit margarine of zo maar ik zou het wel boter noemen waarschijnlijk.

+ Brunette +

+ Brunette +

04-06-2012 om 14:01

"altijd olijfolie op brood"

Vermoedelijk eten zulke personen nooit hagelslag of ander zoet beleg. Zulke mensen heb je.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2012 om 21:47

Receptje

Olijfolie met wat bruschettakruiden mengen. Op niet al te dikken plakjes stokbrood smeren en even in de oven. Heerlijk bij de soep bijvoorbeeld maar ook gewoon als borrelhapje, of als je tapas eet.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2012 om 22:00

Boter = alles, behalve olie

Wij noemen alles boter. Maar ik maak wel onderscheid tussen bakboter en broodboter. In beide gevallen gaat het dan om margarine. Blueband vind ik prima bakboter. Op brood hebben we sinds een tijdje ook Blueband. We kochten daarvoor altijd eigen merk margarine. Tot Blueband een keer in de reclame was en ik zo'n kuipje in huis haalde. En ik vond het echt een stuk lekkerder dan de eigen merk margarine die we gewend waren. Hier dus Blueband 'boter' voor als we smeren of braden. Gerechten die in 1 pan bereid worden, dus vlees en groente met een sausje maak ik altijd met olijfolie. Aardappels bak ik met boter (= in ons geval margarine) en olijfolie. Echte boter gebruiken we niet vaak. Ik vind het lekker, maar wil het eigenlijk speciaal houden. Met feestdagen zoals anderen al aangaven, wordt bij ons kwistig met roomboter gebakken en gesmeerd.
Ik heb overigens totaal geen probleem met een plakje cake waar margarine voor gebruikt is.

Ise

Ise

05-06-2012 om 10:09

Boter

Ook wij noemen alles boter. Roomboter noem ik roomboter, maar dat heb ik bijna nooit in huis omdat niemand daar van houdt. Cake's en taarten bak ik wel eens met roomboter, maar net zo makkelijk met een pakje blueband of het AH-merk. Er zal best smaakverschil in zitten, maar inderdaad....who cares.
Hier gebruiken we meestal wel boter. Een flinterdun laagje bij hartig beleg, een dikkere laag bij hagelslag. Een verse witte boterham met boter en pure hagelslag.....bijna een gebakje (terwijl ik normaal gesproken juist van donker brood houd).
Ik kies de halvarine of margarine die ik gebruik uit op smeerbaarheid. Niet dat de 'boter' steeds van je mes glijdt. Als er vriendjes of vriendinnetjes komen eten en ze smeren niet zelf hun brood dan vraag ik of ze met of zonder boter willen. Ik geloof niet dat één van de kinderen dan teleurgesteld is als het geen roomboter blijkt te zijn. Mijn ex-schoonmoeder zou mij verbeteren als ik halvarine/margarine boter zou noemen. Op mij zou dat snobbistisch overkomen

bibi63

bibi63

06-06-2012 om 17:07

Volgens mij

Is het fenomeen 'boter' ooit begonnen met roomboter. Later kwamen margarines en aanverwanten. In de volksmond heet dit ook gewoon 'boter', maar geen 'roomboter'. M.i. is 'boter' dus het smeerseltje wat je op je brood smeert onder het beleg, los van het feit of het gemaakt is van koeienmelk of van plantaardige oliën. Roomboter is een soortnaam, net als margarine (of halvarine), tezamen heet het 'boter'. Eigenlijk hetzelfde als 'brood'. Ooit is er brood 'ontworpen'. Hoe dat precies samengesteld was weet ik niet, maar het was 'brood'. Nu heb je wit, bruin, meergranen, zonnebloempitten, mais enz enz enz, ongetwijfeld heel anders dan het oorspronkelijke brood. Maar we noemen het nog steeds 'brood' al dan niet met de
aanvulling 'mais'brood, 'volkoren'brood, 'krenten'brood enz.
Gr. Bibi

Vic

Vic

06-06-2012 om 18:08

Nou

Volgens mij is 'boter' een beschermde naam en mag je andere zuivelsmeersels geen boter noemen. Volgens de warenwet dan, hoe je het zelf thuis noemt staat natuurlijk vrij. Zo zijn er ook mensen die hagelslag 'muisjes' noemen

Vic - ot (muisjes)

In het grote Jip en Jannekeboek staat een verhaal waarin Jip zijn boterham moet opeten (een terugkerend probleem in die verhalen overigens) en uiteindelijk het allerlaatste stukje aan Beer voert. Op die boterham zitten 'muisjes', en ik denk daarbij altijd aan de anijsvariant, maar aan het eind wordt vermeld dat Beer kleeft van de boter (of dit margarine is of echte boter wordt niet vermeld ) en bruin ziet van de muisjes. Dat moet dus chocoladehagel geweest zijn, die kennelijk in die tijd nog 'muisjes' werd genoemd.

In Indonesië heet hagelslag overigens 'mesjes', ook ontleend aan muisjes.

Dus kennelijk heette hagelslag vroeger muisjes en houden sommige mensen hardnekkig aan die gewoonte vast.

Groeten,

Temet

Boter is beleg op zich

Mijn oma vertelde.....
Boter is beleg. Je kreeg op karige dagen een boterham...(dat wast het), op rijkere dagen een boterham met reuzel, of boter, of kaas. Nooit boter + beleg.
Brood + boter + beleg is een voorloper van nog meer gekkigheid op brood: Brood + boter + sla + tomaat + kaas + pesto.
Kunnen we de boter weg laten? Ja. Of het beleg natuurlijk. Maar ik kan het niet helpen: een boterham met boter (die van vette melk natuurlijk) én pindakaas vind ik veel lekkerder dan een boterham met alleen maar pindakaas.
Groet,
Miriam Lavell

Ely

Ely

07-06-2012 om 10:22

Miriam

Terwijl ik jouw posting lees zet ik net mijn tanden in.... Een boterham met roomboter en pindakaas
Vreselijk vet maar heerlijke energiebom

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wisse

Wisse

08-06-2012 om 00:39

Yuk!

Een boterham met boter en pindakaas... brrrrr!

Boter + smeer vind ik in het algemeen niet lekker, behalve bij jam, dat liever wel met boter.

Pindakaas met marmite, dat is/was mijn grote favoriet, daar ben ik als kind op groot geworden... (Als kind at ik trouwens geen boter.)

Boter met kaas liever niet.

Wat is dat toch met boter(achtigen), dat dat zulke sterke voorkeuren/afkeren kan opwekken...

Ja, heerlijk, boter én pindakaas

Zojuist heb ik mijn lunchpakket gemaakt! Appeltje erbij, stukje kaas in de trommel, komt helemaal goed.

marinade

marinade

08-06-2012 om 20:06

Wisse

Volgens mij omdat glibberigheid in het algemeen die reactie kan oproepen, zie bijvoorbeeld reactie op oesters, op randjes vet, kraakbeen bij botjes....
En een cultuurdingetje: margarine is niet chique (vanouds) of je geeft er door gebruik blijk van niet op de hoogte te zijn van de laatste inzichten mbt vetten, koolhydraten enzovoort en zo verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.