Off-topic discussies
ikke
08-03-2010 om 09:25
Bril schoonmoeder
Mijn schoonmoeder heeft best een dure bril van zo'n 3 jaar oud.
Op een gegeven moment merkt ze een barstje in het montuur. Ze gaat ermee naar de brillenwinkel waar ze al jaren komt en het montuur wordt gemaakt. Kosten: zo rond de 130 euro! De opticien zei nog dat zo'n montuur eigenlijk erg sterk is en niet kapot kan....ahum....Wat gebeurt er: twee weken later breekt de andere helft van het montuur af. Dit keer hoefde mijn schoonmoeder maar 65 euro te betalen. Maar toen ik het verhaal van haar zo aanhoorde, dacht ik: "Die brillenzaak is toch verzekerd voor dat soort dingen" De man zegt zelf dat het montuur eigenlijk helemaal niet kapot kan!! Ik denk zelfs dat mijn schoonmoeder helemaal niet had hoeven betalen! Zoals ik al zei is de bril behoorlijk prijzig geweest en als de bril nog maar 3 jaar oud is, dan zit daar toch gewoon garantie op? Die zaak kan het toch gewoon verhalen op de fabriek van die monturen?
Ik denk dat mijn schoonmoeder gewoon een "poot is uitgedraaid" bij deze meneer de opticien.
amk
08-03-2010 om 09:37
Brillenzaak niet
want die weet niet hou jou schoonmoeder er mee omgegaan is.
Misschien heeft ze 'm wel laten vallen, is er een keer op gaan zitten etc.
Het is een gebruiksvoorwerp en aan slijtage onderhevig.
Een jaar garantie is normaal voor een dergelijk voorwerp.
Puck
08-03-2010 om 09:42
3 jaar garantie?
Lijkt me erg buitengewoon als je een bril hebt met 3 jaar garantie. En met verzekeringen van de opticien heeft dit natuurlijk al helemaal niets van doen. Maar 130 euro voor een reparatie vind ik wel megaveel, dan zou ik geloof ik na 3 jaar voor een nieuw (goedkoper) montuur kiezen.
ikke
08-03-2010 om 10:17
Tja....
ik heb niet zoveel verstand van die dingen, want ik draag zelf geen bril.
Van mijn vader weet ik dat hij een kapt tussenstuk had (ook van een erg dure bril) en hij hoefde niets te betalen en zijn bril was zelfs ouder dan 3 jaar. Maar dat kan aan de service liggen misschien?!
Mijn schoonmoeder heeft altijd van die dure monturen en volgens die man kon dit montuur echt niet stuk. Ze zat wel het montuur in allerlei hoeken te draaien toen ze bij ons op visite was en misschien heeft ze dat iets te vaak gedaan. Ik dacht dat zoiets onder de garantie viel, maar niet dus begrijp ik.
Vic
08-03-2010 om 10:23
Service
Ik kan bij mijn opticien jarenlang terecht om de bril (van de kinderen) te laten bijstellen, rechtzetten, nieuw schroefje inzetten e.d. Dat valt onder de 'normale' service. Maar als hij ze echt onherstelbaar kapot zijn, zit er geen garantie op. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een bril spontaan stuk ging trouwens.
margje van dijk
08-03-2010 om 11:55
Maar cobi
Jij bent toch net 40? Of was het nou maat 40
Dus een jaar per bril, dat vind ik wel snel hoor.
Margje
Genista
08-03-2010 om 13:57
Welkom cobi
Ik zit al een paar jaar aan deze geweldige kant van de veertig. Welkom aan deze zijde der kloof
Genista
08-03-2010 om 15:01
Cobi
Nee, ik heb alleen hardop gedacht in de bedbrildraad. Ik lees nog zonder bril in bed. En overdag zweer ik bij lenzen.
Genista
08-03-2010 om 16:02
Cobi (ot)
Dat lijkt me inderdaad waardeloos. Lezen met alleen lenzen gaat gelukkig nog prima, zonder scherpstellen met de armen. Maar ik onthoud die bedbrildraden wel, voor als ik nog wat verder verwijderd raak van de veertig. Want het zal er toch wel eens van komen dat ik ze nodig heb. Ooit.
kaatje1972
08-03-2010 om 16:28
Mijn goedkope brilletje gratis vervangen na 9 jaar
Ben ik effe blij met mijn Hans Anders brilletje Na ruim 9 jaar valt mijn bril (ik draag lenzen dus ik draag mijn bril niet zo heel vaak) op de tegelvloer in de badkamer en het pootje breekt af. Ik dus naar de Hans Anders terug met het verzoek of het nog gerepareerd kan worden of dat ik toch beter een nieuwe kan kopen. Nee hoor, reparatie kan best hoor mevrouw. En 8 dagen later krijg ik een telefoontje dat mijn bril klaar is dus ik ga hem ophalen en wat blijkt ... heb ik gewoon een spiksplinternieuw montuur gekregen (ze hadden er blijkbaar nog eentje liggen in het magazijn ofzo want volgens mij was het montuur zelfs al uit de collectie) en dat zonder ook maar een cent te hoeven betalen !!
Je begrijpt dat ik nooit meer ergens anders ben geweest
groetjes Kaatje1972
Tia
14-03-2010 om 19:39
Merkbrillen - korte garantie
De modemerken zoals D&G, Prada ed. hanteren een garantietermijn van een jaar of zo. Er komen ieder jaar enkele nieuwe collecties uit, en daar wordt maar weinig van achtergehouden voor garantie. Jammer dan als je bril kapot gaat. Maar blijkbaar nemen mensen die dit soort monturen kopen dit graag op de koop toe??
Van een aantal merken is de service wel heel goed. Ik ken zelfs een merk wat inderdaad ook na jaaaaaren bij bepaalde breuken een hele nieuwe bril verzorgt.
De reguliere garantie is 1,5 tot 2 jaar. Daarna kun je maar beter een nieuw montuur uitzoeken. Natuurlijk breekt een montuur niet zomaar. Bij een gebruiksvoorwerp komt een fabricagefout al binnen enkele weken boven water.
Je kunt met een auto ook niet na jaren terug met een deuk, toch? Dat doet ook overigens geen enkel weldenkend mens. Terwijl iedereen bij een bril toch echt recht denkt te hebben op volledige garantie na 3 jaar. Heel raar.
Tia