Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juf

Juf

05-05-2009 om 16:42

Cafetaria

Is er een taalkundige in de zaal? Ik heb een knagende kwestie.
Het woord cafetaria is volgens de Van Dale enkelvoud. Wie weet waarom dat zo is?
Waarom niet cafetarium, net zoals aquarium?
Juf

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

05-05-2009 om 17:22

Mensa

Hoi,

Waar cafetaria vandaan komt weet ik niet, maar op zich eindigen heel veel woorden enkelvoud op a. Voorbeeld is mensa, meervoud mensae.

Dus dat het op een a eindigt is niks om je over te verwonderen.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

05-05-2009 om 19:56

En de topper

Cavia. Ook gewoon enkelvoud.

Tirza (óók enkelvoud)

Juf

Juf

05-05-2009 om 20:15

Begrijpen

Prullaria, trivia, varia. Dat zijn allemaal woorden waar geen enkelvoud voor is. Maar aria en cavia zijn dan weer enkelvoud.
Maar hoe zit het nou met cafetaria? Gaat het om een woord dat - alles wat te maken heeft met koffie - beschrijft? en dus meervoud is? wie heeft er een taalkundige regel die op dit woord van toepassing is?
Waar komt dit woord overigens vandaan? In 1900 besteonden er vast geen cafetaria. Of cafetaria's.
Juf

Yta Chalne

Yta Chalne

05-05-2009 om 20:38

Nou...

Cafetaria komt van het Cubaanse cafetería, een winkel waar je koffie(bonen)( café) kon kopen.

Googlen mensen, alles is te vinden

Tinus_p

Tinus_p

05-05-2009 om 20:43

Wikipedia weet t....

http://en.wikipedia.org/wiki/Cafeteria (let op spelling)

During the 1893 World's Columbian Exposition in Chicago, an entrepreneur named John Kruger built an American version of the smörgåsbords he had seen while traveling in Sweden. Emphasizing the simplicity and light fare, he called it the "Cafeteria" - Spanish for "coffee cup".

En wat dacht je van

En wat dacht je van pizzeria. Is ook enkelvoud.

Guinevere

Guinevere

05-05-2009 om 21:37

Vrouwelijk

Wat ik me nog (héél vaag) van mijn lessen latijn kan herinneren: woord dat in het enkelvoud 1e naamval eindigt op een "a" is vrouwelijk. Wat op "um" eindigt is onzijdig. Dus het heeft puur met het geslacht te maken. Natuurlijk kun je hier weer een kip of het ei-verhaal over gaan vertellen...maar daar ga ik me niet mee bezig houden.

Juf

Juf

05-05-2009 om 22:28

Bedankt

Het was niet bij me opgekomen verder te zoeken dan in de Van Dale. En dat levert niet zoveel op.
Juf

Mammum

Mammum

06-05-2009 om 00:30

Hahaha!

Vanaf nu ben ik mammum en hebben wij een cavium.

Bellefleur

Bellefleur

06-05-2009 om 09:15

Uniek!

Een onzijdig guinees biggetje. Wees er zuinig op. Ze zijn heel zeldzaam. Maar eh, jij ook? Hoe ziet dat er uit? Bij nader inzien, wil ik het niet weten..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.