Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Categorie nutteloze vragen: 3 hoe zou gerard van het reve geert wilders beschrijven?

De volksschrijver is al enige tijd niet meer onder ons maar vandaag bij het debat vroeg ik me dit af.
Blonde rekel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen idee.....

Geglorixte gek? (Vind ik zelf wel een goeie!

Gr. Poezie.

Lou

Lou

28-10-2010 om 12:33

Leuke vraag

Maar de juiste Revewoorden schieten me ook nog niet te binnen. Iets als: Matroos Witkuif? De Blonde Duivel?

krin

krin

28-10-2010 om 13:17

Hmm

Afgaand op dit artikel van Elsbeth Etty: http://weblogs.nrc.nl/etty/2010/10/05/tra-ra-zo-blazen-de-jagers/ , zou ik zeggen dat hij hem gewoon iets als de Grote Blonde Held zou hebben genoemd. Zuiver ironisch, vanzelf.
"Laten we even een oude literaire koe uit de sloot halen. In 1972 baarde volksschrijver Gerard (toen nog: van het) Reve opzien met een uithaal tegen immigranten die men ‘allemaal met een zak vol spiegeltjes en kralen op de tjoeki tjoeki stoomboot’ moest zetten, ‘enkele reis Takki Takki Oerwoud’. Was dat ironisch bedoeld?

Harry Mulisch dacht van niet. Volgens hem gebruikte Reve het stijlmiddel van de ironie om racistische opvattingen te verhullen. ‘De corpsstudent speelt net zo lang de man met de grote bek, tot hij het is’, schreef hij in het pamflet Het ironische van de ironie. ‘Van het Reve zegt wat hij meent, maar zodanig dat de ander dat niet doorziet en denkt nog steeds met ironie te doen te hebben.’

Matroos geert

Ik denk dat je gelijk hebt Krin, de opvattingen van Reve over buitenlanders zijn niet onomstreden. Wat zou Wilders eigenlijk vinden van Reve? Ik heb geen flauw idee of Matroos Geert enigszins literair onderlegd is. Hij komt niet over als een lezer, maar dat kan natuurlijk schijn zijn.

Chris

klokje 2

klokje 2

29-10-2010 om 14:50

Nou

Hooggeblondeerde Geert? Als briefaanhef dan.
En over Harry Mulisch gesproken, lees net dat hij ernstig ziek is. Toch vreemd, ons land Mulischloos. In den vleze dan.
En deze: Blonde Greet? Ook niet hè, ook van een heel ander niveau. Vind hem zelf wel leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.