Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

14-03-2011 om 09:18

China stelt nieuw-zeeland aansprakelijk

NOS Nieuws: China: geld voor doden Christchurch

China heeft de regering van Nieuw-Zeeland om een compensatie gevraagd voor de families van Chinezen die omkwamen bij de aardbeving in Christchurch.

Zeven Chinese studenten overleefden de beving op 22 februari niet. Twintig anderen worden nog vermist.

De ambassadeur van China heeft aan Nieuw-Zeeland uitgelegd dat de ouders niet alleen hun kind kwijt zijn geraakt, maar ook hun toekomstige kostwinner. Dat komt door het een-kind-beleid in China. De ouders hebben financiële compensatie hard nodig, benadrukte de ambassadeur.

De Nieuw-Zeelandse regering zegt dat de wet niet toestaat om één groep slachtoffers anders te behandelen dan andere slachtoffers.

Bij de aardbeving in Christchurch kwamen zeker 165 mensen om het leven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

die Chinese overheid zou zelf moeten investeren in een maatschappelijk vangnet in plaats van dit issue de grens over te schuiven, kom zeg bij de aardbevingen in China hebben ze die arme ouders zelf ook niet goed geholpen, stelletje hypocrieten.

ilsepilse

ilsepilse

14-03-2011 om 16:22

En japan

gaan ze dat ook bij de Japanners doen ????

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2011 om 23:58

Tsss

díe zijn gek!

Mesjogge

Voor een volk dat in de regel weinig zuivel gebruikt hebben de Chinezen (althans de autoriteiten) toch wel een dik pak boter op het hoofd. Enige tijd geleden hadden ze zelf een aardbeving waarbij tientallen kinderen - juist kinderen - omkwamen omdat er juist bij scholen volop de hand was gelicht met de bouwvoorschriften. Wie daar als ouder over protesteerde kreeg vervolgens ernstig last met de autoriteiten. Maar als er dan Chinezen omkomen in Nieuw-Zeeland, een land dat vziw op het gebied van aarbevingsbestendigheid de zaken behoorlijk op orde heeft, dan wil men ineens geld zien. Ze moesten zich de ogen uit de kop schamen.

Groeten,

Temet

Cobi

Ik heet dan wel geen Margje, maar ik weet dat er er wel uitzonderingen zijn op het eenkindbeleid voor bepaalde etnische minderheidsgroepen.
En verder kan je ook wel meer kinderen krijgen maar dan moet je een vette boete betalen, vziw.

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2011 om 13:36

Cobi (o.t.)

1-kind policy ging in in 1976 meen ik, dus als aio ouder is dan pakweg 35 (of oudere broers/zussen heeft) is dat mogelijk.

Mij is verteld dat uitzonderingen mogelijk zijn als (a) je lid bent van een erkende minderheid (dat is in veel randgebieden van China), (b) je boer bent en je hebt geen jongen gekregen, (c) beide ouders een hogere opleiding hebben genoten, (d) beide ouders enig kind zijn, en zo zijn er nog wel wat regels en uitzonderingen.

Verder is het geen *verbod* om meer kinderen te krijgen, er zijn alleen zeer vervelende consequenties als je meer kinderen krijgt. Als je een overheidsbaan hebt, verlies je die. Maar als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt en je eigen baas bent, schaadt deze regel je niet. Ander nadeel is dat je voor je tweede kind absurd veel schoolgeld e.d. moet betalen, maar als je rijk bent schaadt dit je ook niet.

Overigens heb ik een Chinese vriendin met een tweeling van nu 14 jaar. Dat is dus in bepaald opzicht een godsgeschenk, want daar kon je niets aan doen. Maar ze zucht en steunt toch best wel onder de hoge kosten die twee kinderen met zich meebrengen, terwijl ze een goede (overheids-)baan heeft. Het valt hoe dan ook in economisch opzicht niet mee om in China meer dan 1 kind te hebben.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.