Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

judiths mama

judiths mama

08-07-2012 om 19:03

Cissy van marxveldt -fans

Ik heb gisteren bij de Action de Marijke trilogie gekocht! Heerlijk voor de vakantie En bijna voor niks uiteraard, 2 euro!
Ik dacht, misschien zijn er anderen die dat ook leuk vinden, vandaar de tip.
En gelijk wat leuke vakantieknutselzooi gekocht voor de dames. Ik wil een Action bij ons in het dorp, moet er nu net iets te lang voor fietsen om er vaker heen te gaan.
Ik was eigenlijk op zoek naar goedkope pastelkrijtjes, maar die hadden ze niet. Iemand een idee waar ze die nog meer verkopen?

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

08-07-2012 om 19:55

Pastelkrijtjes...

misschien bij het kruidvat? Daar hebben ze wel eens teken/schilderspullen. Overigens zijn goedkope pastelkrijtjes vaak erg slecht.

Lynna

Lynna

08-07-2012 om 23:54

Die heb ik natuurlijk al jaren En zeker 10 keer gelezen Veel plezier ermee!

bibi63

bibi63

09-07-2012 om 22:14

Cissy

Ik heb ALLES van haar in huis en tig keer gelezen. Ik heb zelfs op rommelmarkten de originele versies (dus ook oude spelling) gekocht, gewoon voor de heb.
Gr. bibi

Tigress

Tigress

16-07-2012 om 10:19

Joop ter heul

Aaaah, zo heerlijk. Ik heb nog steeds alle boeken. Het gezeur met en vooral van zus Julie, de schoolperikelen in het eerste deel en de Jopopinoloukicoclub van de vriendinnenschaar. Pure nostalgie en ik ben 50!

Ja maar

vinden jullie die boeken nu nog steeds leuk? Ik heb ze ook verslonden...ooit. Het ergert me nu na twee blz al (heb ik laatst gemerkt toen ik een poging waagde). Mijn smaak is erg veranderd.

judiths mama

judiths mama

17-07-2012 om 16:20

O ja, nog steeds!

Heerlijk leesvoer. Verstand op nul, blik op oneindig, pot thee erbij en voor je het weet is de middag om.

Silone

Join the few. Ik heb dat hier ook wel eens voorzichtig geventileerd, dat Joop niet echt meer bekoorde, maar pfoe, ik moest dekking zoeken

krin

krin

17-07-2012 om 22:46

Ach

De populariteit van de sm-hit 50 shades of grey indachtig moet er nog genoeg gedienstig vrouwelijks voorhanden zijn in het geëmancipeerde geniep. Zelfs de gemiddelde Bouquet-heldin is zelfstandiger en eigengereider dan die hoofdpersoon, heb ik de indruk. Niet dat ik het gelezen heb, maar goed.

Dat is het niet zo

Ik lees dat soort boeken altijd wel tegen de achtergrond van hun tijd. Zo bijvoorbeeld ook de Goud-Elsjes en dergelijke. Oude meisjesboeken vormen mijn geheime zonde. En de Marjoleins (Freddy Hagers) gaan dus echt niet weg, die vind ik nog altijd leuk. Die hele serie van Sanne van Havelte gaat ook niet weg. Daarentegen heb ik Lenie Saris totáál gehad, die liggen eigenlijk alleen nog te wachten tot dochterlief wellicht een voorkeur voor die lectuur gaat krijgen. En Joop ter Heul, sja... verkocht heb ik ze niet, maar ik herlees ze ook niet.

neteret mut

neteret mut

18-07-2012 om 10:39

Genista

sanne van havelte, ik ben er pas kort geleden achter gekomen dat ze meer boeken heeft geschreven dan de 2 die ik ken. En die zijn voor mij nog prima te lezen. Joop ter heul heb ik op de ereader staan om nog eens te herlezen, ben erin begonnen en het lukt maar niet, kan niet boeien. Cissy van M en dan idd Marijke herlees ik soms nog en dat lukt dan wel. De 7 zusjes Sandelhout vond ik leuk. En een boek dat ik ook herlees ( moet ik in een bepaalde stemming zijn) is "deed jij dat Agniet". Ik denk dat vooral met stemmingen te maken heeft en een stukje nostalgie / gevoel van toen we jonger waren, toen we voor het eerst die toen al oude boeken lazen. Ik heb overigens spijt dat ik een paar boeken heb weggedaan toen we verhuisden, dacht ze nu eindelijk wel te kunnen missen.

Sanne van havelte

De Sanne van Havelte boeken stonden in mijn moeder's boekenkast. Toen ik een jaar of veertien was heb ik ze allemaal gelezen, vond ze prachtig. En eens in de zoveel jaar lees ik ze opnieuw en ze boeien me nog altijd.Als je bedenkt in welke tijd ze zijn geschreven, natuurlijk. Cissy van Marxveldt lees ik niet meer, hoewel ik het laatste deel - de dochter van Joop ter Heul-, nog best leuk vind.

bibi63

bibi63

18-07-2012 om 16:46

Jip en janneke

Tja, het is maar net met welk oog/gevoel je ze leest. Mijn dochter (nu 13) heeft het jarenlang heerlijk gevonden als ik uit Jip en Janneke voorlas. Ik las hier wel eens kritische opmerkingen over Jip en Janneke (uit de tijd enz), maar wat maakt dat uit? Het gaf mij wel een nostalgisch gevoel (is dat erg?) en dochterlief vond het heerlijke verhaaltjes. Soms wel eens fijn om uit de huidige haastige moderne tijd te vluchten naar het verleden.
Gr. Bibi

Henriette123

Henriette123

18-07-2012 om 19:34

Guusje uit de goudsbloem, Guusje op moeders stoel, Guusje in de wolken" van de schrijfster Rie van Rossum.
Ik ken ze zelf niet, maar via google.

madelief

madelief

19-07-2012 om 09:07

Ja sanne!

Mijn moeder had de hele serie sanne van havelte naar beneden gehaald voor de vakantie. Lekker hoefde we niet zo te zoeken bij de bieb. Puntje bij paaltje was de serie al uit voor we weg gingen. Kon me niet beheersen ik heb alles bewaard voor mijn dochter, ook al mijn heerlijke Leni Saris boekjes maar dochterlief leest liever de boeken van haar vader als in de ban van de ring... Maar Sanne staat naast Cissy en Leni op de plank te wachten op mijn kleindochters

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

margje van dijk

margje van dijk

19-07-2012 om 11:13

Ja, ikke

Mijn moeder had die boeken van Guusje uit de Goudsbloem in de kast staan. Ik heb ze denk ik wel twintig keer gelezen. (Omdat ik de hele boekenkast al gelezen had en dit vond ik toch wel erg mooi elke keer).

Hoogtepunt van wat ik onthouden heb is dat ze dan die hele afwas moest doen van dat hele gezin. Op het plaatje zag je zo'n eindeloze vaat staan op het aanrecht. Ik had zo met haar te doen.

Overigens had mijn moeder maar twee delen, dat derde deel ken ik niet.

Margje

Schaamteloze verzameling

Ik heb van Cissy van Marxtveldt en Top Naef een hele verzameling in linnen gebonden kaften met tekeningen van Hans Borrebach. O, heerlijk! Vooral t plaatje van een telefoongesprek tussen Ella en Gerrit de chauffeur in Zomerzotheid. Ze schijnen best wat waard te zijn......
Ik heb er nog een werkstuk over geschreven in havo 5. De leraar NL gruwelde want nu moest ie die rommel ook lezen. Had een 9.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

19-07-2012 om 18:17

Echt mijn hobby

Ik lees en herlees alles tot in het oneindige en blijf het prachtig vinden Marjoleintje heb ik in alle mogelijke uitgaven en herdrukken, geweldig! En bij Cissy van Marxveld ben ik dat nu ook aan het sparen (dus alle drukken, en alle mogelijke uitgaven).
Het enige wat echt mijn neusgaten uitkomt is Lenie Saris, maar ach, een beter slaapmiddel bestaat er niet. Ik mis nog een paar deeltjes, en ik denk toch dat ik deze ook wil hebben. Hoezeer ik onderhand ook misselijk word van al die 'lieftallige gezichtjes'.

Kaatje (ot)

Welke deeltjes mis je nog? Ik heb zo'n tamelijk idiote rij staan en streef niet naar volledigheid. Als ik jouw ontbrekende boekjes heb, wil ik ze je best sturen.

Tineke

Tineke

20-07-2012 om 11:31

Ik mail je, genista

Ik zal mijn lijst er zo even bij pakken, maar er is hier vandaag een mannetje met de electriciteitskast aan het rotzooien, dus grote delen van de dag geen stroom, dus geen internet. Nu even wel, joepie!
Maarre, wat een leuk & lief aanbod. Ik duik zo weer in een boek...heerlijk, vakantie.

Paula B

Paula B

23-07-2012 om 21:46

Guusje

Een derde deel van Guusje uit de Goudsbloem? Dat wist ik niet, en ik heb vroeger het eerste en tweede deel eindeloos herlezen. Guusje op moeders stoel - want daarin moest moeder naar het ziekenhuis omdat er een volgend kind werd geboren en Guusje als oudste dochter in die tijd het huishouden moest bestieren. Roze pudding koken en rollade braden op zondag, kan ik me herinneren. En het nieuwe zusje heette Lotje, naar de naam die Guusjes moeder vroeger kreeg van de 'mevrouw' bij wie ze werkte. Sjonge, wat een verhalen zitten er toch zomaar in je hoofd... De enige andere keren dat ik wel eens aan die boeken denk, is als ik in Den Haag langs het Mexicaanse restaurant Popocatepetl kom. Quizvraag: wat is de link?

Paula B

Paula B

23-07-2012 om 22:23

Popocatepetl

Ja, maar het komt niet op school aan de orde. Weet je het nog?
Ik ben zo verbaasd dat mijn geheugen al dat soort dingen heeft opgeslagen. Het verhaal van Guusjes broer en het verwende vriendje Theo, die het verhaal van de storm op het meer uit de bijbel niet bleek te kennen. De tas van tapijt met een geborduurde zonnebloem. Willy, een van de tweelingzusjes, die bij opa en oma moest gaan logeren om bijgevoed te worden en daar zo'n heimwee kreeg. Waarom wéét mijn hoofd dat nog allemaal??

Paula B

Paula B

26-07-2012 om 16:12

Theelichtje en popocatepetl

Grijns - Guusje werkt bij de bakkerin en óf de oudste dochter, óf Pleun de werkster, dat weet ik niet meer, is haar aan het testen met allerlei vragen. Dan daagt Guusje de ander uit met de opmerking dat zij vast niet weten wat Popocatepetl betekent. Die ander weet dat inderdaad niet en zij 'wint', ook in respect.

Van dat theelichtje weet ik alleen nog dat er zulke mooie plaatjes op stonden en dat Willy inderdaad het bootje wilde zien, waarvan het in het flakkerende kaarslicht leek alsof het echt voer op zee. Die heimweescène, met die lieve opa en strenge opoe, dat gevoel kon ik me zo indenken...

Al die verhalen, die karakters die ergens in je leven - mooi toch hè, boeken. Er wonen ook literaire karakters in me, hoor, maar die hebben niet meer indruk gemaakt dan deze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.