Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Collecte met QR code

Ik ben niet dol op collecteren, al draag ik het doel een warm hart toe, maar heb me laten strikken door een collega.
Was even vergeten dat de aloude bus uit de gratie is om allerlei praktische redenen; nu moeten collectanten met een QR code langs de deuren. Zelf ben ik geen enthousiast QRcode gebruiker als het om betalingen gaat, en van de wijk die me is toegewezen (uitsluitend 75plussers) verwacht ik hetzelfde. Dat wordt niks met die collecte.

Mijn collega wil ik niet teleurstellen, er waren al meer afhakers, maar zin om te beginnen heb ik nu niet meer.
Hebben jullie ervaring met deze vorm van collecteren? 


Ik heb het wel eens gezien, maar dan als extra optie. Dus voor mensen die geen contant geld meer hebben en toch iets willen bijdragen. In de kerk hebben ze tegenwoordig ook apps voor de collecte (uit nood geboren in coronatijd), naast de ouderwetse collecte.
Zo hebben de mensen een keuze en kunnen zowel mensen zonder contant geld en mensen zonder smartphone of internetbankieren op hun telefoon iets geven. 

Ja, zo ken ik het ook, beide alternatieven aanbieden. Er zijn heel veel mensen die (nog) wantrouwend zijn tegenover QR-codes. En/of dat helemaal niet kunnen. Die wil je dan toch de gelegenheid bieden om contanten te geven.
Ik ga vlg week voor de Nierstichting collecteren, ik ben benieuwd.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

31-08-2022 om 17:51 Topicstarter

nee, deze collecte heeft alleen donatiemogelijkheid via QRcode. Geen alternatief. Of nou ja, ik krijg een stapeltje niet thuis kaartjes, maar niet voor alle adressen.

ja joh ideaal! Niemand heeft meer een smoes om niks te geven. Heb zelf gecollecteerd en mensen gaven hierdoor meer. Met de oudere doelgroep weet ik het niet. Hier is het wat gemengd. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

31-08-2022 om 20:46

Anonima123 schreef op 31-08-2022 om 19:32:

ja joh ideaal! Niemand heeft meer een smoes om niks te geven. Heb zelf gecollecteerd en mensen gaven hierdoor meer. Met de oudere doelgroep weet ik het niet. Hier is het wat gemengd.

Ik reken mezelf nog niet tot "de oudere doelgroep", maar no way dat ik aan een onbekende aan de deur via QR ga doneren. En ik kan me goed voorstellen dat zeker ouderen, na alle waarschuwingen over digitale fraude die je om de oren vliegen, er ook niet happig op zijn. Zeker als ze niet digitaal vaardig genoeg zijn om goed in te schatten of het betrouwbaar is.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

31-08-2022 om 20:48

Bijtje82

Bijtje82

31-08-2022 om 21:55

Ik vind doneren via QR of pin of welke manier ook een beetje dwingend overkomen. Vroeger was het idd makkelijk om te zeggen dat je geen kleingeld had ipv dat je niet wilde doneren voor een bepaald doel en daar geen uitleg voor wilde geven.
Sinds je ook digitaal kunt betalen voelt doneren bijna als een verplichting, zekernkmdat veel mensen moeite hebben met nee zeggen. Dan was sorry ik heb geen kleingeld, vaak een wat makkelijker manier om een collecte af te wijzen. 

Ik heb op een adres gewoond waar bijna wekelijks wel een collecte was..
Kattenopvang, lokale zwembad, kwf, dierenfondsen noem maar op. 
Met zo'n qr ding wordt je bijna gedwongen om te geven.. want je hebt geen excuus meer om het niet te doen.
 

Je kunt ook zeggen 'nee, daar doen we niet aan mee'. Je hoeft geen verantwoording af te leggen.

Bijtje82

Bijtje82

31-08-2022 om 22:04

MamaE schreef op 31-08-2022 om 21:58:

Je kunt ook zeggen 'nee, daar doen we niet aan mee'. Je hoeft geen verantwoording af te leggen.

Ja dat kan, maar veel mensen voelen zich dan toch bezwaard en doen het tegen hun wil toch.

Ik vind het persoonlijk een agressieve manier van collecteren.

Er zijn tegenwoordig best veel mensen die geen contant geld of kleingeld meer hebben. Ik snap best dat ze dan een alternatief aanbieden. Je hoeft niet te liegen, gewoon nee moeten ze ook accepteren. En anders bedenk je een of ander principe waarom je daar tegen bent.

Anonima123 schreef op 31-08-2022 om 19:32:

ja joh ideaal! Niemand heeft meer een smoes om niks te geven. Heb zelf gecollecteerd en mensen gaven hierdoor meer. Met de oudere doelgroep weet ik het niet. Hier is het wat gemengd.

Ik heb geen bankapp op mijn telefoon, dus dat gaat het echt niet worden. En ik ben nog geen 50, maar ik ben ook huiverig voor digitaal gesjoemel en oplichterij. Kom je met een collectebus dan krijg je wat, maar dit ga ik niet doen.

Ik vind het vooral raar dat ze niet beide opties hebben: bus of digitaal.

Bijtje82 schreef op 31-08-2022 om 22:04:

[..]

Ja dat kan, maar veel mensen voelen zich dan toch bezwaard en doen het tegen hun wil toch.

Ik vind het persoonlijk een agressieve manier van collecteren.

Nou als er alleen de optie via QR code is, zeg je toch gewoon: ach wat jammer, ik heb alleen contant in huis... 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-09-2022 om 06:42

Schemerlampje schreef op 31-08-2022 om 22:51:

[..]

Ik heb geen bankapp op mijn telefoon, dus dat gaat het echt niet worden. En ik ben nog geen 50, maar ik ben ook huiverig voor digitaal gesjoemel en oplichterij. Kom je met een collectebus dan krijg je wat, maar dit ga ik niet doen.

Ik vind het vooral raar dat ze niet beide opties hebben: bus of digitaal.

Ik gok dat dat vooral met de veiligheid van de collectanten te maken heeft. Beroven heeft weinig zin als er alleen een virtuele collectebus is. En er zijn nu geen kosten voor het inwisselen van alle kleingeld.

Maar bij mij wordt het nu ook "nee".

Ik ben jarenlang collectant geweest voor het KWF, maar ben per dit jaar helaas collectant af. KWF is overgestapt op het collectebord, en dus op de QR-code, en daar ben ik op tegen. Iedereen kan wel met zo'n QR-code langs de deuren gaan, wie garandeert mij dat het echt voor een officiële collecte is en niet voor die persoon zelf? Bovendien: ik heb helemaal geen bankieren-app.
Ik vind het een heel domme zet van KWF om volledig af te stappen van de collectebussen en alleen nog die QR-codes te doen. Gaat ze veel geld kosten lijkt mij. Vind dat ze gewoon een collectebus moeten doen met daarop ook een QR-code zodat je ook op die manier kunt geven. Heb dit ook gezegd tegen KWF, dat ze nu minder zullen ophalen, maar hun reden is dat het heel erg lastig is om het contante geld nog te kunnen storten (of alleen nog tegen flinke kosten) en dat de QR-code veel veiliger is (en meer oplevert omdat mensen dan grotere donaties geven).

Rieneke schreef op 05-09-2022 om 21:

Iedereen kan wel met zo'n QR-code langs de deuren gaan, wie garandeert mij dat het echt voor een officiële collecte is en niet voor die persoon zelf? Bovendien: ik heb helemaal geen bankieren-app.


Dat is een kulargument. Iedereen kan een pasje met het logo van KWF erop maken, foto erbij, valse naam erop en langs de deuren gaan. 

Ik vind het een heel domme zet van KWF om volledig af te stappen van de collectebussen en alleen nog die QR-codes te doen. Gaat ze veel geld kosten lijkt mij.

het gaat ze geen geld kosten, het levert ze misschien minder op, dat is iets anders. 

Vind dat ze gewoon een collectebus moeten doen met daarop ook een QR-code zodat je ook op die manier kunt geven. 

dat is echt een goed idee. Maar ik denk dat het verwerken van het kleingeld te veel geld kost. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.