Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
IngeR68 schreef op 24-02-2021 om 12:29:

[..]

Bij een negatief bsa mag je minstens vijf jaar deze studie niet doen.

Alleen aan dezelfde instelling toch? Ze kan nog wel dezelfde studie doen op een andere universiteit. 

Ik snap je hoor, mijn zoon lijdt ontzettend onder het digitale onderwijs op de uni en heeft ook nog maar weinig punten gehaald. Hij kan zijn bsa nog wel halen en wil heel graag in deze stad blijven studeren. Duimen dus maar. Ik vind dat het bsa nu niet zou moeten gelden. Op het hbo geldt het niet, op de uni wel. 

'Bij een negatief bsa mag je minstens vijf jaar deze studie niet doen.' Je kunt bezwaar maken, corona is een goede reden.

Die regel van 5 jaar, is dat gebonden aan de opleiding zelf? Ik zie ook andere regels (3 jaar, Wageningen) en ik zie mensen uitwijken naar een ander opleidingsinstituut om daar alsnog dezelfde opleiding af te maken.

Tsjor

Ik zie de studie aan de VU, UvA, RUG, Radboud en RUL. En de opleiding Scholae voor zij-instromers. 

IngeR68 schreef op 24-02-2021 om 12:29:

[..]

Bij een negatief bsa mag je minstens vijf jaar deze studie niet doen.

Heeft je kind al gesproken met de studieadviseur. Tijdig aangeven dat er vertraging ontstaat met de reden daarvan kan helpen voor het BSA. Ervaring hier is dat universiteiten af kunnen wijken van de vereiste studiepunten als daar redenen voor zijn. Handig is om dan gedurende het jaar al een dossier op te laten bouwen.

Ja, ik ken iemand die op dat soort verzoeken beslist. Die zei 'zeg dat het je allemaal psychisch enorm heeft geraakt, niemand die het kan controleren.' Maar je moet wel gedurende het jaar een dossier opbouwen bij de studieadviseur, je kunt er niet bijdecommissie voor het eerst mee komen.

In Belgie kun je het vast ook studeren. 

Daglichtlamp schreef op 24-02-2021 om 13:59:

[..]

Heeft je kind al gesproken met de studieadviseur. Tijdig aangeven dat er vertraging ontstaat met de reden daarvan kan helpen voor het BSA. Ervaring hier is dat universiteiten af kunnen wijken van de vereiste studiepunten als daar redenen voor zijn. Handig is om dan gedurende het jaar al een dossier op te laten bouwen.

inderdaad heeft mijn zoon dat ook al een aantal keren gedaan. Sowieso hebben ze goede tips.

Ik zag net de buurjongen met een vriend op een scooter, allebei met een mondkapje. 

Hannemeike schreef op 24-02-2021 om 17:22:

Ik zag net de buurjongen met een vriend op een scooter, allebei met een mondkapje.

Haha, ja dat doet de mijne ook. Maar hij zit ook in een groepje bij elkaar en blijft slapen nu met de avondklok. De buren denken vast ook dat hij zich voorbeeldig gedraagt

Inge, natuurlijk mag je met je dochter meeleven als dingen anders lopen dan gehoopt, verwacht of gewenst. 

Heb ik zelf ook gedaan met de (aankomende) studenten in gezin en familie waar dat gebeurde, overigens al voor coronatijd want zoals ik al eerder zei dit is niet nieuw. Voor lang niet alle middelbare scholieren ligt de gewenste studie in het verschiet en moeten er alternatieven worden gezocht, ook als de eerste keus eigenlijk de enige keus is. Maar om dan de conclusie te trekken dat hun leven verwoest is?

Zo hadden we hier o.a. het moeten stoppen halverwege de studie diergeneeskunde vanwege steeds erger en meer wordende allergieen, terwijl die studie echt de enige keus was voor dat kind.  En het niet lukken van het bemachtigen van een plek voor de gewenste studie vanwege veel meer aanmeldingen dan plaatsen.

Gelukkig is toch gebleken dat de levens van deze mensen niet verwoest zijn.

Ik ken ook iemand die geen gymnasium heeft gedaan, Duits heeft gestudeerd, zichzelf Grieks en Latijn heeft geleerd en docent klassieke talen is. 

Hannemeike, diegene is dan wel onbevoegd docent docent klassieke talen. En daar krijg je geen vaste baan mee. Een lesbevoegdheid is niet absoluut, als je bevoegd docent Duits bent kan je niet (bevoegd) les geven in een ander vak. Dan moet je daar weer een aparte opleiding voor doen.  Dus met 'jezelf Grieks en Latijn leren' alleen kom je er niet.

'Dan moet je daar weer een aparte opleiding voor doen'. Het zou fijn zijn als daar een eenvoudige oplossing voor kwam. Dat maakt docenten gemakkelijker inzetbaar. Wellicht met EVC's? 

Vondelpark 

Na het zien van de beelden van het Vondelpark en in woorden gehoord dat dit elders ook speelde, vraag ik mij wéér een aantal dingen af. Gemiddeld genomen hoor je dat eigen kinderen zich keurig gedragen, maar dat lijkt me toch te mooi om waar te zijn. Mijn vragen:

Hoe wordt er thuis over de ernst van corona gesproken? 

Hoe wordt er thuis over de regels gesproken?

Wat zou jouw boodschap zijn als het jouw kind is wat voor de camera zegt "het mag niet, maar ik doe het lekker toch"?

Is de duur van de pandemie een goede reden om uit medelijden het een en ander door de vingers te zien ook al gaat dat ten koste van de gezondheid van meer mensen? 

Zelfde vraag, maar nu ...ook al duurt het daardoor steeds langer voor alles weer normaal wordt? 

IngeR68

IngeR68

25-02-2021 om 10:28

Hannemeike schreef op 25-02-2021 om 07:29:

Ik ken ook iemand die geen gymnasium heeft gedaan, Duits heeft gestudeerd, zichzelf Grieks en Latijn heeft geleerd en docent klassieke talen is.

Dat valt voor mij in de categorie 'John Pitt werd van krantenjongen multimiljonair, dus moet elke krantenjongen een miljoen kunnen vergaren voor zijn 30e'. Ik kan daar niks mee, en de studenten die nu in de problemen zitten, ook niet.

Ixia. schreef op 25-02-2021 om 10:16:

Vondelpark

Na het zien van de beelden van het Vondelpark en in woorden gehoord dat dit elders ook speelde, vraag ik mij wéér een aantal dingen af. Gemiddeld genomen hoor je dat eigen kinderen zich keurig gedragen, maar dat lijkt me toch te mooi om waar te zijn. Mijn vragen:

Hoe wordt er thuis over de ernst van corona gesproken?

Hoe wordt er thuis over de regels gesproken?

Wat zou jouw boodschap zijn als het jouw kind is wat voor de camera zegt "het mag niet, maar ik doe het lekker toch"?

Is de duur van de pandemie een goede reden om uit medelijden het een en ander door de vingers te zien ook al gaat dat ten koste van de gezondheid van meer mensen?

Zelfde vraag, maar nu ...ook al duurt het daardoor steeds langer voor alles weer normaal wordt?

Tja, heel simpel: je oogst wat je zaait. Over de jongere generatie wordt veel gepraat, en vooral gezeurd, maar er verandert niets. Al een jaar zijn mbo hbo en uni volledig of bijna volledig dicht. Terwijl zij niet ziek worden. Dus tja,  de rek is eruit. 

Dat zie je overigens in alle leeftijdsgroepen hoor,  er zijn ook volop gezinnen met kinderen in de speeltuinen, de bossen zijn bomvol (en niet met jongeren), ik zie flinke groepen bejaarde vrouwen nordic walken, gezinnen zij aan zij ijsjes eten op muurtjes, anderhalve week geleden nog hutje mutje met schaatsers.

Dus je kunt de jongeren er wel uit pikken, maar het is veel breder dan dat. De rek is eruit. Overal.

Ixia. schreef op 25-02-2021 om 10:16:

Vondelpark

Na het zien van de beelden van het Vondelpark en in woorden gehoord dat dit elders ook speelde, vraag ik mij wéér een aantal dingen af. Gemiddeld genomen hoor je dat eigen kinderen zich keurig gedragen, maar dat lijkt me toch te mooi om waar te zijn. Mijn vragen:

Hoe wordt er thuis over de ernst van corona gesproken?

Hoe wordt er thuis over de regels gesproken?

Wat zou jouw boodschap zijn als het jouw kind is wat voor de camera zegt "het mag niet, maar ik doe het lekker toch"?

Dat laatste kan ik me niet voorstellen. Hij is pas 14 en houdt zich braaf aan alle regels die voor hem gelden of golden. We hebben er ook geen gesprekken over eigenlijk. Het komt zijdelings wel ter sprake natuurlijk, zoals niet mee mogen de winkel in, mondkapje mee naar school, mondkapje op naar de sporttraining en dat die nu niet doorgaat omdat het een binnensport is, dat er geen bezoek komt. We houden ons aan de adviezen, maar zijn niet ergens bang voor of zo. 

Ik sta er eerlijk gezegd toch wel van te kijken dat verschillenden van jullie aangeven geen kinderen/jongeren te kennen die zich aan de regels houden. Ik ben echt naïef, geloof ik. Zolang ik het idee had dat mijn kinderen niet alleen waren in hun opofferingen, had ik er een ander gevoel over. Nu ik lees dat verschillende andere ouders het heel vanzelfsprekend vinden dat hun kinderen en hun vrienden zich 'gewoon' niet houden aan de regels over met meerdere mensen samenkomen, voel ik me een slechte ouder naar mijn eigen kinderen. Ik lijk ineens wel gek om deze opofferingen van ze te hebben gevraagd! Het is ook niet zo dat ze er best prima bij gedijen, integendeel zelfs. Maar ik zag het als noodzakelijk kwaad: er zouden weer betere tijden komen. En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar niet dus. En het is niet eens dat ik de individuele ouders wil shamen of zo. Jullie hebben vast allemaal een uitleg waar ik begrip voor heb. Maar ik vind het echt moeilijk te incasseren en het ondermijnt mijn gevoel van solidariteit behoorlijk. Bij mij is de rek er kennelijk ook uit. 

@skik

Ik weet dat hij dan onbevoegd docent is. Wat zijn aanstelling is, weet ik dan weer niet. Hij is invaldocent op school 1 en gewoon docent op school 2. 

@IngeR68 Ik heb erover geaarzeld om mijn eerdere post te plaatsen, omdat ik een dergelijke reactie vreesde. Maar ik had medelijden met jouw dochter die al jaren docent klassieke talen wil worden en geen alternatief kon bedenken. Ik had daarom al allerlei meer voor de hand liggende alternatieven aangedragen:

- bezwaar maken - inclusief tips van iemand die dergelijke bezwaren behandeld;

- studie voortzetten aan een andere, instelling, inclusief waar dat dan zou kunnen;

-de opleiding voor zij-instromers

klassieke talen;

- de studie afmaken in Belgie;. 

Jamme dat je dan alleen op deze post reageert. De strekking ervan is eigenlijk dat als iets echt je droom is, je niet zomaar op moet geven. Zeker als er zovele alternatieve routes zijn. 

Ik heb niet het idee dat het alleen jongeren zijn die zich niet aan de regels houden. Ik zie ook genoeg groepjes oudere mensen op straat of in het bos, zeker nu met het mooie weer. Ik ken ook genoeg oudere mensen die de bezoek en afstandsregels maar zeer met mate opvolgen. 

Natuurlijk zullen jongeren zich gemiddeld minder goed aan de maatregelen houden want a) jongeren houden zich sowieso minder aan de maatregelen an b) de jongeren hebben er minder eigen belang bij om zich aan de maatregelen te houden. Een 80 jarige die zich keurig aan de maatregelen houdt doet dat deels ook gewoon uit eigen belang. Een 18 jarige doet het eigenlijk vooral voor anderen. Dat maakt toch een verschil, de menselijke aard is nu eenmaal zo dat we toch vaak ook naar ons eigen belang kijken.

Echter wat ik zie is dat veel mensen van alle leeftijden regelmatig de regels overtreden, zeker als het gaat om afstand houden van familie/vrienden, 1 persoon op bezoek, geen onnodige reisbewegingen... 

De meeste mensen gaan echt niet naar massale raves en bruiloften maar 100% aan de regels houden doen veel ook niet. Wat overigens heel begrijpelijk is want de regels gaan tegen de menselijke natuur in (afstand houden, niet samenkomen)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/01/coronamaatregele-jonge-mensen-zijn-niet-zo-nonchalant/

Al een wat ouder artikel. Maar in heel Europa houden ook juist veel jongeren zich goed aan de coronamaatregelen.

Ik ben wel eens een beetje bang dat we hier in Nederland de jongeren teveel buiten beschouwing hebben gelaten, ze zouden toch niet zo besmettelijk zijn en worden toch niet ziek en daarom is het niet zo belangrijk om op school de coronamaatregelen te volgen.

Nu blijkt dat het veel belangrijker is wreekt zich de oude houding van achteloosheid ten opzichte van de noodzaak om kinderen en jongeren mee te laten doen met de maatregelen. Dat was toch niet nodig?

De meeste jongeren die ik ken houden zich daar juist wel heel goed aan. En gaan niet in groepen dicht op elkaar lopen feesten zoals in het Vondelpark. Die van mij ook niet. Geen behoefte aan ook hier uiteraard. Sinds corona gaan ze ook niet meer, of zeer zelden, met het ov. Ze gaan met de fiets naar de stad en doen van alles met de fiets.

Zoon heeft een vriend met cabrio, dat was handig afgelopen zomer. Nu gaan ze buiten wandelen als de vriend komt en niet met de auto, die wordt geparkeerd bij ons in de buurt. En ze houden afstand.

Dat vond ik zo vreemd van het meisje op het nieuws wiens moeder in de zorg werkt. Volgens het meisje gaf de moeder er niet om hij zij zich gedroeg, moet je zelf weten of zo iets. Dat kan ik alleen maar verklaren als de moeder van het meisje elders woont. Want dat gebeurt ook nog wel eens dat werkers in de zorg bang zijn om huisgenoten te besmetten of dat huisgenoten daar bang voor zijn.

Ik ga me niet ergeren aan mensen die het niet volhouden of er niet meer in geloven, of wat ook. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zelf voorzichtig kan zijn en dat mijn kinderen daar ook zeer verantwoordelijk in zijn. Als dat niet kon zou ik het lastiger vinden maar ik kan thuisblijven, online werken, fietsen en lopen op afstand, niet in drukke winkels, en ik heb geen kinderen op het lager en middelbaar onderwijs.

@ixia

Veel ouders weten waarschijnlijk helemaal niet dat hun kinderen die dag daar met een groep waren. Het gaat vaak niet om jonge tieners maar om 16+.  Veel jongvolwassenen/oudere pubers die nog thuis wonen maar natuurlijk niet meer altijd aan hun ouders vertellen waar ze precies zijn die dag en met wie. 

Of als de ouders erg afkeurend zijn wordt er misschien ook gelogen. De ouders denken misschien dat hun zoon leuk met een vriend is gaan fietsen maar onderwijl zit hij met een groep van 10 man in het park te drinken.

Daarnaast natuurlijk ook genoeg ouders die het helemaal geen probleem vinden, het zelf niet met de regels eens zijn, of vinden dat de jeugd een verzetje nodig heeft. 

Maar gemiddeld weet je als ouder natuurlijk niet altijd waar je 17/18 jarige kind zich bevindt. 

Wat Kyana ziet, zie ik ook. Het is minder zichtbaar dan feestende jongeren in het park (er waren trouwens ook genoeg mensen van andere leeftijden in het Vondelpark), maar bij alle leeftijden worden de maatregelen lang niet altijd aangehouden. Ik vind het ook begrijpelijk, het is tegennatuurlijk. Als zelfs de mensen die (veel) risico lopen zich niet aan de maatregelen willen  houden, hoe kun je dat dan van mensen verwachten die geen risico lopen?

Mija schreef op 25-02-2021 om 12:54:

Ik sta er eerlijk gezegd toch wel van te kijken dat verschillenden van jullie aangeven geen kinderen/jongeren te kennen die zich aan de regels houden. Ik ben echt naïef, geloof ik. Zolang ik het idee had dat mijn kinderen niet alleen waren in hun opofferingen, had ik er een ander gevoel over. Nu ik lees dat verschillende andere ouders het heel vanzelfsprekend vinden dat hun kinderen en hun vrienden zich 'gewoon' niet houden aan de regels over met meerdere mensen samenkomen, voel ik me een slechte ouder naar mijn eigen kinderen. Ik lijk ineens wel gek om deze opofferingen van ze te hebben gevraagd! Het is ook niet zo dat ze er best prima bij gedijen, integendeel zelfs. Maar ik zag het als noodzakelijk kwaad: er zouden weer betere tijden komen. En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar niet dus. En het is niet eens dat ik de individuele ouders wil shamen of zo. Jullie hebben vast allemaal een uitleg waar ik begrip voor heb. Maar ik vind het echt moeilijk te incasseren en het ondermijnt mijn gevoel van solidariteit behoorlijk. Bij mij is de rek er kennelijk ook uit.

Ja, ik ken inderdaad heel weinig jongeren die zich echt volledig aan de regels houden. Met name de regel van alleen 1 op 1 mogen afspreken of alleen 1 persoon op bezoek mogen ontvangen per dag. 

Via mijn kinderen weet ik ook wel van jongeren die inderdaad elk weekend lopen te feesten, vaak in keten/schuren op het platteland dus dan weten de ouders er ook wel echt van. 

Het merendeel van de jongeren die ik ken doen dat ook weer niet maar ze komen wel in groepjes samen bijvoorbeeld, buiten maar ook bij elkaar thuis. 

En op bijvoorbeeld de manege waar mijn dochter komt heb je naast 18- ook 18+ en die laatste groep moet dan officieel afstand houden maar dat doen ze dan niet want dat voelt natuurlijk raar en onnatuurlijk, zeker als de anderen in je omgeving 18- zijn en dat dus niet doen. En waar mijn pleegzoon werkt heb je 18+ en 18- . Tijdens het werk hoeven ze sowieso geen afstand te houden maar als ze na afloop nog wat willen kletsen dan zou dat dus wel deels moeten. Dat gebeurd dus ook niet. 

https://www.at5.nl/artikelen/205006/op-een-derde-van-de-middelbare-scholen-heerst-corona-spreek-elkaar-aan-op-snotteren

Leerkrachten besmetten elkaar en leerlingen besmetten elkaar.

"Op het voortgezet onderwijs geldt dat leraren en leerlingen anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden en is er een advies voor het dragen van een mondkapje buiten de les. 'Het lijkt erop dat dat wel goed wordt nageleefd. Maar dat als ze onder elkaar zijn, zowel leerling als leerkrachten, dat het dan toch wel eens mis gaat. We horen echt voorbeelden van de lerarenkamer waar het dan soms echt niet kan qua ruimte.'"

Kyana schreef op 25-02-2021 om 13:17:

@ixia

Veel ouders weten waarschijnlijk helemaal niet dat hun kinderen die dag daar met een groep waren. Het gaat vaak niet om jonge tieners maar om 16+. Veel jongvolwassenen/oudere pubers die nog thuis wonen maar natuurlijk niet meer altijd aan hun ouders vertellen waar ze precies zijn die dag en met wie.

Of als de ouders erg afkeurend zijn wordt er misschien ook gelogen. De ouders denken misschien dat hun zoon leuk met een vriend is gaan fietsen maar onderwijl zit hij met een groep van 10 man in het park te drinken.

Daarnaast natuurlijk ook genoeg ouders die het helemaal geen probleem vinden, het zelf niet met de regels eens zijn, of vinden dat de jeugd een verzetje nodig heeft.

Maar gemiddeld weet je als ouder natuurlijk niet altijd waar je 17/18 jarige kind zich bevindt.

Je hebt een punt hoor. Je kunt als ouder niet alles weten. Maar je bent als ouder wel vaak het onzichtbare geweten van je kind. Mijn zwager stak een dikke vinger op naar de politie. Ze moesten niet denken dat hij ontzag voor ze had. Wat is zijn onzichtbare geweten voor de kinderen? Een agent is niks waard, heeft geen gezag. Praat je thuis over de maatregelen in termen van onzin, we mogen ook niks meer, mag je aan je laars lappen, of in termen van maatregelen zijn noodzakelijk, terecht en hou je er nou maar aan? Dat maakt uit voor dat onzichtbare geweten.

Natuurlijk Ixia, dat onzichtbare gewetenvolledig eens. ik weet wel zeker dat ik grote invloed heb gehad op voorzichtige en zorgvuldige gedrag en instelling van mijn kinderen nu. Net als Mija heb ik daar nu moeite mee en voel me ook ergens een slechte ouder. Ik vraag iets van ze wat echt heel schadelijk is voor ze. En dat is niet zo erg, als we daarmee (met z’n allen!!) het nog schadelijkere kunnen afwenden. Als dat toch kansloos is, omdat velen zich daar niet aan houden, dan is het offer dat ik vraag van mijn kinderen dus totaal niet in verhouding met de opbrengst. Heftig hoor! Niet alleen voor mij en voor mijn kinderen, maar ik vind het heftig voor al die mensen en dan voor de jongeren die geïsoleerd leven nu ‘voor het grotere goed’, Hè? Wat? Welk grotere goed??

Wat een ingewikkelde tijden toch

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/bruls-roept-op-snel-meer-versoepelen-dit-is-niet-meer-te-houden~acf59ea2/#comments-anchor

Bruls is er ook klaar mee. Ik ben het met hem eens, maar hoe vreemd dat hij dit nu in de media roept. 

Stelle schreef op 26-02-2021 om 03:21:

Natuurlijk Ixia, dat onzichtbare gewetenvolledig eens. ik weet wel zeker dat ik grote invloed heb gehad op voorzichtige en zorgvuldige gedrag en instelling van mijn kinderen nu. Net als Mija heb ik daar nu moeite mee en voel me ook ergens een slechte ouder. Ik vraag iets van ze wat echt heel schadelijk is voor ze. En dat is niet zo erg, als we daarmee (met z’n allen!!) het nog schadelijkere kunnen afwenden. Als dat toch kansloos is, omdat velen zich daar niet aan houden, dan is het offer dat ik vraag van mijn kinderen dus totaal niet in verhouding met de opbrengst. Heftig hoor! Niet alleen voor mij en voor mijn kinderen, maar ik vind het heftig voor al die mensen en dan voor de jongeren die geïsoleerd leven nu ‘voor het grotere goed’, Hè? Wat? Welk grotere goed??

Wat een ingewikkelde tijden toch

Ik vind dat je als ouders en als mens altijd zelf verantwoordelijk blijft voor de keuzes die je maakt. Dat geef ik mijn kinderen ook mee. Als heel Nederland in een sloot springt omdat het kabinet het adviseert, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet doen. Denk na,  weeg af. Wat betekent dat voor jou. 

Dat doen ook al die volwassenen die toch naar hun werk bijven gaan omdat ze anders te eenzaam worden. Al die ouderen die toch af en toe hun volwassen kinderen met aanhang te eten vragen. Al die ouderen die in groepen wandelen of fietsen. Kinderen hebben die macht niet,  ze doen gewoon de scholen dicht en stoppen het sporten en ze zitten thuis. Terwijl we allemaal weten hoe slecht dat is voor de ontwikkeling en het welzijn. Ik vind dat onverantwoord en ik vermoed dat als we later terugkijken op deze periode dat we daar het meeste spijt van gaan krijgen. 

'Kinderen hebben die macht niet, ze doen gewoon de scholen dicht en stoppen het sporten en ze zitten thuis.' Scholen zijn online doorgegaan, individueel sporten mag nog altijd en er is geen verbod om naar buiten te gaan. Er is wel een advies: blijf zoveel mogelijk binnen.

Ik denk dat het Vondelpark als volgt gaat: mensen nemen een individuele beslissing, het is mooi weer, ik ga naar het park (strand etc.); beseffen pas op het moment dat ze daar zijn dat iedereen toevallig hetzelfde dacht. Dan ontstaat er een massa, anderen denken: hé, daar zijn veel mensen, daar is wat te doen. De massa wordt groter en de massa beseft dat ze macht heeft, dat er een enorme politiemacht tegenover moet komen te staan, wil die macht doorbroken worden. De meesten gaan dan naar huis en een kleine groep geniet ervan en gaat de strijd aan.

'Ga niet naar buiten' is geen goed advies, want we hebben zonlicht en beweging nodig om weerstand op te bouwen.

Ik vind 'terrassen open' wel een goed plan om dit tegen te gaan: het geeft de mensen die een individuele beslissing nemen de ruimte, ruimte die beter controleerbaar is. En verder zal elke individuele gemeente etc. plannen moeten maken om te voorkomen dat alle individuele beslissingen een massa opleveren. Maximaal aantal bezoekers, teller bij de ingang, toegang afsluiten etc.

Tsjor

Volgens mij is Bruls er niet klaar mee, maar ziet hij een handhavingsprobleem. Hopelijk gaat het beter als het weer minder wordt. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.