Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

We hebben alleen een r getal van 3 weken geleden. Er is geen r getal van nu. Dus dat r getal moet je met de nodige voorzichtigheid gebruiken. (en stoppen met twee cijfers achter de komma, zo precies kunnen we dat helemaal niet uitrekenen, dat geeft schijnnauwkeurigheid).

IngeR68

IngeR68

06-03-2021 om 19:51

Daglichtlamp schreef op 06-03-2021 om 14:29:

We hebben alleen een r getal van 3 weken geleden. Er is geen r getal van nu. Dus dat r getal moet je met de nodige voorzichtigheid gebruiken. (en stoppen met twee cijfers achter de komma, zo precies kunnen we dat helemaal niet uitrekenen, dat geeft schijnnauwkeurigheid).

Zonder cijfers achter de komma is de R toch al een jaar '1'? Wat heb je er dan aan?

Dat je dankbaar mag zijn dat de maatregelen helpen 😃. Zonder was R anders geweest 

IngeR68 schreef op 06-03-2021 om 19:51:

[..]

Zonder cijfers achter de komma is de R toch al een jaar '1'? Wat heb je er dan aan?

1 cijfer achter de komma is genoeg, 2 geeft schijnnauwkeurigheid.

Pief schreef op 04-03-2021 om 15:42:

[..]

Dat is jammer, heb je het landelijke afsprakennummer gebeld?

Yes, maar die doen niks voor je als je geen brief hebt gehad. En de GGD vertelde dat we nog even geduld moesten hebben. Gisteren viel de uitnodiging op de mat, meteen gebeld en vandaag krijgt ze de prik!

Even klagen hoor. Ik wil eigenlijk op dit moment niets meer lezen over cijfers, maatregelen, Corona etc. Ben er zo verschrikkelijk klaar mee. Avondklokken die 2 weken zouden duren en nu maar weer zomaar met 3 weken verlengd worden. Versoepelingen die nog maar weer 3 weken opgeschoven worden. Sportscholen en zwembaden die na die 3 weken nog steeds niet open gaan, terwijl ze dat prima met voldoende afstand en veiligheid kunnen regelen. Winkels en horeca die na die 3 weken dan met kleine versoepeling rekening kunnen houden. Tja wat dan? 4 mensen op een verdieping? Reserveren om een half uur op een terras te mogen zitten? 

Al het spontane is uit ons leven verdwenen. Je moet alles plannen, want op tijd binnen zijn, op dat tijdstip precies in de winkel zijn etc. etc.

En oja, dan komen ze met zelftesten. Wat moet dat brengen dan? Wie zegt dat iedereen een betrouwbare uitslag doorgeeft als je thuis een zelftest doet? Dat vind ik dus pas hele grote schijnveiligheid. Doe dan bij iedereen die een winkel, school, sportschool etc. binnenkomt een sneltest (graag in de vorm van een blaastest o.i.d. want ik wil niet elke keer zo'n wattenstaaf in mijn neus). 

Sorry voor mijn geklaag, maar moest het even kwijt hoor

Tango1970 schreef op 07-03-2021 om 11:58:

Even klagen hoor. Ik wil eigenlijk op dit moment niets meer lezen over cijfers, maatregelen, Corona etc. Ben er zo verschrikkelijk klaar mee. Avondklokken die 2 weken zouden duren en nu maar weer zomaar met 3 weken verlengd worden. Versoepelingen die nog maar weer 3 weken opgeschoven worden. Sportscholen en zwembaden die na die 3 weken nog steeds niet open gaan, terwijl ze dat prima met voldoende afstand en veiligheid kunnen regelen. Winkels en horeca die na die 3 weken dan met kleine versoepeling rekening kunnen houden. Tja wat dan? 4 mensen op een verdieping? Reserveren om een half uur op een terras te mogen zitten?

Al het spontane is uit ons leven verdwenen. Je moet alles plannen, want op tijd binnen zijn, op dat tijdstip precies in de winkel zijn etc. etc.

En oja, dan komen ze met zelftesten. Wat moet dat brengen dan? Wie zegt dat iedereen een betrouwbare uitslag doorgeeft als je thuis een zelftest doet? Dat vind ik dus pas hele grote schijnveiligheid. Doe dan bij iedereen die een winkel, school, sportschool etc. binnenkomt een sneltest (graag in de vorm van een blaastest o.i.d. want ik wil niet elke keer zo'n wattenstaaf in mijn neus).

Sorry voor mijn geklaag, maar moest het even kwijt hoor

Ik vermoed dat we er allemaal wel helemaal klaar mee zijn, zelfs met mijn beslagen bril boven het mondkapje. Doodmoe word ik er van. Maar toch zullen we geduld moeten hebben....het is niet anders. Vaccinaties wordt druk aan gewerkt! Even klagen lucht wat op, ook lekker 

Ja, die zelftesten, waar moet dat een oplossing voor zijn? Is zo'n test ongeveer net zo betrouwbaar als de huidige ggd-test, ondanks het kortere wattenstaafje? Zo ja, waarom dan nog dat hersenkietelen bij de ggd? Zo nee, waarom dan de zelftest? Als die dingen vaak een vals-negatieve uitslag geven hebben we er ook niet veel aan.

En die sneltesten die al dik een half jaar geleden als weg naar buiten werden beloofd, hoe zit het daar eigenlijk mee?

Groeten,

Temet

Positief geluid:

Ik heb gewinkeld op afspraak bij een kledingwinkel hier in het dorp een ik vond het heerlijk!!!!!

2 verkoopsters in de winkel die ieder 1 klant bedienden. Vanuit je pashokje vragen om een basic shirtje in roze, omdat de meegenomen witte veel te wit was onder de gekozen top. Geen gehannes met op mijn sokken door de winkel strompelen om zelf iets anders te zoeken. Ik had een half uur gereserveerd en dat was ruim voldoende voor hetgeen ik wilde kopen.  

Maar inderdaad dat mondkapje op maakt het niet makkelijker. Ik kwam uit de regen binnen een het was koud dus voordat ik wat kon zien door mijn bril dat duurde wel even. 

Die testen worden nu ook al bij de Aldi in Duitsland verkocht. Ik snap de logica ook niet helemaal. Het druist tegen het beleid in. Je raakt het zicht op het virus heel erg snel kwijt als mensen ook de keuze hebben om zelf even te testen. Voordeel is dat we dan heel snel heel laag zitten op de routekaart en alles weer kan. 

Ik ben sowieso voor minder regels en meer eigen verantwoordelijkheid. Dus in mijn straatje past dat wel. Eerst een zelftest en dan een verjaardag vieren met de hele familie. Lijkt me prima. Ik vind het wel tegenstrijdig met het kabinetsbeleid, dat vooral gericht is op controle.

Pief schreef op 07-03-2021 om 13:06:

 

Ik ben sowieso voor minder regels en meer eigen verantwoordelijkheid. Dus in mijn straatje past dat wel. Eerst een zelftest en dan een verjaardag vieren met de hele familie. Lijkt me prima. Ik vind het wel tegenstrijdig met het kabinetsbeleid, dat vooral gericht is op controle.

die controle is er omdat 17 miljoen mensen niet zo zelfsturend zijn als jij. En daarbij: jouw eigen verantwoordelijkheid hangt vaak af - als ik je postings probeer te duiden -van wat jij met jouw niet-relevante professionele conclusies als waarheid beschouwt. Zolang het gaat om zaken binnen je eigen kring en "ik als buitenstaander er niets van merk vind ik eigen verantwoordelijkheid ook een groot goed om te verdedigen  

maar zelfs jij kan niet aansturen dat iedereen die je vertrouwt ook echt die zelftest heeft gedaan voordat ze op jouw feestje komen. 

maar inderdaad als er verstandig mee omgegaan wordt in kleine kring (jij en je moeder bijv) dan is het handig en fijn, een zelftest

gr Angela

Angela1967 schreef op 07-03-2021 om 13:25:

[..]

die controle is er omdat 17 miljoen mensen niet zo zelfsturend zijn als jij. En daarbij: jouw eigen verantwoordelijkheid hangt vaak af - als ik je postings probeer te duiden -van wat jij met jouw niet-relevante professionele conclusies als waarheid beschouwt. Zolang het gaat om zaken binnen je eigen kring en "ik als buitenstaander er niets van merk vind ik eigen verantwoordelijkheid ook een groot goed om te verdedigen

maar zelfs jij kan niet aansturen dat iedereen die je vertrouwt ook echt die zelftest heeft gedaan voordat ze op jouw feestje komen.

maar inderdaad als er verstandig mee omgegaan wordt in kleine kring (jij en je moeder bijv) dan is het handig en fijn, een zelftest

gr Angela

Klopt,  natuurlijk. Ik ben wel streng hoor, ik zou het checken  

Punt is wel dat vanaf april de zelftesten ook hier in de winkels liggen. De mensen die nu naar de teststraat gaan zijn ook de mensen die straks zo'n zelftest doen,  denk ik.  Dus het aantal gemelde positieve testen duikt omlaag. Ben benieuwd of je dat in de grensstreek binnenkort al gaat zien.

Pief schreef op 07-03-2021 om 13:41:

[.

Punt is wel dat vanaf april de zelftesten ook hier in de winkels liggen. De mensen die nu naar de teststraat gaan zijn ook de mensen die straks zo'n zelftest doen, denk ik. Dus het aantal gemelde positieve testen duikt omlaag. Ben benieuwd of je dat in de grensstreek binnenkort al gaat zien.

ja maar dat is dan toch het risico van jouw wens voor eigen verantwoordelijkheid? 

Doet me denken aan onderzoeken waaruit volgt dat meerderheid van ouders vindt dat zij goed opvoeden en dat de problemen komen doordat andere ouders dat niet doen.... 

gr Angela

Angela1967 schreef op 07-03-2021 om 13:46:

[..]

ja maar dat is dan toch het risico van jouw wens voor eigen verantwoordelijkheid?

Doet me denken aan onderzoeken waaruit volgt dat meerderheid van ouders vindt dat zij goed opvoeden en dat de problemen komen doordat andere ouders dat niet doen....

gr Angela

Ik vind dat niet erg, van mij mag alles open, maar het druist wel enorm in tegen het beleid. Als je geen zicht meer hebt op besmettingen kun je ook geen bron en contactonderzoek meer doen. En omdat het aantal gemelde besmettingen daalt moet je flink versoepelen, want het draagvlak is nu al weg en dan helemaal. Maar net als een stijging van het aantal besmettingen nu niks zegt omdat het te afhankelijk is van het aantal testen, zegt straks een daling ook niks meer.

eh . . alles is gericht op niet overladen van ic's. Dus dat is nog steeds prima graadmeter.

gr Angela

Pief, Hugo de Jonge heeft gezegd dat die tests vanaf april in de supermarkt liggen. Dat lijkt me geen garantie dat het ook echt zo is.

Groeten,

Temet

IngeR68

IngeR68

07-03-2021 om 14:41

Angela1967 schreef op 07-03-2021 om 14:16:

eh . . alles is gericht op niet overladen van ic's. Dus dat is nog steeds prima graadmeter.

gr Angela

Maar met ongeveer 550 corona-patienten op de IC, en 1150 plaatsen in totaal (op te schalen naar 1500), is er toch geen reden om versoepelingen tegen te houden? Vooral nu een groot deel van de kwetsbare mensen gevaccineerd is.

Temet schreef op 07-03-2021 om 14:33:

Pief, Hugo de Jonge heeft gezegd dat die tests vanaf april in de supermarkt liggen. Dat lijkt me geen garantie dat het ook echt zo is.

Groeten,

Temet

)

IngeR68 schreef op 07-03-2021 om 14:41:

[..]

Maar met ongeveer 550 corona-patienten op de IC, en 1150 plaatsen in totaal (op te schalen naar 1500), is er toch geen reden om versoepelingen tegen te houden? Vooral nu een groot deel van de kwetsbare mensen gevaccineerd is.

eh, Inge, kun jij wetenschappelijk bewijzen dat het loslaten van alle maatregelen betekent dat die cijfers op hetzelfde niveau blijven?

En daarbij: ben jij de maat der dingen dat je deze cijfers 'goed' vindt? Ik vind het dramatisch want er zijn veel zaken afgeschaald. 

gr Angela

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/07/binnenkort-bij-de-supermarkt-of-drogisterij-de-zelftest-en-dan-a4034509

De zelfsneltest voor corona heeft hitpotentie. In Duitsland begonnen de supermarkten Aldi en Lidl zaterdag met de verkoop van zelftests voor een kleine 5 euro per stuk. Bij Aldi stonden klanten in de rij, bij Lidl was de webwinkel tijdelijk niet bereikbaar door de grote vraag naar de zelftesten.

In Nederland kunnen consumenten vanaf april zelftesten kopen bij supermarkten, drogisterijen en apotheken, kondigde minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) vrijdag aan. Met deze vorm van preventief testen, zo zei de Jonge, „kunnen we het virus de pas afsnijden”.

1Wat is het doel van de zelftests?

De zelftesten zijn vooral bedoeld voor mensen zonder klachten die misschien toch besmet zijn. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, kunnen ze in thuisisolatie gaan. Met de snelle zelftest kunnen mensen veiliger naar werk of school, is het idee. Ze zijn niet bedoeld als instrument om bijvoorbeeld weer evenementen te kunnen organiseren.

Lees ook:Vrijheid: een negatieve test of een vaccinatie

Sneltests helpen om testen laagdrempeliger te maken, zegt viroloog Janko van Beek, onderzoeker aan het Erasmus MC. „Stel dat iemand zonder klachten een melding krijgt van de CoronaMelder-app. Misschien dat zo iemand normaal gesproken niet naar een GGD-teststraat zou zijn gegaan, en nu denkt: ik doe even een zelftest. Maar het zou jammer zijn als mensen mét klachten een zelftest doen in plaats van zich laten te testen.”

2Hoe werken ze?

De test is de consumentenversie van de professionele sneltesten die naast de PCR-testen gebruikt worden in de teststraten. Waar PCR-testen het genetisch materiaal van het coronavirus in de slijmvliezen van neus en keel detecteren, reageren de sneltesten op de zogeheten antigenen, bepaalde eiwitten aan de buitenkant van het virus.

Voor de test draai je een wattenstaafje een aantal malen krachtig rond in de neus. Je stopt het staafje in een flesje met een speciale vloeistof en schudt het goed. Vervolgens druppel je wat van de vloeistof op een teststrook en wacht vijftien tot dertig minuten. Als er – net als bij een zwangerschapstest – een streepje verschijnt, dan test je positief. Voor de zelftest is het wattenstaafje flink ingekort, omdat dit prettiger aanvoelt in de neus.

3Hoe betrouwbaar zijn ze?

„Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat antigeensneltesten een goede betrouwbaarheid hebben”, meldt het ministerie van Volksgezondheid, zonder bronnen te noemen. „De testen scoren inderdaad goed op specificiteit, maar minder op sensitiviteit”, zegt Van Beek, die veel onderzoek heeft gedaan naar sneltesten. Anders gezegd: de testen slaan maar zelden uit bij een ander virus dan dit coronavirus, maar missen nog weleens een besmetting – zeker als mensen niet veel virusdeeltjes in de neus hebben.

In vergelijking met de PCR-testen missen de antigeentesten soms wel een op de drie besmettingen, blijkt uit een evaluatie van het RIVM in februari. „De betrouwbaarheid hangt ook af van het gebruik. Als je bijvoorbeeld het staafje niet echt goed ronddraait in je neus, werkt de test minder goed”, vertelt Van Beek. „Het streepje op de teststrook is soms ook vaag en dan kan het aflezen van een test lastig zijn.”

4Wie gaan de zelftests produceren?

De fabrikanten die nu de professionele antigeen-sneltesten maken. De zelftest geldt als een medisch hulpmiddel, waarvoor fabrikanten in principe een zogeheten CE-keurmerk moeten hebben. Omdat dit keurmerk voor zelftesten nog niet bestaat, kunnen fabrikanten bij het ministerie van VWS een tijdelijke ontheffing aanvragen. Daarbij moeten ze tal van documenten aanleveren, waaronder studies waaruit blijkt dat de testen goed werken. Dit kan binnen enkele weken geregeld zijn. Op de vraag van NRC of fabrikanten al interesse hebben getoond, reageerde VWS nog niet

Dank Angela.

Het risico op vals negatieven is zo te zien inderdaad aanwezig.

Zo te lezen zijn ze alleen nuttig als ze gebruikt worden door mensen die zich anders niet hadden laten testen en ook niet in quarantaine waren gegaan. 

Als veel mensen die nu nog naar de ggd gaan in plaats daarvan een zelftest zouden doen, gaan we meer besmettingen missen.

groeten,

Temet

IngeR68

IngeR68

07-03-2021 om 16:58

Angela1967 schreef op 07-03-2021 om 15:12:

[..]

eh, Inge, kun jij wetenschappelijk bewijzen dat het loslaten van alle maatregelen betekent dat die cijfers op hetzelfde niveau blijven?

En daarbij: ben jij de maat der dingen dat je deze cijfers 'goed' vindt? Ik vind het dramatisch want er zijn veel zaken afgeschaald.

gr Angela

Ik word hier echt heel moe van. Ik zeg nergens dat ALLE maatregelen weg moeten. Ik zeg nergens dat de cijfers hetzelfde zullen blijven (sterker nog, ik geef aan dat er nog ruimte zit in het aantal bedden). En dat afschalen van de zorg is ook al een tijdje veel minder (op 15 februari gaf 77 % van de ziekenhuizen aan de zorg weer volledig of bijna volledig te bieden).

Ik heb liever dat je niet reageert, dan dat je met al dit soort onzin komt.

Temet schreef op 07-03-2021 om 16:48:

Dank Angela.

Het risico op vals negatieven is zo te zien inderdaad aanwezig.

Zo te lezen zijn ze alleen nuttig als ze gebruikt worden door mensen die zich anders niet hadden laten testen en ook niet in quarantaine waren gegaan.

Als veel mensen die nu nog naar de ggd gaan in plaats daarvan een zelftest zouden doen, gaan we meer besmettingen missen.

groeten,

Temet

Ik ben inmiddels vier keer zelf naar een teststraat geweest en nog vier keer met één van mijn kinderen. Er zijn heel wat uurtjes gaan zitten in afspraken maken, rijden (soms 2 uur voor een test) en wachten (soms een uur). Dat schijnt nu allemaal sneller te gaan, maar de dichtstbijzijnde teststraat is alsnog bijna een half uur rijden. Testen kost me dus minimaal een uur. Als ik de kans heb om zelf even een testje te doen, dan ga ik echt niet meer naar een teststraat. En ik hoef ook niet per se nog een keertje zo'n staafje in mijn hersenen. Ik kan me voorstellen dat dat voor veel meer mensen geldt.

Ik zou trouwens meteen een voorraadje aanschaffen en mezelf testen voordat ik een vergadering heb,  of naar mijn kwetsbare vriendin ga. Dus in die zin zou ik me wel vaker testen. Ik zou er alleen niet meer voor naar d ggd gaan,  denk ik. 

Je kunt als eerste een sneltest doen. Maar als die positief is, houd daar rekening mee, dan ga je door voor de PCR-test bij de GGD.

Tenzij je dan zelf al quarantaine wil invoeren na de sneltest. En je contacten waarschuwen.

IngeR68 schreef op 07-03-2021 om 16:58:

[..]

Ik word hier echt heel moe van. Ik zeg nergens dat ALLE maatregelen weg moeten. Ik zeg nergens dat de cijfers hetzelfde zullen blijven (sterker nog, ik geef aan dat er nog ruimte zit in het aantal bedden). En dat afschalen van de zorg is ook al een tijdje veel minder (op 15 februari gaf 77 % van de ziekenhuizen aan de zorg weer volledig of bijna volledig te bieden).

Ik heb liever dat je niet reageert, dan dat je met al dit soort onzin komt.

Het is geen onzin. Ik vind het onzin dat jij denkt dat er ruimte is terwijl de cijfers misschien wel dalen omdat er geen versoepelingen zijn.

En dat is het kip ei probleem dat we hebben. Dat gaat niet weg omdat jij denkt dat het wel kan.

Dus ik zeg ook niet dat het simpel of makkelijk is of dat we nu het slimste doen. Maar als iemand zelf gaat bedenken dat het wel kan en daarom 'de overheid' of 'het rivm' niet gelooft wordt het volgens mij nog ingewikkelder. Ik zeg dus niet dat jij die 'iemand' bent. Even voor de volledigheid.

gr Angela

Kijk Pief, dat voorzie ik dus ook. Als die test bij de drogist op de hoek verkrijgbaar is voor een redelijk bedrag, dan is het al snel aantrekkelijker dan de teststraat om alle redenen die jij noemt.

Als je dan weet dat er bij een zelftest meer vals negatieven optreden dan lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat zelftesten met het oog op het daadwerkelijk in kaart brengen van het aantal besmettingen van zeer twijfelachtig nut zijn.

Als ze trouwens inderdaad een tientje per test gaan kosten dan ontmoedigt dat extra testen ook. Een tientje is ok als je het afzet tegen het gedoe met de officiële ggd-test, maar even voor de zekerheid testen is met dat soort prijzen niet bijzonder aantrekkelijk. Zeker niet voor meerpersoonshuishoudens.

Groeten, 

Temet

AnneJ schreef op 07-03-2021 om 17:46:

Je kunt als eerste een sneltest doen. Maar als die positief is, houd daar rekening mee, dan ga je door voor de PCR-test bij de GGD.

Tenzij je dan zelf al quarantaine wil invoeren na de sneltest. En je contacten waarschuwen.

Ja ik zou zelf in quarantaine gaan en mijn contacten informeren. Dat hebben we ook gedaan toen zoonlief in quarantaine moest omdat een vriend positief was getest. Meteen iedereen geïnformeerd.  Als we hadden moeten wachten op de GGD dan waren alle vrienden die met hem in contact waren geweest pas een week later geïnformeerd. Hadden ze zomaar een heleboel mensen kunnen besmetten. 

Ik zou dus niet meer naar de ggd gaan maar het zelf regelen inderdaad. 

Temet schreef op 07-03-2021 om 18:04:

Kijk Pief, dat voorzie ik dus ook. Als die test bij de drogist op de hoek verkrijgbaar is voor een redelijk bedrag, dan is het al snel aantrekkelijker dan de teststraat om alle redenen die jij noemt.

Als je dan weet dat er bij een zelftest meer vals negatieven optreden dan lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat zelftesten met het oog op het daadwerkelijk in kaart brengen van het aantal besmettingen van zeer twijfelachtig nut zijn.

Als ze trouwens inderdaad een tientje per test gaan kosten dan ontmoedigt dat extra testen ook. Een tientje is ok als je het afzet tegen het gedoe met de officiële ggd-test, maar even voor de zekerheid testen is met dat soort prijzen niet bijzonder aantrekkelijk. Zeker niet voor meerpersoonshuishoudens.

Groeten,

Temet

In Duitsland kosten ze vijf euro per stuk. 

Gisteren konden lezers vragen stellen aan van Dissel. Wat vinden jullie van het antwoord van Van Dissel op deze vraag:

MaGil: Wat is uw visie op onze samenleving over één à twee jaar? Kunnen we dan terug naar het oude normaal?

"Als vaccineren het effect heeft dat we nu denken, dan krijgen we het virus onder controle. Dan kunnen we redelijk terug naar een normalere situatie."

"Het is misschien geen gek idee om wat langer bepaalde maatregelen te handhaven, bijvoorbeeld iets meer afstand houden naar anderen. Zo kunnen we ook andere virussen en bacteriën niet zomaar hun gang laten gaan."

Redelijk terug naar een normale situatie? Geen gek idee om wat langer bepaalde maatregelen te houden? Over 1 a 2 jaar?

Uhhhh....

Geen griepuitbraak bijvoorbeeld. Het gaat dan om 'andere virussen en bacterieën'. Vanuit de medische kant kan ik me voorstellen dat het een gedroomde samenleving is. Politiek gezien is het een heel ander verhaal.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.