Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja Piep

Onderwijs vind ik wel een recht ja, maar schoolplicht dus echt niet.

Piep

Piep

17-01-2021 om 23:21

Recht

Ik heb het toch juist over een recht? Een recht dat we nu van heel veel kinderen en jongeren afnemen. Hun grondrechten zijn ineens niks meer waard.

Maatregelen in de studio

https://www.ad.nl/show/thuis-maar-drie-gasten-maar-een-volle-talkshowtafel-mag-wel-hoe-zit-dat~aa8d1321/

Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Ik word zelf al een beetje zeeziek als ik Paul Haenen met 1 gast op afstand in een tot studio omgetoverde woning zie zitten en ik zie niet of het raam open is.

En hier zie je donkere holen met lichten en tiental mensen. Hoe zit het met de ventilatie? Vreemd.

En controleren ze wel of mensen na zo'n uitzending besmet raken?

Gelukkig zijn de 'hoofdpersonen' zoals Diederik Gommers en Eric Kuipers niet besmet geraakt terwijl ze er al heel wat uren op hebben zitten. Net als de presentatoren.

Ik ken er geen een die besmet is geraakt. Dat zegt misschien wel wat.

En verder houdt men zich wel heel strict aan de regels, zoals in dit artikel wordt beschreven.

Maar het blijft een raar gezicht zo'n tafel vol mensen.

Piep

Piep

17-01-2021 om 23:26

Oudjes

Datzelfde vind ik ook van het opsluiten van oudjes in verpleeghuizen in isolatie. Gewoon niet doen. Nooit. Ze hebben het recht op zelfbeschikking. Ook zij komen, net als de jongeren, niet in het ziekenhuis terecht.

Dus

Er kan blijkbaar echt wel wat mits je je goed aan de maatregelen houdt. Consequent.

Grondrechten

Nou even eerlijk PIep, denk je dat het coronavirus zich iets aantrekt van 'grondrechten'?

Oudjes Piep

'Oudjes' in een centrum hebben niet alleen met zichzelf te maken maar ook met de andere ouderen om hen heen. Die kun je geen recht op zelfbeschikking geven.
Je zult rekening met elkaar moeten houden en het beleid van de overheid en het beleid van het huis.

Anders kun je natuurlijk beter op jezelf gaan wonen. En er zijn ook kinderen die hun ouder om die reden in huis genomen hebben. Minder risico op besmetting door de andere ouderen en meer vrijheid om contact met de kinderen of meer te hebben.

Op dit moment zijn er weer besmettingen in heel veel (te)huizen. Overal waar mensen in groepen wonen en bijeen komen, scholen, loop je een groot risico op besmetting.

Dat is in een pandemie een risicovolle situatie. Voor jezelf maar vooral ook voor een ander.

Vicky

Vicky

18-01-2021 om 07:19

Skik

'Iedereen mag per dag maximaal twee bezoekers ontvangen. Zowel jongeren als bejaarden'

Dat weet ik. En toch krijgen mensen hier op dit forum een bak bagger over zich heen als ze zeggen dat ze bezoek ontvangen, of een puber laten logeren. Dan vind je het ook niet nodig om een tegengeluid te laten horen. Maar nu het om jezelf gaat, beroep je je ineens wél op wat er toegestaan is. Die hypocritie is precies wat mij zo tegenstaat in deze tijd.

Vicky

Vicky

18-01-2021 om 07:20

AnneJ

'Onderwijs vind ik wel een recht ja, maar schoolplicht dus echt niet.'

Maandenlang alleen onderwijs online is geen onderwijs.

Niets doen

Vicky: 'Nee. Heel veel bedrijven gaan failliet, wat een enorme (jeugd)werkloosheid tot gevolg zal hebben. De staatsschuld is ongekend hoog, wat leidt tot bezuinigingen. De mensen zijn er niet meer allemaal, althans niet de mensen die nu niet geholpen worden. Veel mensen zullen psychische klachten hebben. Er zullen meer kinderen en vrouwen mishandeld zijn, kwetsbare jongeren zullen een nog grotere achterstand hebben.
Jouw kijk op 'de wereld draait gewoon door' is schokkend oppervlakkig.'

Dat is als je niets doet, helemaal niets. Maar er gebeurt ondertussen wel iets.
- er wordt veel geld uitgegeven om werknemers in dienst te houden en te voorkomen dat gezonde bedrijven failliet gaan;
- daarmee voorkom je dat er straks grote jeugdwerkloosheid is; overigens leert de geschiedenis dat fases met grote jeugdwerkloosheid ook weer overgaan (zie de jaren '80);
- de regering leent op dit moment tegen negatieve rente, ja het geld zal ooit weer terugbetaald moeten worden, maar er is een kans dat de opgepotte, niet gebruikte gelden voor consumptie straks weer uitgegeven worden, wat kan leiden tot meer inkomsten voor de regering;
- ja, er zijn mensen overleden; zonder maatregelen zouden dat nog veel meer mensen zijn; de overlijdens komen niet door de maatregelen maar door het virus;
- ja, er zullen mensen zijn met psychische klachten, maar stel dat je een open samenleving had, waarin onrustbarende cijfers elke dag de huiskamer binnen kwamen en buiten de ambulances af-en aanreden (mijn beeld van de eerste dag na de eerste lockdown, toen ik werkmateriaal moest ophalen en op een kort stukje al 2 ambulances zag en bijna geen verkeer), dan krijgen mensen ook psychische problemen; maar het geestelijke gezondheidssysteem functioneert dat (niet beter dan eerst overigens);
- de vele mishandelingen, ik zag het vandaag ook voorbij komen in de krant: 40.000 kinderen worden mishandeld. https://www.trouw.nl/binnenland/de-scholen-blijven-nog-drie-weken-dicht-en-dat-beschadigt-kwetsbare-kinderen-mishandeling-nam-fiks-toe-tijdens-de-eerste-lockdown~b9aba6e56/ Als je verder leest blijkt het niet te gaan om fysieke mishandeling, zelfs niet te gaan om uitschelden bijvoorbeeld, maar vooral om ouders die hun kinderen niet goed begeleiden bij schoolwerk. Overigens: uit Leiden kwamen eerder cijfers van 107.000 mishandelde kinderen, het aantal is dus behoorlijk gedaald (cynisch bedoeld).
- kwetsbare jongeren hebben meer problemen, zeker. Maar er bestaat nog een vangnet dat, zodra het mogelijk is, weer volop aan het werk kan.

Oppervlakkig is als je alleen maar negatief kijkt, denkt dat je de enige bent die de negatieve gevolgen ziet en niet ziet dat anderen keihard werken om die negatieve gevolgen zoveel mogelijk in te dammen. Waarbij ik overeind houd, dat de structuur van de samenleving nog in tact is en straks weer volop benut kan worden. Nog dommer is als je denkt dat de negatieve gevolgen door de maatregelen komen en geen verband legt tussen de maatregelen en de heersende pandemie.

Tsjor

Piep

Piep

18-01-2021 om 08:02

Gevolgen

Ik verwacht zelf ook wel dat de economie redelijk snel aantrekt. Mensen hebben gespaard en ik denk dat ze het graag gaan uitgeven.

Het zijn dit soort dingen waar ik me zorgen om maak
Die je niet met geld of een vaccin kunt oplossen:

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/pleun-en-tom-schrijven-brandbrief-aan-onderwijsminister-pas-de-eindexamens-aan~a52becfd/

https://www.gelderlander.nl/tiel/meer-kinderen-belanden-in-ziekenhuis-na-zelfmoordpoging-door-coronacrisis-het-wordt-steeds-erger~a339c4f6/

Is het waar Piep?

"Het is het topje van de ijsberg van alle ellende die eronder ligt.’’ Cijfers heeft Illy niet, ,,maar het is echt een noodsignaal dat ik van de hoofden van de ic’s heb gekregen."

Je zou toch iets liever betrouwbare cijfers zien want het is zo makkelijk om vanuit betrokkenheid met 'kindermishandeling' de zaken erger voor te doen dan ze al zijn om indruk te maken.

Natuurlijk, veel mensen hebben het echt niet makkelijk. Voor sommigen is het moeilijk te verteren, anderen leven er makkelijker mee, dat zal voor kinderen niet anders zijn.

En het is nog maar de vraag of je de pandemie en de maatregelen de schuld moet geven van sommige situaties. De bezuinigingen op de gezondheidszorg voor jeugdigen en de tranisitie naar de gemeente zullen daar ook niet gering aan bijdragen.

Enerzijds raakt de rek er uit bij mensen maar ook bij instellingen. Aan de andere kant is men vaak veel inventiever, dan tijdens de 1e lockdown, in het oplossen van de nieuwe realiteit van hulpverlenen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook wat onsmakelijk om 'kindermishandeling' te roepen en daarmee druk uit te oefen om wat te doen?

Piep

Piep

18-01-2021 om 08:12

En dit. Lees vooral ook even de tweede helft van het artikel. Dit doet het virus niet hé? Dit doen wij zelf.

https://www.nu.nl/coronavirus/6102503/experts-niemand-is-bestand-tegen-15-procent-van-het-jaar-binnen-zitten.html#coral_talk_wrapper

Piep

Piep

18-01-2021 om 08:14

Scrollen

Even naar boven srollen voor het artikel.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-01-2021 om 08:17

Eens

Met Tsjor en Annej.

Woorden als 'dommer' kan ik helaas niet meer gebruiken want dan verdwijnen mijn berichtjes als sneeuw voor de zon

Hoezo Piep

Wat stel je voor? Stoppen met de maatregelen en dan neemt de geestelijke gezondheid van de mensen wel weer toe? In een pandemie?

Denk je dat mensen er geestelijk gezonder van worden om geen rekening te houden met verspreiding van een voor sommigen ernstig (langdurig) ziekmakend en dodelijk virus?

Wat denk je dat men ervaart als de koelwagens bij de ziekenhuizen de lijken moeten bergen en je familie en vrienden in ambulances uren voor de deuren van het ziekenhuis staan te wachten of naar Duitsland getransporteerd worden.

Wat voelen mensen, ook jongeren, als je die pieken in besmettingen, zieken en doden niet laat dalen door beperkende maatregelen?

En dat doen wij zelf? Ja, gelukkig maar, anders waren we er allemaal geestelijk en lichamelijk nog veel slechter aan toe.

Sneeuw

https://twitter.com/Jalil43489176/status/1350811233700749314

Erg natuurlijk maar vanwege die demonstratie op het Museumplein heb ik vreselijk gelachen om sommige commentaren bij GeenStijl. Doe ik normaal niet, maar je kunt beter lachen dan je hoofd schudden.

https://www.geenstijl.nl/5157261/nieuwnieuws-krijgt-klappen-op-museumplein/'

Met een videoweergave van de charges op het Museumplein. En het beroemde gedicht van Van het Reve over zuster Immaculata.

En natuurlijk is het soms zwaar voor jongeren. Vanmorgen heb ik een afspraak op zoek naar een therapeut voor zoon die ook voor ons samen gesprekken kan houden. En daarna ga ik dochter ophalen uit haar traumatherapie waar ze toch altijd wat beverig vandaan komt.

Echt, het is niet altijd makkelijk maar er is ook een hoop zinloos gepraat, veel geblaat en weinig wol.

Af en toe lachtherapie. Helpt. Denk ik.

Guera

Guera

18-01-2021 om 08:42

Maatregelen

Ik ben het heel erg eens met de maatregelen. Maar niet met de scholen dicht. Alle andere maatregelen kunnen we goed mee leven. Maar scholen dicht heeft teveel impact. Teveel niet meer te verantwoorden impact omdat het voor mij nog steeds te onduidelijk is welk aandeel die scholen nu echt hebben. En omdat ik vind dat bij " scholen open sltijd" je een ander signaal geeft. Nl het signaal nu es echt creatief te worden op die scholen. Nu gooien we ze dicht samen met heel veel andere maatregelen. En om nu te zeggen: wow wat een explosieve daling? Dat was nooit gebeurd als scholen open waren gebleven.???? Ik geloof dat gewoon echt niet. Idem straks met de avondklok. Zon extreme maatregel . Ik denk niet dat de curve nu hard omlaag gaat. En ik vind het niet te verteren dat mensen blijven vliegen onder het mom van. En nog steeds naar kantoor gaan. Teveel mensen hier ook in de wijk die echt wel thuis kunnen werken maar zeggen: ach we zijn maar met 4 mensen op kantoor. Al dat dat is niet ok. Daar wordt niks aan gedaan. Ik vind dat er TE MAKKELIJK scholen dicht wordt geroepen. En zoals gezegd: alle andere maatregelen prima. Maar nogmaals gaat er bij mij niet in dat de scholen ten grondslag liggen aan zeer hoge cijfers

Guera

Guera

18-01-2021 om 08:46

Nog erger

Vind ik dat onderwijs geen ondersteuning krijgt pakt organiseert om het goed in te richten. Het is zo enorm verschillend tussen scholen. Waar de ene school veel online les geeft, opdrachten, contactmomenten, doet een andere school nauwelijks iets en is zelfs de mentor te beroerd de kinderen eens op te bellen. Die enorme verschillen en dat we dat ok vinden als overheid dat stoort me mateloos en zorgt dat ik steeds meer moeite krijg met hun uitleg omdat die gewoon nergens op gebaseerd is: o foutje. O herzien inzicht,

@Emma

@Emma

18-01-2021 om 08:53

AnneJ

Net als die Limburgse dokter die we gister wel 100x hebben kunnen horen op het journaal. Hilarisch.
Engel is overigens van de kieslijst gehaald van Vrij en Sociaal Nederland, maar dat wist ie zelf nog niet.

@Emma

@Emma

18-01-2021 om 09:02

Guera

"Teveel mensen hier ook in de wijk die echt wel thuis kunnen werken maar zeggen: ach we zijn maar met 4 mensen op kantoor. Al dat dat is niet ok. Daar wordt niks aan gedaan"

Ja ik ken ze ook. Maak je niet zo druk. Er zijn gewoon mensen die thuis gillend gek worden, wat weet jij daarvan? Mogen ze van jou niet naar kantoor als er toch maar vier mensen zijn? Hoeveel mensen denk jij dat er op de "dichte" scholen rondlopen?

Dokter

Inderdaad, die dokter, sneu wel, maar dan denk ik iedere keer: kun je dit soort dokters ook 'van het tableau schrappen'?

Met zo'n vertrouwensfunctie zulke desinformatie verspreiden op het gebied van gezondheid. Dat kan toch echt niet.

Flavia

Flavia

18-01-2021 om 09:30

Hoho

Hij is homeopathisch arts. Zou me niks verbazen als deze meneer geen medicijnen heeft gestudeerd. Of ergens in het eerste jaar uitgevallen.

dokter

De titel arts is beschermd. Die kun je niet zomaar gebruiken. Dan heb je nog een ander probleem met deze meneer. Maar homeopatische artsen zijn over het algemeen eerst regulier afgestudeerd.

Ano

Ano

18-01-2021 om 09:37

Het gemak

Sommigen van jullie roepen wel heel erg snel dat de "scholen open moeten" zonder veel na te denken. Als er een plek is waar "geklonterd" wordt is het wel op een school. De leerlingen zullen, ondanks de aangekondigde verplichting om 1,5 m afstand te houden, echt dichtbij elkaar komen en ook vaak van de leerlingen. In mijn mentorklas is er een clusterbesmetting geweest, 7 leerlingen positief getest dus de hele klas thuis blijven (was nog voor de lockdown). Het is een wonder dat ik en de andere docente die aanwezig was niet besmet zijn geraakt, gezien hoe dichtbij de leerlingen blijven (nee 1 havo houdt geen afstand, ook niet van de leraren). Wat als ik het virus thuis meeneem, zelf ernstig ziek wordt of mijn vriend besmet, voordat hij bij zijn bejaarde moeder op bezoek gaat. Wat als ik de buurvrouw met asthma besmet voor wie ik regelmatig een klusje doe of de boodschappen haal? Wat als...
Ik doe ontzettend mijn best om goede online lessen te verzorgen, en ook de leerlingen op school bij te spijkeren die het nodig hebben, in kleine groepjes. Ik vind niet dat je van een leraar mag verwachten dat hij eventueel zijn leven of die van een naaste op het spel zet.
Ano

Guera

Guera

18-01-2021 om 09:40

Emma

Ik maak me er wel druk over omdat de scholen wel dichtgegooid worden en die bedrijven draaien maar door. Ik vind het te erg dat 1 van de redenen om basisschool dicht te gooien in december was om ouders te dwingen thuis te blijven. Dus als we daar nu streng op zijn ontstaan er voor jongeren en kinderen mogelijkheden om naar school te gaan. Daarom irriteert het mij.

Hangkous

Hangkous

18-01-2021 om 09:48

Gebrek aan inventiviteit

In de eerste lockdown hadden sommige instellingen moeite om een oplossing te vinden. Onze bieb was dicht een zelfs toen de bieb weer open mocht ging hij nog niet open, omdat ze nog naar moesten denken over de quarantaine maatregelen voor de boeken. De bieb had een heeft een prima systeem om boeken optitel te reserveren die je dan via een loket zou kunnen afhalen.
Ik heb het al helemaal bedacht hoe dat zou kunnen.
Nu is de bieb weer dicht en je kunt nu boeken aanvragen die ze komen bezorgen. Je kunt alleen geen titels aangeven alleen een voorkeur voor genre.
Lekker dan met kinderen in het eindexamen jaar die aan hun fictie dossier moeten werken en niet zomaar elk willekeurig boek mogen lezen.
De plaatselijke boekhandel doet goede zaken op dit moment, daar kan je kopen wat je nodig hebt en het wordt op verzoek nog thuisgebracht ook.

Sommige scholen hebben het prima voor elkaar met de online lessen en andere niet. Mijn dochter helpt op haar oude school om het online onderwijs in goede banen te leiden daar is het echt heel goed geregeld. Haar huidige opleiding maakt er een zooitje van. Volgens het plan van de opleiding zouden leerlingen die in quarantaine zitten de lessen via teams moeten kunnen volgen (toen de scholen nog open waren) maar individuele docenten doen niet mee aan die "poppenkast".

Er is best meer mogelijk om de scholen open te houden op een veilige manier, dat vraagt alleen wel inventiviteit en creativiteit van docenten en anderen. Het gebruiken van gymzalen voor onderwijs of leegstaande andere grote panden in bruikleen geven voor onderwijs.

@Emma

@Emma

18-01-2021 om 09:50

Guera

En daarom mag jouw buurtgenoot niet met een of twee andere dolende zielen in een nagenoeg leeg kantoorpand zijn?
"Bedrijven draaien maar door". Dat valt erg mee.

Onderwijs

Het probleem met het onderwijs op dit moment is, dat het allemaal heel korte periodes zijn met een lockdown. Voor zo'n korte periode moet je als docent wel gaan imnproviseren. Je kunt niet in een weekend een goed draaiend programma in elkaar flatsen.
Sommigen zijn beter in het improviseren dan anderen.
Als je meer tijd hebt (echt meer tijd) dan kunnen onderwijsinstellingen en uitgevers gaan bedenken hoe ze een goed draaiend online-programma in elkaar zetten. Met hulp van youtube etc. Er is eigenlijk al zoveel online-materiaal beschikbaar, maar je moet het tot een goed programma smeden. Online toetsen kan ook, online volgen kan ook. Laptops beschikbaar stellen kan ook. Het kan allemaal wel, maar omdat het nu allemaal hapsnap moet loopt het moeizaam.
Zoals al eerder gezegd, ik heb zelf bijvoorbeeld goede ervaringen met het volgen van een MOOC. Er zijn studenten wereldwijd, die op die manier hun opleiding voltooien. Er zijn landen waar het fysiek gezien niet mogelijk is om ter plekke lessen te volgen, omdat de afstanden te groot zijn. Daar zijn de online-lesmethodes al veel verder ontwikkeld (Canada bijvoorbeeld). Wij hebben zelf bijvoorbeeld al de wereldschool.
Ik hoop dat er straks, als we weer meer tijd hebben, dat er dan tijd besteed wordt aan het nadenken over een goede systematiek voor online-onderwijs. Want de kans dat we ooit later weer eens in zo'n situatie terecht komen is reëel.

Ondertussen moeten we wat doorklungelen. Zorgverlof voor ouders die thuisonderwijs moeten geven, bijvoorbeeld. Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomsten van een onderzoek naar de vraag wat het efficiënste is: een voortdurende onlinesessie met een leerkracht of individueel onderwijs (eventueel met begeleiding van een ouder, dus bijna 1 op 1). Of welke combinatie.

Ik hoop dus dat op de achtergrond onderzoekers meekijken en analyseren: wat kan wel en wat is niet zo goed. Dat kan straks ook problemen oplossen met kinderen die niet naar school kunnen (of willen). En voor het geval dat we toch weer door een virale pandemie worden overvallen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.