Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

25-02-2009 om 11:39

Crash op schiphol

voorzover ik me kan herinneren is dit de 1e keer dat er een vliegtuig hier crasht....is dat juist (ik ben 38)?

Wel heftig hoor.....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

25-02-2009 om 17:28

Lidie

Dat is natuurlijk even erg, maar als er 9 doden bij 1 ongeluk vallen, is het ook groter nieuws dan wanneer het bij diverse ongelukken gebeurt en naast de doden zijn er ook nog veel gewonden. En het is natuurlijk wel heel erg, net zo erg als andere dodelijke ongelukken.

Lynna

Lynna

25-02-2009 om 18:30

Sensatielust in dichterbij nederland

Ik voel me vandaag niet prettig en heb een deel van de dag in bed gelegen. Beetje zappend en tv kijken. Ook Dichterbij Nederland gezien. Wat een sensatiebelust programma, ik ga het niet meer kijken. Ik geloof dat er wel 4x werd aangekondigd dat er zometeen beelden vanuit de sporthal zouden komen waar familie van de passagiers werden opvangen. Ik vond dat genant om naar te kijken en heb op dat moment gauw weggezapt.

Vreselijk

maar wat ik 'mooi' vind aan vandaag, hoe raar dat ook klinkt, dat, ondanks dat er altijd gezegd wordt dat we harder worden en egoistischer , er vandaag mensen waren die op oa de A9 reden, het zagen gebeuren en hun auto aan de kant hebben gezet om te helpen!

Dat slachtoffers uit het vliegtuig nadat ze veilig buiten waren, weer naar binnen gingen om anderen te helpen.

...................

gula

Guinevere

Guinevere

25-02-2009 om 20:17

Vraagje: wat is eigenlijk zwaargewond?

Ik vraag me altijd bij allerlei ongevallen af wanneer iemand nu in de categorie "zwaar gewond" valt, en wanneer het "licht gewond" is. "In kritieke toestand": dat begrijp ik zelfs. Maar is bijvoorbeeld een gebroken been zwaar of licht gewond?

Lys Lionne

Lys Lionne

25-02-2009 om 20:33

Definitie

Wat ik ooit geleerd heb: zwaargewond= lichamelijk letsel dat binnen 24 uur na de gebeurtenis leidt tot opname in een ziekenhuis. Dat kunnen uiteraard ook breuken zijn, maar veelal betekend het inwendig letsel...

Tango

Tango

25-02-2009 om 21:31

Journalisten

Wat mij weer opviel tijdens een uitzending zijn de belachelijke vragen die journalisten stellen tijdens zo'n persconferentie. Eentje vroeg bijvoorbeeld: worden de slachtoffers herenigd met hun familie? (lijkt me logisch dat dat gebeurt) en vervolgens: is er opvang voor hen geregeld en evt. een hotel voor overnachting? Ik vond dat zo'n nutteloze vraag, op dat moment was niemand daar nog mee bezig natuurlijk.

Maar het blijft heftig als er zoiets gebeurt, het houdt je wel even bezig.
Hebben trouwens jullie kinderen er iets van meegekregen. Ik heb er een van 4 die even meekeek, maar hem deed het nog nauwelijks. Vanavond keek de oudste van bijna 8 mee en die zei al snel: papa, wil je de tv uitzetten, want ik vind het zo zielig dat er 9 mensen doodgegaan zijn. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Wat zijn wij dan eigenlijk al gehard en kinderen nog zo gevoelig.......

Lys Lionne

Lys Lionne

25-02-2009 om 22:25

Kijken

Zoon leefde direct mee met zijn vriendje, wiens vader elke week naar het buitenland gaat per vliegtuig. "Altijd maar weer hopen dat hij veilig landt hè mam?!"..... Dat zijn eigen vader als kilometervreter in de vrachtwagen statistisch gezien veel meer kans maakt om een ongeluk te krijgen heb ik hem uiteraard niet verteld!

tonny

tonny

25-02-2009 om 23:23

Ik hoorde het vanavond pas

en daar ben ik eigenlijk wel blij om.

De hele dag alles op de voet volgen, dan ben je toch een soort ramptoerist - of trap ik nu op lange tenen?

Maar wat anders.
Stappen jullie na zo'n afschuwelijk ongeluk nog even rustig in een vliegtuig, of bedenk je je een paar keer voor je een vlucht boekt?

tonny

Nivea

Nivea

25-02-2009 om 23:48

Tonny

Ik zou morgen zonder problemen en zonder kriebels in een vliegtuig stappen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2009 om 01:22

Ramptoerist

Bij ons op het werk stond vandaag de televisie de hele dag op het nieuws over en van het ongeluk. Iedereen die pauze had wilde er even naar kijken om zo toch op de hoogte te blijven. Dat zie ik niet als ramptoerisme.
Margje, ik denk dat het de slachtoffers en nabestaanden geen moer kan schelen of een journalist stond te stuntelen of dat de techniek soms even haperde. Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.
Dat die verslaggever het telefoonnummer bekend maakte verdient zeker geen schoonheidsprijs, maar als vreemden zo'n vrouw lastig vallen met een telefoontje vind ik veel dommer.

reina

reina

26-02-2009 om 07:07

Tonny

Morgen stapt zoon weer in het vliegtuig voor een lange reis. Nee, ik weet zeker dat hij daar niet angstig door geworden is, ik ook niet trouwens.

Zo weer vliegen

Ik zou ook zo weer in een vliegtuig stappen, ik vind vliegen heerlijk!
Mijn zoon van 5,5 heeft er veel van meegekregen, vindt het heel interessant en heel zielig.

Anneja

Anneja

26-02-2009 om 10:25

Twitter

Ik ben echt zo blij met twitter, je krijgt echt exact dezelfde informatie als van het journaille maar dan een uur eerder en zonder dat hele achterlijke er-is-niks-extra's-bekend-maar-we-moeten-toch-wat geherhaal. Natuurlijk lees je op twitterfall ook tig keer hetzelfde, maar op de een of andere manier is dat een stuk minder irritant.

anne

Anneja

Anneja

26-02-2009 om 10:33

En tonny

Ja, natuurlijk ben je een ramptoerist als je dat soort nieuws de hele dag op de voet volgt. Niets menselijks is ons vreemd (tis net als langs de plek van een erg ongeluk rijden en weten dat je beter niet kan kijken..en dan toch kijken). Maar kijken van een afstandje doet geen pijn, het is natuurlijk volslagen anders als je in de weg gaat lopen om het maar zo goed mogelijk te kunnen zien.

Trouwens, zebra's bijvoorbeeld doen het ook. Als er eentje wordt opgegeten door een horde leeuwen staat de rest op een afstandje 'jeesh, dit is echt heel erg' tegen elkaar te tuttelen in het zebraas.

anne

ps, ik stap sowieso niet rustig in een vliegtuig, veel te levendige fantasie. Het beeld van 10 kilometer naar beneden saltoen in een sigaar van aluminium vol gillende mensen en rondvliegende kleine kinderen en bagage, nee dank u. Dat er af en toe daadwerkelijk vliegtuigen uit de lucht vallen verandert daar verrassend weinig aan.

Hier

vertelde zoonlief van 6 vanmorgen in bed wel even aan papa wat of er gister gebeurd was. En ik maar denken dat hij druk bezig was met spelen, toch genoeg opgevangen van het journaal......

Ik stap zowiezo nooit rustig in een vliegtuig en nu? Mijn 1e reactie gister was 'dan van de zomer maar weer met de auto naar turkije, dan maar n week onderweg, maar niet vliegen!'

Knap van de families uit turkije om na zoiets vreselijks toch in een vliegtuig te stappen om bij de slachtoffers te zijn.
Tuurlijk wil je bij ze zijn en zsm maar om dan gelijk weer te vliegen.....?

gula

Elsjefiederelsje

Elsjefiederelsje

26-02-2009 om 11:19

Schijnheilig?

Zoon van 10 was ook nogal ontzet door het hele gebeuren. We wonen ook vlakbij dus de beelden die we zagen, waren bekende beelden. Zoon en ik vonden het logisch dat je je zoiets meer aantrekt als het in je eigen achtertuin gebeurt, manlief vond dat licht schijnheilig. Hij vindt dat een vliegtuigongeluk op Srilanka net zoveel emoties zou moeten losmaken. En hij stoort zich ook aan mensen die de hele dag nieuws kijken, vindt dat sensatiebelust. Was wel een leuke discussie aan tafel. Vond het vooral leuk om met mijn 10jarige over zoiets te praten. Wat wordt hij groot!

Brandstoftekort

Zag gisteren op tv (Netwerk, meen ik) meneer Baksteen die heel duidelijk uitlegde waarom het hoogst onwaarschijnlijk was dat er sprake zou zijn van brandstoftekort, en waarom het heel goed kan dat er geen brand uitbreekt na een harde klap.

Dat gesprek voegde trouwens naar mijn idee echt wat toe: die man heeft er verstand van en vertelt je dingen die je anders niet zou hebben geweten. Maar daarna kwam er een itempje over mensen die destijds de crash bij Faro hebben meegemaakt, en hoe naar dit nu voor hun is. Tja, beroerd, daar wil ik niets aan afdoen, maar de nieuwswaarde en het informatief gehalte van zoiets vind ik dus echt nul. Wekt wat mij betreft de indruk dat men toch zo dolgraag verder gaat over dat vliegtuigongeluk en niet meer weet wat verder nog te melden.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

26-02-2009 om 12:15

Netwerk

Ja, ik vond de Netwerkuitzending ook niet erg sterk gisteren. Maar het verhaal van Baksteen dus wel, eindelijk iemand die wist waarover hij het had en geen nutteloze onzin kletste. In het journaal ook weer zoiets onzinnigs: " Correspondent, had jij het GEVOEL dat de hulpverlening op orde was?". Hoe wazig kun je het maken?
Wat ik een treurig verhaal vond, was dat de piloten verpletterd zouden zijn onder het losgeschoten instrumentenpaneel. Had dat ding maar (nog) beter vastgezeten!

Temet

Precies, zulke reacties als die van Benno Baksteen, daar heb je iets aan. Die legde duidelijk dingen uit. Had werkelijk iemand in het koor der journalisten verwacht dat ze diezelfde dag al een oorzaak konden aangeven? Nee toch zeker...

Emilie

Emilie

26-02-2009 om 15:12

Aan het begin

's Morgens was er een nieuwslezer die werkelijk aan ieder nieuw persoon ging vragen of er brand was geweest. Hij had al een paar keer gehoord van niet, maar blijkbaar kon hij niks anders verzinnen. Ik vond dat wel slecht. Het is immers onderdeel van zijn beroep om te improviseren.

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2009 om 16:30

Het zal wel aan mij liggen

Maar ik heb dit met 10 minuten dus wel gezien. Ik vind de media-aandacht en het gebruik van het woord "vliegramp" lichtelijk overdreven. Een beetje druk weekend en er vallen net zoveel doden in het verkeer. Ik vind "ongeluk" wel genoeg, eigenlijk. Bij een ramp denk ik toch aan een grotere impact. Goed, het gebeurt in NL (gelukkig) weinig dat er een vliegtuig naar beneden valt, maar mensenlieve, wat een geneuzel.

Waar die mensen dan wél weer mee boffen is dat Regilio Tuur niet net langs jogde en je kwam redden, zoals hij dat in New York deed. Dát is pas schrikken.

Tirza

Tirza

Nee, van Tuur zijn ze verschoond gebleven, maar JP de MP kwam wel langs. Lijkt mij persoonlijk ook geen lolletje

Ik vond/vind het woord 'ramp'ook een tikje overtrokken inderdaad.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

26-02-2009 om 19:50

Ramp

Natuurlijk is het een ramp. Er zijn nota bene 135 mensen betrokken bij een ernstig ongeval! "Gelukkig" dat dit soort "kleine" vliegtuigongevallen hier al een ramp genoemd worden, betekent dat het bepaald niet aan de orde van de dag is. Natuurlijk gebeuren er in het autoverkeer relatief veel meer dodelijke ongelukken, maar meestal vallen de slachtoffers daar niet op één ogenblik.

Anneke

Anneke

26-02-2009 om 22:27

Waarom in de hele dag!

Waar ik me gruwelijk aan erger is dat er de hele dag, op t.v, radio constant over dat ongeluk wordt gepraat. Het slaat werkleijk nergens op, al die overbodige berichtgeving. Ik kan het ook de volgende dag in de krant lezen. Het wordt allemaal zo uitgekauwd, en als er niets zinnigs te melden is dan zorgen ze wel voor ander onzinnieuwes. ik dacht ook; laat die mensen toch met rust, die hebben al genoeg aan hun hoofd, ik vond het gewoon genant al die interviews, en respectloos naar slachtoffers, families en vrienden die op alle mogelijk momenten weer een microfoon onder de neus werd geduwd.

tonny

tonny

26-02-2009 om 23:19

De hele dag...

... tja, er is nu eenmaal de hele dag TV anno nu, dan krijg je datconstante gedoe.

Terug naar vroeger Toen was er voor de TV om 19.00 uur begon alleen maar testbeeld, behalve op woensdag, zaterdag en zondag denk ik.

Bestaat dat eigenlijk nog, het testbeeld?

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2009 om 00:13

De hele dag

Bij dit soort situaties wordt er inderdaad een hele dag een zender beschikbaar gesteld. Gelukkig hebben we daarnaast nog zo'n 150 zenders op de buis waar je zinnige of onzinnige programma's kunt bekijken. Je móet niet kijken als je niet wilt.

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2009 om 09:30

Anneke

Anneke:
"Waar ik me gruwelijk aan erger is dat er de hele dag, op t.v, radio constant over dat ongeluk wordt gepraat. Het slaat werkleijk nergens op, al die overbodige berichtgeving. Ik kan het ook de volgende dag in de krant lezen."
Dat is voor newsjunkies maar vooral handig voor mensen die even de tv aanzetten en dan willen horen wat er aan de hand is. Overigens is wikipedia de beste bron voor updates, als je internet hebt.

Ramp

Over het woord ramp kun je in dit geval wel twisten. Met Anneke mee heb ik me ook wel geërgerd aan het microfoons onder willekeurige neuzen duwen, om maar vooral nog wat nieuws te maken waar het niet is.
Maar de manier waarop het in eerste instantie door de media werd opgepakt, vind ik logisch en goed. Immers, er plofte een vliegtuig uit de lucht, vlakbij bewoond gebied, en het brak in drie stukken. Heel veel doden was waarschijnlijker dan de negen die we nu moeten betreuren. Dat de berichtgeving de hele dag doorging vond ik ook begrijpelijk: niet iedereen hoort binnen een uur na het gebeuren dat er een vliegtuig is neergestort. Er zijn ook mensen die het pas in de middag horen, schrikken en de TV aangooien om te zien hoe de stand van zaken is. In zoverre vind ik het allemaal goed. Maar als mensen niet geïnterviewd willen worden of niet op TV willen, laat ze dan uit beeld. Alsjeblieft.

En wat ik dus zeggen wilde...

Is dat ik het niet zo vreemd vond dat er in eerste instantie van een ramp werd gesproken. Toen alles nog niet te overzien was, was eigenlijk nog niet te voorspellen dat het zo relatief goed zou uitpakken. Toen dat laatste overigs duidelijk werd, heb ik de NOS niet meer van "ramp" horen spreken, maar alleen over "crash".

Jippie

Jippie

27-02-2009 om 10:49

Behoefte

"Met Anneke mee heb ik me ook wel geërgerd aan het microfoons onder willekeurige neuzen duwen, om maar vooral nog wat nieuws te maken waar het niet is. "

volgens mij komt dat omdat de journalisten wanhopig proberen om in een behoefte te voorzien. Al die rampgeile mensen die staan te juichen omdat zij via Twitter het nieuws net iets eerder hebben gehoord, die de hele dag aan de tv gekluisterd zitten en die continue op internet zitten te kijken, die moeten gevoed worden met nieuws. Dat is hun werk en ze 'moeten' dus wel om aan de verwachting/eis te kunnen voldoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.