Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

emma43

emma43

05-09-2010 om 15:15

Dagje winkelen amsterdam,

Samen met mijn 15 jarige dochter wil ik een dag naar Amsterdam.We gaan met de trein en gaan om te winkelen en gewoon de sfeer van een stad te proeven.Heeft iemand leuke ideetjes,hippe winkels,waar gaan we lunchen etc.
Het liefst zou ik alles tevoet doen,dus ik neem aan dat we dan met de trein tot Amsterdam Centraal gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

05-09-2010 om 15:22

Ja,cs

Ik ga zelf altijd naar CS,vandaar het Rokin op en zo de stad in inderdaad.Ik vind zelf een rondvaart leuk om sfeer te proeven,dat kan ook op het stationsplein,rechts de Holland Int.boten,iets verder links aan het Rokin de kleinere reders,hun routes vind ik leuker,persoonlijk.
Bastet

Taarten van tante (van dat vpro-programma)

-Negen straatjes (Jordaan)
-Tassenmuseum
-Eten op binnenplaatsje bij David en Goliath (bij het voormalige Burgerweeshuis, ik geloof dat dat nu het historisch museum is)

Klopt

Inderdaad, Bromvlieg, dat is het Amsterdams Historisch Museum.

Wat mij een leuke plek lijkt om te lunchen, al heb ik het zelf nooit gedaan, is bij La Place in de nieuwe bibliotheek, (www.oba.nl), vandaar heb je een prachtig uitzicht over de stad. Hetzelfde geldt trouwens voor het terras bij Nemo, daar kan je vziw in de zomer ook op zonder het museum te bezoeken.

Ook een leuk plekje, qua uitzicht, is bovenin winkelcentrum Kalvertoren, (in de Kalverstraat, vlakbij de Munt), maar dat is klein en dus snel vol.

En een leuk terras aan het water is aan de achterkant van café De Jaren. Omdat het aan de achterkant is, zit je ook niet met uitlaatgassen en Roemeense accordeonspelers.

Groeten,

Temet

liora

liora

05-09-2010 om 20:07

Bieb

De grote bieb is inderdaad prachtig maar de La Place op de hoogste etage wordt net verbouwd. Dus de komende weken is dat minder leuk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

La place oba

De La Place bovenop de Bieb is idd erg leuk. Vanaf het terras kan je over de hele stad kijken. Het is wel een beetje uit de winkelroute. Maarja, aankomen, bakkie koffie (met lekkere appeltaart) daar boven doen en dan lekker winkelen?

emma43

emma43

05-09-2010 om 21:03

Leuk......

Ik was al aan het zoeken via google en inderdaad lijken de 9 straatjes me erg leuk.En La Plce boven de Bieb.Nu nog uitzoeken of dat niet te ver uit elkaar ligt en anders toch maar de metro ofzo.Een beetje uit de richting is niet erg.
We willen gewoon winkelen in een grote stad,zelf wonen we in een dorp en de stad waar we gaan winkelen is ook een kleine stad.Vorige week was ik in Rotterdam en dan geniet ik van de sfeer in een stad,ik wil mijn dochter dat ook laten voelen.
Madame Tussaud,het Achterhuis,de PC Hooftstraat,de wallen een rondvaart dat hebben we allemaal al gedaan.Nu wil ik gewoon een dagje winkelen met haar zoals iemand die in Amsterdam woont met haar 15 jarige zou gaan winkelen.En dan wel op een leuk plekkie lunchen.En eigenlijk is een broodje kopen en op een bankje gaan zitten in de stad al genieten voor ons.
Ik heb er nu al zin in.Dat cafeetje met het terras aan het water ga ik ook even opzoeken.
Groetjes.

Emma

Dat "cafeetje" is Grand Cafe De Jaren, en dat is echt een grote bak. Met de akoestiek van een zwembad. Maar daar merk je op het terras uiteraard niets van. Het zit in de Nieuwe Doelenstraat, da's zo'n beetje tussen het Waterlooplein en de Munt in.

Nemo en de OBA liggen in zoverre onhandig dat ze niet bereikbaar zijn met de tram, maar er is meen ik een busje (heet het niet de Opstapper) dat er langs rijdt. Die rijdt een leuke route meen ik, tegen een eenheidstarief van 1 euro ofzo. Kijk anders even op de site van de gemeente. Ik woon in Amsterdam en fiets vooral, vandaar dat ik dat soort dingen niet weet.

Nemo en de bieb liggen op het Oosterdokseiland, dat is als het ware uit het station meteen linksaf en dan alsmaar rechtdoor. Die hele hoek is in permanente staat van ontreddering, maar als je de ergste bouwputten achter je hebt dan heeft het wel weer wat, met al dat water van het IJ daar. Ten opzichte van de 9 straatjes ligt het wel weer zeer onhandig, want dat is dus precies de andere kant weer op (uit het station rechts)

Wat ik nog maar weer eens van harte aanbeveel is de OV-fiets (www.ov-fiets.nl): een vast bedragje per jaar, en dan kan je op de meeste stations - ook op CS - voor 2,80 een fiets huren waar je maar liefst 20 uur gebruik van kan maken. En geen gedoe met borg etc. Dat is echt reuze handig, vooral als je naar relatief onhandige plaatsen wilt als de OBA

Mijn advies is dus eigenlijk: regel eerst een lidmaatschap van de OV-fiets, en plan daarna dat dagje Mokum. Wel goed rechts houden op het fietspad, anders rijden de inboorlingen ( getergd door al die hordes onhandige Spanjaarden etc huurfietsen) de veters uit je schoenen.

Groeten,

Temet

emma43

emma43

05-09-2010 om 21:56

Temet,

Ha,wat voor ons dus echt een avontuurlijke dag wordt is voor jou dus weer heel normaal,grappig.
Ik heb net gekeken op google maps en we gaan toch maar eerst naar de Kalverstraat en de zijstraatjes daarvan.En we gaan zeker iets drinken op het terras van Cafe de Jaren,ik heb op hun website gekeken,erg leuk.
Ik heb een vriendin van dochter uitgenodigd mee te gaan ,zij is nog nooit in Amsterdam geweest,met 2 enthousiaste pubers wordt het zeker gezellig.

Emma

Als je nou toch naar De Jaren gaat dan zou ik die straat ook even verder uitlopen, dan rechtsaf de ophaalbrug over en dan de Staalstraat in. Daar zitten een paar leuke winkeltjes. Pas wel op met Puccini bonbons, tenzij je net een flinke geldprijs hebt gewonnen (omdat die bonbons zo groot zijn komen ze op gemiddeld 2 euro per stuk, maar daar kom je pas bij het afrekenen achter )

Loop je de Staalstraat uit, dan ben je op het Waterlooplein beland.

Groeten,

Temet

Haarlemmerstraat/dijk

is ook heel erg leuk en heeft tal van aardige plekken om koffie te drinken. Hele leuke winkeltjes, zeer divers.

klaver

klaver

06-09-2010 om 12:03

Jaaa haarlemmerstraat!

Haarlemmerstraat is een echte aanrader. Zou ik zeker doen. Voor tieners waarschijnlijk nog interessanter dan de negen straatjes. Je kunt dan via de Westerstraat/Noordermarkt weer terug naar het centrum. Noordermarkt is ook leuk voor lunch.

emma43

emma43

06-09-2010 om 12:20

Dank jullie wel

Ik ga weer op google.Ik probeer toch een beetje route uit te stippelen.Ik ga niet met een plattegrond of stadsgids in m'n handen lopen.Een uitgeprinte blz van google maps waar ik af en toe stiekem op kan gluren moet voldoende zijn.
Temet ,die bonbons klinken wel verleidelijk,hihihi.

Bonbons en de haarlemmerstraat

Emma, op de Haarlemmerstraat (of -dijk, ik weet nooit wat wat is) zit nog een beter bonbonadres: Unlimited Delicious. Die bonbons zijn ook niet goedkoop, maar kleiner, waardoor je er voor hetzelfde geld veel meer kan proeven. Lekker zijn ze zowel van de ene als van de andere winkel

Groeten,

Temet

Adama

Adama

06-09-2010 om 18:06

Geen kalverstraat

Ik raad je zeer af om naar de Kalverstraat (en Nieuwendijk) te gaan, is druk, lelijk en helemaal niet leuk. Veel winkels daar kun je ook vinden in andere steden/dorpen. Tenzij je natuurlijk een specifiek doel hebt, een bepaalde winkel waar je graag naar wilt en die "toevallig" in de Kalverstraat is - maar probeer dan zo recht mogelijk op je doel af te gaan. Door de Kalverstraat of Nieuwendijk slenteren vind ik geen pretje...

Haarlemmerstraat/-dijk, negen straatjes, etc. is veel leuker. Nieuwmarkt en Zeedijk is ook leuk, vooral om wat te eten/drinken. Utrechtsestraat heeft ook leuke winkels, maar is misschien niet wat jullie zoeken.
Of zoek van te voren precies de winkels uit die je wilt bezoeken en fiets de hele stad door en stap af als je wat leuks ziet (niet slenteren dus).

Utrechtsestraat is toch een zandbak?

De Utrechtsestraat ligt toch nog steeds open? Nu is de stoep dan aan beide zijden nog wel begaanbaar neem ik aan, maar de sfeer wordt toch minder (en met je OV-fiets loop je vast ). Wel aardige winkels daar inderdaad, maar niet beter dan bijvoorbeeld Haarlemmerstraat en -dijk.

Ook een hele leuke winkel, als je erg van koken houdt: Duikelman. Da's dan nog weer ergens anders, namelijk bij de Albert Cuypmarkt. Maar goed, die winkel heeft dus werkelijk ieder soort keukengerei en - gereedschap die je maar denken kunt, en ik weet niet hoeveel snufjes en spulletjes om spectaculaire taarten te bakken. Geen frutselwinkel, profs kopen er ook.

Kalverstraat is inderdaad niet de moeite waard. Met mogelijke uitzondering van Waterstone's, als je van Engelse boeken houdt (hoewel je dan ook naar de American Book Store kan, die leuk naast het Begijnhof ligt).

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

07-09-2010 om 18:47

Albert cuijp

ook leuk. Achter de markt zitten allemaal winkels zoals Streetlife, vinden tieners ook leuk. In de van Woustraat zitten dicht bij de markt ook een paar hippe winkels, in de Ferdinand Bolstraat (is de andere kant) ook. En genoeg lunchadressen als Bazar, Duvel en in zijstraatjes van alles. Of bij de Surinamer in het niet marktgedeelte. Maar Haarlemmerstraat/dijk is ook leuk en goed te combineren met 9 straatjes en Heiligeweg en Kalverstraat/Nieuwendijk (vergeet Magna Plaza niet). Kun je een rondje ervan maken.
Je ziet het als je de plekken weet is Amsterdam een winkelwalhalla.

emma43

emma43

10-09-2010 om 19:21

Alles is leuk,

Een weekje Amsterdam zou nog leuker zijn,maar we hebben maar 1 dag.We moeten al ruim 2 uur reizen,dus het is toch al half 11 voor we er zijn.Ik wil de trein van half 9 pakken.Moeten we om kwart voor 8 weg thuis.
Margriet Albert Cuijp bewaren we voor volgende keer,ik wil dit toch vaker doen met m'n dochter.
M;n dochter en haar vriendin hebben er zin in.Even weg uit het dorp.Kalverstraat is voor hun juist erg leuk,wel de bekende winkels maar veeeeel groter,meer collectie en dan lijkt het toch allemaal anders dan bij ons.Ik heb er ook zin in.Dank jullie wel voor de tips.

emma43

emma43

12-09-2010 om 17:20

We zijn geweest.....

en hebben genoten.
Wat een heerlijke stad,gezellige mensen,wat een andere mentaliteit dan hier bij ons en daar ging het mij ook om,om dat mijn dochter te laten zien,te laten voelen.Mijn dochter heeft op het moment moeite met veel mensen uit ons dorp,ik wilde haar leten zien dat het niet aan haar,maar aan de mentaliteit van het dorp ligt,dat is gelukt.Ik had er niet met haar over gesproken,maar het gevoel,het verschil kreeg ze zelf na een paar uur Amsterdam en ze begon er zelf over.
We hebben een heerlijke dag gehad.Ik heb geen fietsen gehuurd,dan had ik er ook niet zonder kleerscheuren afgekomen,wij zien zoveel en zijn niet gewend aan het vele verkeer en zoveel mensen,dat ik lopend al een gevaar was.
Het begon goed,we leiepen meteen de verkeerde kant op,richting Haarlemmerstraat,op de Prins Hendrikkade,maar dat was niet erg.Afijn,een vriendelijke meneer stuurde ons de goede richting weer op,mijn dochter heeft leuke kleding gevonden in de Haarlemmerstraat,inderdaad erge leke winkeltjes daar.Toen lipen we terug en kwamen per ongeluk in een drukke winkelstraat,de Nieuwendijk ,daar toch doorheen gelopen,ook nog door de Kalverstraat,daar zijn toch nog wel veel winkels die we hier niet hebben,de winkels die we kende zijn we niet binnen gegaan ,alleen de Vera Moda.
Toen zijn we door de Staalstraat gelopen en het Waterlooplein en daarna zijn we naar Cafe de Straten gegaan,maar het erras was vol,toen zijn we naar het cafeetje op het hoekje gegaan.
En toen op ons gemakje weer richting station.
Dochter heeft zelfs nog deurknoppen voor haar kast in haar slaapkamer gekocht.
Maar de sfeer in Amsterdam is zo geweldig,de mensen zijn zoveel vriendelijker en spontaner dan hier.
Jammer dat het 2 en een half uur reizen is voor ons,we waren gisteren om half 11 thuis.Maar over een poosje gaan we weer,dan niet winkelen maar dan wil m'n dochter zomaar hangen,kijken,zitten in de stad.
Dank jullie wel voor de leuke tips,ik heb alle straatjes en adresjes opgeschreven voor de andere keren.
Ojaaa,Themet,die bonbonwinkels,schitterend,allebei,bij de winkel in de Staalstraat heb ik koffieboontjes voor m'n zoontje gekocht en op het Waterlooplein heb ik nog een steen die opengebroken is met glinsters binnenin voor hem gekocht.
En m'n dochter is jaloers op alle mensen die in Amsterdam wonen,we hebben een leuke woonboot gezien,dat vind ze wel wat en als ze alleen naar Amsterdam mag gaat ze ieder week-end.

liora

liora

13-09-2010 om 21:57

Emma

Hoi Emma,

Misschien is er wel iemand in Amsterdam die dolgraag een keertje een weekend in jouw dorp wil vertoeven. Is het een leuk dorp? Mooie natuur? Weekendje ruilen?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

emma43

emma43

13-09-2010 om 22:11

Liora

Hoi Liora,

Ja leuk idee, week-endje ruilen.Helaas vindt mijn man dit geen goed idee.
Maar het zou wel leuk zijn.We wonen in een rustig dorp,bos.Zelf hebben we 2 geitjes,kippen,konijntje,hondje en kat.Je zou naar Antwerpen kunnen gaan.Of genieten van de rust en de stilte hier.

Groetjes.

liora

liora

13-09-2010 om 22:44

Jammer

Jammer! Ik woon in Amsterdam-Zuid, heel keurig, schoon en netjes, maar binnen vijf minuten lopen sta je op de Albert Cuyp.

En supergoede OV-verbindingen hier.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

emma43

emma43

14-09-2010 om 10:50

Ja, vind ik ook

Een week-endje ruilen zou echt heel leuk kunnen zijn.Het'probleem'is dat we net klaar zijn met de benedenverdieping op te knappen,nieuwe keuken ,eikenvloer.Alles is nog nieuw,snap je.
Maar ben je echt serieus???Dan ga ik nog even in overleg,je weet maar nooit!!!!!
Heb jij kinderen??Ik heb een dochter van 15 en een zoon van 10.

Groetjes.

liora

liora

14-09-2010 om 20:14

Hoi,

Ja echt serieus. Ik heb een zoon van 1 en een zoon van 7.
Anders over een jaar als alles niet meer zo nieuw is?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.