Off-topic discussies
Temet
22-10-2025 om 09:29
De impact van klachtrecht en privacyregels - iemand goede ideeën?
Om allerlei redenen wil ik niet vertellen waar ik precies werk, maar laat ik het samenvatten met te zeggen dat ik werk - als jurist - bij een instelling in de zorg/hulpverlening. Er geldt bij ons een klachtenprocedure, zoals ook wettelijk verplicht is. De individuele medewerkers kunnen daarnaast ook nog eens tuchtrechtelijk ter verantwoording worden geroepen.
Er moet veel werk gebeuren, daar zijn niet altijd genoeg mensen voor, en omdat het werk vaak frustrerend is vallen de mensen die er wel zijn ook nog vrij regelmatig uit, zodat er voortdurend tekorten heen en weer geschoven worden. Dit even als een soort algemene achtergrondschets.
Nu zijn wij betrokken bij mensen die niet altijd op onze bemoeienis zitten te wachten, en wat we zien gebeuren is dat deze mensen hun frustratie en boosheid uiten in het veelvuldig en op diverse plaatsen indienen van klachten, en daarnaast in het inzetten van hun rechten op grond van de privacywetgeving. Dat wil dus zeggen: boze klachtbrieven aan individuele medewerkers, klachten bij de externe klachtencommissie, tuchtklachten tegen individuele medewerkers, klachten bij de ombudsman (bij voorkeur gemeentelijk en landelijk), en verder verzoeken om inzage in/afschrift van het dossier, verzoeken tot correctie van het dossier, bezwaar tegen het opnemen van bepaalde gegevens, bezwaar tegen het delen van bepaalde gegevens...