Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De loonkloof nader bekeken

Nav de discussie over de loonkloof een tijdje terug hier de link naar een interessant artikel daarover in de Volkskrant. Dat wilde ik jullie niet onthouden op internationale vrouwendag

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2019/de-loonkloof-waarom-vrouwen-nog-steeds-minder-verdienen-dan-mannen/

Een paar opvallende punten: 

Deeltijders in het bedrijfsleven krijgen gemiddeld een 4,4 procent lager uurloon, als alle andere aspecten van de baan hetzelfde zijn. En: voor elk percentage meer vrouwen bij je bedrijf verdien je (weer als alles verder gelijk blijft) 0,1 procent minder. Dat is bij 70 procent vrouwen toch alweer 1,40 euro per uur. Op maandbasis is dat 164 euro bruto.

Over deeltijd werken: ‘Het is te simpel om de parttimebaan van de vrouw en fulltimebaan van de man te bestempelen als een vrije keuze’, zegt Belle Derks, hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. We worden beïnvloed door vooroordelen, stereotypen en sociale normen. Daarbij is ons beeld van de ideale werknemer, iemand die altijd beschikbaar is, in het voordeel van de man’

En over de kwetsbaarheid van de deeltijd werkende vrouw: "(..) terwijl een op de drie huwelijken strandt. Vrouwen zijn dan financieel kwetsbaar. De gemiddelde leeftijd van de vrouw bij een scheiding was in 2017 44,2 jaar. Van de vrouwen in de leeftijdscategorie 45 tot 65 jaar is 53,2 procent economisch zelfstandig, bij mannen is dit 77 procent." 

En over het vooroordeel dat vrouwen niet kunnen onderhandelen over hun salaris: "(...) blijkt dat vrouwen even vaak om een hoger loon vragen, ze krijgen het alleen niet. Waarom niet? ‘Werkgevers verwachten zo’n verzoek bij mannen, maar bij vrouwen niet’ (...) ‘Bij mannen gaat het gesprek al snel over de hoogte van het bedrag, bij vrouwen over de vraag of het verzoek wel gerechtvaardigd is.’ (...) Vrouwen worden gezien als veeleisend wanneer ze om meer geld vragen, terwijl zo’n verzoek bij mannen als teken van assertiviteit wordt gezien."

En uit de conclusie: "‘De echte kloof tussen mannen en vrouwen op de Nederlandse arbeidsmarkt is die in gewerkte uren, niet die in loon’, stelde CBS-econoom Peter Hein Van Mulligen. Dat klopt, als je alleen kijkt naar betaald werk. Reken je ‘onbetaald’ werk mee – de huishoudelijke taken en zorg voor de kinderen – dan werken mannen en vrouwen evenveel. Wil je vrouwen meer uren laten draaien op de arbeidsmarkt, dan zal het werk thuis anders opgevangen moeten worden. Door mannen bijvoorbeeld. Maar ja, die zien bij hun vrouwen dat het niet loont om een stapje terug te doen – minder loon, en dat gat haal je niet meer in. Ziehier de complexiteit van de loonkloof."

Het ziet er dus voorlopig niet naar uit dat dit ooit goed komt


Goed zo! Bedankt voor de link. Hoe meer vrouwen zich hiervan bewust worden, hoe beter. Voor mij was het bekende materie, als moeder van twee dochters vind ik het belangrijk dat zij zich niet laten verleiden tot de zogenaamde (want door cultureel bepaalde vanzelfsprekendheid) keuzevrijheid voor werk of zorg.

"Over deeltijd werken: ‘Het is te simpel om de parttimebaan van de vrouw en fulltimebaan van de man te bestempelen als een vrije keuze’, zegt Belle Derks, hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. We worden beïnvloed door vooroordelen, stereotypen en sociale normen."

Ja, goed om nog even onder de aandacht te brengen. Precies dit heb ik (en gelukkig ik niet alleen) geprobeerd uit te leggen in een draadje hier. Het werd na een tijdje wel een beetje oeverloos. Toch, nog steeds, razend interessante materie. 

Fijne Vrouwendag!

De ervaring dat meer loon eist als vrouw er dan over gerechtvaardigd gaat heb ik zo letterlijk meegemaakt. Waarom heb je meer loon nodig? Je man verdient toch heel goed? Echt. Ik ben meteen gaan rondkijken en uiteindelijk voor mezelf begonnen.Ik heb zoveel ongelijkheid/seksisme  meegemaakt op de werkvloer (meerdere bedrijven) dat ik gewon nooit meer voor een bedrijf wil werken. Of eigenlijk redeneer ik dat ze mij blijkbaar niet willen dus dan niet.

Mijn man heeft juist weer problemen gehad omdat hij deeltijd wilde werken. Zijn baas wilde daar niet aan. Hij heeft toen een andere baan gezocht en dat lukte. Heb ik wel erg moeten aandringen. Kreeg ik weer te horen dat door mij zijn carrière in gevaar kwam.

En dan de sociale druk. Hoe ik dat ga doen als de baby er is? Die vraag kreeg mijn man nooit. Waarom zou je werken jouw geld gaat dan naar de opvang (20 jaar geleden betaalde je alles zelf). 

Wel grote bewondering voor zijn papadag (vies woord maar ja). En voor het feit dat hij gewoon meehielp in huis. Vooral van de generatie boven ons. Mijn vader wilde niet eens de kinderwagen duwen.

Nu zitten we in de fase dat er mantelzorg wordt verwacht van ons. En weer werd ik aangesproken om voor mijn schoonvader te zorgen en mijn man niet (zijn vader!!). Daar ben ik niet op in gegaan trouwens wat een hoop gezeur op heeft geleverd. Volgens mij mantelzorgen er ook veel meer vrouwen. 

Deeltijdwerken wordt fiscaal gestimuleerd. Mijn collega en ik verdienen exact hetzelfde salaris, maar omdat ik fulltime werk en zij drie dagen per week ontvangt zij netto € 3,- per uur meer. Belachelijk eigenlijk. 

RosaMontana

RosaMontana

09-03-2021 om 11:56 Topicstarter

skik schreef op 09-03-2021 om 11:50:

Deeltijdwerken wordt fiscaal gestimuleerd. Mijn collega en ik verdienen exact hetzelfde salaris, maar omdat ik fulltime werk en zij drie dagen per week ontvangt zij netto € 3,- per uur meer. Belachelijk eigenlijk.

Dat is ook bizar! Dat is zo'n 300 euro netto per maand! Dan loont het dus om minder dan fulltime te werken. Er zou juist een beloning moeten zitten op meer uren werken, daar is de verzorgingsstaat veel meer bij gebaat. 

RosaMontana

RosaMontana

09-03-2021 om 11:59 Topicstarter

Lorwynne schreef op 09-03-2021 om 11:22:

Wel grote bewondering voor zijn papadag (vies woord maar ja). En voor het feit dat hij gewoon meehielp in huis. Vooral van de generatie boven ons. Mijn vader wilde niet eens de kinderwagen duwen.

Nu zitten we in de fase dat er mantelzorg wordt verwacht van ons. En weer werd ik aangesproken om voor mijn schoonvader te zorgen en mijn man niet (zijn vader!!). Daar ben ik niet op in gegaan trouwens wat een hoop gezeur op heeft geleverd. Volgens mij mantelzorgen er ook veel meer vrouwen.

Ja ongelofelijk dat dit in deze tijd nog gebeurt. Vrouwen alleen kunnen dit nooit veranderen, daar zijn echt ook mannen voor nodig. Ik zag op social media wel veel mannen zich uitspreken over dit soort dingen gisteren, dat is op zich toch een beetje hoopvol.

skik schreef op 09-03-2021 om 11:50:

Deeltijdwerken wordt fiscaal gestimuleerd. Mijn collega en ik verdienen exact hetzelfde salaris, maar omdat ik fulltime werk en zij drie dagen per week ontvangt zij netto € 3,- per uur meer. Belachelijk eigenlijk.

Dat komt doordat voor hogere inkomens de arbeidskorting en algemene heffingskorting worden afgebouwd tot 0. Twee mensen die beide 35.000 per jaar verdienen, hebben samen bijna 1000 euro netto meer per maand dan een persoon die 70.000 verdient. Dat heet nivellering en dat vinden veel mensen juist goed, zeker hier op het forum.

RosaMontana

RosaMontana

09-03-2021 om 12:47 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 09-03-2021 om 12:39:

[..]

Dat komt doordat voor hogere inkomens de arbeidskorting en algemene heffingskorting worden afgebouwd tot 0. Twee mensen die beide 35.000 per jaar verdienen, hebben samen bijna 1000 euro netto meer per maand dan een persoon die 70.000 verdient. Dat heet nivellering en dat vinden veel mensen juist goed, zeker hier op het forum.

Oh ja, soms komen mijn principes niet helemaal overeen met mijn intuïtie

MMcGonagall schreef op 09-03-2021 om 12:39:

[..]

Dat komt doordat voor hogere inkomens de arbeidskorting en algemene heffingskorting worden afgebouwd tot 0. Twee mensen die beide 35.000 per jaar verdienen, hebben samen bijna 1000 euro netto meer per maand dan een persoon die 70.000 verdient. Dat heet nivellering en dat vinden veel mensen juist goed, zeker hier op het forum.

Dat vond ik ook vrij ruk toen mijn man fulltime werkte en ik helemaal niet. Kan iedereen mooi mijn toenmalige 'aanrechtsubsidie' bashen, maar Huishouden Skik betaalde meer belasting dan de buren die beiden parttime werkten. 

skik schreef op 09-03-2021 om 11:50:

Deeltijdwerken wordt fiscaal gestimuleerd. Mijn collega en ik verdienen exact hetzelfde salaris, maar omdat ik fulltime werk en zij drie dagen per week ontvangt zij netto € 3,- per uur meer. Belachelijk eigenlijk.

Dat ligt niet aan het deeltijdwerken.

MeikeT schreef op 09-03-2021 om 13:21:

[..]

Dat ligt niet aan het deeltijdwerken.

Ja maar die krijgen in mijn kringen vaak wel de schuld. En dat zijn natuurlijk allemaal vrouwen.

Die regeling snap ik ook niet helemaal. Ik zou liever naar het inkomen van een huishouden kijken als een te belasten ding. 

Ik kom uit een erg conservatief christelijke familie waar het nog een oprechte schande is als je je kind naar de opvang stuurt. 

Het is (volgens hen) ook de schuld van de werkende vrouwen dat de huizen zo duur zijn. En dat ieder kind tegenwoordig autisme heeft. (ik heb een kind met autisme).

skik schreef op 09-03-2021 om 13:10:

[..]

Dat vond ik ook vrij ruk toen mijn man fulltime werkte en ik helemaal niet. Kan iedereen mooi mijn toenmalige 'aanrechtsubsidie' bashen, maar Huishouden Skik betaalde meer belasting dan de buren die beiden parttime werkten.

op zich is dat wel weer een slimme manier om te stimuleren dat beide ouders het werkende bestaan gelijk verdelen en daarmee hopelijk ook de huishoudelijke taken!

gr Angela

MeikeT schreef op 09-03-2021 om 13:21:

[..]

Dat ligt niet aan het deeltijdwerken.

Nee, aan een progressief belastingsstelsel wat op zich fair is. Maar het voelt wel heel oneerlijk dat je met exact hetzelfde basissalaris als je collega relatief minder verdient als je meer werkt.

skik schreef op 09-03-2021 om 18:38:

[..]

Nee, aan een progressief belastingsstelsel wat op zich fair is. Maar het voelt wel heel oneerlijk dat je met exact hetzelfde basissalaris als je collega relatief minder verdient als je meer werkt.

Hoezo? Een collega met hypotheenrenteaftrek houdt netto ook meer over dan een collega met een huurhuis.

Meike, appels en peren. Iemand met een eigen huis is weer meer geld kwijt aan onderhoud en bijkomende kosten als een loodgieter. De spekkoper is natuurlijk de sociale huurder, die voor minder dan 700 euro alle bijkomende kosten afkoopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.