Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De loonkloof nader bekeken


MMcGonagall schreef op 10-03-2021 om 20:02:

Ik vind het dus wel een beetje ergerlijk dat het zo werkt. Mijn buren werken resp als winkelmedewerker en hovenier dus ik vermoed dat ik meer verdien dan zij samen. Netto hebben ze echter een heel stuk meer dan ik (er even van uitgaande dat ze niet het minimumloon verdienen maar 2300 bruto pp of zo).

Je zou het ook raar kunnen vinden dat hun salaris blijkbaar zo veel lager is dan dat van jou. 

skik schreef op 10-03-2021 om 19:07:

[..]

Dat zeg ik toch, dat ik weet dat dat komt omdat we een progressief belastingstelsel hebben? Ik zeg alleen maar dat parttime werken per uur meer loont dan fulltime werken, uitgaande van hetzelfde salaris per fte. Mijn collega werkt 0,6 ten opzichte van mij maar verdient 0,69 ten vergeleken met mij.

Nee, wat je verdient is bruto..... En bruto verdient zij hetzelfde per uur. Eventuele belastingen die geheven worden zijn puur persoonlijke kwesties, waarvan de inhouding op loon alleen maar een voorheffing is, verplicht uit te voeren door de werkgever. Wat zij UITEINDELIJK netto per uur er aan overhoudt kun je niets over zeggen. Heel goed mogelijk dat zij met haar belastingaangifte heel anders uitkomt, om talloze redenen.

Feitelijk is de door de werkgever ingehouden belasting maar een voorheffing, een schatting, meer is het niet, net zoals het percentage bijz.tarief dat wordt geheven over vak.toeslag e.d. Ook dat kan met de aangifte inkomsten belasting een te hoog of te laag tarief blijken te zijn. Sterker nog, vaak gebeurt bij mensen met een bruto jaarLOON van tussen de 10.000 en 20.000 dat er ca 8% wordt ingehouden, maar ze uiteindelijk vet moeten terugbetalen met hun INKOMSENbelasting, omdat het totale inkomen (dus wat anders dan alleen het jaarLOON) heel anders uitkomt.

Yeah, right. Naar het te storten bedrag op de loonstrook kijkend krijg ik per gewerkt uur minder gestort dan mijn collega met op wtf basis hetzelfde salaris. Een naheffing van de inkomstenbelasting heeft te maken met overige inkomsten, uit vermogen bijvoorbeeld, en dat heeft dan weer weinig te maken met je baan en de uren die je werkt.

Pffff Skik..... Wat jij en  je collega verdienen! is bruto. Echt. Nogmaals, die loonbelasting is een VOORheffing, en zegt verder niets over wat jij en je collega uiteindelijk aan totaal inkomsten en belasting moeten betalen  (evt. tezamen met een fiscale partner). De belastingtabellen voor LOONbelasting  zijn niet gebaseerd op hoeveel DAGEN je werkt. Maar op je maandinkomen  bij DIE betreffende werkgever en op basis daarvan wordt er een VOORheffing toegepast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.