Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

31-12-2009 om 13:35

De psychologie achter de knallen

Ach, het hoort erbij. De hele dag door knallen. \Voor mensen met een oorlogstrauma afschuwelijk, voor anderen gewoon hinderlijk.

Wat vinden ze er nou leuk aan, die jochies die met een tas knapzooi de hele dag op straat lopen? Wat is de kick? Hoe oud begint het en hoe oud stopt het weer? En waarom zijn het vrijwel allemaal jongens?

Mooi siervuurwerk kan ik best waarderen, maar wat is er nou zo leuk aan knallen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

31-12-2009 om 14:14

Mèn

Gisteravond gingen mijn man en ik er eens lekker voor zitten: we hebben The Wire op DVD en serie 3 begon zijn einde te naderen. We moesten er nog 3. We begonnen om 11 uur of zo, dus om 12 uur hadden we de 1e van die 3 gekeken. Even napraten, wat drinken, etc, en dan: kom, we kijken er nog een. Toen was het bijna half 2. Maar die een-na-laatste was zo ontzettend spannend en met zo'n cliffhanger, nu moesten we gewoon de laatste ook nog kijken. Tja. Dus voordat ik in bed lag was het 3 uur, en ik had een enorme verwerkingsslag te maken (ja, kom, laat ik het even dramatisch aanzetten). Toen wel in slaap gevallen, man naast mij ook.

Vanochtend begonnen de eerste knallen zo'n beetje onder ons slaapkamerraam om 6 uur. Zes uur! Echt waar! Man werd er wakker van en kon niet meer in slaap komen. Hij is er dus maar uit gegaan.

Ik sliep overal doorheen maar ik werd vanochtend om 10 uur wakker met een knetterende migraine (eigen schuld, dikke bult). Na een pil en drie bakken koffie was het nog niet over dus ik ben maar weer in bed gekropen.

En dan hoor je pas goed hoe het knalt. Non-stop. Af en toe zit je rechtop in bed van schrik. De loeiharde knallen worden afgewisseld met gillende kinderen (uit enthousiasme, dat wel).

Ik probeer dan de negeer-tactiek, gewoon ontkennen dat het er is en meditatief concentreren op 'niets', maar heel erg goed ben ik daar helaas niet in.

Gelukkig is mijn migraine nu weer opgetrokken, maar de knallen blijven.

Ik snap er ook helemaal niets van. Ik wind me er ook niet over op, van mij mogen ze hoor, maar snappen doe ik het niet.

Margje

emma43

emma43

31-12-2009 om 14:44

Hier rustig

Jammer,ik vind het er juist wel bijhoren.Nu wonen wij blijkbaar i neen braaf dorp.Om 10 mag je knallen,daarvoor niets gehoord en daarna ook niet.De overbuurkinderen zijn een uurtje bezig geweest met knalletjes.Mijn dochter loopt met een groep jongens over het dorp die zwaarder vuurwerk uit Belgie hebben,dat zijn echt harde doffe knallen.GAAf!!!!!Ik hoor precies wannneer langskomen.Dochter heeft zelf niets bij,we hadden wel gehaald,maar de lontjes zijn wat te kort.
Tonny,bij mijn man is het nooit overgegaan.Hij had al vuurwerk gehaald,vorige week,uit Belgie en nu is hij bijhalen.Man wordt echt weer jongetje op oudejaarsavond,lachen hoor.
Het is hier echt te saai,ik kom niet in de stemming,ik mis op het moment echt de knallen.Het was hier ook een traditie dat de kleintjes langs de deur kwamen om te zingen,ik heb klein geld gespaard en snoep gehaald,maar er is nog niet 1 kind geweest.Dat komt ook doordat steeds meer mensen hun deur niet meer open doen,zo jammer.
Ik baal er echt van,geen zingende kinderen,geen geknal.Alleen aan de schaal oliebollen op tafel heb ik in de gaten dat het oudejaarsdag is.
zo kom ik niet in de stemming.Ach,zullen wij vanavond wel laten zien hoe je het nieuwe jaar inknalt.
Ik kan me voorstellen dat het op sommige plaatsen de spuigaten uitloopt,dan moet ik blij zijn dat ik hier woon,maar dit is ook niet leuk.

Massi Nissa

Massi Nissa

31-12-2009 om 15:15

Bange peuter

Hier een dochter van net drie die het allemaal maar niets vindt. Bij elke harde knal springt ze zeker twintig centimeter de lucht in en rent dan naar mij toe om me even vast te houden. In het begin dacht ik nog dat het acteerwerk was (dochter is nogal van de dramatiek), maar ze kon er vanmiddag ook niet doorheen slapen en zat huilend rechtop in bed. Van mij hoeft het dus helemaal niet meer.
Die vergelijking met de oorlog had ik ook al gemaakt, tonny, het lijkt hier wel de Gazastrook ofzo. Overal staan groepen jongens de ijzige kou te trotseren om maar zoveel mogelijk harde knallen te produceren. Wat ze eraan vinden, kan ik me moeilijk voorstellen, maar het sterkt wel de PVV-argumenten voor herinvoering van de dienstplicht, haha .
Vanavond duik in in deel drie van de Millenniumreeks (vandaag aangeschaft); man kijkt tv en omdat ik niet meekijk, mag-ie lekker elke twaalf seconden zappen. En dochter mag doen waar ze zin in heeft: opblijven, slapen, ze mag het helemaal zelf weten.
Ik heb er wel zin in.
Groetjes en alvast een fijn 2010 iedereen
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 15:56

Katten

Ik merk wel aan de katten dat het een rare periode is. Ze liggen op plaatsen waar ze normaal niet liggen en een van de katten lijkt wel een hondje. Ga ik naar buiten dan loopt hij mee en gaat snel weer mee naar binnen als ik dat doe.
Ik begrijp de grap van vuurwerk absoluut. Legaal kabaal maken met iets wat gedurende rest van het jaar niet mag. Het knalt, het stinkt lekker naar zwavel (vind ik echt lekker), er komt vuur bij kijken en ergens in een nog uit de prehistorie (en korter geleden)afkomstig gennetje moeten de boze geesten van het oude jaar uitgebannen worden om aan het nieuwe te kunnen beginnen. Wat die boze geesten voor jochies van 12 dan ook mogen zijn. Maar als zo'n ding in mijn buurt afgaat knipper ik met mijn ogen en kijk schichtig om mij heen of het veilig is. Ik vind het wel wat eng.
Tonny, het is lief dat je aan de oorlogslachtoffers denkt, maar zo'n trauma zit 'm niet speciaal in vuurwerk. Mijn moeder, kind uit Rotterdam tijdens het bombardement, kon vuurwerk heel goed hebben, maar dook in elkaar als er een vliegtuig laag vliegend over ons huis ging. Dat was onverwacht en kon ze dus niet incalculeren.

De kick

Formeel bezien hoort mijn tekst tegenwoordig te luiden: "Wees vooral voorzichtig, jongens!" en "Ik wilde maar dat het verboden werd..." en dergelijke. Maar hoewel ik de kinderen natuurlijk wel tot voorzichtigheid maar, moet ik toegeven dat ik de grootste pyrofiel van dit huishouden ben. Siervuurwerk is prachtig, maar er moet ook wat te knallen zijn. Ook ik was dus zo'n puisterige puber die met een vriendenschaar door de wijk en het park trok, een spoor van ontplofte hondendrollen en vuurwerkresten achter ons latend.
Wat is de kick... Gewoon, dat je moeder het eigenlijk niet goed vindt, harde knallen, explosies, dat is Heel Erg Leuk Een leeg blikje over een astronaut heen, wondertol hier en babypijltje daar - 't blijft leuk tot ik 80 ben, vrees ik.

Maar wat

Is er leuk aan rotjes naar een ander te gooien...Grrrr, ik ben zo boos op die knullen die naar mijn zoons (zonder rotjes, met boodschappenlijstje op zak)een rotje gooiden. Begrijp me goed, ik ben gek op vuurwerk(we hebben een zak vol siervuurwerk gekocht),en die knallen vind ik ook wel leuk, maar eigenlijk alleen maar vanaf 12u 's nachts.... Dus nee, écht snappen doe ik het ook niet. Gr Suus

Suusmaria

Rotjes naar een ander gooien, daar begrijp ik de lol ook niet van. Ik heb echt oprecht geprobeerd me voor te stellen wat daar leuk aan zou moeten zijn en ik kom niet verder dan laten schrikken zonder de mogelijke gevolgen te overzien.

Zoiets

Het waren jochies van een jaar of 12, dus de gevolgen zullen ze idd niet kunnen overzien.

Bange kleuter

Margje, om zes uur? Je kan niet zeggen dat de jeugd van tegenwoordig zijn bed niet uit kan komen!

Hier een bange kleuter. Er wordt al dagenlang regelmatig geknald, en vannacht wordt het natuurlijk helemaal bal. Begin deze week was zoon bij opa en oma in Kampen te logeren. Daar wordt met carbid geschoten, da's helemaal erg. Toen zoon Oma zag bidden heeft hijzelf aan God maar gevraagd of het melkbussenschieten kon ophouden. En de Heer was ook de beroerdste niet: het hield op

Groeten,

Temet

Monique D*

Monique D*

31-12-2009 om 18:24

De vraag van tonny: "wat is de psychologie achter het geknal"

.. is ook mijn vraag geweest.
Waarom vinden jongens dat knalvuurwerk nou zo leuk? En waarom zijn het alleen jongens? Alleen PANG, PANG en dat is het dan? Hoe harder hoe beter?
Ik ben zelf blij dat men heeft geregeld dat je alleen op de laatste dag van het oude jaar en de eerste dag van het nieuwe jaar kan knallen en dat het daarna over is.. ik zie de lol hiervan niet in (met uitzondering van prachtig siervuurwerk). Laat dit maar tijdens de jaarwisseling gebeuren, dat is meer dan genoeg.
eeeh, nee, ik hoef daarvoor echt geen hutje te nemen op de hei, dit verdraag ik nog net wel... maar een aantal jaren geleden had ik er wel behoefte aan.

Bastet

Bastet

31-12-2009 om 19:51

Niet alleen jongens!

Alleen jongens?Ha,da ken je mijn dochter van bijna tien niet..
Bastet

Bastet

Bastet

31-12-2009 om 19:53

Pelle en lidwientje

Zulke ouderen zijn er ongetwijfeld.Maar er zijn vast ook ouderen die er geen associaties bij hebben.Mijn oma had last van 4 en 5 mei,vanwege alle herinneringen die opgerakeld werden,en er waren nauwelijks programma's op tv die niet over de oorlog gingen.Met oudjaar kwam ze lekker oliebollen eten bij ons en genieten van het vuurwerk voor het raam.
Groetjes,bastet

Tirza G.

Tirza G.

31-12-2009 om 20:07

Vluchtelingen

Ik denk dat er meer vluchtelingen in NL zijn als mensen die echt beschietingen in WW-2 hebben meegemaakt. En veel, heel veel vluchtelingen komen uit oorlogsgebied. Ik kan me voorstellen dat het voor hen niet leuk is, zeker niet als het in je "eigen" land toch al niet de traditie was.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 02:23

2de wo

Ik denk dat er meer vluchtelingen in NL zijn als mensen die echt beschietingen in WW-2 hebben meegemaakt.===
Laten we het erop houden dat er nog genoeg mensen zijn die zo hun eigen specifieke associaties met de oorlog hebben. Is het bij de een vuurwerk, bij de ander vliegtuigen en weer een ander die eeuwig terugkerende periode waarin je geen tv kanaal kunt aanzetten of geen krant kunt openslaan zonder ´Tweede Wereldoorlog´ (film, herdenking, bijeenkomst). Het is naar dat dit zo voor deze mensen ligt. Net als bij vluchtelingen. Heel akelig. Gelukkig is het maar een korte periode en gaat het leven weer gewoon door.

Maar...

...bij knalvuurwerk gaat het dus niet "altijd" om jongens. Zie mij, Bastets dochter en anderen.

Plien

Plien

01-01-2010 om 15:47

Lidwientje

"Heeft het een biologische betekenis? Is het evolutionair gunstig om tegen een boom te slaan?" (Lidwientje)
Vast wel... als je dat doet valt er misschien weer een kokosnoot (of andere vrucht) uit = eten

Kara

Kara

01-01-2010 om 16:42

Vuurwerk

Ik vind vuurwerk erg mooi. Ik snap niet waarom mensen van die echte harde knallen houden. Het maakt alleen maar lawaai en er is niks moois te zien. Ik hou helemaal niet van lawaai dus ik hou ook niet van die knallen. Siervuurwerk vind ik wel mooi.

Ik vind de vuurwerk traditie wel heel leuk. Echter het is jammer dat veel mensen er niet goed mee om kunnen gaan. Hier in de wijk lopen de kinderen vaak al dagen voor Oudjaar op straat met vuurwerk. Een behoorlijk aantal met medeweten van hun ouders.

Mijn kinderen mogen geen vuurwerk afsteken als wij daar niet bij zijn. Helaas heeft vuurwerk ook veel aantrekkingskracht op mijn kinderen. De dagen voor Oudjaar benadruk ik altijd de regel dat ze zelf geen vuurwerk mogen afsteken en ook niet zich mogen ophouden bij groepjes vriendjes die vuurwerk afsteken.

Dat gaat helaas meestal mis en dat begrijp ik ook wel want het is natuurlijk allemaal zo spannend dat vuurwerk. Twee jaar geleden had ik de regel dat als ze geen vuurwerk zouden afsteken voor die tijd en ook niet bij hun vriendjes op straat zouden staan als die vuurwerk afsteken dat ze dan met Oudjaar vuurwerk van ons kregen dat we samen af gingen steken. Twee dagen voor Oudjaar echter waren mijn middelste en jongste zoon betrapt toen ze samen met vriendjes rotjes afstaken. Ik had het wel verwacht dat ze zich niet aan de regels zouden houden en daarom liep ik ook een rondje door de wijk om te controleren. Toen zou ik dus geen vuurwerk kopen voor Oudjaar. Alleen mijn oudste zoon en mijn dochter vonden dat oneerlijk want zij hadden toch niks gedaan. Dat was natuurlijk ook zo dus we hebben toch vuurwerk afgestoken. Ik heb toen de jongens huisarrest gegeven.

Vorig jaar precies hetzelfde. De middelste en jongste zoon en mijn dochter waren betrokken bij een groepje in de wijk wat bezig was met vuurwerk af te steken. Ze hebben toen ook huisarrest gekregen. Daar heb ik echter ook mezelf mee want zie maar eens drie drukke kinderen in huis rustig te houden. Ik wilde echter absoluut niet dat ze nog buiten gingen spelen want ze hadden wel bewezen zich niet aan afspraken te kunnen houden. Ik heb veel gepraat met ze over het gevaar van vuurwerk dus ik hoop maar dat dit heeft geholpen.

Dit jaar waren we met Oudjaar weg. We hebben voor een weekje een huisje ergens gehuurd. Niet hierom hoor maar het leek ons gewoon leuk om een paar dagen er tussen uit te zijn. Wat vuurwerk betreft was dit zo aangenaam. Niet dagen tussen de knallen zitten, geen kinderen die op straat rare dingen doen, geen kinderen die het zo oneerlijk vinden dat ze geen vuurwerk mogen afsteken zonder ons erbij of door de wijk willen zwerven op Oudjaar, geen bange honden die al dagen voor Oudjaar niet buiten durven te komen...

We hebben vuurwerk gekocht en dit met elkaar afgestoken gisteravond. Daar zaten ook wat rotjes bij voor de lol van de kinderen en verder veel vuurpijlen en siervuurwerk. De kinderen vonden het enorm leuk en hebben heel erg genoten. Vanochtend heb ik alles opgeruimd. Dit was echt vuurwerk zo als ik het prettig vind. Beschaafd en niet al te veel en te lang.

Misschien doen we het volgend jaar weer zo.

Ik weet overigens niet of het iets van jongens is. Mijn middelste zoon en dochter zijn hier in huis het meest door vuurwerk geobsedeerd. Mijn jongste zoon vind het ook geweldig. Mijn oudste zoon houdt alleen van siervuurwerk en vindt het sowieso niet echt heel belangrijk. Wel leuk maar niet heel bijzonder. Hij is ook helemaal niet dol op knallen. Van mijn man hoeft het helemaal niet. Ik vind vuurwerk wel een leuke traditie maar alleen knallen vind ik niks.

Monique D*

Monique D*

03-01-2010 om 19:36

Pelle

Monique:
"Waarom vinden jongens dat knalvuurwerk nou zo leuk? En waarom zijn het alleen jongens? Alleen PANG, PANG en dat is het dan? Hoe harder hoe beter? "
Pelle:
"Dat vind ik nu zo'n rare vraag. Ik ga toch ook niet vragen: waarom vinden vrouwen soapseries toch zo leuk?"
Daar is dit draadje toch mee begonnen? Als jij je er niet in wil verdiepen is dat jouw zaak. Een ander vindt het wel leuk om op deze vraag een antwoord te zoeken..
En om met jouw voorbeeld te komen: het is ook interessant om uit te zoeken waarom die soapseries grote aantallen kijkcijfers opleveren.

emma43

emma43

03-01-2010 om 20:21

Opvoeding

Ik denk dat het je meestal alleen jongens ziet ,omdat meisjes het niet mogen van hun ouders,omdat het niet hoort???
Zoals met zoveel dingen.Waarom is een meisje met knuffeltje onder haar arm op straat schattig en een jongentje vreemd?Waarom is het stoer voor een knul van om op een thomos te crossen en zie je meisjes dat niet doen?Het is blijkbaar nog altijd zo dat je meisjesdingen en jongensdingen hebt.Knallen is dan een jongensding.

Pippin

Pippin

03-01-2010 om 22:46

Territorium

Ik ga voor de testeron verklaring. Volgens mij is het een oerdrift die met het afbakenen van je territorium te maken heeft. 'Deze straat is van mij!' Net als een hond die tegen een paaltje moet plassen.
Maar ja, ik ben een meisje, dus ik kan alleen maar raden. )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.