Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2009 om 19:03

De stem op het station

Deze week maakte ik weer eens (zo eens in het Xjaar doe ik dat) een Bathse reis met het OV. De trein, om precies te zijn. Met tig overstapjes en wachttijden (weer meteen voor Xjaar genezen dus). Maar nu heb ik dus een nieuwe vraag. Hóe werkt die omroepstem op het station? Ik heb vastgesteld dat die stem op ieder station hetzelfde is en hetzelfde zegt (dezelfde woorden gebruikt etc). Ik denk dus, dat het een centraal gestuurd ietsje is, vooral ook omdat ik op stations heb gestaan waar volgens mij geen mensen werken (2 spoortjes, geen hokje, tóch omroepen). Maar hóe kan die stem precies uptodate zijn met de relevante info van precies dat station?
Of werkt er echt op ieder station een omroepmevrouw? En zo ja, worden die geselecteerd op stem?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Centraal

Het omroepgebeuren op stations wordt geregeld door Pro-Rail vanuit een centraal punt. Vanaf dat centrale punt kunnen dus omroepberichten naar alle stations in Nederland gestuurd worden.

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2009 om 19:53

Oooooooo

wat handig! Maar is het dan gewoon een echt mens die daar de hele dag in een systeem zit te praten? Dat is dan wel de bekendste stem van Nederland En hoe beschikt dat centrale punt dan over de info dat bijv. de trein naar Huppeldepup over ca. 10 minuten vertrekt vanaf spoort 3? Wie zorgt er voor dat de mevrouw kan zeggen wat ze zegt?

Tirza

Euh..

Nou.. er zitten natuurlijk wel echte mensen die die omroepberichten in elkaar zetten. Het meeste is vooraf ingesproken en hoeft dus alleen nog maar op de juiste manier gecombineerd te worden. Speciale/specifieke berichten die niet vooraf ingesproken zijn, kunnen ze daar ook alsnog inspreken.

En hoe dat punt aan z'n informatie komt.. Tsja.. van een andere afdeling van Pro-Rail die regelt welke trein waar en wanneer rijdt, zij geven dus informatie over spoorwijzigingen die ze zelf bedacht/geregeld hebben door aan de omroepafdeling. Misschien dat een gedeelte ook wel helemaal automatisch gaat, dat weet ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2009 om 20:41

Bandopnames en echte mensen

Berichten die standaard omgeroepen worden zijn opgebouwd uit computerwoordjes. Nijmegen wordt bijvoorbeeld áltijd hetzelfde uitgesproken dus dat is een geautomatiseerd stukje tekst. Maar als er paniek in de tent is die nogal lokaal van aard is (breuk in de bovenleiding, voor de trein springer) komt er plotsklaps een stem van een echt mens uit de speakers.
Zo stond ik laatst op het perron te wachten op mijn trein. Mijn trein had al een minuutje vertraging toen de speaker begon te kraken. "Oh nee hè!" Ik zette me al schrap voor de mededeling dat de trein op zijn minst een kwartier vertraging bleek te hebben. Maar nee, een échte dame riep om: "Dames en heren, het is nog onbekend wanneer de trein naar Den Helder zal vertrekken." Ja halloooo... wat héb ik nou aan zo'n boodschap? Als een echte mevrouw omroept is er vast het een en ander mis. Twee tellen later gkrkrkgrk uit de speakers, nu met de automatische dame: "Dames en heren de trein naar Den helder zal over 5 minuten vertrekken." Ze had het nog niet uitgesproken of de slagbomen bij de overgang gingen dicht en de trein kwam eraan. Niet over 5 minuten dus. Ik verdenk de NS (of pro-rail?) ervan een pscyhologisch spelletje te spelen. Als ze bijvoorbeeld omroepen dat de trein "met enkele minuten" zal vertrekken van spoor 1 op het moment dat hij er eigenlijk al had moeten zijn en hij komt er dan gelijk aan dan ben je geneigd te denken 'oh dat valt mee! Hij is er al...'. Als ze niets omgeroepen hadden en je ziet op de klok dat de trein een minuut of wat te laat is, denk je 'nu pas'.

Maxime.M

Maxime.M

01-10-2009 om 20:49

Dit is haar:

http://www.tuffievos.nl/vst.html

En als je even de gewone link bekijkt: http://www.tuffievos.nl dan zie je wat ze nog meer doet.

Wel grappig om even te googlen dankzij dit draadje.

maxime

Polly Shearman

Polly Shearman

01-10-2009 om 21:44

Life and cooking

Die mevr was een keer bij life and cooking. Het is de dochter van tineke de nooi. Of die was er ook op hetzelfde moment. Maar goed alle woorden zijn onafhankelijk van elkaar opgenomen en daar maakt de computer dan mooie winnen van. Net zoals bij de tomtom. Groet polly

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2009 om 22:09

Kaaskopje

Nou, dat dacht ik nou ook. Psychologische oorlogsvoering Ze zei bijvoorbeeld: de trein naar Hotseflots vertrekt over enkele minuten vanaf spoor 3. Ze zei dus nieieiieiet (wat wel zo was........) de trein naar Hotseflots heeft vertraging en zal 5 minuten later dan gepland vertrekken vanaf spoor 3.
Ze zei het op zo'n manier dat je er alweer blij van werd Toch knap.

Tirza

Tirza

Dat is ook NS-psychologie. Men spreekt daar tegenwoordig zeer bewust van "extra reistijd" en mijdt "vertraging" als de pest.

Tirza

Knijp je neus lichtjes dicht. Lees op:

"Dit is een mededeling voor de reizigers op spoor 4b. De trein in de richting van Den Haag heeft een vertraging van vijf minuten
Herhaling
Dit is een mededeling voor de reizigers op spoor 4b. De trein in de richting van Den Haag heeft een vertraging van vijf minuten"
Heee, jij bent OOK die mevrouw!

Vertraging?

Het is mij idd ook opgevallen dat de NS het woord vertraging uit het woordenboek (of uit de ingesproken woorden computer) heeft geschrapt. Sta je te wachten, trein hoort om x.22 binnen te komen, is er om x.24 nog niet en dan wordt er omgeroepen: de trein naar blabla zal over vijf minuten binnenrijden op spoor 2. En daar sta je dan, je trein heeft zeven minuten vertraging en er word geen woord over gerept. AAAarh, als ik dan toch vertraging heb, érken dan tenminste dat ik vertraging heb!

stationbuurvrouw

stationbuurvrouw

13-10-2009 om 22:56

Herhaling...

Hier volgt een mededeling voor treinreizigers die maar eenmaal per jaar reizen. U kunt ons herkennen aan onze stem, die steevast de verkeerde klemtonen legt, om op te vallen temidden van het stationgeruis. Wij zijn een man en mijn collega een vrouw en wij werken vanaf een centraal punt in het land. De meeste van onze berichten zijn computergestuurde collages van woorden. Het woord Vertraging nemen wij nimmer in de mond. Wij spreken in toekomstige tijd, waarbij wij voorspellen wanneer een trein dan ongeveer wel aankomt. De stoptrein naar Doetinchem en Winterswijk vertrekt over 10 minuten, zeggen wij dan.
Helaas hebben wij lokale collega's die per ongeluk wel dit vermaledijde woord bezigen. Zij zijn herkenbaar aan het lokale accent en een haastig uitgesproken mededeling voor de reizigers. Ook weten wij dat de reisinformatie op de borden op de perrons nog spreken van vertragingen.
Als wij weinig om te roepen hebben, hebben wij nog wel een paar andere mededelingen voor de reiziger, die wij graag om de 10 minuten willen laten horen. Dat betreft dan berichten over werkzaamheden aan het spoor, waarbij het niet per se relevant is op welk station welk bericht wordt uitgezonden. Wij vinden het namelijk van nationaal belang dat reizigers op bijvoorbeeld station Oosterbeek zich terdege bewust worden dat door werkzaamheden er geen treinverkeer tussen Oss en 's Hertogenbosch plaatsvindt tussen 7 en 14 augustus en dat NS bussen inzet die u kunt vinden aan de voorzijde van het station. En dat is maar een voorbeeld. Wij kunnen ook Engels. Dat kunt u horen aan een bandje met een tekst waarin wij u attenderen op het rookverbod dat op alle stations is ingesteld. U kunt ons ons werk horen doen tussen 6 uur 's ochtends en 2 uur 's avonds. Herhaling. Hier volgt (enz.).
Wilt u ook Stationomroeper worden? Lees dan dit bericht hardop voor met op elk drielettergrepig woord de klemtoon op de laatste lettergreep. Als u vreemd wordt aangekeken door uw huisgenoten, bent u op de goede weg.

kaatje66

kaatje66

14-10-2009 om 09:04

Dit is wel leuk om te horen op het station

Hier wordt je nou echt vrolijk van op de vroege morgen.


http://www.youtube.com/watch?v=Vq6b9bMBXpg
Is wat anders dan een omroepstem.

mirreke

mirreke

15-10-2009 om 11:56

Jeetje wat gaaf!

...!

mirreke

mirreke

15-10-2009 om 12:36

Ik vind het gewoon ontroerend (echt ot)

te zien dat mensen dit doen, gewoon zomaar, dat ze in zoiets plezier hebben. Helemaal leuk vind ik het. Ik zat net nog een paar te kijken, ook van andere happenings (flash mob heet het geloof ik), en ik vind zoiets echt heel bijzonder. Op de één of andere manier doet het me geloven in het goede in de mens. Ik word er helemaal blij van...

Julie

Julie

15-10-2009 om 14:24

Mirreke, dan word je hier ook echt blij van...

http://www.blijbedrijf.nl/?q=node/143
Dat is nou echt geweldig, wat hier gebeurt. Niet alleen deze uitzwaaiservice (voor als je alleen met de trein vertrekt, word je toch nog uitgezwaaid) maar ook al die andere dingen. Ja, het goede in de mens wordt hier echt zichtbaar.

mirreke

mirreke

15-10-2009 om 15:06

Hehe pelle

Nee, ook ik weet wel iets van de rol van mobieltjes ed. Het gaat om het geheel, de sfeer op het station zelf, de reacties van de omstanders, het feit dat zoveel verschillende, elkaar niet kennende mensen er met zoveel plezier en serieuzigheid aan meedoen, het feit dat ze het überhaupt doen, want wat is het nut, zoiets, snap je? Gewoon, iets dwaas doen, met elkaar, eigenlijk alleen maar zomaar, voor het nut van andere mensen.
(Oh, en die van Maria gezocht was natuurlijk lang ingestudeerd en een actie, maar toch...)

Starry Night

Starry Night

15-10-2009 om 17:29

Julie

Eerlijk gezegd vind ik die dienst net zo ontroerend als iemand inhuren om je een kerstkaart te sturen...
De Maria-scène vind ik geweldig, juist omdat het publiciteit was. En wat een originele vorm van publiciteit!
Het tweede You Tube-filmpje doet me denken aan een uitspraak van mijn man ooit. Hij haat musicals en gaf als motivatie van die aversie: "In het echt zie je mensen toch ook niet zomaar op een willekeurig moment in dans en gezang uitbarsten?" Ik vrees dat hij in dit geval hard weggerend was

Julie

Julie

15-10-2009 om 19:43

Echt waar?

Starry night: Eerlijk gezegd vind ik die dienst net zo ontroerend als iemand inhuren om je een kerstkaart te sturen...

Meen je dat nou? Stel je voor, je gaat op reis en een stel mensen op het station zwaait je zomaar spontaan uit. Bij de gedachte alleen al krijg ik een glimlach.
Inhuren is natuurlijk nooit leuk, essentieel is de spontaniteit.

Starry Night

Starry Night

16-10-2009 om 09:24

Ik kan me er niks bij voorstellen, nee

Een groep mensen die ik helemaal niet ken die me staan uit te zwaaien, enkel omdat ik ze heb ingehuurd? Nee, ik zou daar op geen enkele manier blij van worden. Uitzwaaien, daar moet voor mij iets anders achter schuilgaan dan een overeenkomst, denk ik

Julie

Julie

16-10-2009 om 11:03

Starry night, ze doen het spontaan!

Jij huurt ze niet in! Er staat gewoon een vrolijk clubje mensen op het station dat mensen uitzwaait die kennelijk alleen vertrekken. Jij hoeft er niets voor te doen, dat is juist het leuke ervan.
Dan voel je zeker ook niets voor de 'free hugs' die ze bij tijd en wijle uitdelen.

Polly Shearman

Polly Shearman

16-10-2009 om 14:29

Ik ken hem

van het filmpje van Zorra, die knul met zijn donkere krullen. Mijn man heeft wel eens met hem samen gespeeld. Ik weet dat hij nu op een musical opleiding zit..
super filmpje

groet, polly

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2009 om 00:30

Maria

Het Sound of Musicoptreden vond ik echt geweldig. Om eerlijk te zijn was ik ook wat ontroerd. Tuurlijk is het ingestudeerd, maar toch helemaal geweldig zoals dat vanuit het niets tot een groot feest wordt. Ik zou het prachtig vinden om dat in het echt mee te maken. Ik ben daar dus wel gevoelig voor.
Het tweede filmpje vind ik trouwens ook erg leuk. Levende reclame, het heeft wel wat.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2009 om 00:33

Uitzwaaiservice

Ik kan er niets aan doen maar bij een uitzwaaiservice waarvoor je jezelf kunt opgeven springt meteen mr. Bean in mijn hoofd. Die stuurt zichzelf een kerstkaart, zo krijgt-ie tenminste post met kerst. Het komt wat sneu over. Als ánderen het voor je regelen is natuurlijk weer wel grappig.

Starry Night

Starry Night

17-10-2009 om 00:46

Julie

Voor zover ik het begrijp moet je jezelf opgeven bij de service, tijd van vertrek en perron opgeven en zo. Dat is niet erg spontaan. Ik vrees dat ik precies dezelfde associaties krijg als Kaaskopje

Tirza G.

Tirza G.

17-10-2009 om 14:40

Ja en weet je

Ik zou nog in staat zijn mezelf op te geven (ik doe nog wel eens wat in een opwelling) om me vervolgens kapot te generen als ik werkelijk word uitgezwaaid. Zo'n typisch Tirza "dit heb ik weer"-momentje. Neeeeeeeee ze zwaaien eeeeeeeecht en iedereen kijkt naar wieiieieieie.

Tirza (sans gene, door de bank genomen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.