Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

05-08-2012 om 12:55

Dementerenden op vakantie

Voor gehandicapten en kinderen met stoornissen zijn allerlei vakanties te doen met begeleiding. Nu heb ik erop gezocht voor mijn dementerende schoonmoeder die graag op vakantie wil, maar kan niets vinden. Wel dat je op vakantie gaat met een mantelzorger die dan beter kan relaxen, maar geen vakantie waarbij je de persoon met dementie alleen met de begeleiding op vakantie kan sturen.
Weet iemand dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met hart en ziel

daar kun je volgens mij terecht. Ligt in het noorden van het land.

bij www.deblauwegids.nl kun je ook je zoekaanvraag intypen en dan komen er ongeveer 25 locaties uit.

Henry dunant?

http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/activiteiten/bijzondere-vakanties/paginas/mee-als-gast.aspx

Er staat niet specifiek bij dat het voor dementerenden is maar ook niet specifiek dat het niet voor hen is, alleen dat het voor mensen is die zorg nodig hebben. Hopelijk vind je een fijne vakantie voor je schoonmoeder.

skik

koentje

koentje

06-08-2012 om 00:56

Oke!

bedankt voor de tips; zo kan ik weer verder.
Skik ze gaf inderdaad aan dat zij graag met een cruise mee zou willen, maar dat is vlg. mij echt voor lichamelijk gehan.

Bellen

Bel gewoon even naar Henry Dunant, wie weet is zo'n bootreis ook voor dementerenden.

skik

Plaatselijke verenigingen en patiëntenverenigingen

De rodekruis reizen zijn altijd al zeer snel vol...Afgelopen nog gezocht voor een cliënt voor een vakantie met begeleiding, gezien zijn hoge indicatie kregen we dat niet voor elkaar (ook beginnend dement+allerlei lich. problemen ). Uiteindelijk gelukt bij een 'plaatselijke ouderenvereniging' die van de kerk uitging en grotendeels met vrijwilligers werkt én betaalbaar voor deze cliënt.
De reizen mét begeleiding (behalve dan die van het rode kruis en de zonnebloem) zijn óf bizar duur...of maar zeer minimaal qua zorg. Waar je op moet googelen is 'zorghotels'. Dan vind je hotels die all-in-clusief zijn (dus alle maaltijden) en die ook verpleging/verzorging bieden. Dat kost meestal ergens rond de 300 euro voor een paar dagen (3 ofzo). Maar daar komt de verzorging/verpleging nog bovenop. Als iemand nog zelfstandig woont of een PGB heeft is dat niet zo'n groot probleem...dan kun je de zorg dáár inkopen i.p.v. thuis en w.s. kost het dan niets meer. Maar als iemand al is opgenomen in verpleeg of verzorgingshuis, lopen de kosten dáár gewoon door, ook als iemand er een paar dagen niet is. Omdat een all-in-tarief word betaald...Dan moet de verpleging/verzorging op vakantie dus uit eigen zak betaald worden. En dat kan behoorlijk oplopen, afhankelijk van de zorg die geboden moet worden.
Googelen dus op zorghotels en dan de linken volgen en kijken wát ze bieden. Zoek in eerste instantie op de regio waar ze graag naartoe zou gaan...Heb je iets dat geschikt is, dan bel je of ze een offerte kunnen sturen inclusief de zorg (indicatie bij de hand houden).
groeten albana

Mari

Mari

07-08-2012 om 12:35

Koentje

Als je iets gevonden hebt en ervaring mee hebt opgedaan, zou je het hier dan neer willen zetten? Ik ben ook geinteresseerd voor een dement iemand. dank alvast.

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2012 om 15:26

Echt waar koentje?

Is het een serieuze overweging van zowel jou als je schoonmoeder om op vakantie te gaan? Verandering van omgeving is nou eigenlijk wel het laatste waar een dementerende van opknapt, in mijn ervaring.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

07-08-2012 om 18:06

Tirza

Je bent me net voor, ik herinner me menig dementerend patient die behoorlijk van zijn/haar theewater was na een consultje in het ziekenhuis ofzo...

koentje

koentje

11-08-2012 om 18:08

Nou, dat is het moeilijke

ze geeft duidelijk aan op vakantie te willen, maar ik vraag me inderdaad eigenlijk ook een beetje af of ze het wel aankan. Ook zij wordt onrustig in een andere omgeving en gaat steeds vragen of en wanneer weer terug, waar dat dan is, enz.....
Dus ik heb me nu voorgenomen om eerst eens precies uit te zoeken wat zij precies mist met vakantie: de uitjes, ergens eten of echt ergens anders zijn. Misscien kan ik dan op een simpelere manier aan haar behoefte tegemoet komen.
Goeie opmerking trouwens, Tirza/fiorucci!

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2012 om 15:44

Koentje

In welk stadium van dementie is ze? Als jullie het als kinderen al weten, is het verder dan een keertje een naam vergeten. Als je nu al weet dat ze onrustig is/wordt van nieuwe, andere dingen - dan is ze het eerste stadium al gepasseerd.
Zou 'vakantie' in haar hoofd niet synoniem zijn voor de-boel-de-boel laten en zorgeloos genieten? Welnu.......dat gaat niet meer lukken, helaas. De meeste dementie-patienten hebben amper ziekte-inzicht en kunnen dus niet overzien dat ze helemaal niet zullen gaan genieten van nieuw en vreemd en ver weg. Ze leunen op een herinnering van iets wat ooit leuk was.

Misschien is een wandeling door een mooi park met lekker ergens koffiedrinken al genoeg voor het 'vakantiegevoel'.

Tirza

koentje

koentje

12-08-2012 om 17:02

Tirza, je hebt gelijk

vandaag hebben we er nog eens over gesproken. Dat kan nog redelijk. Ik vroeg haar wat ze het leukste vindt aan vakantie. 'Dat was het gevoel ven ergens anders te zijn, te slapen. Ik heb toen goed met haar kunnen praten dat ze dat meestal helemaal niet zo leuk vindt, tenzij er veel afleiding is. Ze weet dat niet maar neemt het wel van mij aan. Vervolgens begon ze over uitjes. Die heb ik ingekopt: dat kunnen we wel regelen, dat ze wat vaker iets leuks kan gaan don. In eerste instantie ga ik kijken of ik dat zelf kan doen, ik ga ook kijken of er instanties zijn waar je iemand met dementie gewoon bij mee kunt laten gaan.

Het is een waar woord wat je zegt;'Ze leunen op een herinnering van iets wat ooit leuk was.'...........

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.