Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Beer

Beer

06-03-2011 om 13:24

Dierenartskosten voor een knaagdier...tot hoever ga je en wat is normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

08-03-2011 om 14:33

Fraz

Met schurft hoef je niet naar de dierenarts. Gewoon een spulletje kopen bij de dierenwinkel en je bent voor 7 eu weer klaar

Tirza

In de wachtkamer

Ik zat net bij de dierenarts. De telefoon ging. Het ging over een poes met tandsteen. De beller vroeg gestaag door naar informatie en zo werd ik ook heel wat wijzer.
Het dier was al 15 en dat betekent dat er in deze praktijk standaard een bloedonderzoek gedaan wordt naar suiker-, nier- en leverfuncties, dit om zo nodig het narcosemiddel aan te passen.
Behandeling met gewone narcose en bloedonderzoek zou 135 euro kosten. De doorvragende klant peuterde los dat het bloedonderzoek zelf 55 euro kost. De kosten van aangepaste narcose waren niet te voorspellen omdat nog niet bekend was wat er aangepast zou moeten worden, maar dat gaat dan wel over heel andere bedragen, zo vertelde de assistente.
De klant neigde kennelijk naar dan toch maar geen bloedonderzoek, waarna de assistente het belang daarvan nog maar eens benadrukte: we hebben het toch echt over een bejaarde kat. Misschien wijst het bloedonderzoek wel uit dat we helemaal van die tandsteenbehandeling af moeten zien en eerst nier of leverfunctie ondersteunende behandelingen moeten doen.
Ik vraag mij ondertussen af hoe het met die kat gaat. Vieze tanden, maar hoe vies? Heeft de kat er last van? Wat is er met een houdgreep en een peutermesje te doen? Wanneer zou kat dood gaan aan de gevolgen van vieze tanden? Volgend jaar (16?) Over twee jaar (17?). Dat is een respectabele leeftijd voor een kat.
Groet,
Miriam Lavell

Mooie leeftijd

Ishtar:"dat laatste zou dus betekenen dat je elke kat met blaasgruis maar preventief moet afmaken? "
Dat heb ik nergens gezegd. Het gaat om de combinatie chronische aandoening met regelmatig terugkerende behandeling en het niet behandelbaar zijn.
Tegelijkertijd: Ik ben geen voorstander voor dieetvoer en eindeloos behandelen voor een kat van boven de 10 wegens een in combinatie met castratie voorspelbare aandoening als blaasgruis.
De een wordt er 18 mee, de ander 12.
Mooie leeftijd. Voor een kat.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2011 om 15:37

Miriam

Een kat van 15 die niet direct last heeft van dat tandsteen, zou ik ook niet laten behandelen onder narcose. Kijk, het kan wel voor problemen zorgen op lange termijn,hoor, zoals dat ook bij de mens het geval is. Maar 15 jaar....nee,liever niet.

ishtar

ishtar

08-03-2011 om 15:41

Miriam

Zoals je een stukje terug kunt lezen zou ik een behandeling van elke week/maand/2 maanden oid ook niet acceptabel vinden. Maar dit hoeft dus niet. Volgens volgende info van een da-praktijk is dat ook (meestal) niet nodig :
"Wat is de behandeling van blaasgruis?
Als er sprake is van verstopping dan wordt deze eerst opgeheven met speciale catheters en vloeistoffen. Mocht dit niet lukken dan wordt de verstopping operatief verholpen: de zogenaamde penisamputatie. De afgelopen 5 jaar heeft op onze kliniek deze operatie niet meer plaatsgevonden: we hebben (helaas) teveel ervaring gekregen met het ontstoppen van katers!
Zowel bij verstopping als bij het vermoeden van blaasgruis vindt altijd urine-onderzoek plaats. Met het urine-onderzoek wordt vastgesteld om wat voor gruis het gaat:

Struviet. Deze vorm van gruis komt het meest voor. Gelukkig kan dit gruis met speciale dieetvoeding worden opgelost. Dit blaasgruisoplossend voer moet 5-6 weken lang worden gegeven. Hierna kan struvietvoorkomend voer gegeven worden om te zorgen dat het gruis niet meer terugkomt. Beide dieetvoeders zijn uitsluitend bij de dierenarts verkrijgbaar.

Calciumoxalaat. Deze vorm van gruis komt gelukkig niet veel voor. Dit gruis is niet op te lossen met speciale dieetvoeding. In ernstige gevallen moet het gruis operatief uit de blaas verwijdert worden. Uw kat wordt op een speciaal dieetvoeding gezet om te voorkomen dat er nieuw gruis gevormd wordt."

Mijn kat was 1 jaar toen hij een acute plasbuisverstopping kreeg. Wat is je probleem met dieetvoer? Dat was de enige 'behandeling' die deze kat (hiervoor) gehad heeft. (op het blaasgruisoplossende dieet na) Ik haal uit het stukje hierboven dat dat geen uitzonderlijk gelukkige omstandigheid is, de meeste blaasgruisproblemen zijn met dieetvoer op te lossen, zonder regelmatig terugkerende behandeling dus.
De enige vraag die je jezelf hierbij kunt stellen is 'wil ik deze kosten dragen?'. Maar dat staat mi los van de vraag of het diervriendelijk is.
Overigens had je het over niet thuiskomen en daardoor creperen. Dat kan bij elke kat gebeuren. Vandaar mijn enigszins gechargeerde 'elke kat preventief...'

bibi63

bibi63

08-03-2011 om 15:42

Pelle

Laten we voorop stellen, dat we in eerste instantie helemaal geen IDEE hadden dat de kat 'crepeerde'. Hij was net een paar uur 'ziek thuisgekomen', dat wil zeggen: hij leek wat ziekig verder niet. Dat hij naar de dierenarts moest toen wij een paar uur later de roze plas ontdekten was duidelijk. Uiteraard werden wij niet blij van de enorme toestand om hem te vangen. Maar wat was het alternatief? Door laten creperen ofzo? Hem daar laten liggen, verminderde zijn creperen uiteraard niet! Had de dierenarts hem een dodelijk spuitje moeten geven? Of hadden we hem moeten laten liggen creperen, zodat hij uren en uren later misschien dood was, al creperend? Nu was hij, na een half uur stress, van de pijn af. Ik begrijp je reactie niet zo. Nee, het was niet fijn, maar alternatieven waren er niet. Daarbij: het is een gezonde kater van 8, die nu weer helemaal de oude is. Dus wat bedoel je?
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

08-03-2011 om 15:47

Miriam

Ik begrijp dat de kat dus gevoelig is voor blaasgruis (maar dat is nu pas de eerste keer na 8 jaar), daarvoor heeft hij een speciaal dieet nu. Uiteraard is het zo als dit vaker voorkomt, we dan overwegen hem een spuitje te geven, maar dat was deze eerste keer niet een erg logische stap.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

08-03-2011 om 15:51

En pelle

Uiteraard was het hele gebeuren niet fijn. Maar dat het zo ging, wisten we natuurlijk ook niet van te voren.
Maar belangrijk: het is dus een behoorlijk schigtig beestje. En wij waren bang, dat dat nu erger zou zijn. Maar niets blijkt waar....... het beestje is minder schigtig!!!! Blijkbaar heeft hij uiteindelijk toch ervaren, dat na de hele stressvolle actie, hij geen pijn meer had.....(ook al is het geen mens). Dus vooralsnog eind goed al goed. Mocht het op korte termijn weer gebeuren, dan krabben we ons achter de oren, maar voalsnog zijn we blij dat het zo afgelopen is en krijgt hij uiteraard dieetvoer.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

08-03-2011 om 16:19

Maar weer een reactie pelle

Ik 'wist' het helemaal niet, is nooit eerder gebeurd! Ik ben alleen niet gekke Henkie, heb ooit wel eens iets gelezen over blaasgruis, dus alarmbellen rinkelen v.w.b. actie ondernemen. Had ik hem maar direct met een hamer op z'n kop moeten slaan?
Bibi

ishtar

ishtar

08-03-2011 om 16:46

Bibi

pelle bedoelde dat jij wist hoe je kat op dierenmeeneembakje reageerde. En dat dat ws dus niet de eerste keer da-bezoek was.

Karin

nou 3800 x 12 + 8% vakantiegeld = 49248

modaal is 60d per jaar als ik het goed heb, dus dan zit je met dit salaris 896 euro per maand vanaf. Ok is nog wel een groot verschil maar je verdient 19.248 per jaar meer dan een modaal inkomen.

Inkomen

Modaal is volgens wikipedia 32000 /jaar. En jij bent degene die 2x modaal niet ruim vond, niet ik.
Tja, als ik fulltime werk kon vinden , hadden we het mi wel ruim. Het gaat erom, dat je met een inkomen van 49.000 geen hypotheek voor een villa kan krijgen. Dus het valt wel mee met het enorme inkomen van dierenartsen. Sterker nog, als je 3 x je brutoinkomen krijgt,zoals wij toen we een hypotheek aanvroegen, krijg je 150.000 euro. Niet eens genoeg voor een rijtjeshuis.
En Miriam, jij bij een dierenarts? Waarom?
Een kat met tandsteen kan pijn hebben bij eten. Als hij geen last heeft hoeft het niet perse behandeld.
Castratie en blaasgruis hangt niet samen. Die theorie is al een jaar of 10 achterhaald.

ishtar

ishtar

08-03-2011 om 20:19

Karin

en blaasgruis en binnenkat? Is dat nog wel een risico? Of had dat meer met beweging te maken dan met de plek waar geplast wordt?

Interessant

Karin:"En Miriam, jij bij een dierenarts? Waarom? "
Heb je mij ooit horen zeggen dat dierenartsen nergens goed voor zijn? Ik heb dierenartsen onder mijn beste vrienden
Karin:"Castratie en blaasgruis hangt niet samen. Die theorie is al een jaar of 10 achterhaald."
Interessant. Heb je een verwijzing naar onderzoek? Het hangt dan toch in ieder geval samen met ouderdom. Een te verwachten kwaal, vooral dan toch bij katers.
Ik zou het niet behandelen, zelfs niet met een dieet. Flauwekul. Voor een kat.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

08-03-2011 om 21:52

Pelle en miriam

Even voor de duidelijkheid. Mijn verhaal was een reactie op de hoge dierenarts kosten en de ervaring die wij er onlangs mee hebben gehad.....
Verder: kat is nog niet bejaard! Is 'pas' 8 jaar en tot nu toe kerngezonde. Als een kat dan ineens iets heeft waarvan je het vermoeden hebt, dat dat direct actie betekent, is er natuurlijk geen sprake van niks doen of in laten slapen. Hoe stellen jullie je dat voor? Reacties vond ik niet zo leuk. Wij gaan niet tot het uiterste en gaan ook zeker niet oneindig kattenlevens verlengen, maar dat was hier niet echt van toepassing.
Gr. Bibi

Tredmolen en alternatieven

bibi:"Als een kat dan ineens iets heeft waarvan je het vermoeden hebt, dat dat direct actie betekent, is er natuurlijk geen sprake van niks doen of in laten slapen. Hoe stellen jullie je dat voor? "
Sorry dat ik het zeggen moet, maar dat is heel eenvoudig. Het is een wereldse worsteling om dat dier te vangen. Je hebt 'm en er moet een spuit in. Het is zo simpel als de vloeistof in die spuit vervangen.
Het is een confrontatie die je bij sommige dieren, puur om het feit dat ze niet te handelen zijn, van mijlen ver aan kunt zien komen.
Nogmaals: ik had ook zo'n kat. Die werd zes en kreeg toen een vreselijke keelontsteking, op het stikken af. Dat werd meteen het laatste ritje naar de dierenarts, zoals we zes jaar daar voor al hadden afgesproken.
De kinderen (toen ook een jaar of zes) wisten ervan.
bibi:"Wij gaan niet tot het uiterste en gaan ook zeker niet oneindig kattenlevens verlengen, maar dat was hier niet echt van toepassing. "
Zorgen moet zolang het kan, is een reflex. Als je vooraf niet nadenkt over concrete situaties, dan heb je geen alternatieven paraat dan maar het circus bij die diernarts doorlopen.
Ik vind werkelijk dat met die tredmolen het belang van het dier erbij in schiet. Ook in het geval dat jij beschrijft. Ik heb eigenlijk nu al medelijden met die kat. Die moet vast nog wel eens naar de dierenarts.
Groet,
Miriam Lavell

Hello Kitty

Hello Kitty

09-03-2011 om 00:34

Reactie van een cattery

Ik ben het in grote lijnen eens met Miriam. Wij fokken zo nu en dan een nestje kittens. Ik kijk er in sommige opzichten weer anders tegenaan maar de weegschaal slaat hier ook meerendeels door naar het kosten/baten plaatje en dan niet alleen qua kosten. Een on(be)handelbaar dier is zonder meer einde verhaal, niet in de laatste plaats voor de kat zelf. Maar nogmaals, ik kijk er weer wat anders tegenaan want zo'n kat is niet geschikt om mee te fokken daar dat gedrag of erfelijk kan zijn of door de poes doorgegeven wordt aan evt. nakomelingen. Dat erbij moet ik ook ergens grenzen stellen anders groei ik mijn huis uit en is het gedaan met fokken. Neemt niet weg dat als de mogelijkheid er is ook castraten hier blijven om van hun pensioen te genieten. Maar vaker gaan castraten tegen castratie kosten naar liefhebbers omdat ze bijvoorbeeld niet meer geaccepteerd worden door de rest en mijn hele clan van 6 ontregeld raakt.

In de fokwereld is dit helemaal not done! Moet je voor de grap eens kijken op katten fora. Als je een (fok) kat om wat voor reden dan ook wilt herplaatsen krijg je de ergste verwensingen naar je hoofd zoals bijvoorbeeld; je bent nog geen pluche beest waard

Ik hou heel veel van mijn dieren en ze hebben een heel goed leven maar ik heb hele duidelijke grenzen aan die liefde verbonden. Je verantwoordelijkheid nemen kan voor mij soms ook betekenen om een dier "voortijdig" in te laten slapen. Kittens die hier geboren worden met een afwijking die of niet met een acceptabel leven verenigbaar zijn of waar onacceptabele kosten mee gemoeid zijn om ze zonder garantie's in leven te houden krijgen hier een humane dood, daar ga ik echt niet mee naar de dienstdoende da 's nachts. Van de andere kant; als het moet en kan fles ik een kitten of een heel nestje om de 2 uur dag en nacht. Ikzelf zou dus never nooit niet aan een cavia oid voor veel geld laten verspijkeren of met mijn gezin een maand brood met pindakaas eten, persoonlijk vind ik dat je dan voorbij gaat aan belangrijkere verantwoordelijkheden Als een ander daar wel voor kiest zou ik ze daar niet om veroordelen, ieder maakt daarin zijn eigen keuze's en dat moet iedereen zelf weten.

Onaanraakbaar

Pelle:"Je wist dat dat een probleem was en ik had er dus in zoverre rekening mee gehouden dat ik het vaker aangeboden had aan mijn kat"
Hm. Als die kat ook maar een beetje op de mijne van toen lijkt, dan heeft dat geen zin en is elk proberen opnieuw enorm stressvol.
Maar dat is helemaal niet erg. Je laat zo'n kat gewoon met rust. Daar kan ie jarenlang een prima leven mee hebben en tussendoor ook nog best vriendelijk naar je kijken. Een nadeel: als ie echt geholpen moet worden, dan kan dat maar op een manier. Spuitje.
Groet,
Miriam Lavell

fladder

fladder

09-03-2011 om 10:47

Ihelli kitty, over fora...

Ik heb ooit een zwangere kat gehad (gepland en weloverwogen) en zocht info op een kattenforum. Nou, dat heb ik geweten! De manier waarop ik werd aangevallen was niet mals! Zelf vroeg ik me af hoe deze dames in het leven stonden, of ze überhaupt wel een leven hadden. Het ligt dus niet aan jou, maar dat wist je al
Ik las in hun verhalen vaak over kneuskittens die klauwenvol geld kosten en uiteindelijk toch dood gingen, dat vond ik veel triester dan het bezwangeren van mijn huistuinkeukenpoes die vier kerngezonde kittens wierp.
Een jonge, verder gezonde cavia is me wel een investering waard als ik het kan betalen. Ik kan me ook voorstellen dat mensen dat niet willen. Maar eindeloos doormodderen met kwetsbare raskatten (of andere dieren)... En dan enorm hoog van de toren blazen als een ander er anders over denkt... Ik ben blij dat jij een stuk nuchterder bent, want ik krijg wel eens de kriebels van bepaalde fokkers die niet in de werkelijkheid leven!

fladder

fladder

09-03-2011 om 10:55

Schreifvaut

Touchscreen et moi zijn geen vriendjes...

Fiorucci

Fiorucci

09-03-2011 om 12:17

Fladder (ot)

Een raskat van een goede fokker die weet waar hij/zij mee bezig is is niet kwetsbaarder dan een gewone kat.
Gezonde siamezen en abessijnen kunnen zelfs heel oud worden.

Risicofactoren

dat zijn o a: verkeerd voer, stress, binnenkatten, te dikke katten, te weinig beweging, te weinig gaan plassen (omdat ze de bak vies vinden oid), te weinig drinken, urineweginfecties
Miriam: nee, ook leeftijd en blaasgruis hangen niet samen. Ik heb zo geen onderzoek op internet voor je. Dierenartsen die hun vakgebied bijhouden kunnen je er alles over vertellen.Misschien een van je beste vrienden?

fladder

fladder

09-03-2011 om 13:50

Klopt, fio

Ik vermoed dat Hello Kitty ook zo'n goede is.
Maar die kattendames die ik jaren geleden tegenkwam en in hun eigen kattenwereldje leven, en waar HK ook op doelde... Brrr! Die beestjes konden niks hebben en het teutgedrag van de dames maakte het alleen maar erger.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit niet voor de doorsnee fokker geldt en ook niet alleen bij katten

bibi63

bibi63

09-03-2011 om 14:09

Pelle

Je mag alles zeggen, maar ik mag er ook op reageren.
W.b.t. de wetenschap dat kat niet in de kattenmand te krijgen is: ja natuurlijk hebben we dat geprobeerd. Immers, in principe moet de kat jaarlijks naar de dierenarts voor inentingen. Alles geprobeerd hoor: de simpelste methode om iets lekkers in de mand te leggen werkt echt niet bij hem. Helaas. Dus ook geen injecties, want dat circus gaan we natuurlijk niet aan met hem. Natuurlijk hebben we ons gerealiseerd dat ALS hij echt naar de dierenarts moet, we een probleem hebben. Maar ja, hoe weet je hoe en als, als het zover is? Als kat ziek is, laat'ie het misschien beter toe? Nou niet dus, zoals nu gebleken, maar dat hoop je dan. Wellicht dat de dierenambulance mensen met ervaring, het wel makkelijk lukt? Nou, ook niet, zoals nu ervaren. Wellicht zal in een dergelijk geval de dierenambulance het beest sederen en lukt het dan wel. Weet ik veel, er zijn wel meer katten die zo reageren. Maar ik kan niet alle scenario's op voorhand bedenken en weten. En we hebben de dierenambulance gebeld omdat we hoopten dat het hen gemakkelijker of ging, wellicht sedatie. Ik bedoel: we hebben zelf een auto en kattenmand, dus voor het vervoer op zich hadden we ze niet nodig. En daarbij, ik heb geen spuit in huis liggen, dus hoe uberhaupt kat uit z'n toestand verlossen, daarvoor moest hij toch ook naar de dierenarts, dus zelfde toestand.
Gr. Bibi

Hello Kitty

Hello Kitty

09-03-2011 om 15:07

Fladder

Ik weet precies wat je bedoel, yuk! Een htk nestje kan echt niet want de asiels en blablabla. Ondertussen hebben ze niet door dat ze zelf ook niet in het belang van die beestjes handelen als ze met hun doorgeslagen dierenliefde iemand die om goede raad vraagt zo aan het kruis nagelen dat ze gillend de forum benen nemen. Moet een hele schok voor je geweest zijn, ik weet precies hoe dat gegaan moet zijn, arme jij! Of een nestje alleen voorbehouden is voor raskatten of fokkers, kom eens! Als je het weloverwogen doet en je neemt je verantwoording, wat jij duidelijk deed, waarom niet? Daarom ben ik (niet meer) op die forum's te vinden omdat ik met iedereen ruzie kreeg Er was echt geen slechtere fokker dan mij te vinden hoor! Echt, sommigen zijn totaal de weg kwijt en ik heb me idd ook vaak zat afgevraagd of ze niks beters te doen hadden. Apart volk hoor, die fokkers

Fiorucci

Fiorucci

09-03-2011 om 15:34

Fladder en hello kitty ot

Ik ken ook zo'n forum, ik gedraag me daar wat betreft sommige onderwerpen als bij een bezoek aan het cb..)
Ik vertel echt niet alles!
Ik heb vorig jaar meegemaakt dat een fokker mij geen kitten wilde verkopen, omdat twee van mijn katten buiten komen. En dat was een risico ivm kattenaids of zoiets, wat zij dan weer konden overdragen op dat kitten. Zucht. We hebben dus maar een kitten gezocht via marktplaats, een herplaatser ivm allergie.
Scheelde nog veel geld ook.

Primavera

Primavera

09-03-2011 om 15:48

Hoe onze kat een dierenartspraktijk afbrak

Tsja, je hebt van die katten. Neem onze laatste aanwinst die we als jonkie juist hadden uitgezocht vanwege zijn niet angstige en handelbare karakter zodat het goed zou lopen in ons roerige gezin. Alles kun je met hem doen, het is meer een zeer aanhankelijk knuffelbeest dan een gewone kat, verhuizing, autorijden, grote honden, hij wordt er niet heet of koud van.
En toen moest hij eens naar de dierenarts vanwege een ontstoken teen. In de kattenmand geen probleem, ritje in de auto fluitje van een cent, in de wachtkamer beetje zenuwachtig, maar niks adnormaals en toen moest de dierenarts dus een kijkje nemen. Ik had het beest nauwelijks uit de mand en ze had hem nog niet eens aangreaakt en de kat werd helemaal wild. Beet me out of de blue totaal onverwachts in mijn arm, waardoor ik in een reflex losliet en vloog vervolgens letterlijk tegen de muren op. De gordijnen kwamen naar beneden, de instrumente werden bezaaid over de vloer en alles werd omgegooid waarna hij vervolgens het operatiezaaltje indook waar hij de kattenpoten zelfs op het plafond achterliet.
Werkelijk ik was stomverbaasd dat dat lieve kleine schattige katje ineens in een witte furie was veranderd. De dierenarts heeft een soort ME-pak aan moeten trekken en met als schild een deksel van een kaatekooi in de ene hand en een spuit met verdovingsmiddel in de andere hand heeft ze hem naar een tijd tegen de muur kunnen blokkeren en er een spuit in kunnen jassen. Ondertussen probeerde ik zo goed en zo kwaad als het ging de ravage in de behandelkamer te herstellen.
Toen even overleg gepleegd. Normaal gesproken doen ze het niet tegelijk als er infecties in het spel zijn, maar in dit geval leek het haar en mij beter om nu de kat toch onder zijl was behalve de teen te behandelen, ook gelijk de castratie te doen en de nodige spuiten te geven. In zo'n geval is het waarschijnlijk slechter voor de gezondheid van het beest om daar meerdere bezoeken aan te wagen. En verder heb ik een recept voorgeschreven gekregen voor kalmeringspillen met de vraag of als het nog een keertje nodig is dat hij naar de dierenarts gaat ik die alsjeblieft van te voren wil geven. Desnoods haal ik bij haar een spuit en geeft die zelf, maar zoals het die keer gegaan is nooooit meer.

Ik sta trouwens wel te kijken met de verhalen over tandsteen. Ik wist helemaal niet dat katten daar last van konden krijgen terwijl ik toch al mijn hele leven met katten ben opgegroeid. Ook sla ik testen voor ziekten die te kostbare behandelingen met zich mee brengen standaard af. Onze straatkatje kan bijv. op FIV getest worden dat hier bij katten nogal vaak voorkomt, maar omdat ik de kuur daarvoor toch te kostbaar vind ga ik daarvoor ook geen test betalen.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

09-03-2011 om 16:35

Nog even over dat inkomen

Het uurloon van huisarts en dierenarts zal wellicht ernstig verschillen. Alleen: de meeste dierenartspraktijken verkopen ook de medicijnen die ze zelf voorschrijven. Kassa.

Tirza

fladder

fladder

09-03-2011 om 17:13

Fio en kitty

We begrijpen elkaar

Kitty, ik schrok me inderdaad behoorlijk rot. Voelde me echt een dierenbeul dat ik dat arme katje zomaar door de kat van de buren had laten dekken en zag me al zitten met een stervende kat en een kneuzerig nestje... Allemaal eigen schuld want ik moest zo nodig kittens (dat ik al voor de bevruchting een boel liefhebbers voor ze had vergaten ze voor het gemak maar even).

Ik heb later iemand in real life ontmoet die ook in dat wereldje zat. Zonder in details te treden want offtopic: mijn goede vader zou zeggen "wie benauwd leeft zal benauwd sterven"...

Hello Kitty

Hello Kitty

09-03-2011 om 17:43

Haha fladder en fio

Er zijn fokkers die echt idiote eisen in hun contract stellen. Bijv; dat en dat voer, laten castreren voor je de stamboom krijgt, een inkomenseis, zoveel vierkante meter beschikbaar en zo kan ik nog even doorgaan. Echt, je gelooft het niet dat ze het verzonnen krijgen. Wij werken ook met contracten maar dat is meer ter garantie voor de koper. Van mij krijgen ze adviezen mee qua voeding en verzorging en raad mensen ook aan om ze niet naar buiten te laten en leg de gevaren ervan uit.

Vaak zeggen kittenkopers tegen mij dat ze het zo fijn vinden dat ik niet zo spastisch doe en komen met voorbeelden van wat ze op hun zoektocht naar een kitten tegen komen. Dan zeg ik dat als ik bij mediamarkt een tv koope en ze zeggen nou mevr, veel plezier ermee maar nederland 1,2 en 3 mag u niet kijken ze die tv ook ergens kunnen steken waar nooit geen daglicht komt.

Zeg er ook bij dat ze een jaar garantie hebben op verborgen erfelijke gebreken maar dat dat niet opgaat als ze tegen het advies in Poekie van de straat hebben moeten krabben.Ook kunnen ze ten alle tijden contact opnemen bij vragen van welke aard dan ook.Als ze ermee willen fokken begeleid ik ze ook. Die onzin over MIJN lijnen, niemand heeft zijn eigen lijnen, iedereen is met een poes/kater uit een andere lijn begonnen. En van mij mag iedereen het geluk van een nestje kittens mee maken, ras of geen ras. Rasloze katten die elkaar opzoeken zijn vaak nog gezonder qua genen dan raskatten omdat ze in de natuur anders selecteren dan wij en de genenpoel veel groter is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.