Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marleen

Marleen

12-11-2010 om 20:56

Dingen die ik me afvraag over amerika (in films en series)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

14-11-2010 om 11:31

Tirza

Wat een superleuke website, daar ga ik iets mee doen voor op school. Bedankt!
Groetjes
Massi

Geweldig tirza!

Jaja, ik had mijn dochters ook zeer suicidaal voorop de fiets zonder helmpje.
Ahhh was zo gezellig!! Die Amerikanen missen wat in het leven.

Tihama

Tihama

14-11-2010 om 12:22

Idd leuke website

Over die loze hand: dat vind ik ook zo typisch: het eten met 1 hand. Ik vond het heel vreemd om in restaurants volwassenen met alleen een vork te zien eten. Vermoedelijk vonden ze ons heel vreemd omdat wij mes en vork gebruikten. Mij viel trouwens ook op dat stelletje altijd haaks aan tafel gaan zitten. Niet zoals hier waar je tegenover elkaar gaat zitten.

En de reactie als we bij het eten om een fles wijn vroegen: een héle fles? Ik voelde me acuut alcoholist.

Taco Bell is trouwens iets dat wat mij betreft direct de McDonalds mag vervangen. Mèn: wat lekker.

Ik herinner me over dat fietsen ook nog een gesprek met een Texaanse. Ik vertelde dat ik als tiener een paar keer op fietsvakantie was geweest met een vriendin. Dat vond ze zo onvoorstelbaar. Levensgevaarlijk, dat ook. Ik heb pogingen ondernomen om uit te leggen hoe dit land eruit ziet, dat we gescheiden fietspaden hebben, dat er altijd huizen in de buurt zijn, maar ik denk dat het gewoon te ver verwijderd is van de cultuur.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2010 om 12:32

Biene (en met 1 hand eten)

Echt niet! (in het kader van 'nietes welles') Als je soep eet, waarbij je niet persé het bord of de kom vast hoeft te houden, is het serieus netjes om je hand op schoot te leggen en als je dat niet prettig vindt de pols op de rand te leggen. Ik begrijp niet wat er boers of ieks aan is, afgezien van het feit dat het niet mijn gewoonte is. Ik vrees dat wij gewoon lompe boeren zijn. Ik heb het er niet in gekregen dat iedereen keurig met mes en vork eet en ik heb me daarbij aangepast. Als ik thuis eet eet ik dus niet persé met mes en vork en ligt mijn elleboog gewoon op tafel, als ik ergens anders eet ga ik op standje 'beschaafd' en doe ik hoe het hoort.

Maxime.M

Maxime.M

14-11-2010 om 13:38

Geen elleboog

Ik heb geleerd dat je elleboog niet op de tafel mag komen. Stukje onderam dus wel, maar niet de elleboog. Ook leg ik mijn arm wel eens op schoot inderdaad, als ik hem niet nodig heb (met soep inderdaad) maar meestal dus met de pols op tafel of een mes of vork erin.
Ook de kinderen leer ik dit, vind het met elleboog op tafel juist enorm boers staan

Biene M.

Biene M.

14-11-2010 om 15:06

De linkerhand tijdens de soep nog eens (sorry voor het afdwalen)

Heb er toch nog even op gegoogled. Op een enkele site staat dat je tijdens de soep je linkerhand in je schoot mag leggen, de meeste zijn het eens met Saskia Post en René Verkade, eigenaren van een butlerschool:
"Post: "Soep eten is voor sommigen lastig. Terwijl de regels redelijk eenvoudig zijn. Je moet alleen wel opletten en geconcentreerd eten. Je schept de soep van je af, op de lepel. Vervolgens ga je met de lepel naar je mond en niet andersom. Ook belangrijk; de andere hand. Die rust met zijn pols op de rand van de tafel. Je raakt je bord niet aan, dat doe je overigens bij geen enkel gerecht. Schuin houden of opdrinken doe je ook niet. En slurpen mag alleen in Azië.""

http://www.mt.nl/1/8268/home/etiquette-manieren-leren.html

Ik ben verschrikkelijk gedrild in tafelmanieren door mijn (Oostenrijkse) moeder. Leuk dat ik heel relaxed in het Amstel hotel zou kunnen eten, als ik daar geld voor had, maar spijtig dat het me dagelijks pijn doet te zien hoe raar mijn echtgenoot zijn bestek vasthoudt.

liora

liora

14-11-2010 om 16:57

Tirza

Geweldige site!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zus

Zus

14-11-2010 om 21:07

Hand

Dat kregen wij als kind erin geramd: met mes en vork, ook al gebruik je je mes niet. En eet je soep, dan met de vrije hand leunen op tafel. Volgens mij ga je er ook vanzelf wat rechter op van zitten.

Texas

Wij wonen in Texas. De meeste dingen die je ziet op tv zijn inderdaad waar. Wat mijn voorgangers hier al schreven klopt ook.

Misschien nog wat interessante aanvullingen:

De scholen bij ons zijn erg groot (net als de huizen, auto's, wegen, parkeerplaatsen, ja 'everything is bigger in Texas' zoals ze zelf trots beweren.) De eerste vijf jaar ga je hier naar elementary, een jaar kindergarten en dan grade 1 tot 4 (groep 3 tot 6). De elementary school heeft zo'n 800 leerlingen, 8 klassen per leerjaar, 20 kinderen per klas (ongeveer). Daarna gaan ze naar Intermediate School, dit is voor grade 5 en 6 (groep 7 en 8), hier komen vier verschillende elementary scholen bijeen, 1200 leerlingen, 6 afdelingen per leerjaar, 4 klassen per afdeling, 25 kinderen per klas. Daarna is er Junior High, grade 7 en 8. 2000 leerlingen, geen echte klassen meer, elke les is met andere kinderen (je hebt wel bv wiskunde met steeds dezelfde groep, maar geschiedenis dan weer met andere leerlingen) Hierna is er een aparte campus voor grade 9, maar hoeveel leerlingen die heeft en hoe het daarna precies zit, weet ik nog niet zo goed, mijn oudste zit in 7th grade

Elke ochtend wordt klassikaal de pledge of allegiance afgenomen (I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all), gevolgd door de pledge aan de Texaanse vlag (Honor the Texas flag; I pledge allegiance to thee, Texas, one state under God, one and indivisible)

Kinderen worden weinig voorgelicht, sex, drugs en alcohol gebeuren voornamelijk stiekem, met nare gevolgen. Ik probeer vaak mensen in mijn directe omgeving ervan te overtuigen dat voorlichting helpt, maar ik geloof niet dat ik ze echt kan overtuigen, ze luisteren beleefd en verklaren mij dan waarschijnlijk later onderling voor gek.

Ons huis is typisch amerikaans, voordeur komt in de woonkamer uit, maar door het strategisch plaatsen van een boekenkast hebben we een hal gecreëerd. Naast de open keuken is een 'family room', waar men normaal een grote zithoek plaatst met tv. Wij hebben die meer bij de keuken betrokken door er een enorme keukentafel neer te zetten. Daar eten we elke avond aan, tot verbazing van vriendjes en vriendinnetjes. Die vinden het wel heel gezellig, met zijn allen van een zelfgemaakte maaltijd genieten en de ouders zitten er ook bij en praten mee. We eisen wel dat men wacht met eten tot iedereen heeft en dat men met dichte mond kauwt (hoe het dan in die mond komt laten we in het midden, onze kinderen moeten in ieder geval wel met mes en vork eten.)

Groetjes, Muusje

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2010 om 19:18

Ja maar kaaskopje

Het is niet alleen dat ze met één hand eten, ze eten alles altijd met één hand. Het is echt een kúnst. Hier gebruik je, zelfs als je niet "met mes en vork" eet, toch nog wel altijd je mes om dingen te snijden óf om dingen op je vork te schuiven. Daar niet. Snijden sowieso al niet, alles wordt met de vork in stukjes gedrukt. Ook weer niet echt prakken, maar een soort snijden met de zijkant. Bij onwillige doperwten met rijst wordt er net zo lang met de vork achter de snoodaards aangejaagd (rondje door de saus om te verdikken) tot het lukt. De andere hand doet echt helemaal niks, wordt niet eens gebruikt om het glas te pakken om een slokje te nemen. Dan leggen ze eerst de vork neer en doen dat met dezelfde hand. En inderdaad: ze zitten wat haaks aan tafel. De zijde die de vork bedient (meestal rechts) zit tegen de tafel aan, de zijde waar de arm ligt is van de tafel weggedraaid. Het heeft een wat nonchalante uitstraling. Jaaaaa, ik zit hier effe, beetje vorkje prikken, maarre.....praat gerust door hoor, zoiets.

Tirza

Brianna F

Brianna F

15-11-2010 om 20:01

Muusje

natafelen is ook niet echt bekend he? Tenminste gastgezin van onze dochter vond het heel vreemd dat we na het eten nog blijven zitten kletsen. Daar is het eten op en wegwezen. Toen dochter terug kwam na een jaar heeft ze elke avond ik weet niet hoelang nagetafeld, gewoon om een beetje van dat jachtige eten daar af te kicken.
Vrienden van de familie die we ontmoeten waren bij hun gastdochter in Utrecht geweest en hadden het er ook al over, het schijnt toch echt iets verbazingwekkends te zijn.
Zij heeft trouwens de weg van Schiphol naar Utrecht met haar handen voor haar ogen gezeten van angst, want ze vond de wegen hier zo overvol.
Ook de huizen zijn hier zo klein, ze werd er echt claustrofobisch van.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2010 om 00:16

Tirza

Dan kunnen mijn man en kinderen dus altijd nog zeggen dat ze de Amerikaanse stijl hanteren

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2010 om 16:50

Precies kaaskopje

Ik word in de USA ook heeeeeeel gek aangekeken, daar vinden ze mijn manier echt niet netter of beter ofzo, daar vinden ze het vooral heel Europees. Maar goed, ik vind mensen die met stokjes eten ook altijd heel Aziatisch Je ziet dus gewoon vrij duidelijk aan de eetgewoonten waar iemand vandaan komt. En eetgewoonten heb je overal; wat ik in Amerikaanse restaurants altijd erg waardeer is dat je standaard water krijgt (en dan geen lullig glaasje, nee, gewoon een bloemenvaas mét ijsklontjes én een karaf er naast) en dat je wat je over hebt (en je hébt over) standaard mee naar huis krijgt. Zelfs je toetje

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2010 om 01:18

Gaat het toetje

ook in een zakje?

Brianna

Echt gezellig natafelen doen ze niet, maar er zijn wel vaak gezellige bbqs. Simpel eten met de drankjes in rode plastic bekers, iedereen neemt iets te eten en te drinken mee (ik neem altijd ook eigen glazen mee, heb echt zo'n hekel aan wijn in zo'n plastic beker. Inmiddels zijn ze dat van ons wel gewend, ze vinden het niet raar meer.) Maar ondanks de andere eetgewoonten is de gezelligheid er wel. En met sommige mensen kun je zelfs over politiek en religie praten.

Europese wegen zijn inderdaad smal, maar hier is het ook erg druk en chaotisch op de snelwegen. Ik heb de indruk dat men in Nederland beter leert rijden dan hier en dat het verkeer overzichtelijker is.

De huizen zijn hier groot, maar er zijn veel ruimtes die onbenut blijven. De eetkamer wordt bv 1 keer per jaar gebruikt, met Thanksgiving

Al met al zijn die verschillen wel leuk en we hebben het hier prima naar ons zin, maar na 15 jaar in het buitenland te hebben gewoond, krijg ik toch wel een beetje heimwee...

Muusje

Tirza

Fijn inderdaad dat water erbij. Alle frisdranken worden trouwens geserveerd met enorme hoeveelheden ijsklontjes, daar herken je hier de Europeanen aan, die vragen om een drankje zonder ijs, of met minder ijs...

Die porties zijn ook om te lachen, wat een hoeveelheid! Gelukkig kun je ook heel makkelijk delen hier, ze zijn altijd wel bereid om er een leeg bord bij te geven.

Muusje

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2010 om 08:21

Kaaskopje

Wij zaten ooit in een chinees restaurant in Atlanta uitgebreid te dineren. Er kwam een stel binnen, zij dronken wat aan tafel, deden hun bestelling, lieten het in een doggybag stoppen en gingen weer naar huis..

Fraz

Fraz

17-11-2010 om 09:31

Fopricci

Dat is dan gewoon hetzelfde als de afhaal chinees

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2010 om 11:44

Klopt

Allen zit je dan eerst aan een tafeltje, kun je zien en gezien worden, en dan naar huis. Heb weleens in een ander restaurant gezien daar dat ze eerst even proefden, en goedkeurend knikten, en het vervolgens lieten inpakken.

Ben er maar twee keer geweest

Ik ben 2 x in de VS geweest voor werk, dus ik ben nooit verder gekomen dan het motel en het testlab, maar wat mij toen vooral opviel:

- alles is een stuk groter uitgevoerd, wegen, auto's, huizen etc;

- het was niet mogelijk te voet van het motel naar de direct ernaast gelegen foodcourt te lopen, je kon er alleen met de auto komen;

- de fajita's van de Taco Bell zijn superfastfood, maar wel erg lekker;

- het eten is er een stuk zouter dan wij gewend zijn en ook vooral veel meer;

- het brood uit de supermarkt is niet eetbaar;

- eten met mes en vork is inderdaad niet gebruikelijk. In het restaurant waar we met alle Europese testers gingen eten, maakte de ober er ook een opmerking over;

- als je 1 kopje in de vaatwasser zet met het idee dat je hem later wel een keer aanzet als ie vol zit, laat het bedienend personeel van het motel rustig de vaatwasser draaien voor 1 kopje;

- de mensen zijn erg vriendelijk en tegelijkertijd moet je niet vergeten dat veel mensen in de VS een wapen dragen;

- in South Carolina, waar ik was, zijn de avonden in de (na)zomer heerlijk zwoel en gevuld met het geluid van krekels.

- huurauto's zijn uiteraard allemaal automaten, wat snel went, maar waardoor je constant erg veel remlichten zag oplichten op de snelweg. Heel onrustig.

En ja, ik zou er graag met ons gezin nog eens heen gaan voor vakantie. Misschien als de kinderen wat ouder zijn.

Chris

En oh ja, trappen in de woonkamer

En nog een vraag. In privéhuizen van mensen ben ik dus nooit geweest, maar met name in sitcoms zie je altijd een trap in de woonkamer die naar de bovenverdieping leidt. Is dat echt gebruikelijk, of dient dit meer een dramaturgische nut?

Chris

Bochtige weggetjes

Vroeger hadden wij vaak Amerikaanse studenten die dan een tijdje bij ons logeerden, voor een maand of voor 2 maand meestal...Die waren altijd het meeste onthutst over de kronkelwegen alhier...daar snapten ze niks van. Waarom rooiden wij die domme bomen niet en legden we niet gewoon die weg rechtoe/rechtaan aan? Van stukken land die zo raar verdeeld waren in weilanden snapten ze al helemaal niets....Totaal onhandig volgens hun en nog bezine en geld verspilling ook en ook nog levensgevaarlijk!! (zweetdruppels in de auto bij de logee's)( Vooral als mijn vader reed....)
En ook was de verbazing groot dat wij (dit was 20 jaar geleden) maat 1 t.v. hadden en allemaal ernaar keken en niet in elke 'room' en zelfs niet in de keuken. Dat was ook erg ongeloofelijk. 1 logee dacht zelfs dat we 'm voor de gek hielden omdat er een oud afgedankt exemeplaar in de garage stond, die dacht dat we die andere t.v's gewoon weg hadden gezet om hem voor de gek te houden.
Maar die weggetjes, tjonge, jonge wat maakte dat veel los.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2010 om 15:31

Chris

Ik heb ook een trap in de woonkamer..

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2010 om 16:17

Zakje (kaaskopje)

Neeeeeeeee ben je betoeterd, dat pletteren ze niet in een zakje, dat stoppen ze in keurige piepschuim-achtige doosjes met allemaal aparte vakjes enzo. Echt heel keurig, McDonalds kan er nog wat van leren. En die stapelen ze netjes op en dan in een tasje. Het komt wel tegemoet aan mijn NL gevoel tegen verspilling zeg maar

Tirza

Chris

Ja, ook dat is echt waar. Er is geen hal en geen gang. In echt oude huizen vind je nog wel eens een hal en een gang/trappenhuis, maar de meeste huizen hebben dat niet. Echt grote huizen (a la Dynasty) hebben vaak wel een hele grootse hal met zo'n dubbele trap. Maar die hebben vaak ook geen afsluitbare kamers beneden, alles loopt in elkaar over.

De meeste huizen zijn gebouwd met een houten frame, waar dan wat gipsplaat tegenaan wordt getimmerd. En aan de buitenkant een soort betonplaten die op houten planken lijken en nepbakstenen. Daarom veroorzaken orkanen en tornado's hier zo'n ravage.

Muusje

Brianna F

Brianna F

17-11-2010 om 21:57

Trappen

De huizen waar ik geweest ben hadden allemaal een deur die uitkwam rechtstreeks in de woonkamer, wel een heerlijke veranda over de hele lengte van het huis.
En een trap midden in de huiskamer.
het waren zg. loghouses wat me nog altijd verbaasd, want met winters van -20 en meer, lijkt me dat wel superhard stoken om warm te houden. Er zaten zelfs kieren in, als het hard regende lekte het dan ook. nadeel van houten huizen noemde ze dat

Amerikaanse automobilisten in europa

Ooit heb ik eens een Duitse gesproken die in haar eigen land bij Hertz had gewerkt. Geamuseerd beschreef ze de Amerikaanse klanten. Die kwamen dan een auto huren, waarop ze netjes gewaarschuwd werden dat het verkeer in Europa toch echt heel anders is dan in de VS, veel intensiever, en of meneer nu wel heel zeker wist dat hij echt wilde gaan rijden. Ja natuurlijk, ik ben wel wat gewend, ik red me wel. "En dan kwamen ze de volgende dag trillend en zwetend de auto weer inleveren"

Tirza, ik vind dat inpakken van restjes ook een plezierige gewoonte. In Nederland is het niet gebruikelijk, mijn vriend vraagt er bij de Chinees wel altijd om en dan wordt het zonder mankeren gedaan, maar verder zie je het nooit. En ik vind dat ook zo zonde, pak die handel toch in.
Van een Amerikaanse maaltijd blijft natuurlijk vaak wel meer over, maar toch...

Muusje, mijn broer heeft in Florida gewoond en verbaasde zich ook over de huizen daar. En voor zover ik weet is het verhaal van de drie kleine biggetjes ook in de VS bekend. Maar nee hoor, gewoon doorbouwen in hout, en zonder fundering.
Staat tegenover dat de huizen ook bitter weinig kosten. Ik heb een zwager die in San Antonio woont. Van de huizenprijzen daar schoten mij de tranen van ontroering in de ogen. Voor de prijs van een villa daar heb je in Amsterdam net een parkeerplaats.

Groeten,

Temet

Arizona

Ik was jaren geleden een maand in Arizona en ik verbaasde me daar vooral over het drank beleid: Als je jonger dan 21 was mocht je geen alcohol kopen. Daar kan ik nog wel inkomen. Maaaar: een cassière jonger dan 21 mag ook geen alcohol AFREKENEN! Dus dan sta je daar met je sixpackje met blikjes bier en dan moet er eerst een andere cassière komen om af te rekenen.... Rare snuiters.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2010 om 12:44

Lang geleden

Toen wij nog tot de stamgasten van een café behoorden, 20 jaar geleden alweer, kwam er een Amerikaan bij ons zitten. Hij woonde in Nederland. Hij was blij dat hij uit Amerika weg was, om allerlei redenen die ik nu niet meer weet. Waar hij zich ook over verbaasd had (en zich boos over maakte) was dat hij in het buitenland veel meer hoorde over Amerika dan hij als inwoner van Amerika kreeg te zien of te lezen. Wij Europeanen waren beter op de hoogte dan de Amerikanen zelf.
Nu met internet e.d. zal dat wel meevallen denk ik, maar ik had van een land als Amerika niet verwacht dat het zo werkte.

Groot land (kaaskopje)

Kaaskopje, het viel mij ook op toen ik daar was dat het nieuws dat je ziet op tv erg lokaal/regionaal gericht is. Het is natuurlijk ook een ontzettend groot land, dat ook nog eens per staat grote verschillen kent. Landelijke dagbladen en tv-kanalen zoals we die hier kennen zijn er maar relatief weinig.

Ik heb ook niet het idee dat Amerikanen zo vreselijk geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld het buitenlandbeleid van de VS, een natuurramp twee staten verderop krijgt veel meer aandacht. Ze zijn gewoon erg op zichzelf en hun eigen land gericht, wat er in de rest van de wereld allemaal gebeurt en wat Amerika daar uitspookt interesseert ze gewoon minder.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.