Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dingen die men zich afvraagt (wegafzetting)

Ik vraag mij wel eens dingen af, zo op de fiets naar huis of werk. Bijvoorbeeld naar aanleiding van het volgende.

Ik fiets voor het woon/werkverkeer de Calandlaan in Amsterdam af, da's een brede straat met een dubbele trambaan in het midden (althans voor een deel), rijstrook voor auto's aan weerszijden en vrijliggende fietspaden aan weerzijden daarnaast.

Op een kruising van die laan wordt nu gewerkt aan een bocht in de tramrails, met als gevolg dat ik naar het werk ongehinderd door kan rijden, maar mijn terugweg naar huis versperd zie.

Er is een omleiding bedacht. Die omleiding behelst dat de fietser bij de kruising rechtsaf wordt gestuurd, zo'n 200 meter, tot een oversteekplaats, waar men dient over te steken, waarna men diezelfde 200 meter weer terug moet fietsen om aan de overkant van de weg het fietspad langs de Calandlaan te vervolgen.

Dat doet dus geen mens. Iedereen slaat in plaats daarvan linksaf, steekt de Calandlaan over, fietst zo'n 8 meter tegen de richting in, en steekt dan weer over om weer op het oorspronkelijke fietspad aan de rechterkant uit te komen. Dan rijd je zo'n 25 meter om in plaats van 400.

En dan vraag ik mij af, zo op een zonnige middag: waarom die idiote lange omleiding? Zouden die wegwerkers nu werkelijk de illusie hebben dat mensen die ook gaan volgen? Of weten ze duvels goed dat fietsers (in elk geval de Amsterdamse) kiezen voor de kortste weg, ook als dat betekent dat er kort tegen de richting in gereden moet worden, maar vinden ze het desondanks niet verantwoord om het fietspad aan de overkant tijdelijk in twee rijstroken te verdelen met een potje witte verf en een kwast.

Mogen die lui geen praktische oplossing verzinnen, of kunnen ze het niet?

Iemand connecties bij gemeentewerken?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Andere beheerder?

Een speurtocht van vergelijkbare orde ooit en lang geleden in mijn omgeving, leverde de verrassende wetenschap op dat de andere weghelft een andere beheerder had, die niet vermoeid wenste te worden met reparaties aan de overkant. Kortom: het wegennet is nog ondoorgrondelijker dan je op het eerste gezicht al denkt.
Groet,
Miriam Lavell

Margriet*

Margriet*

22-05-2012 om 19:13

Het meest veilig?

Ik kan me voorstellen dat als je zoals ik met drie kinderen die zelfstandig fietsen niet tegen het verkeer gaat inrijden als er andere fietsers tegemoet komen. Ik ben niet zo braaf maar geef dan wel het goede voorbeeld aan mijn kinderen ;-d. Bovendien is er waarschijnlijk niet eerder tussen kruising en die 200 meter een veilige oversteekplaats.

Moontje

Moontje

22-05-2012 om 20:35

Inderdaad

Ze moeten natuurlijk een veilige oplossing bedenken voor de fietsers. Dat die zich er vervolgens niet aan houden, is hun probleem niet. Mocht er een ongeluk gebeuren dan kunnen zij zich verdedigen met de reden dat ze wel een veilige oplossing hadden geboden. (dus schuld van de fietser, zoiets)

connectie

connectie

22-05-2012 om 20:55

Vanavond of morgen vragen

Ik heb een connectie en als hij niet te laat thuis is vanavond zal ik het vragen. Anders misschien morgen. U hoort nog van ons. Haha.

connectie

connectie

22-05-2012 om 22:27

Beetje antwoord

Deze situatie van de Calandlaan was niet bekend maar het is mogelijk dat er later wat verderop gewerkt wordt en dan is het beter om maar 1 omleiding te hebben en niet telkens te veranderen. Tegen het verkeer in, doen ze niet snel en als mensen er toch voor kiezen dan zijn ze zelf verantwoordelijk en niet de gemeente. Er zijn vaak andere redenen dan de burger weet omdat er veel vooruit gedacht moet worden.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

23-05-2012 om 00:11

Aansprakelijkheid

Zo van achter mijn pc denk ik dat dit met aansprakelijkheid te maken heeft.

Denk je overigens ook niet dat het de krant gehaald zou hebben als de gemeente je zou adviseren om, hoe klein ook, een stukje tegen het verkeer in te rijden?

Sommige dingen kun je als gemeente niet maken, en dit is er een van. Kan overigens best dat deze ambtenaar vooraf best voorzien had dat zijn omleiding niet gevolgd zou worden. Maar hé hij heeft zijn best gedaan, niet?!

Heel gewoon

"Denk je overigens ook niet dat het de krant gehaald zou hebben als de gemeente je zou adviseren om, hoe klein ook, een stukje tegen het verkeer in te rijden? "
Nee, dat denk ik niet. Op de snelweg is dat de gewoonste zaak van de wereld. Me dunkt dat dat op een fietspad ook kan.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

23-05-2012 om 22:34 Topicstarter

Dank

Mijn inschatting is eigenlijk dezelfde als die van gemeenteambtenaar, Moontje etc.: het moet officieel zo, dus doen we het zo, hebben wij het goed gedaan ook als iedereen er verder sc... aan heeft.

Maar ik heb wel degelijk situaties gezien waar een fietspad tijdelijk in twee tegensgestelde rijstroken werd verdeeld. Het kan dus wel. Misschien vindt men het betreffende pad net niet breed genoeg.

Ariola, jij kent de situatie duidelijk - ik vind het dus enorm meevallen met het gevaar. Als ik terugrij en deze versperring tegenkom is het avondspits (of eigenlijk is die dan geweest) en zijn er nauwelijks fietsers die de 'goede' kant oprijden. Zouden die er wel zijn dan ging iedereen denk ik over de stoep, die is daar breed zat. Maar niemand die die lange slinger maakt volgens de aanwijzingen - nou ja, behalve misschien een moeder die beginnende fietsertjes begeleidt inderdaad; in zo'n situatie ben ik zelf ook erg braaf.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

23-05-2012 om 22:44

Ha dat

stukje van Ariola ken ik heel goed, maar ik ben duidelijk al een tijdje niet verder de Calandlaan afgereden (is richting Osdorpplein voor mij). Dus ik weet eigenlijk niet eens waar de afzetting is.

Temet

Temet

24-05-2012 om 09:53 Topicstarter

Margriet

Hoek Calandlaan/Meer en Vaart. Dus wie de Calandlaan in westelijke richting afrijdt (oprijdt, feitelijk, gezien de nummering) wordt bij die kruising rechtsaf Meer en Vaart opgestuurd en mag dan pas ergens bij de Meervaart oversteken geloof ik.

Maar dat weet ik niet precies, want ik steek dus over naar links, via de voetgangersoversteekplaats die daar zo uiterst strategisch ligt

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

26-05-2012 om 23:37

Ha ariola

Dus wij lopen regelmatig langs elkaar met hardlopen. Grappig.

Ah, wegafzetting

Vorige week was een gedeelte weg afgezet op onze route naar school. Vanaf de rotonde sla ik rechtsaf, rijd een meter of honderd over een stuk zonder zijwegen, daar stond een afzetting (niet zichtbaar vanaf de rotonde), waarna ik moest keren om weer via de rotonde een alternatieve route te kiezen. Waarom zetten ze dan de afslag van de rotonde niet af, of plaatsen ze daar een bord met een waarschuwing dat je wel een stuk over die weg kan rijden maar dat dat nergens toe leidt, behalve ergernis en tijdverlies?

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.