Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

sp

sp

17-12-2011 om 12:19

Doe het niet voor mij, doe het niet voor jezelf, maar doe het dan voor die ene alleenstaande minima

of dat ene gezin met veel pech! We kennen ze allemaal wel toch?

Afgelopen zaterdag kwamen ruim 6500 mensen naar de Brabanthallen op de manifestatie 'Armoede werkt niet' om te protesteren tegen de bezuinigingen op de bijstand, de zorg, de sociale werkplaats en het speciaal onderwijs. Veel dank aan iedereen die dit succes mede mogelijk heeft gemaakt!

Rutte de spreekstalmeester van de miljonairsfair
Premier Rutte durfde vorige week te zeggen dat armoede niet bestaat in Nederland. Emile Roemer maakt korte metten met dit kabinet: 'Mark Rutte is niet de premier van alle Nederlanders, maar de spreekstalmeester van de miljonairsfair. Ik was woest toen de premier zei dat er in Nederland geen armoede zou zijn. Dat hij dit durft te zeggen in een land waar wachtlijsten zijn bij de voedselbanken vind ik een grote schande. Het is een aantasting van de beschaving in een van de rijkste landen van Europa.'

Gezinstoets in de Eerste Kamer
We gaan natuurlijk door met ons protest. Allereerst richten we ons op de Eerste Kamer. Op maandag 19 en dinsdag 20 december wordt daar de sloop van de bijstand behandeld met daarin de gezinstoets, de tegenprestatie en de korting op de bijzondere bijstand. Op 20 december wordt hierover gestemd, zodat de regering deze aanscherping nog per 1 januari 2012 kan doorvoeren. Dat wil zeggen: áls de senaat ermee instemt. Het wetsvoorstel is omstreden, ook in de senaat.

Naast de belangrijkste bezwaren zijn er ook bezwaren vanuit de gemeenten. Die zijn niet klaar om dit op korte termijn goed uit te voeren. Als zij fouten maken zitten de uitkeringsgerechtigden mogelijk zonder geld. De gemeenten zijn ook niet blij. Bovendien telt voor (een deel van) de Eerste Kamer dat deze aanscherping dezelfde groep mensen treft die ook door vele andere bezuinigingsmaatregelen wordt getroffen, zoals een korting van 12,5 procent (€ 2000 op jaarbasis) op de hoogte van het sociaal minimum.

Het is dan ook tijd om de senatoren van de VVD, PVV, CDA en SGP te laten weten hoe jij over deze plannen denkt. Samen hebben deze partijen in de Eerste Kamer een minimale meerderheid van 38 senatoren tegen 37 voor de oppositie. Er hoeft dus maar één senator van VVD, PVV, CDA of SGP overgehaald te worden.

Mail je persoonlijke verhaal
Er is nog tijd om hen te beïnvloeden tot 20 december. Wij roepen iedereen op om de Eerste Kamerleden te mailen of te faxen met de bezwaren tegen deze sloop van de bijstand. Mail je persoonlijke verhalen naar:

De heer Beckers (VVD) – [email protected]
De heer Van Dijk (PVV) – [email protected]
De heer Flierman (CDA) – [email protected] of [email protected]
De heer Holdijk (SGP) – [email protected] of via faxnummer 0577-400667
Ik hoop dat deze partijen zich nog op tijd laten overhalen en deze maatregelen van tafel vegen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ga ik doen

Dank je wel, ik vroeg me al af wanneer dat in de EK kwam. Die Eerste Kamer heeft nog een hoop te verstouwen, met alle maatregelen die het kabinet er nog voor de jaarwisseling door wil jassen. De snode plannen waar ik me beroepshalve mee bezighoud (bezuinigingen rechtshulp en verhoging griffiegelden) zijn gelukkig nog in de TK.

Maar dan die bijstandsplannen. Ik heb me al eerder geroerd in een draadje daarover: het is bij de wilde spinnen af. Het meest belachelijke, zo belachelijk dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ze het echt van plan zijn maar dat schijnt wel degelijk het geval te zijn, is het idee van éen bijstandsuitkering voor alle volwassen gezinsleden tezamen, maar dan wel een uitkering die ligt op dezelfde hoogte als de huidige gezinsuitkering 9voor een echtpaar). Ik schetste hier al eens eerder de bizarre consequenties: een ouderpaar met een minderjarige tweeling kan nu nog bijstand ontvangen en mag daarnaast de kinderbijslag houden. Vervalt de kinderbijslag als de tweeling meerderjarig wordt, dan stijgt de uitkering niet. Aangezien voornoemde tweeling niet bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd minder eten nodig heeft of minder snel kleding slijt is het werkelijk niet te vatten hoe dit budgettair opgelost zou moeten worden.

Mailen dus maar.

Groeten

Temet

mirreke

mirreke

18-12-2011 om 12:57

Ik ook!

Dank voor de e-mail adressen. Via twitter hoor ik er wel veel van, en ik stuur ook veel berichten door, maar op OOL zie je niet zoveel.
Wat een rotkabinet is het toch!!!
Verdeel en heers!

iemand

iemand

18-12-2011 om 15:08

Ik heb twijfels

Mijn gezin ligt behoorlijk onder vuur m.b.t. PGB, speciaal onderwijs en al die andere maatregelen die eraan komen. Op dit moment redden we ons nog, maar als alle plannen doorgaan zullen we heel diep in de problemen komen en is mijn knokken voor niks geweest. Wij zijn absoluut geen zielige uitzondering, maar één van de velen die aan alle kanten om de oren krijgen. Ik ken nog veel schrijnender verhalen van mensen die helaas hun werk en/of gezin verliezen. Allemaal mensen die niet bij de gelukkige 10% horen, want dan moet je echt héél ver heen zijn.

Zou het helpen, om je verhaal te sturen naar de mensen die het beleid maken? Denk je niet dat al die verhalen ergens achterin een la verdwijnen? Er wordt volgens mij toch niet naar geluisterd, ze hebben een doel (zoveel miljard bezuinigen) en dat moet bereikt worden, al gaat het ten koste van de mensen!
Afgelopen maanden bijvoorbeeld is er keihard geknokt voor het PGB. Er moet zeker bezuinigd moet worden, dat erkent iedereen, maar niet door 90% van de mensen hun PGB af te nemen en maatregelen te treffen die waarschijnlijk nog duurder zullen zijn en voor een fors aantal mensen niet zullen werken.
En dan speciaal onderwijs. Er gaan duizenden mensen ontslagen worden, hoorde ik vorige week.
Zal ik de moeite nemen en mijn eigen verhaal schrijven, of is dat net zo zinloos als de protesten tegen armoede (oh nee, dat bestaat niet), de PGB-maatregelen en het snijden in speciaal onderwijs? Zal ik mijn hele verhaal weer omhoog halen en het risico lopen als de zoveelste "weer zo'n zeur, moet gewoon wat meer hun best doen en niet zeiken" achterin de la te verdwijnen?

Nee. Ik ga het niet doen. Ik heb mijn energie te hard nodig om nu bij de dag te leven en daarvoor heb ik een portie struisvogelgedrag nodig. Het spijt me. Maar ik heb het opgegeven.

sp

sp

19-12-2011 om 08:34

Iemand

ik snap het. Maar ik denk altijd maar zo, niet geschoten is altijd mis, en zo weet een ieder zeker er echt alles aan gedaan te hebben.
Sterkte met je situatie in elk geval, er zijn nog heel veel mensen die wel aan jullie denken!

liora

liora

19-12-2011 om 13:48

Iemand

Nee ik zou je energie niet verspillen met het opschrijven van jouw verhaal voor een beleidsmedewerker.

Het enige wat mogelijk zinvol is, is naar de pers stappen. Maar dan moet je er ook zin in hebben om met je hele hebben en houwen op tv te verschijnen.

Als je echt bij de dag leeft en net genoeg energie daarvoor hebt, zou ik zelf de eer aan anderen laten.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.