Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

04-05-2010 om 19:48

Doen jullie aan dodenherdenking?

Doen jullie aan dodenherdenking? Ga je ergens naar toe, blijf je thuis, betrek je de kinderen erbij, doe je dingen juist wel of juist niet, spelen de kinderen nog buiten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij (man en ik) zijn beide lid van een muziekvereniging, we moeten altijd spelen bij de plaatselijke herdenking. Een van ons blijft vaak thuis bij de kinderen. Ik bleef vandaag thuis om met de oudste (7) naar de herdenking te kijken. De kinderen hoeven niet per se stil te zijn, maar moeten wel naar binnen.
Ik vind het altijd zeer indrukwekkend. Nu net naar de tv gekeken en erg geschrokken bij "het incident". De schrik van koninginnedag vorig jaar zit er duidelijk nog erg in. Hetzelfde (iemand die onwel werd) gebeurde hier trouwens een paar jaar geleden, de meeste mensen hebben daar toen niets van gemerkt.

Heirthe

Heirthe

04-05-2010 om 20:37

Ik probeer

mijn kinderen het wel bij te brengen respect te hebben voor deze dagen. Juist omdat ze zo obstinaat zijn in dit soort dingen. WE kijken samen naar de herdenking op tv, hangen de vlag halfstok en praten erover.
Maar mijn zoons zijn er niet echt van onder de indruk..
Vorig jaar zijn we naar kamp Westerbork geweest en dan hebben we het er ook over wat daar gebeurd is. Op het moment dat we daar zijn, zijn ze dan wel geinteresseerd en vragen ze wel dingen, maar zodra we weer in de auto op weg naar huis zijn, zijn ze het weer kwijt en in staat om er grappen over te maken
Persoonlijk begrijp ik nooit dat na de herdenking iedereen weer vrolijk verder gaat met waar ze mee bezig waren, ook op tv zag ik na de herdenking de reclame van het programma 'ik hou van Holland' met een jolige Linde de Mol.. Vind dat niet echt passen..

Minet

Minet

04-05-2010 om 20:45

Waalsdorpervlakte

Wij kijken altijd naar de dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte, en ik ben heel blij dat het daar vanavond sereen is verlopen, in tegenstelling tot de paniek na het onwel worden van iemand op de Dam, dat brengt je gelijk totaal uit de sfeer die hoort bij Dodenherdenking.

Janken

Ik zat helemaal "in" de herdenking en ik heb echt ff zitten janken hier toen de paniek uitbrak op de dam, schrok me dood. Ik dacht dat er geschoten werd en dacht eigenlijk meteen: we zijn nergens veilig meer...
En dan zat ik nog rustig thuis op de bank.

En nu ik hoor dat een of andere klootzak bewust de 2 minuten stilte heeft verbroken met schreeuwen, ben ik alleen maar vreselijk kwaad!!
Wat een hufter!! Dit DOE je niet!!

Gerdina

Gerdina

04-05-2010 om 21:30

Ook geschrokken

en je kunt er niets tegen doen, tegen zulke mensen. Niemand kan aan je neus zien dat je zoiets van plan bent. Al weten we natuurlijk niet het hoe en wat van deze meneer.
Als je je bedenkt hoe het had kunnen aflopen met nog meer paniek....

Mamvantwee

Mamvantwee

04-05-2010 om 21:46

We zaten educatief voor de buis

Voor het eerst dit jaar mochten de kinderen meekijken. Opblijven met respect dus. Heb ik net verteld waarom iedereen 2 minuten stil is, en dochter van 6 doet erg haar best om dat ook te zijn, is er een idioot die dat even verstoort. Ik kan er niet bij met mijn begrip.

Dus ja, wij 'doen' aan dodenherdenking. Ik ben altijd even stil om 8 uur. Thuis kijken we naar de tv naar de Dam en ik wil dit absoluut aan mijn kinderen meegeven.

groet, Mamvantwee

MRI

MRI

05-05-2010 om 00:53

Mis

wij (kind negen en ik) hadden de Waalsdorpervlakte opstaan omdat je anders niet weet wanneer de twee minuten voorbij zijn. Is de koningin hier niet vroeg kind. Nee, die is op de dam ff zappen, zei ik. Ik zapte zag een seconde de paniek op de dam en wist gelijk: mis dit, uit die tv. Kom ik ga je naar bed brengen zei zo neutraal mogelijk. Stom toch dat je blijkbaar al zo alert bent op eventuele nare dingen dat je meteen reageert. Ik was best nieuwschierig maar heb dat bewaard voor toen ik weer alleen even op de buis kon kijken.

MR

MRI

MRI

05-05-2010 om 00:55

nieuwsgierig dus, zei de Neerlandica, pff twordt allemaal wat minder

sabje

sabje

05-05-2010 om 08:16

Ja vandaag zijn mijn zoon

van 10 en ik naar het Anne Frank huis gegaan wat zeer indrukwekkend was.Daarna even naar het monument op de Dam gegaan.Hij is erg geintereseerd in de tweede wereldoorlog en gaat zijn werkstuk over Anne Frank houden.We praten er ook over ,ik vertaal het naar deze tijd dat er nog steeds mensen worden gedisrimineerd om ras, geloof etc.
's avonds zijn we twee minuten stil geweest dit doen we al een aantal jaren.

Polly Shearman

Polly Shearman

05-05-2010 om 09:09

Ach zo sneu

Heel sneu van al die geschrokken mensen, maar ik ga altijd lekker naief uit van de goedheid van de mens,
misschien was die meneer die begon te schreeuwen wel erg in de war en had hij geen idee wat zijn aktie tot gevolg zou hebben.
De schrik zat er idd goed in, maar juist door alle politie op de been en de goede organisatie was alles heel snel weer "normaal".

groet, polly

Fatima

Fatima

05-05-2010 om 09:35

Voor mariarosa

Waarom weet je niet wanneer de 2 minuten voorbij zijn? Als het Wilhelmus begint natuurlijk!

Weet van niks

Tjee, wij hadden de Waalsdorpervlakte opstaan en hebben daarna Der Untergang eindelijk eens helemaal gezien, dus ik weet van niets. Ik ga de nieuwssites wel even bekijken dan (want ook geen krant vandaag).

Groeten,

Temet

MRI

MRI

05-05-2010 om 10:35

Fatima

"Waarom weet je niet wanneer de 2 minuten voorbij zijn? Als het Wilhelmus begint natuurlijk! "

Ja, dat snap ik. maar hoe hoor ik dat dan als de tv niet aanstaat?

Trouwens...

complimenten voor politie en veiligheidsbeambten. Er was even paniek maar dat was heel snel voorbij, en grote ongelukken zijn niet gebeurd. Het had allemaal veel erger kunnen zijn als de massa mensen echt in beweging was gekomen.

Dinsdag is bij ons familiedag sinds de kinderen het huis uit zijn. Ze komen dan eten en bijkletsen.
Gisteren was voor het eerst ook de aanhang van dochter bij deze gelegenheid aanwezig. Na het eten zijn we naar het dorp gegaan voor de herdenking.
Als altijd een slechte regie, een valse trompet, maar een indrukwekkende bijeenkomst rond de herdenkingsboom, die er al 65 jaar staat.
Wel een beetje jammer dat het nieuwe gemeentehuis er wat onhandig omheen gebouwd is. Het defilé past daardoor niet echt tussen de boom en het muurtje met de plaquette. Dat slaan we dan ook altijd over.
Groet,
Miriam Lavell (heeft wel vaker iemand horen gillen op de Dam tijdens de 2 minuten)

Ja wij kijken ook altijd naar de herdenking op tv en mijn oudste van 6 keek weer mee (vorig jaar ook, maar hij wist nu niet meer precies hoe en wat en waarom). Ik vind het belangrijk dat we dit goed doorgeven aan de volgende generaties. Het mag nooit verdwijnen.

Biene M.

Biene M.

05-05-2010 om 15:21

Vroeger met mijn ouders ging ik eerst naar de herdenking in de buurt, later naar de Hollandsche Schouwburg. Sinds de kinderen er zijn blijven we meestal thuis, al ben ik met mijn dochter nog wel eens naar de Holl. Schouwburg geweest.

Thuis hebben we de tv aan. De kinderen liggen op bed of herdenken mee, van buitenspelen is geen sprake. Als ik toevallig vrij heb op 4 mei ga ik ook nog naar het graf van mijn vader, die is op 4 mei begraven. Ik heb dus een soort van dubbele dodenherdenking.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-05-2010 om 17:07

Dit jaar

wel heel erg...ik doe wel aan dodenherdenking, normaal gesproken....dit jaar waren wij op 4 en 5 mei in....Duitsland....ik moet zeggen dat ik het 's avonds daardoor ook een beetje vergeten ben....

In de war

Die meneer op de Dam bleek zoals mijn kennersoor vermoedde achteraf inderdaad nogal in de war. Misschien was hij niet zo hard gaan schreeuwen als mensen die bij hem in de buurt stonden hem rustig hadden laten voortprevelen.Dan was die koffer ook niet opengevallen.Ach, wie zal het zeggen..

Ik hoop dat de man in kwestie een goede psychiatrische behandeling krijgt.Het was op de Dam natuurlijk een hele toestand waar ik zelf ook niet graag in terecht had willen komen, maar de reacties op straat en in de media getuigen niet altijd van begrip voor de psychisch zieke medemens.Daar word ik beroepsmatig wel een beetje verdrietig van.

Ik moest toch ook wel even denken aan een ansichtkaartkaart van "Loesje" die ik ooit kreeg van een vriend met het opschrift: "Wat nou 2 minuten stilte: SCHREEUW HET UIT VERDOMME !"
Zeven jaar geleden liep ik ook luidkeels te schreeuwen op- en rond de Dam als protest tegen de op handen zijnde inval in Irak, met deelname van Nederland. Balkenende was er toen helaas niet bij.

Zelf hou ik altijd wel 2 minuten stilte.Al schreeuw ik het eigenlijk ook liever uit want er is nog teveel oorlog en te weinig luidkeels protest hiertegen (overigens denk ik niet dat de man in kwestie een protestgalm uitbracht)

Het liefst ga ik naar Kamp Amersfoort om o.a. mijn familieleden te herdenken die in Sobibor zijn vermoord.Maar dit jaar was ik laat uit mijn werk om nog te gaan en zat ik voor de buis.Mijn zoon van 5 deed- een klein beetje giechelend van de zenuwen- erg zijn best om stil te zijn. Ik heb, toen die meneer begon te schreeuwen, net gedaan of de twee minuten al om waren en mijn zoon een compliment gegeven.

Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2010 om 12:22

Late reactie

Wij hebben Dodenherdenking van kleinsafaan bij de kinderen 'ingepompt'. Toen ze nog heel klein waren en niet stil konden zijn bij de twee minuten stilte ging ik met ze naar hun slaapkamer om mijn man niet te storen en dan herdachten we wat zij konden bevatten. Er was wel eens een parkiet doodgegaan en de moeder van een klasgenoot. Heel zielig, goed om daar 2 minuten bij stil te staan. Uiteraard is dat zodra het kon bijgepraat naar dat het met WOII begonnen is en het nu voor alle doden in oorlogsituaties is.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2010 om 12:31

De dam

Ik zat op mijn werk bij de 2 minuten stilte. De tv stond aan op de herdenking op de Dam, maar het geluid is vanuit de werkplek niet te horen. Collega's die bij de tv stonden kwamen al snel met 'er is geschoten!', dus dat neem je aan. Daardoor was er vooral sprake van enorme ontzetting. Aangezien er niet gewerkt werd vanwege de Dodenherdenking en een deel al naar huis mocht verzamelde zich een groep kijkers voor de tv en hebben we zo samen verbijsterd staan kijken. De algemene mening was dat Beatrix zich geweldig opstelde en na een poosje kwam iemand met 'het schijnt een gek te zijn schreeuwde'. Toen we zagen dat de ceremonie werd hervat ging ik gerustgesteld naar huis. De anderen hadden door het voorval een extra lange pauze. Ze mochten pas na half 9 verder met hun werk om mensen die ze moesten bellen de tijd te gunnen weer tot rust te komen.

Bastet

Bastet

06-05-2010 om 15:26

Kaaskopje

Ik vind het vrij bizar dat ze normaal gesproken wel voor 20.30 hun werk mogen hervatten???
De herdenking houdt niet abrupt op op twee over acht.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2010 om 17:28

Bastet

Ze zouden anders om kwart over 8 verder gegaan zijn. Naar mijn idee hadden ze daarna gewoon de tent gesloten. Ik ga ver mee in het callcenter'gebeuren', maar persoonlijk vind ik 8 uur sowieso een mooie tijd om ermee op te houden. Maar dat is een onderwerp apart (misschien mag ik het vriendelijke verzoek aan iedereen doen hier verder niet op door te gaan?)

Pelle

Nee, dat heb je niet goed begrepen. Ik schrijf over de reacties op straat, dus niet specifiek op de Dam.

Damajo

tonny

tonny

06-05-2010 om 22:57

Dodenherdenking

Al heel wat jaren spelen een of meer van onze kinderen mee in het blazersensemble dat optreedt bij de herdenking bij het monument van ons (vorige) dorp. Ik ging daar meestal ook heen, ook vanwege mijn werk voor een huis-aan-huisblad destijds.
Nu ga ik met mijn man mee, hij maakt deel uit van het gemeentebestuur en bij het plaatselijke gedenkteken worden slachtoffers van het bombardement in ons dorp herdacht - en natuurlijk verder iedere gevallene die op 4 mei herdacht wordt.
Al met al dus al jaren geen TV-herdenking meer gezien. De narigheid op de Dam zag ik later op de avond in het journaal.

tonny

Bastet

Bastet

07-05-2010 om 08:20

Kaaskopje(ot)

Ik ben het met je eens..
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.