Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Xsara

Xsara

27-09-2008 om 21:26

Dom vs ongenuanceerd

Ik vroeg me af of domheid eigenlijk hetzelfde is als ongenuanceerdheid. Hoogopgeleide types kunnen ook behoorlijk zwart/wit redeneren, dus ...hm...dan moeten we eerst 'dom' defiëren. Wel in staat worden geacht om op een zeker abstractie niveau kunnen denken, maar dat uit gemakzucht niet doen - zoiets? Of misschien dat als iemand stelselmatig ongenuanceerd uit de hoek komt, dat hij/zij dan dom genoemd wordt cq zo genoemd mag worden?
Ik ben hoger opgeleid en kom bij tijd en wijle ongenuanceerd uit de hoek, ik beken. Dat overkomt me vooral als er hefige emoties in het spel zijn. Dan wil ik mijn standpunt extra duidelijk naar voren brengen en de tegenpartij moet dan geen enkele twijfel krijgen over De Waarheid. Maar ik ben níet dom! (Toch?!)
Ik kom er niet uit. Hoe denken jullie hierover?
Xsara

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Volgens mij hebben ongenuanceerdheid en dom zijn niets met elkaar te maken. Als ik vind dat het gras groen is en de lucht blauw dan kan jij kletsen wat je wilt, da`s mijn waarheid. Maar daarom ben ik toch niet dom? Als ik kostte wat kost vol blijf houden dat het gras blauw is en de lucht groen heb ik een probleem. Dan ben ik ongenuanceerd en dom....Leuk draadje.Da`s mijn mening. Zeer ongenuanceerd. In de ogen van velen misschien een domme opmerking.Dom bestaat niet. Er is altijd iemand slimmer te vinden.Hoe slim je ook bent. Dus wie is dom en wie is slim? Ieder mens zijn kwaliteiten.

tonny

tonny

28-09-2008 om 00:38

Misschien wel heel intelligent...

... maar sociaal-emotioneel niet zo wijs bezig als het om de praktijk van het dagelijks leven gaat?

Een en ander hangt misschien ook wat samen met de groep waarin je bepaalde zwart/witte gedachten ventileert. Bij mensen die je heel goed kennen, ga je wat minder omzichtig te werk dan bij mensen die verder van je af staan.

tonny

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 01:13

Cobi

"Nee domheid is niet hetzelfde als ongenuanceerdheid. Persoonlijk onderscheid ik twee soorten zwartwitreacties : de reacties waarvan ik denk "die heeft er echt de ballen verstand verstand van" en die waarvan ik de schrijver verdenk zo ubergeinformeerd te zijn dat ie lijdt aan kokervisie en gebrek aan zelfrelativering."

Of zodanig koppig dat diegene weigert te willen begrijpen of weigert toe te geven dat hij het andere heus wel begrijpt.....

Alhoewel dat ook een vorm van domheid is denk ik.

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 01:22

Van dale

dom = bn, bw
1 met weinig verstand
2 van weinig verstand getuigend: zich van de(n) ~me houden doen alsof men niets weet
-------------
on·ge·nu·an·ceerd = bn, bw
zonder te nuanceren; rechtlijnig: ~ oordelen
-------------
nu·an·ce·ren = [nuuwanseere(n)] -ceerde, h genuanceerd minder rechtlijnig maken: die opmerking moet ik ~; zie genuanceerd
-------------

In het eerste woord zie ik duidelijk een 'bij gebrek aan'
in het tweede woord zie ik duidelijk iets koppigs, iets 'niet willen'.

Wat jullie?

reina

reina

28-09-2008 om 08:41

Weinig empathie

Als je heel intelligent bent, maar sociaal zwak en/of geen empathisch vermogen hebt kun je heel ongenuanceerd uit de hoek komen, het een heeft weinig met het ander te maken, volgens mij.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-09-2008 om 10:20

Ongenuanceerd

Het woord ongenuanceerd gebruiken "we" ook alleen maar als het zo uitkomt dat "wij" een minder rechtlijnige mening over iets hebben dan "zij".

Zeg je ook tegen iemand die faliekant tegen alcohol in het verkeer is, dat dat wel erg ongenuanceerd is? Of dat iemand die fel voorstander van democratie is, dat-ie wel erg ongenuanceerd bezig is? Moet je het genuanceerd zien als in andere landen verkrachte vrouwen gestenigd worden?

Ik denk het niet. Dus er is een soort common sense over dingen waar "iedereen" voor of tegen is, en de rest moet je genuanceerd bekijken. Pas als iemand rechtlijnig voor of tegen een onderwerp is dat niet binnen die common sense valt, dan noemen we het ongenuanceerd.

Dat is heel wat anders dan dom. Dat iemand iets zwart of wit vindt terwijl jij denkt dat het grijs is, maakt diegene nog niet dom.

Groet, Ellen

Loesie

Loesie

28-09-2008 om 15:07

Mijn mening en loesje

Ik gebruik meestal de termen dom/intelligent versus verstandig/onverstandig. Je kunt nog zo intelligent zijn, als je met alcohol op gaat rijden, of je geeft onnodig geld uit dat je niet hebt (fratsen van de personen met het hoogst IQ in mijn omgeving) ben je onverstandig.
Een van mijn favoriete Loesjes: "Ik denk altijd eerst goed na
voor ik iets stoms zeg."

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 17:09

Hahaha, loesie

" "Ik denk altijd eerst goed na

voor ik iets stoms zeg."

hahaha! Dat vind ik een goeie! Die houd ik erin! ;- ) Kom je toch nog heel verstandig over, hahaha!

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 23:12

Uhm...domme vraag...

wat wordt nou bedoeld met 'meta'?
En nou ben ik dus echt dom bezig he, zonder ongenuanceerd te zijn... Ik heb gewoon een gebrek aan kennis op dit gebied, blijkbaar :- (

Meta

Discussie over een discussie. Dat is mijn ongenuanceerde mening wat betreffende het woord meta.En nee, je bent niet dom. Er bestaan geen domme vragen. Misschien is hier iemand die een wat intelligenter antwoord kan geven als ik...euh, dan ik.

Leonhard

Leonhard

29-09-2008 om 09:58

Hier zijn al hele studies aan gewijd.

Voor wie zich hierin wil verdiepen, die leze "Why Smart People Can Be So Stupid" van Robert J. Sternberg. Intelligentie en domheid sluiten elkaar niet uit, net zo min als intelligentie en het nemen van verkeerde besluiten, of het verdedigen ervan achteraf. Voor extra info: het dagelijks nieuws...
Overigens ben ik van mening dat er wel degelijk domme vragen gesteld kunnen worden.

*Sophie*

*Sophie*

29-09-2008 om 12:52

Dank je wil40

en ik vond het eigenlijk ook niet echt een domme vraag, maar het stond zo leuk in deze draad ;- ) Maar nu weet ik er weer iets bij; meta.

Maar wel lief van je om te zeggen dat ik niet dom ben ;- )

groetjes, Sophie.

Ha, ha, deze discussies doen me denken aan een discussie die ik een keer had met mijn ex. Mijn ex was (is!) een extreme bèta die voor zijn vwo examen 4 10-en had voor de exacte vakken. Ik zelf ben ook een bèta, maar niet extreem uitblinkend in exacte vakken. Hoewel hij dus heel intelligent was op een beperkt gebied, kan hij af en toe (in mijn ogen) hele domme opmerkingen maken. Hij had eigenlijk een gebrek aan algemene ontwikkeling. Een keer was er bijvoorbeeld een brief geadresseerd aan de Bazarethstraat. Ik zei dat dat natuurlijk Nazarethstraat moest zijn, want de B zit naast de N op het toetsenbord. Zei hij dat het dan net zo goed Vazarethstraat kon zijn! Maar goed, een andere keer wist hij niet wat een volière was. In de hierboven genoemde discussie zei ik dat ik hem intelligent vond, maar op sommige gebieden juist dom (zie voorbeelden). Hij dacht er over na en zei toen dat dat wel kon zijn, maar dat ik dan `structureel dom` was! Nou ja zeg!

Triple

Maylise

Maylise

01-10-2008 om 18:13

Intelligent en dom in één persoon

Het gebeurd mij heel zelden dat ik iemand ontmoet die of heel dom is of heel intelligent. De meeste mensen hebben allebei wel wat. Zo heb ik dit jaar een rechter ontmoet bij het International Hof van Justitie. Enorm trackrecord, pagina's met publicaties en in bezit van meerdere ere doctoraten alsmede een lange lijst opleidingen. Maar oh wat een ontzettend domme man verder. Toch zal hij dit alles niet zo maar bereikt hebben dus er zal vast wel wat intelligentie aanwezig zijn alleen die ene dag dat ik hem ontmoette was dat blijkbaar even afwezig
Ik vind het lastig om wat dat betreft mensen te kwalificeren, het is meestal niet zo zwart/wit.

Maylise

Goed triple (ot)

Daarom is het dus je EX!!! Groet Suus

Volgens mij kan het juist wel

ik heb een aantal vrijwilligers die ik begeleid en die erg hoog geschoold zijn (op verschillende gebieden) maar die sociaal zo zwak zijn dat ze niet kunnen functioneren in een 'normale' maatschappij. 1-tje is universitair geschoold i.c.t ik snap niet eens precies wat ie deed (programma's ontwikkelen?) is uitgezonden geweest naar een speciale universiteit in duitsland om nóg hoger geschoold te worden en zou toen in dienst van phillips komen. nee, dus, hij kon niet met dead-lines omgaan. werd daar overspannen van, afgekeurd. hij is zó intelligent dat ie niet kan snappen dat anderen hem niet kunnen volgen en kan dan de domste opmerkingen maken. weigert naast iemand te zitten die volgens hem uit de mond ruikt en zegt vervolgens tegen mij dat ik moet eisen van die en die dat ie z'n tanden moet poetsen. (ik ruik niks bijzonders) kan hele toespraken houden over de bijwerkingen van voedsel die niemand interesseert en gaat maar door en door tot opeens verbaast is dat iedereen is weggelopen....(zit ie daar alleen!) is dan beledigt enz. enz.
hij draagt kleding die 'm totaal niet staat en als je z'n nieuwe broek prijst (die een stuk leuker is) denkt ie dat je een grapje maakt en doet 'm niet meer aan. kritiek is ook zo iets.....je probeert het al voorzichtig te brengen en uit te leggen en als hij het dan eindelijk snapt ben je opgelucht. maar wéken later kan ie er nog 's over beginnen. zo heb ik er een stuk of 10 van zulke mensen. zeer waardevolle mensen voor ons in ons werk. we maken er dankbaar gebruik van, maar wát een werk moet je erin steken om er iéts aan te hebben. (qua begeleiding). allemaal overgekwalificeerde overopgeleide mensen, maar geen een kan normaal functioneren in de maatchappij, ze wonen bij ouders, in een instelling of staan onder begeleiding enz. enz.
dom dus op een heleboel andere vlakken. sociaal. ander soort humor, weinig empathie, geen begrip voor normale omgangsvormen. soms zelfs bruuks en beledigend, ongenuanceerd, en allemaal zijn ze ook erg 'zielig' op de een of andere manier, want ondanks hun superverstand kunnen ze 'normale' dingen die mijn puber allang kan niet eens. dat is toch best erg?
en ik wil niemand bang maken, maar dit waren in hun jeugd allemaal 'hoogdbegaafden'. nou moet je zien hoe het verder met hun ging. dat is toch vreselijk? ik snap soms niet dat mensen zo 'trots' en blij kunnen doen over hun hoogbegaafde kind, maar misschien bekijk ik het door mijn ervaringen wel te negatief. het loopt ook vast heel vaak heel anders af...en dan zie ik ze niet.
groeten albana

Soms wel, soms niet

Ik denk dat dom en ongenuanceerd soms samengaat en soms niet. Als je niet de intelligentie hebt om alle grijstinten te zien, dan is de wereld dus zwart en wit en lijken oplossingen heel eenvoudig. Dan krijg je mensen die op Geert Wilders stemmen omdat ze echt denken dat wat hij roept zinvol is. Dan krijg je mensen die de doodstraf en strenge straffen de oplossing voor criminaliteit vinden (type 'weet je wat ze moeten doen? Gewoon de gevangenis in! Liefst een klein houten hokje met kakkerlakken'). Niet beperkt door enige kennis gewoon maar van alles roepen. Helaas zijn er veel mensen op die manier dom en genuanceerd.
Dat neemt niet weg dat er ook mensen zijn met weinig intelligentie die wel genuanceerd hierin zijn, en ook intelligente mensen die dat stukje missen. Maar als je niet zo slim bent, dan is het wel verleidelijker om ongenuanceerd te zijn, omdat je gewoonweg uit jezelf die nuance niet ziet.

MRI

MRI

02-10-2008 om 17:50

Ja wat ook erg is

en wat ik dan bij mezelf zie: dom door teveel nuances. Waar de Engelsen de prachtige uitdrukking voor hebben: "Pennywise, poundfoolish". Eigenlijk een niet kunnen kiezen dus, of te laat kiezen, of zolang alle nuances en lagen zien dat dat verhindert gewoon botweg ergens achter te gaan staan. Overal is immers wel wat voor te zeggen.

MariaRosa (die zich bij voorbaat excuseert als deze opmerking al gemaakt is, ik heb niet het draadje gelezen)

Zou kunnen

over het algemeen zijn deze afgekeurde hoogopgeleide intelligente mensen allang uitgedokterd. ze hebben allemaal een diagnose, soms meerderen zelfs, van alles wat. en ik heb zo maar wat 'voorbeelden' op een hoop gegooid, als ik alle voorbeelden van wat ik toch als 'dom' en ongenuanceerd zie zou moeten opnoemen kan ik wel een boek volschrijven (zóveel zie er soms) en dan ben ik er om ze te corrigeren en de goede richting op te wijzen. het is natuurlijk niet voor niks dat deze mensen zóveel begeleiding krijgen en nodig hebben en dat ligt echt niet aan hun intelligentie. maar dat intelligentie ook zorgt voor genuanceerd denken dat geloof ik niet. deze mensen denken vooral erg ongenuanceerd. iets is zwart of wit. een tussenweg is er niet. een omschrijving die óók juist opgaat voor mensen met weinig intellect. daarin 'lijken' ze dus juist op elkaar.
volgens mij zijn de 'gemiddeld intelligente' mensen juist de genuanceerdsen onder ons.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.