Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

cameron

cameron

08-02-2009 om 19:18

Draai van de maan

Zo af en toe sta ik wel eens buiten savonds, je moet wát met je tijd niet waar?

Nu valt het me op dat de maan bv links staat en zo een tijd blijft staan. Een paar uur later staat ie ineens een stuk verder.
Blijft de maan af en toe een tijdje stilstaan?
Het lijkt nl. dat hij soms in hetzelfde tijdsbestek een klein stukje verspringt en een volgend tijdsbestek een groter stuk verspringt.

En hetzelfde met het steelpannetje: 1 avond stond ie (voor mijn ogen dan) recht boven mijn huis en nu al weken aan de rechterkant en lijkt maar minimaal op te schuiven.

Ik probeer erover te lezen op internet, maar ben absoluut een ei als het om dit soort dingen gaat.

De maan draait om de aarde, maar dat klopt volgens een andere site weer niet, dan draait de maan om de zon.
Enfin, over het tempo gaat dus mijn vraag: verschilt dat tempo en hoe komt dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 19:27

Gezichtsbedrog?

Goh, weer zo'n natuurwetenschappelijke vraag! Zou het gezichtsbedrog kunnen zijn?
Als de zon in de zee zakt, lijkt het wel een hele tijd te duren voordat hij de zee raakt. Maar daarna lazert ie ook snel de zee in. Wie weet is dit met de maan een vergelijkbaar verschijnsel?
Dat de maan in een gelijkmatig tempo rond de aarde draait lijkt me niet ter discussie staan.

Plien

Plien

08-02-2009 om 22:36

Klopt allebei

De maan draait om de aarde, en de aarde draait (met maan en al) om de zon.
Ik denk niet dat dat tempo verschilt, zal wel gezichtsbedrog zijn.

Tinus_p

Tinus_p

09-02-2009 om 10:08

24 uur

cameron:
"En hetzelfde met het steelpannetje: 1 avond stond ie (voor mijn ogen dan) recht boven mijn huis en nu al weken aan de rechterkant en lijkt maar minimaal op te schuiven."
Kijk maar eens op verschillende tijden van de avond -dan zie je het steelpannetje draaien, een volledig rondje om de poolster in 24 uur. Als hij dus 'al weken' aan de rechterkant staat, kijk je waarschijnlijk elke avond rond dezelfde tijd naar buiten, terwijl die ene uitzondering op een ander uur van de nacht was.

Dito voor de maan, alleen ziet dat er door de afstand en eigenbeweging wat anders uit.

Polly Shearman

Polly Shearman

09-02-2009 om 13:09

In groningen

vond ik de sterrenhemel zoveel dichter bij en feller als thuis ( brabant) nou zeg nou zelf... dat kan toch niet uitmaken die paar honderd kilometer???

krin

krin

09-02-2009 om 14:02

In groningen

heb je een stuk minder last van lichtvervuiling door steden, kassen, snelwegen, industrieterreinen... Dus is het donkerder, dus komen de sterren beter uit, dus zijn ze feller en lijken ze dichterbij. Lijkt mij.
Ik vind in Brabant de sterrenhemel al mooier dan hier in Zuid-Holland, waar je zelfs bij de helderste hemel niet veel verder komt dan de Grote Beer en in de winter Orion.

Guinevere

Guinevere

09-02-2009 om 20:54

Jee cameron

Hoe kan het bij jou nou regenen? Hier een paar km verderop is het stralend weer? :-p

Tirza G.

Tirza G.

09-02-2009 om 23:08

Polly

In Groningen is alles feller en dichterbij.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.