Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

24-02-2009 om 13:07

Dresscode: formeel

Gisteren uitnodiging voor een bruiloftsreceptie gekregen met dresscode: formeel. Nou ben ik al bijna 40, maar tot nu toe is het in onze kringen nog niet voorgekomen dat vrienden en kennissen op deze manier trouwen. (Trouwen op zich is al uitzonderlijk) Dus daarom maar deze wellicht simpele vraag: Hoe formeel is formeel? Is dat geen spijkerbroek, maar een net pak (stropdas verplicht?) Kan voor dames een leuk rokje met bloes, of moet het een échte jurk zijn? Kortom, moeten wij ons in de schulden gaan steken hiervoor, of is het voor 1 keer strijken van onze nette kleding genoeg?
Alvast bedankt voor jullie kennis van de etiquetteregels!
Groet, Lelie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-02-2009 om 13:39

Is geen vaste aanduiding

De aanduidingen black tie en white tie zijn dan tenminste nog duidelijk, althans, dat is een code die je op kunt zoeken. Formeel kan volgens mij van alles zijn.
Stropdas hoort er dan zeker bij, "leuk rokje met bloes" is niet formeel. Tenminste: leuk rokje kun je ook uitleggen als spijkerrokje en dat is zeker niet formeel. Een jurk is ook niet per se formeel, maar als je je wilt voegen naar de dresscode zou ik wel een nette jurk kiezen.

Alternatieven voor je in de schulden steken kunnen natuurlijk zijn: kleding huren of besluiten je er niks van aan te trekken.
Als ik geen geld had om te kopen zou ik iets huren denk ik.

Geen idee

Maar als het in je vriendenkring is kun je het bruidspaar toch bellen en vragen wat ze precies verwachten?

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

24-02-2009 om 16:57

Ellen en esmeepf

Bedankt alvast voor jullie reacties.
@Ellen: Huren is inderdaad ook een optie als het echt op chic moet, want ik voel er momenteel weinig voor om hiervoor veel geld uit te geven. Tot nu toe heb ik nog nooit echt chique kleren hoeven aanschaffen voor dit soort aangelegenheden en aangezien ik nu juist in de levensfase kom dat bevriende stellen juist uit elkaar gaan in plaats van trouwen, lijkt het me nu ook niet zo'n verstandige investering.
@EsmeePF Het is een uitnodiging door tamelijk onbekende mensen, met wie we weinig tot geen gemeenschappelijke kennissen hebben. Maar goed, we kunnen het vast wel aan iemand in de kring van intimi vragen (ceremoniemeester bijv.), mochten we er niet uitkomen. Ik hoopte eigenlijk dat iemand mij hier alvast duidelijkheid kon verschaffen over wat bedoeld werd. Maar ik begrijp van Ellen dat het dus geen vaststaande formulering is. Nader onderzoek bij betrokkenen zal dus idd noodzakelijk zijn.
Groet, Lelie

Als ik de uitnodiging zou krijgen en....

ik ken iemand niet zo goed, ga ik er geen kleren voor kopen die ik naderhadn niet meer aan zou doen.
Ik ga netjes en met mooie kleren die ik naderhand nog aan kan maar dat is het.

Tinus_p

Tinus_p

24-02-2009 om 21:19

Klinkt als

Mijn gok zou zijn, dat de uitnodigers idd geen '(smart) casual' willen. En smart casual is WEL een erkende standaard.
Ik zou eens kijken of je iets hebt dat voldoet aan 'tenue de ville'.

Je nette spul strijken

Volgens mij kan je gewoon je nette spul strijken. Een jasje over dat bloesje heen, mooi sjaaltje. Beetje opleuken en klaar ben je. Het bruidspaar wil liever geen gasten in spijkerbroek/korte broek/sportschoenen/ t-shirt.
Dus ergens tussen die vale spijkerbroek en het strakke pak in, lijkt me prima!
Misschien kan je iets lenen van buurvrouw of vriendin?

Tinus_p

Tinus_p

25-02-2009 om 12:42

100%mama

100%mama:
"Formeel is(..)"
Wat jij beschrijft het volgens mij officieel 'black tie' en is 'netter' dan tenue de ville, dat ook nog steeds 'formeel' is.

Jet Burg

Jet Burg

25-02-2009 om 13:44

Op deze site is formeel hetzelfde als black tie

http://www.toostylish.com/page.php?tid=2&cid=3&id=1311
"Formeel
Dit is eigenlijk hetzelfde als black tie, maar in meer trendy steden kan het voor mannen ook een zwart pak of shirt betekenen en geen smoking met strik. Vrouwen dragen hetzelfde als bij black tie. "

Ik zou denk ik ook eerder wat huren, om nou voor 1 avond van alles aan te schaffen...(heb nog wel een donkere ,subtiele donkerrode glans, lange avondjurk voor je als je maat 38/40 hebt en in de buurt van Drechtsteden woont )

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

26-02-2009 om 10:14

Reactie

Bedankt allemaal voor het medenken. De meningen blijken verdeeld en beslaan het hele scala aan mogelijkheden van een keer ons nette goed strijken tot en met cocktailjurkjes en smokings. De enige oplossing in dit geval is dan toch maar naar de bron. We zullen dus maar eens contact opnemen met de ceremoniemeester voor duidelijkheid.
Enne...bedankt, Jet, voor je aardige aanbod, maar ik zou niet eens weten waar Drechtsteden ligt, waarschijnlijk dus niet in de buurt
Groet, Lelie

Jet Burg

Jet Burg

26-02-2009 om 10:50

Haha

Dat is niet een plaats, maar zo noemt men de omgeving dordrecht, zwijndrecht, Hendrik ido Ambacht,enz.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

26-02-2009 om 13:46

Jet

Dan zit ik er dus echt ver vanaf!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.