Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Inéz

Inéz

31-12-2009 om 11:20

Dromen

Hoi allen,

gewoon omdat ik zo benieuwd ben, ik droom de laatste tijd erg vaak dat ik mijn kinderen kwijt ben. Gisternacht had ik mijn dochter naar school gebracht en kwam ik thuis tot de ontdekking dat ik mijn zoon compleet vergeten was. In mijn droom moest ik vreselijk huilen, mijn zoon reageerde met: hou es op mam.
En vannacht was ik mijn dochter weer kwijt, die was van de basisschool alleen naar huis gelopen en ik was totaal in paniek.
Elke keer word ik wakker en ben dan opgelucht bij de gedachte dat ze lekker in hun bed liggen. Zou het ook te maken kunnen hebben dat ik zo'n heftige periode achter de rug heb (therapie ivm angsten, opname). Maar waarom droom ik dan steeds dat ik de kinderen kwijt ben?
Groetjes, Inéz

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

31-12-2009 om 12:42

Inéz

Ik weet niet waarom je droomt dat je je kinderen steeds kwijt bent. Lijkt me erg vervelend zulke dromen en kaart het gewoon volgende week bij je therapeut aan. Ik weet wel dat ik sinds ik aan de AD zit ook gigantisch veel meer droom (althans, ik kan ze me nu bijna dagelijks 's morgens herinneren) maar bij mij zijn het bijna altijd hele grappige en leuke dromen en gelukkig nauwelijks enge dingen (misschien 1x per 2 maanden ofzo).

Sancy

Sancy

01-01-2010 om 12:38

Nou

Ik heb er zelf geen verstand van, maar ik heb even geïnformeerd bij iemand die er meer van weet en die zegt het volgende:
Dromen gaan zelden over een ander, maar vrijwel altijd over jezelf. Wat kinderen betreft: er zijn 3 kindvormen: het vrije kind, het aangepaste kind en de kleine professor (volgens TA). Dromen over een kind gaat terug naar een van die vormen van kind zijn, met name het vrije kind. Dromen dat je een kind kwijt bent, kan dus betekenen dat je misschien te rationeel bezig bent, of dat je je afvraagt of het kind in jou er mag zijn (vooral het vrije kind dus, niet zozeer het aangepaste kind). Het kind staat voor je oorspronkelijke ik, wie je bent zonder invloed van verzorgers, omgeving, culturele, sociale of religieuze kenmerken. bijvoorbeeld: mag je nog spelen, ontdekken, leren vanuit jezelf? Of: Wat houdt het vrije kind in jou in de box?
Mijn bron kan er nog meer over vertellen, als je denkt dat je er wat aan hebt.

Sancy

Sancy

01-01-2010 om 12:50

Nabrander

Het mooie is dat je het innerlijke kind nooit kunt kwijt raken, hooguit verstoppen. Het aangepaste kind is het kind in je dat zich aanpast om te overleven, waarmee het vrije kind op de achtergrond raakt. De kleine professor probeert de situatie vanuit zijn beperkte blikveld te overzien en oplossingen te bedenken waarmee het aangepaste kind kan overleven, zelfs als dat vreselijke dingen zijn. Het vrije kind komt daarmee in de knel. Dromen dat een kind kwijt bent kan dus betekenen dat je bezig bent met de vraag wat je bent kwijtgeraakt op je levensweg, en/of hoe je de balans weer kunt herstellen.
Sancy

Inéz

Inéz

02-01-2010 om 11:11

Klopt

Klopt helemaal, ik heb het kind in me terug gevonden en had zelf niet de link daarmee gelegd.
Dank je wel!

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 13:32

Sancy

Ik heb jou posting wel 10 keer overgelezen en ik ben misschien erg blond maar ik snap er werkelijk geen bal van wat je allemaal schrijft. Dromen over een kind kwijt kan DUS??? betekenen dat je te rationeel bent? Ik zie werkelijk de link niet. Of als je droomt dat je een kind kwijt bent dan vraag je je af of het vrije kind in jezelf er mag zijn? Gooi maar in mijn pet, ik kan daar gewoon helemaal niets mee.
Overigens als ik droom dan knoop ik vaak allerlei dingen die ik beleef, waar ik over denk, over lees, die ik hoor etc. aan elkaar op de meest onlogische manieren komt dat dan samen in mijn dromen. Dat levert vaak erg grappige dromen op.

Monique D*

Monique D*

03-01-2010 om 19:18

Dat klopt, puck2

De dromen bestaan uit een mengelmoes van jouw ervaringen overdag. Alles wat je hebt meegemaakt, gedachten, gevoelens wordt 's-nachts verwerkt. En daar kunnen ook verborgen angsten tussen zitten. Een van de ergste dingen die een moeder kan meemaken is haar kind te verliezen. En dat komt dan voor in jouw droom.
Ik had die dromen ook toen die van mij heel klein waren (baby, peuter).

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 20:16

Monique

Ja, dat het gewoon alledaagse dingen die je bezighouden en ze 's nachts verwerkt dat is mij duidelijk. Ik kan mijn dromen wat dat betreft ook altijd wel achteraf verklaren. En ook dat angsten naar voren kunnen komen lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen, maar dat je dus te rationeel zou zijn??? De filosofie zoals in Sancy's posting die kan ik niet vatten.

Inéz

Inéz

07-01-2010 om 10:54

Puck2

(bedankt voor je kerstkaart, voor ik het vergeet...!!!)

Het klinkt voor velen vreemd, ik heb in de afgelopen periode het kind in me terug gevonden. Tijdens mijn jeugd en puberteit zijn door traumatische gebeurtenissen en door opvoeding, veel angsten gekomen. Het kind in me, is in elkaar gedoken en heeft altijd in bevroren toestand gezeten. Oftewel: mijn ratio heeft het totaal overgenomen. Ik voel niks in mijn lijf of juist heel erg veel. Ik voel mijn grenzen niet meer.
Door terug te gaan naar dat kind in me, kan ik visualiseren dat het weer mag ontdooien, mag opstaan, boos mag zijn, verdrietig.
Daardoor leer ik nu dat de trauma's mijn angsten hebben veroorzaakt, dat het in feite oude angsten zijn.
Misschien kun je het kind in je wel vergelijken met je gevoel. Het klinkt zweverig, maar bij mij werkt het goed, door erop die manier naar te kijken. Mijn therapeute werkt met de Gestallt therapie. Niet eindeloos door kauwen over vroeger, maar puur mijn lijf gaan leren voelen. Ze is ervan overtuigd dat kijken naar 'body memory', helend kan zijn. Je hoeft niet over trauma's te praten, dat is veel te overweldigend, te beanstigend. Eerst veiligheid en steun van binnen vinden, dan gaat het lijf mee doen en dan ga ik mijn grenzen beter voelen.
Zoiets duidelijker? Groetjes, Margreet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.