Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dromen

Normaal gesproken weet ik eigenlijk zelden wat ik gedroomd heb, maar de laatste weken word ik zowat iedere ochtend wakker met een of ander obscure droom in mijn hoofd. Het zijn geen nachtmerries of zo, en ik word eigenlijk op de 'normale' tijd wakker, dus het is niet dat ik wakker word van de droom of zo. Hoe zou dat nou opeens komen? Doordat sinds 2 weken de wekker weer gaat omdat de vakantie voorbij is? Dat ik zeg maar niet uit mezelf wakker word, maar op commando? of dat het weer later licht word of zo? Maar ik herinner me dit niet van andere jaren, deze droom-manie. Ik vind het wel grappig eigenlijk. Onthouden jullie eigenlijk je dromen? En vergeten jullie ze ook weer? Ik weet nog dat ik vanochtend in bed nog wist wat ik gedroomd had, maar nu ben ik het al weer helemaal kwijt....echt. Weg.

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

03-09-2010 om 09:02

Cyclus

Ik meen dat je droomt op een bepaald moment in je slaapcyclus. Als je in die fase wakker wordt, is je droom nog vers en kun je er nog delen van herinneren. Misschien is je slaapritme nog niet aangepast aan het werktijdstip van wakker worden. Je hebt nu in je cyclus geen tijd voor een uitloop na je laatste droomslaap. Als je weer bent aangepast aan het ritme, zou het goed kunnen dat je niet met een verse droom wakker wordt.

Mamvantwee

Mamvantwee

03-09-2010 om 09:11

Vergeten en opeens weer herinneren

Ik heb regelmatig dat ik midden op de dag - bijvoorbeeld op het werk of in de winkel - iets zie of hoor en dan direct een droom herinner. Dus een droom van die nacht die ik 's morgens niet bewust wist, maar die door een associatie alsnog wordt opgeroepen. Hebben jullie dat ook?

groet, mamvantwee

Maxime.M

Maxime.M

03-09-2010 om 09:56

Jazeker

Gisteren nog. Ik ben op de slaapkamer van mijn dochter, zie haar I-pod en herinner me ineens dat ik daar over gedroomd heb! Het was een droom, ik was in parijs, er was een andere persoon met i-pod bij betrokken die van mijn een foto maakte met mijn i-pod (kan volgens mij niet eens) en toen raakten die i-pods verwisseld en toen ik thuis kwam had ik dus ineens een andere i-pod van die persoon die spion bleek te zijn.... (ik zal verder niet uitwijden maar ik droom vaak hele verhalen, kijk vast teveel films

Maxime

ilsepilse

ilsepilse

03-09-2010 om 11:05

Dromer

oh ja ik heb zelfs laatst een dagboek teruggevonden van 20jr geleden waar mijn dromen instonden, hm best interssant maar mijn jongens moeten ze niet in handen krijgen haha ...
ik heb ooit wel eens gedroomd dat ik kon vliegen dat vond ik zo super ! en volgens een paragnoste zou ik dan buiten mijn lichaam getreden hebben ...

Tihama

Tihama

03-09-2010 om 13:36

Lucide dromen

Dan kun je in je droom je droom besturen.
Ik onthoud mijn dromen meestal maar een uur. Sommige langer. Vaak herinner ik me de droom van de vorige nacht opeens weer zodra ik 's avonds ga slapen.

Als je in je droom twijfelt of je droomt, is er een heel simpele manier om daar achter te komen: probeer te vliegen. Als dat lukt, dan droom je dus. Het leukste is dan wel dat je ook echt vliegt. Ik heb dat een tijdje terug weer gehad. Geweldig!
Zo herinner ik me ook nog dromen uit mijn tienertijd, die ongelooflijk fantastisch waren. Dan nam ik me 's avonds bewust voor over bepaalde dingen te gaan dromen. Ik had toen een boekje uit de bieb geleend waarin tips stonden over lucide dromen.

Ik denk trouwens, Ingrid, dat je blijkbaar momenteel steeds wakkergemaakt wordt in je REM-slaap. Elk mens doorloopt een aantal REM-slapen. Als je wakker gemaakt wordt tijdens de REM-slaap, dan word je dus wakker gemaakt IN een droom. Het kan best zijn dat jij normaal gesproken een ritme hebt, waardoor de wekker samenvalt met de diepe slaap en dat nu doordat de vakantie er tussen heeft gezeten, dat ritme veranderd is.

Tihama

Puck

Puck

03-09-2010 om 13:57

Iedere nacht

Sinds ik aan de a.d. zit droom ik voor mijn gevoel veel vaker. Kennelijk wordt ik makkelijker vanuit mijn droomslaap wakker ofzo. In 99% zijn het ook hele leuke dromen dus ik vind het eigenlijk niet zo erg. Ik kan me ze als ik wakker wordt wel herinneren, maar binnen een kwartier is het ook weg behalve als ik mijn droom vertel aan Puckman. Dat lucide dromen is trouwens ook erg leuk,soms lukt me dat. Dromen jullie trouwens in kleur?

IngridT

IngridT

03-09-2010 om 14:49 Topicstarter

Ik weet best veel van dromen...

sowieso interessant onderwerp, en een van mijn zonen heeft er een paar jaar terug zijn spreekbeurt over gehouden, en heeft een maand een droomdagboek bijgehouden, was erg leuk. Heeft zichzelf toen zelfs lucide dromen 'aangeleerd'.

Maar het rare is dat ik dus elke dag VOOR de wekker wakker word met een droom in mijn hoofd. Het is dus niet zo dat ik door einde-vakantie opeens door de wekker op een ander moment dan anders gewekt word. En natuurlijk herinner ik me 'normaal' ook af en toe wel eens wat ik die nacht gedroomd heb (hoewel het idd heel snel weer uit je geheugen verdwijnt) maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder zo'n lange periode echt iedere ochten met een droom in mijn hoofd ontwaakt ben. Pillen slik ik niet (leuke bijwerking trouwens Puck!) dus dat kan het ook niet zijn....

Ingrid (die nog steeds piekert wat die leuke droom van vannacht nou was!)

Puck

Puck

03-09-2010 om 15:42

Ingridt

Misschien denk ik alleen maar dat ik a.d. slik en is het toch stiekem LSD ofzo Maar idd, het compenseert écht de minder positieve bijwerkingen.

MariaV

MariaV

03-09-2010 om 15:56

Lucide dromen, al van kinds af aan

Ik heb al van kinds af aan lucide dromen. Heel leuk, want ik kan zelf dromen deels beïnvloeden en heb ook nooit nachtmerries. Het enige wat een beetje in de buurt kwam was een droom toen ik depressief was, olifanten vochten met nijlpaarden en ik zag heel veel bloed op de grond en slagtanden en van bloed druipend vlees en ik stond daar maar een beetje van de zijlijn toe te kijken en zei heel droog: "Nounou, moet dat nou?" Hilarisch!
Ik slik nu ook al een tijdje AD en inderdaad, ik ben me veel vaker bewust van mijn dromen. Meestal kan ik ze ook best wel verklaren, sluiten ze aardig aan bij wat er in het dagelijks leven speelt.
Maria

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 21:41

Hobby

Dromen is mijn hobby. Heerlijk vind ik het. En ik stuur het onderwerp een beetje. Onder meer door me vlak voor het slapen gaan in een bepaalde situatie te gaan wanen, vaak ga ik dan ook over die situatie dromen. Tenminste in het begin van de nacht, aan het einde van de nacht beleef ik de meest geweldige dingen. Die ik helaas meestal weer snel vergeten ben.
En ja, ik droom in kleur, breedbeeld en in stereo.

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 21:42

Overleden personen

Wat ik zo fijn vind aan mijn dromen is dat ik geliefde overleden personen tegenkom, in goede gezondheid. Net als ooit.

Guinevere!

Dat vind ik zo fijn! Ik kom zo eens in de vijf jaar mijn lievelingsopa tegen in mijn dromen. Dan merkt hij op wat er in mijn leven is veranderd en geeft daar zijn liefdevolle commentaar op. Na zo'n droom word ik zo gelukkig wakker, heerlijk is dat. Inmiddels is hij bijna dertig jaar geleden overleden. Over mijn andere opa's en oma's droom ik zeer zelden. Blijkbaar was hij toch het meest dierbaar.

Ik droom ook geregeld over vrienden en familie. En zeker als het over mensen gaat die ik niet dagelijks meer tegenkom (wij wonen in het buitenland en hebben inmiddels vrienden over de hele wereld), word ik zo blij wakker, net alsof ik een nachtje gezellig met ze geborreld heb. Dan mis ik ze gelijk een stuk minder.

De kinderen gaan sinds twee weken weer naar school en de laatste dagen ben ik mijn ochtenddromen aan het afraffelen, snel, snel voor de wekker gaat. Soms gaat die dan op een kritiek punt en dan kan ik de rest van de dag balen dat ik niet even een lekker eind aan mijn droom heb kunnen breien. Gelukkig mag ik morgen uitslapen, dan kan ik weer lekker dromen...

Muusje

Maxime.M

Maxime.M

04-09-2010 om 09:12

Hoe doe je dat

Hoe doe je dat, dromen sturen? Ik zou dat best eens willen doen. Ik ben ik mijn dromen meestal nog steeds vreselijk braaf (net als nu hihi) ik bedoel, ik zou wel eens in mijn droom in de taarten winkel aan de taarten willen proeven, of als ik droom van een vervelend persoon, zou ik hem wel eens van zijn fiets willen duwen, maar nee hoor, ik ben dan nog steeds heel beleefd en reken mijn taartjes ook gewoon af Of vliegen ja... dat 'kan' niet, dus droom ik het helaas ook niet. Oh ooit heb ik wel gedroomd dat ik stapels geld had gevonden en die in mijn jaszak had gedaan. Ik werd helemaal enthousiast wakker en ben zelfs in die zakken gaan voelen, zo werkelijk was die droom.

Maxime

Lynna

Lynna

04-09-2010 om 09:47

Terugkerende droom

Een tijdje geleden postte ik hier dat ik zowat elke nacht droomde over mijn ex en dat ik daar zo van baalde (we maakten wel bijna altijd ruzie in de droom). Sinds die posting hier droom ik niet meer over hem. Net of het me opgelucht heeft dat ik het uitgesproken heb. Ik hoop alleen dat hij nu niet weer terugkomt, nu ik er weer over post.....

Olijvje

Olijvje

04-09-2010 om 11:12

Grappig

Ik had gisteren zo`n grappige droom, heel echt leek het allemaal toen ik wakker werd.

Ik droomde dat wij in het weekend aan het rommelen waren met onze enorme vijver in de achtertuin (vijver hebben we in het echt niet). Er zaten hele grote kikkers in etc. De maandagmiddag ging ik de kinderen ophalen van school (manlief was aan het werk) het was een mooie zonnige dag. Thuis gekomen met de kinderen, zaten we lekker in de tuin bij de vijver met koekjes en thee. Plotseling steeg het water omhoog en stapten er 6 groene dino`s uit de enorme vijver. Een vader en moeder met 4 kindjes. Mijn kinderen en ik deden voorzichtig wat stappen achteruit en keken met grote verbazing naar de dino`s. De dino`s keken ons aan, zwaaiden even en liepen vervolgens door het hekje onze tuin uit. Toen heb ik mijn kinderen verzocht om naar binnen te gaan, en zei, ik haal ze gauw op, voordat ze misschien problemen veroorzaken in de buurt. Nou ja, ik was de straat nog niet uit, of er kwam van alle kanten politie op mij af. De politie wou mij meenemen naar het bureau om me te ondervragen over de dino`s die uit mijn vijver kwamen. Ik zei dat dat niet kon, want ik had mijn kinderen alleen thuis. Nou ja, een heel verhaal, uiteindelijk ben ik in de boeien met politie naar mijn huis gegaan. Daar kwamen een heleboel vragen, en ik zei alleen maar, ik weet het ook niet. Ik heb ze echt niet in de vijver gestopt en weet niet waar die dino`s vandaan komen. Toen begonnen ze de kinderen dingen te vragen, en mijn oudste zei doodleuk, ik denk dat het gewoon een grapje is van mama, die maakt wel vaker grapjes!

En toen werd ik weer wakker, eigenlijk was het wel een hele leuke droom. Ik vraag me wel af, hoe je nou in hemelsnaam op zo`n droom komt?

Hele vervelende dromen heb ik helaas ook regelmatig, en steeds dezelfde; Mijn man blijkt ernstig ziek te zijn en heeft nog maar heel kort te leven. Dan ben ik echt in blinde paniek en wordt ik met allemaal tranen wakker en heb ik echt even tijd nodig om bij te komen. Zal dat misschien een vorm van verlatingsangst zijn, zou kunnen, ik heb namelijk mijn moeder op heel jonge leeftijd verloren.

Groet,
Olijvje

Maxime.M

Maxime.M

04-09-2010 om 19:58

Olijvje

Hoe komt je brein erbij hé, heb je iets gekeken of gelezen over dino's ofzo? (of over vijvers??) vaak kan ik wel herleiden waar een gekke droom vandaan is gekomen. Of het lijkt op iets wat ik in een film heb gezien, of ik droom over iemand die ik een eeuw niet gezien heb, dus dan vraag ik me wel eens af waarom ik ineens over hem/haar heb gedroomd, maar vaak heb ik dan toch de dagen ervoor even aan die persoon gedacht (bijvoorbeeld langs een locatie gereden waar hij/zij woonde)
Regelmatig heb ik dromen gehad waarbij ik te laat kwam, ik fietste me dan suf en als ik er dan bijna was, dan ging ik de bocht om en was ik weer bij mijn beginpunt (om dus weer in mijn droom 10 km te moeten fietsen) sinds ik niet meer voor een baas werk, heb ik die dromen niet meer haha.

Maxime

Olijvje

Olijvje

05-09-2010 om 08:05

Maxime.m

Ik heb er natuurlijk over nagedacht, maar heb geen idee hoe ik bij die gekke droom kom.

De fiets droom van jou is ook wel heel geestig, wat zal je dan flauw zijn! Gelukkig ben je daar van af

Olijvje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.