Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zweedse

Zweedse

12-04-2012 om 22:50

Echt scheiden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-04-2012 om 15:09

Mollekey

Ha, precies, dat dacht ik ook. Welke OO coryfeeen gaan we terug zien op tv?

Zweedse

Zweedse

18-04-2012 om 17:51

Zojuist gelezen...

Zojuist gelezen in de krant van wakker NL, staat meestal niet bekend om zijn hoge kwaliteit, maar toch... Ik vind het alleen wel jammer dat mensen niet bij naam worden genoemd, welke tweede kamerleden of partijen roepen op tot de boycot? Maar goed, ik kijk niet vanavond naar Echt Scheiden...

Nu geen link, maar gelijk de hele tekst

Vanavond wordt de tweede uitzending van het omstreden programma 'Echt scheiden' uitgezonden. Niet alleen vanuit de maatschappij, maar ook vanuit de politiek klinken verontwaardigde reacties over het programma waarin ouders hun kinderen - op tv - vertellen dat ze uit elkaar gaan. De Tweede Kamer roept op tot een boycot van het programma.

'Nu ben ik opeens heel bang dat mijn ouders gaan scheiden'. 'Als mijn ouders dat zouden doen, ga ik nooit meer naar buiten'. Villa Pinedo, een stichting door en voor jongeren met gescheiden ouders, ging de straat op om jongeren te vragen wat zij ervan zouden vinden als hun ouders op televisie scheiden. Dit naar aanleiding van het nieuwe RTL-programma ' Echt Scheiden', waarvan vanavond de tweede aflevering te zien zal zijn.

Vuile was

"Hoe moet je dan de volgende dag naar school?" Phyleen Mattaar (22), voorzitter van het jongerenbestuur van Villa Pinedo, windt er geen doekjes om: "Jongeren vinden het vreselijk wanneer de vuile was van het gezin buiten hangt. In de eerste aflevering zijn de kinderen 2 en 4, in die van vandaag 16 en 19, dan komt het nog harder aan. Ik heb voorfilmpjes gezien van de volgende uitzendingen. Daar gaan mijn nekharen pasecht van overeind staan. Jongeren krijgen geen stem in het programma. Daarom willen we iedere week op de dag van de uitzending de mening van jongeren peilen. Die filmpjes plaatsen we op onze website, www.villapinedo.nl."

Belangen van de kinderen

Ruim één miljoen Nederlanders keken toe hoe Erik en Miranda in de eerste aflevering van het programmauit elkaar gingen. Ze zagen Miranda huilen en Erik tijdens een etentje met zijn nieuwe vriendin. De camera is er ook bij als Erik hun twee kinderen vertelt dat hij weggaat. Zowel vanuit de media als de politiek komt felle kritiek, de belangen van de kinderen zouden volledig uit het oog zijn verloren.

Reactie

RTL en Endemol reageren: " Scheiden is een veelvoorkomend probleem dat in alle lagen van de bevolking voorkomt. In het programma worden stellen die al besloten hebben te gaan scheiden gevolgd. De motivatie voor hen om mee te doen is de professionele begeleiding die vooral voor de kinderen de beste langetermijnoplossing voor ogen heeft."

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2012 om 01:43

Nou ja zeg!

Ik zat net naar de herhaling van DWDD te kijken, waarin te zien en horen was dat het vertrek van de vader uit het gezin drie keer overnieuw gedaan moest worden om het er goed op te krijgen. Dus vader en moeder moesten die twee urkjes drie keer vertellen dat pappa voorgoed bij zijn vriendin zou gaan slapen.
Het is een ordinaire vorm van ramptoerisme. Lekker vergapen aan de ellende van een ander. Zolang mensen dit willen zien, zal Endemol het blijven maken.

Conference

Conference

19-04-2012 om 10:07

Aandacht

Met alle commotie er omheen trokken ze toch nog net onder een miljoen kijkers gisteren. Net onder een miljoen ramptoeristen dus. Alle aandacht voor dit programma is koren op de molen van RTL.
3 keer die kinderen zoiets laten meemaken. Dat die mevrouw Froger zich hiervoor leent zeg, het lijkt er niet op dat ze dit voor het geld hoeft te doen en ze heeft zelf nota bene ook kinderen, dàt snap ik dus niet.

Wilma

Wilma

19-04-2012 om 14:35

Yep, dwdd

Dwdd ook gezien gister. En ik hoor bijna tot de een miljoen kijkers van gister (bijna omdat ik niet het hele programma keek, maar het eind). Ik wilde gewoon even zien of ze nu wéér zoiets zouden doen. Maar nee, bij deze werden de zoons er buiten gehouden, stuk beter al.

y

y

19-04-2012 om 18:04

Stiefmoeder

Opvolging zou kunnen zijn taferelen tussen stiefmoeders en stiefkinderen... stof genoeg...

Dwdd

Bij DWDD zijn ze wat mij betreft lekker hypocriet. Ze spreken schande van het programma, maar laten om de twee zinnen clips uit Echt Scheiden zien. Als je het zo erg voor de kinderen vindt dat ze zo op tv komen ga je het toch niet nog een keer laten zien?

skik

Wisse

Wisse

20-04-2012 om 23:53

Boze stiefmoeder

Er was toch een paar jaar geleden een documentaire van Frans Bromet over een vechtscheiding met een hele enge stiefmoeder die het steeds over "hex" had?

Kinderen die mooie kleren, schoenen en mobieltje van vader kregen, maar dit bij vader+stiefmoe moesten achterlaten, stiefmoe die afgaf op de oude kleding die de kinderen droegen als ze van moeder kwamen. Vader+stiefmoe type: "te gebruind, teveel geld en slechte smaak." Moeder: "bleekjes, doet haar best maar kan maar net rondkomen". Er is toen veel ophef over geweest, ook op OOL-forum. (Ik kan het niet allemaal terugvinden.)

Saillant detail: stiefmoe kon geen kinderen krijgen maar had wel een kinderwens.

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=Bromet&thread=138895&forumsel=1&forum=1&post=2218062

http://vaderkenniscentrum.wordpress.com/2008/02/18/2/

http://dokument.ncrv.nl/forum/uitzendingen-2008/24-november-gedeelde-kinderen-nalatenschap-van-tante-janny

Ely

Ely

21-04-2012 om 00:01

Wisse

Ik ken het hele verhaal niet maar dat laatste stukje mbt saillant detail: was dat nou ordinair leedvermaak of lees ik het verkeerd?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wisse

Wisse

21-04-2012 om 00:29

Ely

Ely, de documentaire en de situatie van de (stief)gezinnen uit de Bromet-docu zijn destijds uit en te na besproken op fora en op de hyves-pagina van het stiefgezin, o.a. met dit soort details. En als ik me goed herinner was de documentaire een initiatief van het stiefgezin. Het was echt bizar. Dus mijn opmerking was niet bedoeld als leedvermaak, maar om het absurde van die toestand weer te geven.

Nou hebben de documentaires van Frans Bromet een heel ander niveau dan de reality-tv van RTL, maar je kunt er toch een gelijksoortige discussie over voeren. Met ook het aspect dat (een deel van) de volwassenen die geportretteerd worden, zelf de publiciteit opzoekt; en de vraag: waarom? waartoe? Nou zullen ze er misschien bij RTL daadwerkelijk (financieel, in natura) voordeel van hebben, maar ik neem aan niet bij de docu van Bromet. Vermoedelijk dachten ze zo de publieke opinie voor zich te krijgen, maar die keerde zich massaal tegen het stiefgezin.

En de kinderen zitten daar dan tussen in.

Ely

Ely

21-04-2012 om 00:41

Ik snap t nog steeds niet

Dus die dame gedroeg zich verschrikkelijk naar de moeder van haar stiefkinderen toe en de vader deed mee? Klinkt heel fout

Maar wat heeft het ermee te maken dat ze zelf ongewenst kinderloos was?

En betekent de term 'stiefgezin' dat de moeder geen nieuwe relatie had?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Emmawee

Emmawee

21-04-2012 om 08:22

Aanname (ely en wisse)

Ik denk dat de algemene aanname is, dat iemand met een onvervulde kinderwens erg blij zou zijn wanneer zij via haar partner toch kinderen in haar huis krijgt en dat zij geregeld zal verzuchten: "Gelukkig heb ik jullie nog".
Dat dat hier totaal anders was, kun je saillant noemen en dat is het ook wel, maar het is natuurlijk eigenlijk vooral zo dat die aanname niet klopt. Niet ieder ongewenst kinderloze heeft automatisch een soort 'liefde-surplus' dat zij met gemak aan de kinderen van anderen zal kunnen geven. En daarbij, ook biologische moeders kunnen erg lelijk tegen hun kinderen, dus in die zin heeft e.e.a. inderdaad helemaal niets mee te maken.
Ik vind overigens al zo lang het bestaat al die programma's met draaiende camera's in gezinnen een verschrikking.
Groeten, Maw.

Ely

Ely

21-04-2012 om 09:21

Dank maw

Snap ik eindelijk de relatie tussen een en ander want ik zag echt het verband niet. En ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk vaak niet zo werkt. Volgens mij is ongewenste kinderloosheid een groot verdriet wat ik niemand gun.

Ben het trouwens ook volstrekt met je eens dat dat soort tv verschrikkelijk is. Ik kan het ook letterlijk niet aanzien. Maar volgens mij smullen er helaas veel mensen (stiekem) van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mollekey

Mollekey

21-04-2012 om 12:55

Oja hoor

ik kijk met veel plezier de herhalingen van de Pfaff's! Dit programma heb ik niet gezien maar dat lijkt em ook niet interessant

Rosase

Rosase

21-04-2012 om 14:48

Ik ook hoor

Maar dat is ook niet echt. Die mensen zijn gewoon heel goed in het toneelspelen....

Wisse

Wisse

21-04-2012 om 15:16

Ely

Ely, ik beschrijf alleen wat er te zien was in die docu en te lezen op het www. En dat had stiefmoe zichzelf aangedaan: het was duidelijk de keuze van pa en stiefmoe om aan deze docu mee te werken. Zij stonden in het middelpunt, met stiefmoe op de voorgrond. Het feit dat zij ongewenst kinderloos was, had zij zelf in de docu openbaar gemaakt.

Waar het mij om gaat is de verbazing waartoe mensen in staat zijn met het gooien van pijnlijke privézaken in de publieke opinie, en de schande dat daarbij de kinderen en andere betrokkenen worden meegetrokken.

De strijd was dat de kinderen bij moeder en stiefvader woonden, maar dat pa en stiefmoe wilden dat de kinderen bij hen kwamen wonen (kinderen kwamen nu een weekend in de twee weken of zo).

Moeder deed zo minimaal mogelijk mee aan de docu, zij probeerde kennelijk aan "damage control" te doen, het idee om mee te doen aan de docu kwam duidelijk niet van haar. Maar als ze helemaal niet mee zou doen, zou dat helemaal een eenzijdig beeld scheppen. Je zag dat zij zich neutraal probeerde op te stellen. Stiefvader kwam niet in beeld.

Ely

Ely

21-04-2012 om 22:14

Wisse

Ach weet je, het maakt me niet uit, ik ben niet van dat soort programma's en zoals ik al schreef: het klinkt akelig, foute stiefmoeder, trieste situatie.

Wat ik frappant vond is dat je de ongewenste kinderloosheid van de minst sympathieke deelnemer een 'saillant detail' noemde wat op mij overkwam als leedvermaak. En wat ik ook niet snap is dat als vader en moeder allebei hertrouwd zijn het gezin van pa en stiefmoeder 'het stiefgezin' heet en het gezin van ma en stiefvader niet. Die snapte ik niet...

Maar door onze blijkbare wederzijdse miscommunicatie kostte het veel meer postings om daar duidelijkheid over te krijgen dan ik had verwacht

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wisse

Wisse

21-04-2012 om 23:15

Ely

Ely, "stiefgezin" was misschien niet helemaal correct, maar ik noemde het zo omdat de kinderen niet bij dit gezin (pa+stiefmoe) woonden, stiefmoe in dit gezin overheersend was, en omdat stiefvader niet in beeld kwam.

Het was gewoon een akelige bedoening, vandaar mijn wat snerende toon. Ik kijk nooit veel televisie maar belandde toevallig in dit programma, en vond het afgrijselijk en onvoorstelbaar.

y begon met een suggestie over reality-tv met taferelen tussen stiefmoeders en stiefkinderen, en toen moest ik aan deze docu denken....

Ely

Ely

21-04-2012 om 23:43

Wat ik me opeens afvroeg

In zo'n situatie waarbij een parallel-gezin (twee ouderparen, (minimaal) 1 set kinderen) betrokken is zal 1 van de betrokkenen toch wel veto hebben?

Omdat jij, Wisse, schreef dat moeder het trachtte neutraal te houden en stiefvader buiten beeld bleef? Had moeder de santakraam niet kunnen tegenhouden?
Moet er toch ff niet aan denken dat pa kan beslissen dat zoiets op tv komt zonder dat ma het wil of andersom. Al werkte de moeder in dit voorbeeld mee..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wisse

Wisse

22-04-2012 om 00:35

Ely

Ely, ik weet het natuurlijk niet precies, maar ik kreeg het idee dat pa+stiefmoe gerust alleen, samen met de kinderen, in de documentaire hadden kunnen figureren. Moeder heeft natuurlijk niets te zeggen over ex of over partner-van-ex, het zijn allemaal volwassenen. Ik denk wel dat moeder had kunnen beslissen om zelf niet mee te doen (waarschijnlijk had stiefvader dat besloten en zag je hem daarom niet). Maar ik weet niet of zij had tegen kunnen houden of de kinderen meededen. Als er twee ouderlijk gezag hebben, heeft één ouder dan een veto voor het op tv verschijnen van de kinderen?

Ik kan me trouwens herinneren dat er vooral heel veel werd gepraat over de kinderen door stiefmoe+pa, dat kan ook niemand verhinderen denk ik? De kinderen kwamen minder in beeld, als ik me herinner. Maar de kijkers hoorden hun namen, hoorden vanalles over hen verteld door stiefmoe; ze zijn ook op Internet terug te vinden op de website van hun stiefmoe+pa, die zelf vanalles op het Internet zetten (sappige verhalen, foto's). Ik ben bang dat moeder daar niet veel tegen kon doen. En dan nog, ze wilde misschien niet nog meer conflict? Er werd enorm aan de kinderen getrokken, het was vast op eieren lopen...

Wisse

Wisse

22-04-2012 om 14:33

Het bizarre

Het bizarre vind ik dat de documentaire aanleiding was voor discussie-avonden over echtscheiding, stiefgezinnen, en hoe kinderen daarin verstrikt kunnen raken.

Maar dat er geen discussie was over media en privacy, over het op televisie en Internet brengen van zeer gevoelige kwesties van kinderen met naam en toenaam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.