Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

23-08-2010 om 12:22

Een academisch geworden discussie...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

24-08-2010 om 18:06

Lol, massi

Ik ken Ligeti wel, ik heb 'm ook gezongen (maakt even een gaaaaap-wappergebaar met hand voor mond).

Maar toch zou ik aardig lang overleven op een I-pod met alleen Mozart, Bach en Beethoven ))

Margje

margje van dijk

margje van dijk

24-08-2010 om 18:11

Ps anecdote

Ooit kwam ik ergens in het oosten des lands een professioneel koor tegen waarvan ik diverse leden kende. Zij gingen de kerk in, voor een concert 's avonds, terwijl wij net klaar waren met de generale repetitie van onze (amateur) Matthaus Passion.

Dus even een praatje gemaakt. Zij hadden een concert met nogal experimentele muziek, ik ben helaas vergeten wat het precies was. Maar ja, zij zijn profs, dus dan denk je dat zij dat allemaal Begrijpen en Doorgronden en er dus veel genoegen aan beleven, daar ga je dan althans van uit, want het zijn tenslotte profs. Bovendien zijn ze zo goed dat ze álles mooi kunnen zingen, dondert niet wat. Ik reageer dus zoals ik denk dat het hoort: Tjonge, interessant hoor. Goh. Zo-hee.

"Wat doen jullie?", vragen ze terug. Matthaus Passion. Diepe zucht van hun kant. "Kijk, dát is nou eens een leuk liedje". En de spijt droop uit hun gezicht dat zíj dat niet mochten.

Wij lekker wel.

Margje (die overigens zéér kan genieten van moderne klassieke muziek, eerlijk waar hoor!)

Tihama

Tihama

24-08-2010 om 20:20

Levende taal

Lidwientje:
"De Nederlandse taal leeft inderdaad, meer dan bijvoorbeeld Frans en Engels. Dat is er onder meer de oorzaak van dat Nederlandse boeken van het begin van de vorige eeuw volkomen onleesbaar zijn, wat niet het geval is bij Engelse en Franse boeken uit die periode. Ik vind dat helemaal niet zo'n groot voordeel. Geef mij maar een taal die gewoon constant een beetje gelijk blijft. "

Ik bedoelde het ook niet als voordeel. Gewoon een constatering: 'taal leeft nu eenmaal'. Engeland en Frankrijk moeten ook hard werken om het puur (puriteins?) te houden. Ik vind het ook jammer dat ik notabene makkelijker Shakespeare kan lezen dan Cats.

Ik herinner me nog een docent van me die na de laatste wijziging geweigerd had om nog mee te werken. Hij schreef dus ook 'millioen' i.p.v. 'miljoen' en 'zoo' i.p.v. 'zo'.
Ik vond dat toen als 20-jarige overdreven, maar na de wijziging van 1996 had ik dezelfde neiging

Ik herinner me destijds een uitroep van een Neerlandicus: "Ze willen de spelling makkelijker maken voor de kinderen, maar niemand heeft de stelling van Pythagoras voor mij ooit makkelijker gemaakt".

Mijn zoon krijgt nu voor het eerst Duits. Dat is dus ook voor het eerst naamvallen. Ik vind het nu al leuk om hem mijn oude boeken te laten zien waarin de naamvallen nog bestaan.

Tihama

Kiki

Kiki

24-08-2010 om 20:47

Een academische discussie

dat voert mijn vader, dus die opmerking is al jaren in zwang 'Kom op Kiek, niet van die emotionele argumenten, denk praktisch, academisch, in uitvoerbaarheid'
Tot ik op een gegeven moment boordevol frustratie snauwde dat ik liever duizend maal dom was dan ooit nog een keer een academische discussie te houden.

Dus ik lees chicklits en lees ook de achterklap van NU (en wist wat het was) Heerlijk

Ik ken ook geen acteurs, actrices, presentatrices, series en films (ben je dan academisch? Wow) en ik bezorg Berber helaas de kriebels, Sorry Berber, ik heb geen Ipod, maar luister naast Mozart, Ravell en Vivaldi ook 3FM.

Kiki

Kiki

24-08-2010 om 21:13

Pelle. dat is een goeie

Zal ik mijn vader dat alsnog vertellen? Nee doe maar niet
Volgens mij ziet mijn vader een academische discussie als een discussie met inhoud.

Nee, maar mijn vader moedigde altijd discussies over politiek aan (die ik natuurlijk altijd verloor) en in de pubertijd ben je natuurlijk een enorme zwart-wit-denker. Althans ik dan.

Dus dan zei ik bijvoorbeeld, niet gehinderd door enige kennis en zwaar arrogant natuurlijk, "die werkeloosheid is maaaaakkelijk op te lossen, iedereen moet gewoon in de kassen gaan werken of bij de Albert Heijn" of "die armoede heeft te maken met een gebrek aan scholing. Als je echt wilt hoef je niet arm te blijven"
Dat soort one-liners en dan schoot mijn vader gaten in mijn argumentatie (want ik had geen argumentatie, alleen meningen)

En dan kreeg ik die opmerking uiteindelijk, meestal startend met "je denkt weer eens niet na Kiki (met de nadruk op 'weer')

Pelle

Dat is de enige betekenis die ik ken. Is al een hele oude uitdrukking en inderdaad ook bekend uit het Engels.

Een academisch geworden discussie is dus een discussie die vroeger van praktisch belang was, maar nu niet meer, want ingehaald door de feiten.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2010 om 00:44

Tirza

Mijn dochter zit op voetbal. Meisjesvoetbal. En een heel stel van die meisjes heeft blond haar met tijdens de wedstrijd een huppelstaartje. Hoe moet ik in vrédesnaam met mijn kippige oogjes MIJN blonde huppelstaartje herkennen ergens midden op het veld? Dat wordt dus echt niks! Nog mazzel dat er ook een stel meisjes is met een bruin staartje, of zwart. Die kan ik overslaan.

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2010 om 17:32

Kreun kaaskopje (licht ot)

Kan het wichie niet gaan keepen? Dan weet je in elk geval waar ze is )))
Jij kunt het nog op je slechte ogen gooien, ikke helaas niet. Vind mijn dochter niet fijn hoooooooor, dat ik zo zoekend loop te kijken. En dan maar roepen dat ze zo bijzonder en uniek is heh heh heh.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

25-08-2010 om 17:52

Berber en margje

Margje, leuk verhaal van dat koor dat stiekem ook wel de Matthaus had willen zingen. Berber, ik heb duizendmaal liever Bach, Mozart en Beethoven op mijn Ipod dan het verzamelde werk van Ligeti. Ik heb een vriend die op het gebied van klassieke muziek nogal een snob is en die kijkt dus echt neer op mensen die Water Music van Handel mooi vinden, want dat is 'kitscherig' en 'commercieel' en 'te gemakkelijk'. Tja. Dan haak ik ook af. Het is trouwens verder een geweldige vriend, hoor.
Groetjes
Massi

Massi

Shakespeare en Rembrandt zijn voor die vriend zeker ook bagger want te commercieel/populair?

(ken je dat versje van Annie Schmidt dat begint met 'ik dank de hemel voor het woord niveau?')

Groeten,

Temet

Hé, dank je wel!

Dank je, Beemer, ik kende alleen maar flarden uit het hoofd en heb die tekst hier ook niet staan.

Ik heb trouwens ook al een paar keer tevergeefs gezocht naar een andere tekst van haar (een cabaretliedtekst was dat meen ik, ik las het ooit eens in een boek) die begint met 'wanneer een man zich in de vinger snijdt/ dan slaakt hij eerst een reeks gedempte kreten/ dan koestert hij de wond met een omzichtigheid/alsof hij door een gifslang is gebeten'

Google is hier niet mijn vriendje gebleken, maar misschien zoek ik niet goed. Kan jij het misschien wel vinden (of tips geven)?

Groeten,

Temet

Tot hier toe

Temet, volgens mij staat die in 'Tot hier toe' van Annie MG. Helaas staat dat exemplaar van mij al even in een verhuisdoos. Ik kan er niet bij. Dus ik kan je niet van de rest van de tekst voorzien.
Bij bol is ie te koop voor een tientje.
Groet,
Miriam Lavell

Ja maar pelle - echt jouw uitvinding?

wij (ik niet) gebruiken op school al zoooolamg het woord brusjes (brrr)

Faith

Faith

26-08-2010 om 13:42

Hoe zo'n auto heb ik?

Ik gebruikte laatst deze zin volkomen onschuldig en werd er op gewezen dat het moest zijn: Wat voor auto heb ik. Zijn jullie het daar mee eens? Is het niet correct of is het gewoon niet mooi??? ben benieuwd, Faith

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 15:27

Doet zeer aan mijn ogen faith

Hoe zo'n auto heb ik, ziet er erg fout uit. Pelle's zowiezo trouwens ook

Faith

Faith

26-08-2010 om 15:40

Hahaha

Ja dat klopt ,dat je niet weet wat voor auto je hebt... maar ik had net een andere gekregen, vandaar..
Het ziet er niet fraai uit maar sinds het mij ontglipte en ik er op werd gewezen betrap ik mezelf er vaker op.... nou ja, schoonheidsfoutje zeg maar!

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2010 om 17:23

Temet en beemer

Hartelijk dank voor het prachtige gedicht. Ik zal het op een gepast moment aan mijn snobistische vriend voordragen (hij heeft wel humor, namelijk).
En Faith, "hoe zo'n auto heb ik?" klinkt mij bizar in de oren. Ik zou de vraag niet begrijpen. Misschien is het streektaal?
Groetjes
Massi

Streektaal

denk ik ook. Ik begrijp Faith namelijk feilloos

margje van dijk

margje van dijk

26-08-2010 om 20:26

Faith

Was jij niet ook Fries?

Wij zeggen: "Hoe 'n auto heb ik?". Dat is dan niet "hoe zo'n auto", maar "hoe een auto".

Volgens mij is "hoe een" een geaccepteerde voorloper van "wat voor". Maar misschien denk ik dat omdat het mij dus ook niet vreemd in de oren klinkt

"Hoe zo'n" voelt voor mij als een übergecorrigeerde versie van "hoe 'n", alsof iemand achteraf heeft bedacht wat daar op de plaats van de apostrofe gestaan moet hebben.

Maar goed, in Drente is dit blijkbaar goed taalgebruik? Als Silone het ook vindt

Margje

Faith

Faith

26-08-2010 om 23:13

Hahaha

Ik vind jullie reacties echt geweldig!
Ik geloof niet dat het streektaal is en het lijkt in de verste verte niet op Hoe 'n auto heb ik? dat voelt nl aan als een onvolledige zin..
Ik ben echt erg taalgevoelig, corrigeer regelmatig de journaallezer etc, maar dit.. nee, ik vond het vrij normaal maar nu zie ik wel dat het in ieder geval niet mooi te noemen is...

Sowieso

lijkt ook raar, maar het is echt met 2 essen

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-08-2010 om 13:14

Faith

Ik spreek zelf geen streektaal of dialect of weet ik wat, dus ik heb geen idee hoe zoiets werkt. Maar als ik zo'n zin van jou lees dan vraag ik me af hoe het kan dat je niet weet dat 'Hoe zo'n auto heb ik' geen 'normaal' Nederlands is. Zo'n zin zal je niet vaak op tv of radio horen en ook in een boek of krant lezen.

'Hoe zo'n auto heb ik' is voor mij nl echt een onbegrijpelijke zin

Faith (noord nederlands/hart onder de riem)

Faith,

Voor mij is 'Hoe zo'n auto heb jij?' een volstrekt normale vraag. Misschien zou ik zelf (na ruim 10 jaar ver weg te zijn geweest uit het noorden nu eerder zeggen 'WAT voor auto heb jij?' maar als iemand mij out of the blue gevraagd had of 'Hoe zo'n auto' correct nederlands was dat had ik vast en zeker bevestigend geantwoord.

Doet me eraan denken dat toen ik op mijn 24e vanuit het Noorden richting Bergen op Zoom verhuisde om daat te gaan werken ik de eerste maanden regelmatig woorden of grammaticale constructies gebruikte waarvan ik echt dacht dat ze ABN waren, maar die in Brabant uiterst glazige blikken opleverden bij mijn gesprekspartners...

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2010 om 12:23

Dat zegt niks

Ik corrigeer de journaallezer ook en wel meer dan dat. Sterker nog, ik corrigeer zelfs teksten van anderen voor m;n werk En toch zeg ik héle foute dingen. Dan en als bijvoorbeeld, blijft een probleem. De als enigst lidwoord. En rare zinnen met veel doen en om er in, dat schijnt Zeeuws te zijn. Dus ook al denk je van jezelf dat je zonder rarigheden praat of zonder dialect, het ís waarschijnlijk niet zo

Tirza (die hoe zo'n auto ook niet kent)

Tihama, imdb

Idd, wij kijken nogal wat series dus heel veel mensen met gastrollen en dus willen we altijd weten waar we iemand van kennen. Als we er niet op komen gaat de laptop zelfs wel open TIJDENS de aflevering om het even na te kijken...!

Groetjes,
Vonda

Berder, ja! (ot)

Prue, ja, die miste ik ook enorm.
Meiske van BH 90210 uiteraard.

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.