Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


-Jutta- schreef op 07-07-2021 om 23:15:

[..]

ik vind het flauw dat sommigen op hun high horse anderen de les komen lezen dat je geen e-bike 'mag' hebben omdat je lui wordt van een ebike en dat zo'n ding ook vervuilend is. Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet wil hebben en gebruiken. Qua beweging en milieu doe ik allerlei andere dingen, dus laat mij lekker zelf weten wàt bij mij past.

Ik hou jullie een spiegel voor door te zeggen dat je dan ook wel allerlei andere luxes op kan geven. Maar ja dat is dan flauw.....

Eens. Ik vind dat harde oordeel nogal vreemd. Je hebt geen idee wat iemand nog meer allemaal aan beweging doet en voor het milieu. 

Zelf heb ik de eerste 30 jaar van mijn leven niet eens een auto gehad, terwijl mijn vader vanaf zijn 15e al dagelijks in zwaar vervuilende wagens rondcrosste en dat nu op zijn 70e nog steeds doet. 

Dan is die electrische fiets verwaarloosbaar, zeker met zonnepanelen op het dak. De accu zal ik netjes inleveren bij de milieustraat als hij er na 7 maar mee stopt. 

voor de nuance(s). De ebike is nou ook weer niet de antichrist 😀
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/is-een-e-bike-slecht-voor-je-conditie/


https://www.umcg.nl/NL/UMCG/healthy_ageing/onderzoek/Paginas/e-bike-even-gezond-als-normale-fiets.aspx

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/co2-uitstoot-fiets-ov-en-auto/

En ja, het fietspad is vol en raakt steeds voller, daar zullen we het toch mee moeten doen. In mijn stad wordt lopen het nieuwe fietsen, om die reden. Best lastig als niet alle aspecten van het leven zich op 15 minuten lopen laten vinden. 
Oh ja, waar ik van schrik: ligfietsen.  Gelukkig heeft die trend zich niet voortgezet. De schrik zit 'm ook in de licht agressieve blik van de ligfietser, meestal een witte beetje boze man op leeftijd. Nordic walkers op de fiets, zeg maar 😀


Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

08-07-2021 om 18:08 Topicstarter

Ha ja, daar noem je wat, de ligfietsen. Enge dingen. Wie dat verzonnen heeft? Vast een slaapkop als ik die als het tijd is om op te staan graag nog wat verder droomt.

Sammy70

Sammy70

11-07-2021 om 10:23

'Auto blijft probleem' bij stijgend aantal dodelijke e-bike-ongelukken - https://nos.nl/l/2388838

likt mij ook totaal niet ontspannen  fietsen zo.n lig fiets .vind het iets engs .

Angela1967 schreef op 01-07-2021 om 23:29:

Maar hoe weet je of het in plaats van is?

gr Angela

Als ik zie hoe vaak de auto wordt gebruikt en hoe weinig de gewone fiets, is het echt niet in plaats van de auto en toch meer ipv de fiets.

-Jutta- schreef op 07-07-2021 om 23:15:

[..]

ik vind het flauw dat sommigen op hun high horse anderen de les komen lezen dat je geen e-bike 'mag' hebben omdat je lui wordt van een ebike en dat zo'n ding ook vervuilend is. Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet wil hebben en gebruiken. Qua beweging en milieu doe ik allerlei andere dingen, dus laat mij lekker zelf weten wàt bij mij past.

Ik hou jullie een spiegel voor door te zeggen dat je dan ook wel allerlei andere luxes op kan geven. Maar ja dat is dan flauw.....

Jeetje, je lijkt wel een stampende kleuter zo.


Ik vind e-bikes prima, ipv de auto, maar ik zie wel een trend dat alles met extra accu's enzo moet. Ikzelf ben daar ook schuldig aan, geef ik ruiterlijk toe.

Fietsend op de Utrechtse Heuvelrug, de Bergweg, denk ik toch: zo'n e-bike, daar zit wel wat in.

dan

dan

19-07-2021 om 15:12

hier nog een gewone fiets, ik heb niks tegen electrische fietsen maar heb er zelf weinig behoefte aan. Als ik weer een andere fiets koop, dan wellicht wel een met wat meer versnellingen. 

Wilgenkatje- schreef op 08-07-2021 om 18:08:

Ha ja, daar noem je wat, de ligfietsen. Enge dingen. Wie dat verzonnen heeft? Vast een slaapkop als ik die als het tijd is om op te staan graag nog wat verder droomt.

een ligfiets fietst energie zuiniger door de aerodinamica, je hoeft dus zelf veel minder energie te leveren. Ze zijn laag omdat je dan stabieler bent. 

Als je wel sneller wil zijn maar geen electrische fiets wil kun je dus beter kiezen voor een ligfiets. Maar dan moet je daar niet met je wapperende jas op gaan liggen, dan ben je het voordeel al weer kwijt. 

Ligfiets.net | Waarom kies je voor een ligfiets

Thy

Thy

25-09-2021 om 14:46

Vriendin heeft een zoon met overgewicht, daar maakt ze zich zorgen over. Hij gamet veel, heeft daar veel plezier van. Haar zoon zit nu in de tweede, moet zo'n 5 à 6 km naar school fietsen en heeft sinds de brugklas een elektrische fiets. Ze snapt er niets van dat hij zo stevig blijft en zegt: Hij fietst élke dag naar school en sport op zaterdag zelfs ook nog een uur! Tja...
Natuurlijk mag iedereen het zelf weten, gelukkig wel. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat een mensenlichaam is gemaakt om te bewegen en dat doen we steeds minder door allerlei ontwikkelingen. Ik ben bang dat we daar uiteindelijk toch een prijs voor gaan betalen. 
Jongeren zitten steeds meer achter schermen en fietsen steeds vaker elektrisch. Hun lichaam is in de groei; bewegen, goede conditie en sterke spieren lijkt me belangrijk voor een gezonde ontwikkeling. Dan is zo'n stukje fietsen toch mooi meegenomen zou je denken en het kost ook nog eens niets. Dit geldt natuurlijk net zo goed voor volwassenen. 
Mijn vader fietste tot op hoge leeftijd, de elektrische fiets zorgde er voor dat hij dit ook kon doen toen dit op een gewone fiets niet meer ging. Ik zie er dus zeker ook de voordelen van.
En voordat de opmerking komt: mijn kind/ik sport 16 uur in de week, mag ie dan alsjeblieft gewoon een elektrisch fiets??!! Over dit type kind/volwassene heb ik het natuurlijk niet. 

---

---

25-09-2021 om 22:06

Isalinde schreef op 25-09-2021 om 11:38:

https://www.gelderlander.nl/binnenland/hoe-gezond-is-elektrisch-fietsen-nou-echt-om-je-conditie-te-verbeteren-is-het-volkomen-nutteloos~a9efcc48/

Vandaag 65 km gefietst op de ebike en 95% van de tijd reed ik op de Eco stand (daarboven komt tour, dan sport en dan pas turbo). Niemand rijd in Nederland heel lang op turbo, dat rijdt helemaal niet fijn. Dat is voor als je echt een heuveltje op moet. Het enkele feit dat ik tot vorig jaar nooit meer dan 30 km op een dag heb gereden op de fiets zegt voor mij heel veel. Al zou ik de hele weg op tour hebben gereden, dan heb ik meer kcal verbrandt dan die 25-30 km op een gewone fiets en al die tijd zat ik niet achter mijn computer en zat ik ook niets ongezonds te eten. 

Dat steeds meer kinderen ook een ebike hebben doet mij niks. Ik hoop dat ze langer op die ebike blijven dan ik op mijn fiets. Ik pakte toch op een gegeven moment de bus. Anderen kochten een brommer. Misschien worden ze nu minder vaak gebracht door de ouders naar een feestje. En als dat nog steeds allemaal niet zo is: jammer dan. Dat is de vooruitgang. Mijn vader moest lopend naar de basisschool, die zei gelukkig ook niet dat ik niet de fiets mocht pakken vroeger. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.