Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


Ik heb een e-bike die ik gebruik om samen met mijn man te fietsen die de e-bike voor werkverkeer gebruikt (20 km enkele reis). Samen fietsen, ik op een gewone fiets en hij op een e-bike, was geen succes. Ik gebruik hem zelf ook om naar het werk te gaan. Heerlijk als ik hem, moe na de nachtdienst of met slecht weer, op een hogere ondersteuning kan zetten. Ik ga dan ook nooit met de auto naar mijn werk. 

Als sport fiets ik graag (naast andere sporten) op mijn racefiets. En mijn racefiets fietst een stuk lichter dan mijn e-bike op de laagste stand. 

Sommige mensen doen net alsof het een scooter is, je moet zelf echt wel wat doen. 


'nou, doe je computer en smartphone dan ook maar weg. En je wasmachine, centrale verwarming, warme douche etc'

Eigenlijk best een flauwe reactie. Zoals de vegetariër die telkens te horen krijgt: maar je draagt leren schoenen! Ja nou en, denk ik dan, alle beetjes helpen toch. Waarom moet het alles of niets zijn? 

Ondertussen vraag ik me af hoe vervuilend de e-bike is ten opzichte van het alternatief. Dus het hangt er maar vanaf of je fietst op je e-bike in plaats van op je OEK-fiets (OEK = op eigen kracht, las ik ergens) of dat je je e-bike pakt in plaats van je auto. 

Wat ik rottig vind van dit topic is dat mijn facebook ineens volstaat met reclame voor elektrische fietsen...

Poezenmeisje schreef op 07-07-2021 om 19:57:

Wat ik rottig vind van dit topic is dat mijn facebook ineens volstaat met reclame voor elektrische fietsen...

dat ligt aan facebook niet aan dit forum. Facebook will always find a way . . zelfs als ze zeggen dat het niet 'verbonden' zou zijn. Veel koppelingen in Facebook 'uitzetten' en in je browser cookies van derden uitschakelen helpt ook wel.

gr Angela

Een elektrische fiets is inderdaad beter dan de auto. Daar gaat het volgens mij niet om. Maar gezonde mensen die niet enorme afstanden hoeven te fietsen voor school of werk zie ik inderdaad liever gewone fietsen. Das beter voor mens en milieu. Net zoiets als dat een volle wasmachine ook veel beter is dan elke handboek apart wassen. Dus nee, mijn wasmachine gaat niet de deur uit😉

Vandaag heb ik het spiegeltje op mijn fiets laten zetten, bij de fietsenmaker. Heerlijk. Even kijken of ik ook 'achtervolgers' heb en dat zie je dan in het hele rechte stuk.

En dan hoef ik niet meer zo te schrikken van zoevende e-bikes, af en toe even kijken, en vanuit mijn ooghoek zie ik al wat bewegen.

PreciousJay68

PreciousJay68

07-07-2021 om 23:15

Weeromstuit schreef op 07-07-2021 om 19:41:

[..]

Eigenlijk best een flauwe reactie. Zoals de vegetariër die telkens te horen krijgt: maar je draagt leren schoenen! Ja nou en, denk ik dan, alle beetjes helpen toch. Waarom moet het alles of niets zijn?

Ondertussen vraag ik me af hoe vervuilend de e-bike is ten opzichte van het alternatief. Dus het hangt er maar vanaf of je fietst op je e-bike in plaats van op je OEK-fiets (OEK = op eigen kracht, las ik ergens) of dat je je e-bike pakt in plaats van je auto.

ik vind het flauw dat sommigen op hun high horse anderen de les komen lezen dat je geen e-bike 'mag' hebben omdat je lui wordt van een ebike en dat zo'n  ding ook vervuilend is. Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet wil hebben en gebruiken. Qua beweging en milieu doe ik allerlei andere dingen, dus laat mij lekker zelf weten wàt bij mij past. 

Ik hou jullie een spiegel voor door te zeggen dat je dan ook wel allerlei andere luxes op kan geven. Maar ja  dat is dan flauw.....

Sammy70

Sammy70

07-07-2021 om 23:42

-Jutta- schreef op 07-07-2021 om 23:15:

[..]

ik vind het flauw dat sommigen op hun high horse anderen de les komen lezen dat je geen e-bike 'mag' hebben omdat je lui wordt van een ebike en dat zo'n ding ook vervuilend is. Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet wil hebben en gebruiken. Qua beweging en milieu doe ik allerlei andere dingen, dus laat mij lekker zelf weten wàt bij mij past.

Ik hou jullie een spiegel voor door te zeggen dat je dan ook wel allerlei andere luxes op kan geven. Maar ja dat is dan flauw.....

Inderdaad heel bijzonder ja. Iemand heeft abcdefg aan artikelen maar als ik dan h erg fijn vindt dan is dat opeens niet goed voor het milieu? Terwijl ik misschien maar de helft van abcdefg heb. Of ik heb het hele alfabet maar dan nog snap ik niet wat iemand daarmee te maken heeft. Maar sowieso is het al een vreemde discussie over "Hoe lang kun je er nog tegen, al die lui die je voorbij zoeven?" en alle sneren dan ebikers die niet kunnen rijden, aan de verkeerde kant rijden etc. Alsof iemand die aan de verkeerde kant rijdt dat alleen maar doet omdat die op een ebike zit? Volgens mij zit er dan altijd wel een draadje los, of die nu wel of niet vast zit aan die accu. 

Scheer niet iedereen over één kam en als je zelf niet je fiets onder controle hebt met zware boodschappen en dus blijkbaar een bredere bocht moet nemen dan normaal is het misschien wel eens zo dat een ander dat niet verwacht omdat jij juist gevaarlijk bezig bent? En misschien wel niet. Ik fiets niet te snel want ik zie dat dat helemaal niet kan in de bebouwde kom. Daarom fiets ik daar ook zo min mogelijk met mijn ebike en heb ik nog een oude fiets voor de boodschappen.

Dat ‘te snel’ argument vind ik erg vreemd. Hoezo? Een scooter gaat toch flink sneller? Of idd een sporter. 
Ik rijd volle poele, ook in bebouwde kom, waarom niet? Overigens met en zonder ondersteuning. Ook zonder ondersteuning kan ik soms snel gaan. En natuurlijk probeer ik me aan te passen aan de situatie, qua veiligheid etc. Dat is logisch, moet je toch in de auto ook.

En ja, het is wel duidelijk dat het wat schuurt en wringt op veel plaatsen. Volgens mij is het ook de bedoeling dat fietspaden massaal verbreed worden.
Ik juig dat alleen maar toe. Jongens toch, een ebike is zoveel beter dan de auto. 
En dat een enkeling (want ik geloof echt niet dat het een grote groep is) eerder minder beweegt dan meer met een ebike… Tsja, die ontwikkeling (dat we veel te weinig bewegen met z’n allen) is al zo lang gaande. Vandaar dat de fitnessclubs, de coaches maar ook een hoop therapeutische takken floreren als nooit tevoren. 
Geen goede zaak, wat mij betreft. Maar de ebike past bij mij niet in het rijtje veroorzakers, integendeel. 

Stelle schreef op 08-07-2021 om 00:48:

Dat ‘te snel’ argument vind ik erg vreemd. Hoezo? Een scooter gaat toch flink sneller? Of idd een sporter.
Ik rijd volle poele, ook in bebouwde kom, waarom niet? Overigens met en zonder ondersteuning. Ook zonder ondersteuning kan ik soms snel gaan. En natuurlijk probeer ik me aan te passen aan de situatie, qua veiligheid etc. Dat is logisch, moet je toch in de auto ook.

En ja, het is wel duidelijk dat het wat schuurt en wringt op veel plaatsen. Volgens mij is het ook de bedoeling dat fietspaden massaal verbreed worden.
Ik juig dat alleen maar toe. Jongens toch, een ebike is zoveel beter dan de auto.
En dat een enkeling (want ik geloof echt niet dat het een grote groep is) eerder minder beweegt dan meer met een ebike… Tsja, die ontwikkeling (dat we veel te weinig bewegen met z’n allen) is al zo lang gaande. Vandaar dat de fitnessclubs, de coaches maar ook een hoop therapeutische takken floreren als nooit tevoren.
Geen goede zaak, wat mij betreft. Maar de ebike past bij mij niet in het rijtje veroorzakers, integendeel.

Het probleem met de snelheid is dat sommige mensen (meestal ouderen) die snelheid niet aankunnen qua behendigheid en reactievermogen. Als ze OEK zouden fietsen hoefden/konden ze nooit iemand inhalen, nu wel. Maar dan doen ze dat zonder eerst achter zich te kijken of het wel kan, waardoor ze zich er ineens voorgooien. Hand niet kunnen uitsteken om aan te geven dat ze de hoek om gaan. Wel hard op het rechte stuk maar dan in de problemen komen bij voorrangssituaties. De stijging van het aantal verkeersdoden is dan ook in de groep van de 60-plussers op e-bikes. 

Twee andere redenen waarom de snelheid een probleem is: scooters hoor je meestal aankomen, e-bikes niet en ineens zit er eentje in je nek en schrik je je rot. Daarbij: je maakt een inschatting van de snelheid van je medeweggebruikers. Zie ik een fietser, dan heb ik een idee van de snelheid op basis van een gewone fiets. En dan denk ik bijvoorbeeld dat ik nog tijd genoeg heb om voorlangs te kruisen. Blijkt het een e-bike, heb je bijna een botsing. 

Groeten,

Temet

PreciousJay68

PreciousJay68

08-07-2021 om 08:54

Temet schreef op 08-07-2021 om 07:44:

Twee andere redenen waarom de snelheid een probleem is: scooters hoor je meestal aankomen, e-bikes niet en ineens zit er eentje in je nek en schrik je je rot. Daarbij: je maakt een inschatting van de snelheid van je medeweggebruikers. Zie ik een fietser, dan heb ik een idee van de snelheid op basis van een gewone fiets. En dan denk ik bijvoorbeeld dat ik nog tijd genoeg heb om voorlangs te kruisen. Blijkt het een e-bike, heb je bijna een botsing.

Groeten,

Temet

nog nooit een e-scooter tegengekomen?

Maar goed, de geruisloosheid is inderdaad een punt. Ik ben me daar altijd wel van bewust, dus ik maak kenbaar dat ik er aan kom, haal niet krap in en pas mijn snelheid aan. Ook bij rotondes knal ik niet met een moordend tempo door, maar zoek oogcontact met de automobilist, pas mijn snelheid aan e.d. zodat niemand verrast wordt. Gewoon fatsoen is dat. In het verkeer hoort dat altijd. Het is dus meer een mentaliteitsprobleem van de fietser ipv een probleem dat bij het vervoersmiddel hoort. Als e-bikes zouden worden afgeschaft, blijft dat gedrag gewoon maar dan op een gewonen fiets of -erger nog- in de auto.

-Jutta- schreef op 08-07-2021 om 08:54:

[..]

nog nooit een e-scooter tegengekomen?


Die e-scooters zijn muisstil inderdaad! Daar schrik ik nog wel eens van 😂, niet dat ze keihard rijden maar ik hoor ze gewoon echt niet en heb dan vaak niet door dat er überhaupt iemand achter me rijdt😅.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

08-07-2021 om 09:17 Topicstarter

Snelheid inschatten - dat is een onmisbare vaardigheid. Ik merk weleens dat auto's bij een kruispunt voorzichtig wachten omdat ze denken dat er een elektische fiets nadert. Maar nee, ik ben het    

Hier op de brug was onlangs een ongeval met twee 60-plussers op een elektrische fiets die elkaar inhaalden,  verstrikt raakten en vielen. Inschatten hoe snel je gaat en hoe dat combineert met je wendbaarheid is helaas iets wat minder goed lukt bij het klimmen van de jaren. Op een recht stuk, ruim fietspad, zijn er weinig problemen, maar ja, dat is niet constant zo. 

Geluidloosheid van voertuigen betekent extra risico. Ook bij elektrische scooters en electrische auto's, Dat spiegeltje van Anne is geen gek idee.

skik schreef op 08-07-2021 om 06:50:

[..]

Het probleem met de snelheid is dat sommige mensen (meestal ouderen) die snelheid niet aankunnen qua behendigheid en reactievermogen. Als ze OEK zouden fietsen hoefden/konden ze nooit iemand inhalen, nu wel. Maar dan doen ze dat zonder eerst achter zich te kijken of het wel kan, waardoor ze zich er ineens voorgooien. Hand niet kunnen uitsteken om aan te geven dat ze de hoek om gaan. Wel hard op het rechte stuk maar dan in de problemen komen bij voorrangssituaties. De stijging van het aantal verkeersdoden is dan ook in de groep van de 60-plussers op e-bikes.

Dit dus,  die ouderen hebben niet meer de behendigheid en souplesse die nodig is om snel te kunnen reageren die nodig is als je hard rijdt. Dat je ineens weer 25 km/uur kunt rijden, omdat je ondersteuning hebt wil niet zeggen dat je dan ook 25 moet rijden. 😏

Dat is wat ik hier in het dorp veel zie gebeuren,  ze kunnen weer wat harder dus doen ze het ook.  En dat gaat niet altijd goed.  Dan komen ze dus ineens rechts langszij, de in hun ogen enige manier om een aanrijding te voorkomen.  Waar ik dan van schrik en ga slingeren waardoor sturen elkaar raken en we moeite moeten doen om niet te vallen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.