Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tinus_p

Tinus_p

21-04-2009 om 13:17

Einde tophypotheek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

22-04-2009 om 14:04

Pelle

ik vind er toch wel een behoorlijk verschil in zitten tussen 'denken binnen een paar dagen je te huis verkopen' en 2 jaar met je huis blijven zitten. Dat het niet binnen een paar maanden zou gaan was ingecalculeerd (terwijl het 'gemiddelde toen al op 3 mnd stond, dus ook al niet gedacht: dat verkoop ik zo) , en zeker geen probleem. Dat het nu wel 2 jaar of langer kan gaan duren is vette pech, maar zeker niet door onverantwoord veel lenen en kop in zand steek-gedrag, zoals jouw reactie wel heel kort door de bocht suggereert. En dat er nu vanuit de overheid allerlei 'beschermende' (en mi verkoopbelemmerende) maatregelen worden genomen, die ook nog eens binnen 1 maand in moeten gaan, maakt de pech alleen maar groter.
Niet alles is door onverantwoord gedrag te verklaren. Niet alles is eigen schuld, dikke bult. Enige nuancering zou prettig zijn!

ishtar

ishtar

22-04-2009 om 14:41

Nikus

ik begrijp hoe het eruit ziet. Maar het verschil tussen 'een paar maanden/een jaar een dubbele hypotheek' en 'een paar jaar een dubbele hypotheek' is behoorlijk groot. En als je daar (meer jaar dus)geen rekening mee houdt (idd, door de verwachting dat je een courant huis hebt op een aantrekkelijke plek) dan is dat behoorlijk pech, maar niet onverantwoord. We kunnen het nl best een poosje uitzingen, maar het houdt natuurlijk ergens op. En het niet meer aftrekbaar zijn van 2 hypotheekrentes na 2 jaar, is daar het begin van. Gelukkig zijn we zover nog lang niet, maar we houden er (inmiddels) wel rekening mee.
Mijn 'protest' komt vnl uit persoonlijke frustratie. Ik snap ook wel dat de opmerkingen hierboven, van jou en van Pelle, niet tegen mij persoonlijk zijn. Maar wat voor mij onderdeel van de situatie is, is voor jullie onbekend, en dan doet zo'n opmerking 'effe zeer'

Extra bijlenen consumptief krediet

dat moet dan wel met deze maatregel onmogelijk gemaakt worden en volgens mij kan dat niet. Dan kan je echt beter die 10% op de hypotheek financieren, doorgaans zijn hypotheekrentes veel lager en zo'n looptijd is 30 jaar.

het plan rammelt, de intentie is onduidelijk, de gedragscode kan prima uitgebreid worden maar niet op deze manier het is niet doorgewerkt !!!!

En wat ik ook niet zinnig vind

is het eu verhaal erbij te halen.

HET hypotheek systeem werkt gewoon nou eenmaal zo hier in NL, als je daar opeens in een paar jaar tijd flink aan rommelt dan heeft dat grote effecten.

Dat er landen zijn die het anders doen zegt mij helemaal niets, er zijn tal van financiele handelingen die in buitenlanden mogen maar die hier terecht niet toegestaan zijn. who cares bovendien er is geen concurrentiebeding tussen europese landen op dit gebied.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2009 om 01:16

Nikus ook o.t.

Hij is ter ziele gegaan... Boeh!

Plan afm/hoogervorst lijkt van de baan

Uit de Volkskrant van vandaag:

Hypotheekplan AFM lijkt kansloos
ACHTERGROND, Van onze verslaggever Robert Giebels
gepubliceerd op 23 april 2009 05:28, bijgewerkt op 23 april 2009 08:09

AMSTERDAM - Hypotheken worden beperkt tot de marktwaarde van de woning, kondigde de AFM aan. Een dag later bleek de toezichthouder dit niet te mogen bepalen.

De afgelopen twee nachten wakker gelegen uit vrees geen hypotheek meer te kunnen nemen, omdat die hoger is dan de waarde van het huis? Ga maar weer rustig slapen, want de voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) die dit dinsdag voorstelde, is op een pijnlijke manier teruggefloten. Niet alleen door de complete huis- en hypotheekbranche, ook door de Tweede Kamer. Maar vooral door het ministerie van Financiën waar deze Hans Hoogervorst jaren staatssecretaris was.

De AFM-voorzitter liet dinsdag weten dat financiële instellingen voortaan geen hypotheekleningen mogen verstrekken die hoger zijn dan de marktwaarde van de te kopen woning. Dit zou betekenen dat er altijd eigen geld meegebracht moet worden door eenieder die een huis koopt. Hoogervorst zei dat hij deze maatregel dwingend op kan leggen en met boetes kan sanctioneren.

Klopt niet
Maar volgens het ministerie van Financiën klopt dit niet. Want voor wat de AFM wil is een wetswijziging nodig. Die wijziging moet dan worden aangebracht in de zogenoemde ‘open norm van verantwoorde kredietverlening’ zoals het in de Wet op het financiële toezicht staat. Het voornemen van de AFM betekent dat in plaats van die open norm een maximum aan hypotheekleningen komt.

De AFM mag banken niet dwingen maxima aan leningen te stellen, maar de toezichthouder kan banken wel oproepen als een vuistregel voortaan de marktwaarde als het maximum voor een nieuwe hypotheek te hanteren.

Financiën noemt de maatregel van de AFM in een verklaring dan ook een voorstel. Een die het ministerie verklaart te zullen ‘bestuderen en hierbij te letten op de maatschappelijke en economische gevolgen, in het bijzonder op het voorkomen van ongewenste gevolgen voor de huizenmarkt’.

Voorstel dood
Daarmee is het ‘voorstel’ wat de huizenbranche betreft zo goed als dood, want dat die gevolgen zeer schadelijk zijn, met name voor starters, is duidelijk. Er is wel instemming met het tweede voorstel van Hoogervorst om strikter vast te houden aan het verband tussen het inkomen van de huizenkoper en de hoogte van de hypotheek. De norm daarvoor, 4,5 keer het (gezamenlijke) inkomen, wordt volgens Hoogervorst in een op de vijf gevallen overschreden.

Van de circa 150 duizend huiseigenaren die nu proberen hun bezit te verkopen, zullen er deze week vast enkele hebben gevloekt. Hun potentiële kopers zouden meer moeite hebben gehad met de financiering als de hypotheeklening niet meer mag zijn dan de marktwaarde van het te kopen huis, zeg maar de koopprijs. Hoe dan ook moeten ze de koopkosten, globaal 10 procent van de koopprijs, zelf ophoesten.

En bij de verkopers komen minder kijkers over de vloer, waardoor ze zich genoodzaakt voelen de vraagprijs verder te verlagen. Verder, want de markt is al moeilijk, helemaal voor iemand die al een nieuwe woning heeft gekocht en de oude nog niet heeft kunnen verkopen.

Vandaar dat de kritiek op AFM-voorzitter Hans Hoogervorst is dat hij misschien wel een punt heeft met het aanpakken van de zware hypotheken, maar dat zijn timing er een is van een keeper die naar de hoek duikt als de tegenstander het doelpunt op de middenstip al aan het vieren is. Hoogervorst is volgens critici ongeveer tien jaar te laat met zijn maatregel.

Geld meenemen
Voor die tijd bracht nog bijna iedereen zelf geld mee om bovenop de hypotheeklening te leggen. Sinds eind jaren negentig torent bij de meeste hypotheken het bedrag uit boven de waarde van het huis. Dat fenomeen stimuleerde die waardestijging weer, waardoor honderdduizenden huizenbezitters nu met duizelingwekkende hypotheekleningen zitten. Zeker als dat beleggingshypotheken zijn, hebben ze nu in tijden van oplopende werkloosheid en dalende beurskoersen redenen voor slapeloze nachten. Daar kunnen die twee door Hoogervorst ook nog wel bij. ‘Tsja, tien jaar geleden bestond de AFM nog niet’, grapte hij.

url: http://www.volkskrant.nl/economie/article1186985.ece/Hypotheekplan_AFM_lijkt_kansloos

vlaamse gaai

vlaamse gaai

23-04-2009 om 13:55

Politiek

Enkele banken gingen slap hangen en Wouter Bos was de held van de dag met zijn ingrepen. Niet leuk voor de VVD. Wat zou het fijn zijn voor de VVD als onder dit kabinet de huizenmarkt totaal vastloopt en de crisis daardoor flink verergert!! Wat zou dat afbreuk doen aan Bos als minister van financiën en vooral aan de PvdA stemmen kosten. Daarom besluit Hans Hoogervorst (die van de braakgebaren enkele jaren geleden, die zo prominent op tv kwamen) op een hoogst ongunstig moment 'maatregelen' af te kondigen waarvan a. een deel al gewoon regel was maar waarvan de AFM de afgelopen jaren verzuimde te handhaven en b. een ander deel helemaal niet zijn pakkie-an is. Leuk geprobeerd Hans maar ik vrees, mislukt. Andere manier zoeken om de PvdA te dissen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2009 om 20:19

Nikus

Je hebt mail. Vanavond laat kan ik pas weer op de computer van dochterlief.

Sini, dank

pfieuw! Zucht van opluchting. Morgen namelijk het tekenen van het voorlopig koopcontract voor onze huidige woning, de kopers hebben een financieringsvoorbehoud en ze willen een bedrag lenen voor woning + k.k. . Nu had ik wel al goede hoop dat deze soep niet zo heet zou worden gegeten, maar nog liever zie ik de soep helemaal even van het menu verdwijnen. In elk geval graag totdat wij onze woning daadwerkelijk verkocht en geleverd hebben (sorry, even geen tijd voor nobele bespiegelingen over het Grote Geheel, ben veel te blij dat we de boel hebben verkocht)

Ga zo gauw het artikel lezen.

Overigens vond ik het in zoverre een rare actie van Hogervorst dat ik begreep dat banken al terughoudender waren geworden met het verstrekken van hypotheken (een van de redenen voor de terugloop in de huizenmarkt). Die bankjongens zijn natuurlijk niet helemaal gek, zeker nu niet, dus om nu dan te gaan ingrijpen...

Groeten,

Temet

En mariola, dank, natuurlijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.