Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ervaringen kappersmodel?

Ik ben gevrgaad als kappersmodel voor een permanent. Degene is 3e jaars op MBO-opleiding.
Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet antwoorden. Is er kans dat het misgaat of gaat het altijd goed of ... Heeft iemand ervaring als model voor permanenten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aïda

Aïda

03-02-2013 om 18:33

Doen!

`Kan winig mis gaan, en ze zit al in de 3de, haar laatste jaar..
Permanenten is het eerste wat je leer, en wat je samen met verven als eerste mag gaan doen in de salon..
Je zit model, er loopt altijd begeleiding rond..
Er kan net zoveel mis gaan, als in de kapsalon zelf!!
En modellen zijn schaars, dus je doet iemand in opleiding er een groot plezier mee!!

Ik ben na 20 jaar nog altijd blij dat al die modellen voor mij klaar stonden!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2013 om 20:06

Leuk

Ik heb dat ook gedaan. Het mes snijdt aan twee kanten, de leerling kan het leren en jij gaat gratis naar de kapper. Ze zijn heel erg blij met je.

zebra

zebra

04-02-2013 om 08:21

Regelmatig model

jaren geleden toen een familielid nog voor kapster leerde en ook de afgelopen 2 jaar ben ik regelmatig model. Er loopt inderdaad wel iemand rond bij wie ze advies kunnen vragen tussendoor. Bij mij is het nog nooit fout gegaan, heb zelfs veel complimenten gekregen over mijn kapsel. Nog een paar keer te gaan en dan is ook die kapster klaar met de opleiding.

Horror!

Laatst vroeg iemand die in het tweede jaar van de kappersacademie zit of ik model wilde zijn. Ik heb ja gezegd, want ik heb heel makkelijk haar. Heel lang, dus een centimeter meer of minder eraf maakt niet zo uit, en ik heb slag, dus niet helemaal kaarsrecht valt ook niet op.

Ik ben van een hele koude kermis thuisgekomen. In plaats van bijpunten ging er 25! centimeter vanaf en buiten dat klopte er ook niet veel van. Ik had een soort matje (weet je nog, begin jaren '80) en de laagjes klopten ook niet, aan de zijkant mist er een hele hap. De kappersacademiejuf keurde mijn kapsel goed.

Ik ben vrij snel naar mijn eigen kapper gegaan om er een fatsoenlijk model in te laten knippen, maar nu heb ik dus wel een korte boblijn waar ik net geen staartje in kan maken i.p.v. haar tot ruim over mijn bh-bandje. Kortom: nooit meer.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2013 om 12:29

Lange zit

Ja het kan inderdaad een lange zit zijn. Je moet het ook echt niet zien als 'even naar de kapper'.
De tip is wel eens vaker op OO genoemd, maar voor mensen die het een poosje zuinig aan moeten doen meld ik graag weer even dat in sommige plaatsen kapsalons zijn van kappersopleidingen. Daar kun je tegen een leuk bedrag je haar laten doen. Maar ook hier geldt dat je geen haast moet hebben. Het is een leerling tenslotte. En zo'n leerling moet haar/zijn werk ook altijd laten controleren. Als het niet helemaal goed is, wil de lerareskapster nog wel eens wat puntjes op de i zetten. Dat kost gewoon meer tijd.

sonj@

sonj@

04-02-2013 om 22:12 Topicstarter

Jammer ...

het gaat niet door. Ze vindt mijn haar bij nader inzien te lang om er een permanent in te doen (mijn haar is tot schouderbladhoogte ongeveer, heb er in het verleden ook wel eens permanent in gehad)
Bedankt voor jullie reacties !

Wel goed ervaringen

Hier wel redelijk goede ervaringen met kappersmodel zitten...Wij worden met regelmaat gevraagd...soms als gezin, soms 1 van ons. De reden weten wij wel. Wij hebben krullen, écht krullen dus. Van van die rondjes (man en oudste)zoals na een permanent tot wijdere ronde krullen (jongste) en ik heb meer slag gecombineerd met hier en daar een krul
Daar hebben ze gebrek aan en ze moeten toch oefenen.
Dus vragen ze ons wel eens en dan wel gratis.
Bij man en oudste maakt een misknipje op zich ook niet zoveel uit. Door de krul valt zoiets amper op.
Ik ben wel eens enigzins verknipt, maar dat heeft de juf weer in orde gemaakt. Bij jongste is er wel eens teveel afgegaan omdat het scheef was geknipt. Ook hersteld door de juf. Maar misschien zijn wij minder kritisch, ons haar groeit ook nog erg hard, dus dat maakt ons niet zoveel uit als er net iets teveel afgaat. Na 2 weken zie je dat toch al niet meer en is het weer net zo lang.
Gemiddeld moeten wij toch echt om de 6 weken geknipt worden omdat het anders gewoonweg te lang wordt.
groeten albana

Beetje

Beetje

05-02-2013 om 17:11

Mijn ervaring

Ik heb als 15jarige een keer model gezeten voor permanent, de student was mijn oom die de kappersopleiding deed. De juf was zeer gecharmeerd van mijn oom en dat was van grote invloed op haar mening over zijn kapperskunsten. Toen ik, met naar mijn idee veel te dunne krullers in, onder de droogkap aangaf dat het zo ontzettend heet was, dat het zelfs zeer deed (branden op mijn hoofdhuid), zei nota bene de juf dat het zo hoorde. Serieus, de rook kwam van mijn haren af. Toen de krullers eruit gingen, had ik kleine poedelkrulletjes die omhoog stonden, a la Bob Ross maar dan met lang haar. Het ging met geen mogelijkheid omlaag. Mijn oom zag ook dat het resultaat niet best was en heeft het nog proberen te fatsoeneren met de föhn, maar dat was zo pijnlijk dat ik liever had dat hij er vanaf bleef. De enige die het resultaat voldoende vond, was de juf.
De hele weg naar huis heb ik gejankt, ik had zo'n pijn, zag er niet uit en om het drama compleet te maken moest ik die week ook nog op de schoolfoto. Uiteindelijk heeft mijn moeder eerst mijn hoofdhuid behandeld met een goedje en toen de pijn minder was, heeft ze zelf de schaar erin gezet en de boel gekortwiekt. Op de schoolfoto sta ik met een Annie Lennoxkapsel, maar dan met omhoogstaande kleine poedelkrulletjes. Mijn oom voelde zich verschrikkelijk schuldig, ik heb nog jarenlang de meest geweldige kadootjes van hem gehad op mijn verjaardag. Hij is nooit geslaagd voor het examen van zijn kappersopleiding en er uiteindelijk mee gestopt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.