Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

assepoesje

assepoesje

06-06-2009 om 00:40

'etiquette' uitvaart

even een (misschien) vreemde vraag, in het kader: just curious !!
We hebben de laatste tijd (helaas) de nodige uitvaarten achter de rug. Het waren allemaal begrafenissen. We wonen in het Roomse Limburg, het kan natuurlijk zijn dat bepaalde gebruiken per regio / geloofsovertuiging verschillen.
Nu had ik vandaag een mini-discussietje met partner. Ga je na de kerk allemaal méé naar het kerkhof ? Daar wordt doorgaans nog een laatste woord gesproken door meneer pastoor.
Hij vindt van wel: anders laat je de familie in de kou staan en je gaat tenslotte naar een uitvaart om afscheid te nemen, dus ga je mee tot het eind.
Zelf heb ik daar meestal wat moeite mee (en ga dus liever niet). Tenminste: als het om iemand gaat die je niet echt heel 'na stond'. Mijn overweging is dat het 'te intiem' is voor mensen die wat verder van de overledene stonden. Je staat allemaal in een kring rond de kist en wordt daardoor (vaak) ook méér geconfronteerd met het verdriet van de naasten, ik voel me op dat moment een indringer / pottenkijker.
Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken ? Of misschien hoe jullie het zelf ervaren hebben bij een dierbare.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

06-06-2009 om 10:06

Mijn ervaringen

Ik ben vnl. bij crematies geweest. Daar blijf je er allemaal bij als de kist via een lift/band verdwijnt. Wanneer de kist blijft staan loopt iedereen langs en blijven de naasten achter om nog in kleine kring even afscheid te nemen. Dat laatste past bij jouw opvatting.
Ik vond het zelf inderdaad fijner om toen mijn moeder overleden was nog even met mijn broer prive ons verdriet te kunnen delen bij de kist.

Jaymza

Jaymza

Klaartje

Klaartje

06-06-2009 om 11:17

Hier

Ik ga als het een begrafenis is alleen mee naar het kerkhof als het familie of goede vrienden betreft. Anders ga ik na de mis naar huis. Hier doen de meesten dat zo. Enkele maanden geleden is mijn schoonvader gecremeerd, en wij zijn als eersten langs zijn kist gelopen en toen iedereen uit de aula was, zijn we nog eventjes terug geweest om privé nog even afscheid te nemen. Ik ben ook wel eens geweest dat niet de familie als eerste afscheid nam, maar die gingen als laatsten zodat ze nog even alleen met de kist waren.
Klaartje

Brianna F

Brianna F

06-06-2009 om 11:48

Meestal

Gaan alleen de mensen die ook op de koffietafel na afloop zijn uitgenodigd mee naar het kerkhof.

Tinus_p

Tinus_p

06-06-2009 om 13:41

Huh

Ik weet niet beter dan dat je na de kerk (cq andere dienst) met zijn allen meegaat naar het kerkhof.... Is niet meegaan mss iets katholieks?

Maylise

Maylise

06-06-2009 om 13:49

Mee

Bij alle begrafenissen waar ik tot nog toe ben geweest waar een combinatie kerk/kerkhof was gingen alle aanwezigen mee naar de begraafplaats. Ook bij seculiere begrafenissen waarbij eerst een bijeenkomst was gevolgd door begraafplaats gingen alle aanwezigen mee. Ook daarna bij het condoleren/koffie drinken waren alle aanwezigen aanwezig.

Alleen op sommige begrafenissen in mijn schoonfamilie zijn de vrouwen niet welkom op de begraafplaats maar dat is natuurlijk iets heel anders.

Niet mee gaan naar de begraafplaats ken ik dus helemaal niet uit eigen ervaring en ook niet uit mijn omgeving. Het gaat dan om allerlei soorten begrafenissen: katholiek, protestant, seculier...

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 14:26

Mee

En als je je niet "naast" genoeg voelt, sta je op wat afstand. De directe nabestaanden staan echt rónd het graf, en "de rest" daar wat omheen.
Ik heb helaas al wat begrafenissen meegemaakt als directe nabestaande en in mijn ervaring is het nooit erg of storen of opdringerig als mensen meegaan naar het graf, integendeel. Het is op de een of andere manier een soort van "fijn" dat er blijkbaar veel mensen zijn die het óók erg vinden dat jouw geliefde is overleden.

Tirza

m@

m@

06-06-2009 om 20:16

Mee, maar

Hier gaat ook iedereen mee naar het graf, maar de naasten nemen daar als laatste afscheid van hun dierbare. Dus iedereen loopt weg en naar de (evt) volgauto´s en de naasten volgen wat later. Wij wonen dan weer in het westen.

M@

Mee, in principe

Hier helaas ook al ruime ervaring met uitvaarten. In het algemeen gaan we mee naar de begraafplaats. Maar in principe laat ik het afhangen van de wens van overledene en/of directe nabestaanden. Gaat de hele inhoud van de kerk/aula richting begraafplaats, wat meestal het geval is, dan ga ik mee. Hebben ze te kennen gegeven dat ze liever met naaste kring gaan, dan blijf ik weg. Maar dat is - even heel diep in mijn herinnering tellen - 1 of 2 keer gebeurd.

reina

reina

06-06-2009 om 22:23

Allebei

Ik heb allebei meegemaakt, de ene keer gaat iedereen die bij de dienst/bijeenkomst was mee naar het kerkhof, de andere keer (komt wel minder voor) gaat bijv alleen de naaste familie, dan wordt dat gezegd aan het eind van de bijeenkomst/kerkdienst. Ook bij crematie kan het allebei, de ene keer laat men de kist zakken waar iedereen bij is, de andere keer blijft de familie achter en zakt de kist pas als de anderen weg zijn. Ik vind dat de nabestaanden het moeten doen zoals zij willen.

Inge M

Inge M

07-06-2009 om 00:51

Mijn indruk

Ik heb ook van huis uit meegekregen dat alleen de kerkdienst voldoende is. Maar ondertussen ben ik wijzer geworden. De belangrijkste reden waarom mijn familie dit deed (als de overleden persoon niet heel close was) is dat het makkelijker, sneller, etc. is.
Een begrafenis is bedoeld om afscheid te nemen en te condoleren. Dat condoleren is na de begrafenis dus je gaat ook naar de begrafenis. Een alternatief is nog dat je niet naar de begrafenis gaat op het kerkhof maar wel naar het condoleren erna.

ayla

ayla

07-06-2009 om 07:49

Meestal mee

ik woon ook in het roomse limburg. Mijn ervaring is dat je meestal meegaat. Maar is het niet zo dat de pastoor in de kerk er al iets over zegt? Bij ons geeft de pastoor meestal iets aan in de trant van, wij gaan nu naar de begraafplaats/crematorium, iedereen is welkom om daar afscheid te nemen, echter directe nabestaanden zullen .... apart begeleiden naar het graf. Bij ons wordt de kist dan ook op een centrale plek neergezet op de begraafplaats, daar kunnen dan alle mensen afscheid nemen en de familie gaat mee naar het graf

Brianna F

Brianna F

07-06-2009 om 11:29

Verschillend per parochie

Ik zing gemiddeld 50 uitvaartmissen per jaar en hier (eveneens rooms Limburg) gaan alleen genodigden mee. Condoleren gaat via het condoleanceboek op de avondwake of de uitvaartdienst zelf. Ik denk dat het heel verschillend is per parochie.

'huishoudelijke mededelingen'

Ik heb een aantal begrafenissen meegemaakt waar tussen dienst en teraardebestelling enkele huishoudelijke mededelingen werden gedaan door bv de begrafenisondernemer. Hij/zij legde dan bijvoorbeeld uit dat eerst de naaste familie achter de baar aanloopt, iedereen een bloem(stuk) meeneemt etc. En ook of de familie bijvoorbeeld nog achter blijft bij het graf om in besloten kring als laatste afscheid te nemen.
Zoiets is wel het duidelijkst voor iedereen!

Hanne.

Hanne.

07-06-2009 om 21:12

Mee tenzij

In mijn omgeving (westen, veelal protestantse begrafenissen) is het gebruikelijk dat je mee gaat tenzij er specifiek op de kaart staat dat de begrafenis in besloten kring plaats zal vinden.

Ik ben ook gewend dat op de kaart zowel het tijdstip en de locatie van de kerkdienst als van de begrafenis staat, zodat mensen die evt liever niet naar de kerk komen ook kunnen kiezen om alleen naar de breagenis te gaan.

assepoesje

assepoesje

08-06-2009 om 22:10

Aha

't is echt verschillend !
Hier gaan bij lange na niet alle mensen uit de kerk mee naar de begraafplaats. Overigens is de kerk vaak behoorlijk vol bij uitvaarten (dan wel !), zeker als het iemand betreft die bekend was in het dorp, of bijv. een oudere persoon met veel kinderen: dan komen de vrienden van die kinderen allemaal naar de uitvaartdienst in de kerk.
Ik vraag me nu ook naarstig af of er naderhand 'mondeling' gecondoleerd wordt. Ik denk het eigenlijk wel, al is dat dan vaak niet officieel maar zo'n actie 'net buiten de begraafplaatspoort' omdat één iemand daarmee begint en als er een schaap over de dam is...
Voortaan gewoon maar op 'mijn gevoel' blijven afgaan en per gelegenheid bekijken wat ik er mee doe.
Oh ja: ook hier gaan (zowel bij crematorium als bij begraafplaats) de naaste familieleden als laatsten weg, na een laatste groet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.