Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ilva

Ilva

07-06-2012 om 09:59

Eén keer met de trein

Manlief wordt binnenkort een keer van z'n werk opgehaald (speciale reden, hier niet belangrijk). Nu gaat hij altijd met de auto maar wil dan voor 1 keer met de trein. Maar nu bedachten we ineens dat je niet meer gewoon een kaartje kan kopen, toch? Of kan dat nog wel? Ik hoorde dat je zo'n ov-chipkaart moet hebben en er dan een behoorlijk hoog bedrag op moet zetten. Maar ja, het is maar voor 1 keer. De laatste keer dat hij in een trein zat is al jaren geleden. Wie weet precies hoe het werkt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

07-06-2012 om 10:20

Trein

Hoi Ilva

Voor de trein kan je nog gewoon kaartjes kopen. Alleen voor het reizen in bussen, metro's ed heb je een ov pas nodig.

Vera*

Vera*

07-06-2012 om 10:29

Online

Op de website van ns kun je online je treinkaartje kopen. Ook op het station kan dat nog bij een automaat die niet altijd goed werkt.

Irene

Irene

07-06-2012 om 10:52

Sawo

het verschilt geloof ik wel per streek, maar voor de meeste bussen kun je -in de bus zelf- ook nog gewoon een kaartje kopen.

Brianna F

Brianna F

07-06-2012 om 11:01

Voor 1 keer?

Dan zou ik zo'n goedkoop Blokkerkaartje kopen, 16 euro, kun je de hele dag treinen.

Ilva

Ilva

07-06-2012 om 11:34

Gelukkig

Fijn, hij hoeft maar een klein stukje. Hij moet naar A'dam en wij wonen er niet zo heel ver vandaag. De enkele reis is dan waarschijnlijk goedkoper dan 16 euro. Maar bedankt voor de tip. Ik zal het doorgeven aan hem. Jullie zijn geweldig!

Ilva

On-line kaartje kopen heeft zo te zien wat haken en ogen en daarom ben ik er zelf nooit aan begonnen. Je moet van alles en nog wat aan info aanleveren, dan trek ik liever een kaartje uit de automaat. En ja, dat kan nog gewoon op elk station. Je kan dat zelfs van tevoren doen, dan koop je een ongedateerd kaartje dat je op de dag van vertrek afstempelt.

Je kan ook op een ander station een kaartje kopen dan het station van waar je vertrekt, dan moet je als je de bestelling invoert het vertrekstation even wijzigen.

Ik heb een NS-kortingskaart en krijg zo eens per maand een mailtje waarin die club probeert mij ervan te overtuigen dat "reizen op saldo" (dus reizen met een chipkaart) toch zo fantastisch is, maar ze kunnen de boom in, ik blijf het papieren kaartje trouw zolang het kan. En aangezien minstens half Nederland er zo over denkt zijn die kaartjes al veel langer in gebruik dan de NS zelf gewild had (ha ha)

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2012 om 12:57

Online

NSkaartjes koop ik online, de info die ik moet aanleveren valt mee vind ik, en ik kan een uur voor vertrek nog kaartjes kopen en printen, ideaal met zonen die ineens naar weet ik waar moeten.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

07-06-2012 om 21:02

Brianna (licht ot)

Blokkerkaartje? Leg eens uit?

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2012 om 21:43

Mea

Bij Blokker kun je momenteel NS dagkaarten kopen voor 16 euro. Zie de folder www.blokker.nl

Neam

Neam

07-06-2012 om 22:07

Bus kaartje kopen in de bus

voor de trein en voor de bus kun je nog gewoon kaartjes kopen. Even uit de automaat trekken en voor de bus heet dat een ritkaart die je nog in de bus koopt. Die zijn wel veel duurder dan je ov kaart gebruiken dus is wel af te raden.

Wisse

Wisse

07-06-2012 om 23:48

E-ticket

Ik koop altijd een e-ticket via www.ns.nl. Bevalt mij prima. Dan hoef je die ellendige OV-kaart niet te hebben.

Ook kun je op de meeste stations gewoon via een automaat een kaartje kopen. Maar let op: vaak werken deze niet met een ING-pinpas! (En dan kun je ook geen OV-kaart kopen of opwaarderen met je ING-pas!)

Derde mogelijkheid is het loket (als dat er is en open is), dan betaal je een kleine toeslag. Maar op een groot station kan de rij ontzettend lang zijn.

E-ticket dus. Moet je wel een printer hebben.

Wisse

Wisse

07-06-2012 om 23:53

Vlak van te voren

Ik woon dicht bij een station en vlak voordat ik op de fiets spring print ik thuis nog gauw even een e-ticket uit. Dan hoef ik op het station niet in de rij te staan en kan meteen doorlopen.

Vroeger kocht ik altijd een kaartje in de automaat op het station, maar sinds het niet meer mogelijk is om dat met mijn ING-pas te doen en ik daar al zoveel gezeur mee heb gehad, doe ik maar de e-ticket.

Overigens, die niet-werkende ING-pas (het ligt aan de NS-automaten en niet aan de pas en is een bekend probleem, al doen ze vaak of ze van niets weten) heeft me wel vaak gratis ritten opgeleverd! Maar het was wel een enorm gedoe en tijdrovend (lees bijna trein missen).

Muntgeld?

Is het eigenlijk nog steeds mogelijk om met muntgeld te betalen? Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer of dat nog kan, zelf doe ik het niet omdat ik meestal onvoldoende munten heb, en mijn bankpas werkt gewoonlijk wel (bovendien heb ik er twee bij me, doet de een het niet dan werkt de ander gewoonlijk wel).

Wie een korte afstand moet reizen en dus met een goedkoop kaartje kan volstaan kan mogelijk ook nog gewoon muntgeld gebruiken. Waarom de NS er nooit in is geslaagd automaten te maken die ook biljetten slikken (in Italië had je die 20 jaar geleden al) is mij een raadsel.

Groeten,

Temet

LunaM

LunaM

08-06-2012 om 10:06

En de tram?

Hoe zit dat dan tegenwoordig met de tram? We willen binnekort met de kinderen een dagje naar amsterdam en daar hoort natuurlijk een tramritje bij. Maar om nou voor iedereen een chipkaart te kopen terwijl we nooit met het OV reizen... Kun je nog losse kaartjes kopen voor de tram?

Julia64

Julia64

08-06-2012 om 11:06

Volgens mij wel

Ik weet dat het in den Haag (HTM) in elk geval wel kan, dus in Amsterdam vast ook. Kijk anders eens op de site van het GVB...?

Ja, dat kan

Ja, dat kan, maar is een prijzige aangelegenheid. 2,80 voor een enkeltje, 1 uur geldig, als ik het wel heb. Er zijn vast ook dagkaarten. Ik weet het niet, want ik zit met een zekere regelmaat in tram en metro en heb dus wel een OV-chipkaart.

Ik neem aan dat de verschillende kaartsoorten wel worden uitgelegd op de site van het gvb (www.gvb.nl, maar dat dacht je vast al)

Het kan voordeliger zijn om fietsen te huren, zeker als je een OV-fiets kan nemen. Alleen moet je dan wel of hele kleine kinderen hebben die nog in een zitje passen, of flinke tieners die echt goed kunnen fietsen: fietsen met jonge kinderen van bijv 8 jaar in het centrum van Amsterdam is imho je reinste zelfkwelling.

Groeten,

Temet

Aanvulling

Even op de GVB-site gekeken. Enkeltje, 1 uur geldig = 2,70. Dagkaart is 7,50. Die heb je er dus met drie ritjes al uit, als je die drie ritjes telkens met meer dan 1 uur tussenpoze maakt.

Trouwens, als je bij een P+R parkeert krijg je er OV-kaartjes bij. Maar zie voor het hoe&wat de diverse sites.

Groeten,

Temet

Ilva

Ilva

08-06-2012 om 14:00

En nu ....

En nu, blijkt dat de afspraak die mijn man had helemaal niet doorgaat! Hij gaat dus gewoon met de auto naar z'n werk en komt dan 's-middag gewoon weer met z'n eigen auto naar huis. Maar ik ben wel een stuk wijzer geworden. Dus mocht het toch nog eens voorkomen dan weet ik in iedergeval dat je nog steeds gewoon een kaartje kan kopen.
Bedankt!

Temet muntgeld

Daar word ik echt blij van, als stomme afschaffingen worden teruggedraaid! Op veel kaartjesautomaten is nu dus weer een ouderwetse muntgleuf te vinden! Hoera.

Nu afwachten tot er weer munt-telefoons verschijnen, want qua mobiel raakt iedereen het al een beetje zat ('ingewikkeld ding,geef maar een simpele prepaid' enz.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.