Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

26-01-2010 om 14:34

Fabeltjes

Welk fabeltje zou jij uit de volksmond willen halen?

Ik als eerste dat verschrikkelijke doorstuurmailtje dat je van deo borstkanker krijgt (jahoor, daar was tie weer... ik heb toch echt de verkeerde vrienden geloof ik hoor).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 14:37

Verkoudheid

Dat je een sjaaltje om moet doen omdat je anders verkouden wordt. En je jas moet dicht hoor!

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 15:10

Door...

Door geen dikke wollen onderbroek te dragen toch?

Blaasontsteking

Door met je blote voeten op een koude tegelvloer te lopen! Een voormalige schoonmoeder-in-spe heeft me dat vaak voorgehouden.
En vooral geen slagroom kloppen als je ongesteld bent, dan slaat hij door...

Marjoleine64

Marjoleine64

26-01-2010 om 16:48

Mayonaise maken

heb ik van wijlen mijn schoonmoeder geleerd. Maar het fabeltje dat je vooral altijd dezelfde kant op moest kloppen/roeren omdat het anders zou mislukken heb ik nooit willen geloven...
Marjoleine

Borstontsteking ook al door de kou..

ik herinner mij mijn kraamverzorgster...in al niet te vrolijke tijden, ik liet mijn visite uit en kreeg op mijn kop omdat ik zomaar, zonder jas, in de deuropening stond, want ja...daar kon je wel borstontsteking van krijgen (als iets me op dat moment interesseerde, dan was het al absoluut niet dát)

Ik legde wat uit over bacteriën en virussen en dat die heus niet met turbovaart ineens mijn ti*ten op het oog zouden hebben, mochten ze net in die vijf minuten voorbij snellen.. (in wat nettere bewoordingen dan he??)

Diezelfde kraamverzorgster die poetste niet elke dag mijn wc, terwijl ik toch dacht dat dat wel belangrijk was, maar ik bemoeide me er niet mee totdat...

ze boven de douche en toilet ging doen en met datzelfde emmertje en datzelfde doekje de afdaling inzette naar de wc beneden....!!!

Toen heb ik me er toch maar even mee bemoeid..iekkkkkkkks

Ef

Ef

26-01-2010 om 17:17

Onweer en ongesteld

Soep wordt zuur als hij op het gas staat als het onweert, en als je ongsteld bent mag je geen mayonaise maken want dan gaat hij schiften. Een blaasontsteking krijg je natuurlijk van minirokjes! Van koffie droog je uit. (hartnekkige fabel in vp-huizen)

amk

amk

26-01-2010 om 19:26

Nou die verkoudheid

heeft wel een kern van waarheid.
Je wordt sneller verkouden als je het koud hebt.
Was een leuk engels onderzoek. Mensen die een warm voetenbad hadden werden minder vaak verkouden dan de genenen met een koud voetenbad.
De oorzaak is natuurlijk nog steeds een virus. Maar blijkbaar werkt je imuunsysteem toch beter als je het warm hebt.

En deze?

Dat het slecht voor je ogen is om in het schemer te lezen?? Ik heb juist altijd gedacht dat je je ogen dan lekker traint
Ik weet echt niet of het een fabel is of niet

liora

liora

26-01-2010 om 22:44

Over baby's

Dat het heel gek is als een baby van zes maanden nog niet doorslaapt... of dat is eigenlijk geen fabeltje maar meer een onwaarheid.

Vic

Vic

27-01-2010 om 09:07

Die doorslapende baby

Dat is een generatiekwestie. In oude 'opvoedboekjes' staat dat je je baby vanaf een week of 4 's nachts niet meer uit bed moet halen. Als je last hebt van gehuil kun je desnoods het wiegje op zolder zetten. Ik geloof best dat als je dat een weekje zo aanpakt, die baby 's nachts niet meer wakker wordt.

Puntbuik

Puntbuik bij zwangerschap is een jongetje, ronde buik een meisje.
Als je het haar van je baby afscheert of knipt groeit het beter en krijg het er een volle bos haar voor terug.

Dat van die borstontsteking hoorde ik ook laatst van de kraamverzorgster. Ik mocht van haar geen ramen open of dicht doen. ik geloof daar ook niet zo in.

En mijn moeder is er van overtuigd dat ze van tocht ziek wordt. Dus dat het koud is maakt niet uit, maar tocht maakt haar ziek. Ook al is het 30 graden buiten, staan er 2 deuren tegen elkaar open dan wordt ze ziek.

Onweer en ongesteld

Ik heb ooit gewerkt in een keuken en daar mocht ik geen mayo maken als ik ongesteld was. Ik geloof er niet in, maar zij vonden het duidelijk een risico
Dat melk (van soep weet ik niet) van onweer zuur wordt of in ieder geval bederft, daar geloof ik in. Het onweerde ooit en ik had een mok thee met melk naast me staan. Toen ik omkeek was de melk gaan schiften, er dreven allemaal vlokjes door mijn warme thee.

Hanne.

Hanne.

27-01-2010 om 09:57

Kiwi en borstvoeding

Dat je geen kiwi mag eten als je bv geeft omdat de pitjes anders je melkklieren verstoppen!

(erge is dat deze bij de kraamzorg vandaan kwam)

Bellefleur

Bellefleur

27-01-2010 om 10:11

Beschuit verstopt

Ik mocht van de kraamzorg geen beschuitjes eten. Daar raak je namelijk verstopt van. Ja maar, ja maar ik eet altijd volkoren beschuit. Ik kreeg ze toch niet. Dezelfde mevrouw (we noemden haar de groenezeepzuster) stak een thermometer in mijn (*&*(&*(#(*#_) toen ik de baby aan het voeden was. Zo zonder waarschuwing. Maar dat is een ander verhaal. Ik werd gewaarschuwd voor blaasontsteking als ik buiten op de stoep ging zitten. En bier is goed voor het zog. Dát fabeltje mag blijven. Ik genoot van mijn daaglijks flesje oud bruin. Bij de tweede heb ik dat nooit gedaan, en toen was mijn zog (wat een gruwelijk woord trouwens) beduidend minder...

Hoogbegaafde kinderen

Als een kind ECHT hoogbegaafd is, KAN hij zich niet vervelen op school want dan verzint hij zelf wel iets interessanters...

(Hmmm misschien niet helemáál een fabel, maar áls ze dan zomaar iets anders verzinnen om te doen krijgen ze meestal goed op hun kop van de leerkracht - dat leer je wel snel af dan)

Guinevere

Guinevere

27-01-2010 om 11:58

Adhd/opvoeding

Fabel 1: ADHD wordt veroorzaakt door een slechte opvoeding. Je moet die kinderen gewoon beter aanpakken, dan gaan ze niet lopen etteren. "Stuur 'm maar een weekje naar mij, dan is het probleem opgelost!"
Fabel 2: ADHD-kinderen zijn ettertjes. Of ettertjes hebben ADHD.

Roos Vicee

Roos Vicee

27-01-2010 om 12:43

Aaarrrch guinevere!

Breek me de ... niet los zeg
Nog eentje:
ADHDers moeten op een kleurstof- en suikervrij dieet

Bellefleur

Als je een * had gebruikt was het ook duidelijk geweest hoor! Hahahaa

Heerlijk al die fabels. Ik heb er helaas geen één te melden.

Dorry

Rembrand

Rembrand

27-01-2010 om 19:09

Hanne.

Hoeveel jaar geleden is dat ?
M.

Hanne.

Hanne.

27-01-2010 om 19:51

5 jaar

Dat is 5 jaar geleden. Ze had dus echt beter moeten weten! (overigens mocht ik ook geen citrus etc eten ze zat nogal vast in het oude patroon zeg maar)

Haha

Haha die kiwi - ik lach me suf
maar eigenlijk wel erg

Didi

"Mijn buurjongetje denkt daar duidelijk heel anders over, die huilt al 1,5 jaar elke nacht braaf door (zonder dat zijn ouders hem uit zijn bedje halen). "

Goh, die ouders hebben zeker het boek van Ria Blom gelezen. Het jongetje niet, kennelijk
(zie het draadje in babytijd)

Ik zou die fabeltjes over dat je van tocht en wind verkouden wordt ook de wereld wel uit willen hebben, ik heb er altijd en eeuwig discussies over met mijn partner, die hoewel academisch geschoold, toch weinig logisch denkt als het om gezondheid gaat.

O ja, nog een fabeltje: dat je nooit een kakkerlak mag doodtrappen want dan legt-ie eitjes en dan krijg je er nog meer.

Groeten,

Temet

Lezen bij weinig licht

Ik krijg al mijn hele leven te horen dat dat slecht is.Vaak door brildragenden die altijd bij veel licht lezen.
Het is onzin, hooguit worden je ogen eerder vermoeid. Dat slaap je een nachtje en dan is alles weer goed.

Damajo

groene specht

groene specht

28-01-2010 om 10:47

Of: geen gehakt aanmaken

Als je ongesteld bent mag je geen gehakt aanmaken, want dan wordt het zuur. En geen soep maken (wordt ook zuur).
Niet op een steen zitten want dan krijg je aambeien. Werd me door wildvreemd ouder echtpaar verteld toen ik eens zat te wachten op een stenen muurtje. Ja, zei de vrouw , echt waar, mijn man heeft daar aambeien van gekregen - en de man knikte beamend. Ik heb niet doorgevraagd Hoe vaak hij dan op een muurtje had gezeten. En hoe je zo'n echtpaar dan nakijkt als ze weglopen (kun je het zien, die aambeien?).
Verder: als het onweert moet je de kabelantenne-aansluitingen van de radio en tv eruit doen want anders trek je de bliksem aan. Als het onweert moet je trouwens ook de deuren tegen elkaar openzetten want als er een bolbliksem binnenkomt, kan die dan weer je huis uit.

Goh, wat knap...

...julle hebben alle fabeltjes die mijn schoonmoeder altijd uitkraamt op een rijtje weten te krijgen

Voeg ik er gelijk maar een aan toe: door een hemd te dragen, voorkom je blaasontsteking.

Blaasje

Blaasje

28-01-2010 om 23:52

Geetje

Nee, niet waar, vorige week zelf onderzocht

Bellefleur

Bellefleur

29-01-2010 om 11:50

Nog eentje

Als je geen hemd draagt, krijg je later een hernia.
Mijn handwerkjuf van de middelbare school, controleerde alle ruggen van de meisjes, en als ze een blote rug zag (onder de trui dus, kreeg het betreffende meisje een les over hernia's. Ik denk dat de handwerkjuf tegenwoordig hyperventilerend door het leven gaat met al die blote t shirts. Even doorredenerend, je krijgt hyperventilatie van andermans blote rug. Een nieuwe fabel gemaakt!

Armen omhoog

te vaak boven je hoofd reiken met je armen tijdens de zwangerschap draait je baby in de navelstreng, aldus schoonmama.
Mmm...toch veel fout gedaan want dochter dr navelstreng zat 7 keer rond dr nek....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.