Off-topic discussies

Anoniem1290
27-09-2025 om 17:50
Facings of iets anders voor kleine snijtanden?
Beste forumleden,
Ik heb 3 jaar geleden het spleetje tussen mijn voortanden op laten vullen met composiet. Dat was eenvoudig te doen en dat deden ze ook. Ik zit nu echter met het feit dat mijn snijtanden duidelijk kleiner zijn dan mijn voortanden (wel een gewone grootte, dus niet de ''puntjes-snijtanden'', maar gewoon een geringe lengte). En ik geloof dat daar niets anders aan te doen is dan facings (?).
Ik vroeg mijn tandarts of hij hier wat aan kon doen, en hij zei dat hij liever mij een doorzichtige beugel geeft dan facings of opvullen met composiet (en gaf zelfs toe dat een doorzichtige beugel de snijtanden niet langer zal maken). Mijn gebit staat verder gewoon recht, maar toch wil hij het niet. Ik snap het ook wel weer, want met facings moet je je natuurlijke tanden laten beslijpen en dat vindt hij gewoon zonde (is ook wel zo). Toch zit ik er mee en voel ik me niet serieus genomen door mijn tandarts en twijfel om naar een cosmetische tandarts/kliniek hiervoor te gaan (ik voel me vooral niet serieus genomen omdat hij er steeds zijn eigen verhaal van maakt).
Ik zit nou ook wel met het feit dat mijn tanden dan moeten worden beslepen. Heeft iemand enig idee of facings de enige optie voor kleine snijtanden zijn of dat er iets anders mogelijk is, aangezien ik me toch ook wel aan de vorm stoor en het zelf niet erg mooi vind.
Iemand hier ervaring mee?

Pippeltje
28-09-2025 om 11:41
je kunt toch een soort hoesje over je tand laten plaatsen als je ze te klein vindt?

IMI-x2
28-09-2025 om 12:36
Ik denk dat je al genoeg echte uitdagingen in je leven hebt. Die tanden zijn echt niet belangrijk. En ik zou je zeker afraden om gezonde tanden te gaan slijpen! Over een paar jaar denk je waarschijnlijk: waar maakte ik me toen in hemelsnaam druk om?

Anoniem1290
28-09-2025 om 13:00
Pippeltje schreef op 28-09-2025 om 11:41:
je kunt toch een soort hoesje over je tand laten plaatsen als je ze te klein vindt?
Je bedoelt die facings? Dat zijn ze juist. Of bedoel je gewoon iets wat je zelf koopt?

Anoniem1290
28-09-2025 om 13:00
IMI-x2 schreef op 28-09-2025 om 12:36:
Ik denk dat je al genoeg echte uitdagingen in je leven hebt. Die tanden zijn echt niet belangrijk. En ik zou je zeker afraden om gezonde tanden te gaan slijpen! Over een paar jaar denk je waarschijnlijk: waar maakte ik me toen in hemelsnaam druk om?
Dat klopt ook weer.

Pippeltje
28-09-2025 om 16:28
Oh, ik wist niet dat dat zo heette. En ook niet dat ze ze dan moeten slijpen; mijn tandarts zei dat dat echt zo'n klein beetje is dat dat niet uitmaakt. Enige nadeel is dat je dan wel vastzit aan die facings: ze moeten opnieuw gemaakt worden als er iets stukgaat. En het is ietsje fragieler dan je echte ongeslepen tanden.
Maar kun je niet tegen je tandarts zeggen: ik begrijp dat u dat liever niet heeft. Maar ik zou het toch wel graag willen? Kijken wat ie dan zegt?

Anoniem1290
28-09-2025 om 17:17
Pippeltje schreef op 28-09-2025 om 16:28:
Oh, ik wist niet dat dat zo heette. En ook niet dat ze ze dan moeten slijpen; mijn tandarts zei dat dat echt zo'n klein beetje is dat dat niet uitmaakt. Enige nadeel is dat je dan wel vastzit aan die facings: ze moeten opnieuw gemaakt worden als er iets stukgaat. En het is ietsje fragieler dan je echte ongeslepen tanden.
Maar kun je niet tegen je tandarts zeggen: ik begrijp dat u dat liever niet heeft. Maar ik zou het toch wel graag willen? Kijken wat ie dan zegt?
Klopt wat je zegt. Ik moet ook navragen hoeveel er moet worden geslepen. Ik ga ook naar een andere tandarts om een second opinion te vragen.

Annaniem2023
28-09-2025 om 17:40
Het is me niet duidelijk. Je hebt boven en onder vier snijtanden, dat zijn de vier tanden tussen je hoektanden. Diezelfde tanden heten ook voortanden.
Bedoel je dat je middelste voortanden groter zijn dan de twee tanden ernaast aan beide zijden? Dat is heel gewoon.
Of noem jij je hoektanden snijtanden en zijn die nu kleiner dan de middelste vier tanden? Die zijn inderdaad bij de meeste mensen niet kleiner dan de snijtanden.
Een gewone tandarts is ervoor om het gebit van mensen te repareren als er iets mee is, een cosmetische tandarts wil veel geld verdienen en zal eerder iets doen wat je van hem vraagt, zoals van volkomen gezonde tanden het glazuur afslijpen, zodat ze gevoeliger worden voor breuk en gaatjes.
Je voelt je niet serieus genomen zeg je, omdat je verstandige tandarts iets weigert te doen aan je gezonde gebit. Dat is niet 'niet serieus genomen worden', maar dat heet je zin niet krijgen, dat is iets heel anders. Hij heeft je aangehoord en heeft besloten dat hij het niet wil, omdat hij iets niet kapot wil maken.

Daglichtlamp
28-09-2025 om 19:30
Echt zonde om iets te doen aan gezonde tanden. Heel logisch dat een tandarts daar niet aan begint. En inderdaad welke tanden bedoel je precies? Snijtanden en voortanden zijn synoniemen.

linn19
28-09-2025 om 23:10
Donny Roelvink heeft spijt van wegslijpen tanden
https://www.rtl.nl/rubrieken/rtl-boulevard/artikel/5270478/donny-roelvink-heeft-spijt-van-wegslijpen-tanden

Anoniem1290
29-09-2025 om 09:01
Annaniem2023 schreef op 28-09-2025 om 17:40:
Het is me niet duidelijk. Je hebt boven en onder vier snijtanden, dat zijn de vier tanden tussen je hoektanden. Diezelfde tanden heten ook voortanden.
Bedoel je dat je middelste voortanden groter zijn dan de twee tanden ernaast aan beide zijden? Dat is heel gewoon.
Of noem jij je hoektanden snijtanden en zijn die nu kleiner dan de middelste vier tanden? Die zijn inderdaad bij de meeste mensen niet kleiner dan de snijtanden.
Een gewone tandarts is ervoor om het gebit van mensen te repareren als er iets mee is, een cosmetische tandarts wil veel geld verdienen en zal eerder iets doen wat je van hem vraagt, zoals van volkomen gezonde tanden het glazuur afslijpen, zodat ze gevoeliger worden voor breuk en gaatjes.
Je voelt je niet serieus genomen zeg je, omdat je verstandige tandarts iets weigert te doen aan je gezonde gebit. Dat is niet 'niet serieus genomen worden', maar dat heet je zin niet krijgen, dat is iets heel anders. Hij heeft je aangehoord en heeft besloten dat hij het niet wil, omdat hij iets niet kapot wil maken.
Ik bedoel inderdaad dat de middelste voortanden een stuk kleiner zijn dan de snijtanden. Verder begrijp ik je bericht.

Anoniem1290
29-09-2025 om 09:02
Daglichtlamp schreef op 28-09-2025 om 19:30:
Echt zonde om iets te doen aan gezonde tanden. Heel logisch dat een tandarts daar niet aan begint. En inderdaad welke tanden bedoel je precies? Snijtanden en voortanden zijn synoniemen.
Ik bedoel bovenaan, de tweede snijtanden, oftewel de ''lateral incisors''.

Anoniem1290
29-09-2025 om 09:02
linn19 schreef op 28-09-2025 om 23:10:
Donny Roelvink heeft spijt van wegslijpen tanden
https://www.rtl.nl/rubrieken/rtl-boulevard/artikel/5270478/donny-roelvink-heeft-spijt-van-wegslijpen-tanden
Interessant artikel.

IMI-x2
29-09-2025 om 09:23
Daglichtlamp schreef op 28-09-2025 om 19:30:
Eens met Daglichtlamp. Waarom zou je normale en gezonde tanden verzwakken?
Het is compleet normaal dat de eerste snijtanden boven flink groter zijn dan de tweede snijtanden, dat hoort zo. Ik vermoed dat je last hebt van ingebeelde lelijkheid. Dat zie je wel vaker bij mensen die eigenlijk grotere problemen hebben, zoals een moeder die drinkt en een leven dat niet naar wens verloopt. Je zou je beter focussen op het huis uit gaan en kijken of je nog een opleiding wilt volgen, niet op je gebit kapotmaken.