Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fietsen met rekjes

In de rubriek 'dingen die men zich ineens afvraagt zonder duidelijke noodzaak' vandaag: de fiets met het transportrekje voorop.

Zulke rekjes zijn behoorlijk populair de laatste tijd. Vraag 1) is dit een Amsterdamse gekkigheid? en 2) waarom zijn die dingen zo populair? Ik zie regelmatig fietsen met rekje maar zonder bagagedrager. Wat is daar het nut van? Een lading achterop rijdt toch veel lekkerder dan voorop? En met zo'n rekje kan je je fiets niet makkelijk in een fietsenrek parkeren, lijkt me zo.

En als je nou je bagagedrager hebt opgeofferd aan een fietszitje kan ik het nog begrijpen, maar in dat geval kun je ook nog fietstassen nemen. En nogmaals: ik zie regelmatig fietsen met rek maar zonder bagagedrager, of wel met bagagedrager maar dan zonder zitje.

Kortom: wat is dat met die rekjes?

Groeten,

Temet (zitje voor, zitje achter, fietstassen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Boodschappen kratje

1. Een vriendin van mij in Utrecht heeft ook een kratje, dus misschien niet alleen Amsterdamse gekkigheid? Het lijkt me wel een beetje 'stads' voor het vervoeren van boodschappen bijvoorbeeld. Zelf heb ik een achter bagagadrager waar nu twee keer de fietstassen van af zijn gestolen. Ga geen nieuwe meer kopen. Heb sinds kort een transportrek met kratje en ik gebruik het vooral voor het vervoeren van boodschappen omdat twee tassen aan het stuur niet heel handig is met sturen en plotseling remmen.
2. Ja, voor mij dus handig ivm vervoer van boodschappen omdat het binnen de stad ook onzin is om met de auto naar de super te gaan. Verder lijkt het me ook gewoon een kwestie van 'hip en leuk'. Een rage die vast wel weer overwaait.
Probleem is inderdaad het parkeren van fietsen met krathe in fietsenrekken. In de fietsengarage bij station Zuid zijn zelfs aparte rekken voor fietsen met kratjes voorop omdat ze inderdaad niet in de rekken passen. Je hebt een bredere plek nodig en je stuur klapt ook eerder om als je je fiets ergens los neerzet.

Maanve (kratje voor, geen fietstassen meer, over een paar maanden een kinderzitje voor)

Maxime.M

Maxime.M

23-09-2010 om 12:05

Niet alleen in amsterdam

Vroeger had je fietsen met mandjes voorop, maar dan kon je amper iets in kwijt. Het rekje met krat vind ik heel erg handig, goed dat dat weer teruggekomen is. Ik kan nu een complete boodschappentas in de bak zetten en hup wegfietsen. Soms doe ik ook kleinere tasjes in de fietstassen achterop, maar voorop heeft toch mijn voorkeur. Ik heb mijn bagagerek aan het frame zitten (niet aan mijn stuur) dus kan makkelijk bochten maken.
Mijn kinderen hebben ze ook, hun zware schooltas (rugzak) op het rekje, wat bij hun zijn fietstassen natuurlijk stom. En je ziet meteen of het ding goed blijft liggen (ik ben vroeger wel eens wat verloren wat achterop mijn bagagedrager lag met snelbinders, het is ook een smaller rekje achterop)

Maxime

Snap het ook niet

ik heb wel een fiets met een rekje voorop maar daar zit een grote mand op gemonteerd. Daar gooi ik dus alle boodschappen in, er passen ook 3 pakken pampers in en nog wat andere zooi dus erg handig.

Mandarijntje zit achter in een zitje.

Chippie

Chippie

23-09-2010 om 12:19

Nou hier ook...

Natuurlijk zie je die dingen ook ver buiten Amsterdam (waarom denkt iedereen dat dat een soort achtergebleven gebied is waar dingen pas na 5 jaar doordringen ofzo). Waarom? Vooral omdat het hip en trendy is. Het zal best handig zijn maar dat was het vijf jaar geleden ook en toen zag je er niemand mee.

mopperkont

mopperkont

23-09-2010 om 12:27

Superhandig!

Zon krat voorop is superhandig. Sinds ik zo'n ding heb vraag ik me echt af waarom ik niet eerder zo'n krat genomen heb. Mijn rek zit aan het frame vast ipv aan de voorvork en dat is helemaal super omdat dat veel stabieler is. Nee, dat ding wil ik nooit meer kwijt. En het kan me niet schelen of het straks weer uit de mode is.

Temet

Temet

23-09-2010 om 12:35 Topicstarter

Chippie

Chippie, ik denk helemaal niet dat buiten Amsterdam alles 5 jaar later doordringt. Ik denk dat men in Amsterdam iha trendgevoeliger is dan daarbuiten zodat ik het voor mogelijk hou dat dingen die trendy zijn zonder dat er enig praktisch nut aanzit in Amsterdam opkomen en ook roemloos weer ondergaan, terwijl men buiten de stad niet aan die gekkigheid begint

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 13:08

Grappig

Man en ik hadden het er laatst ook over. Zo zie je ze amper en zo is het een hit. Onze gedachte erover was dat het oorspronkelijk een bedrijfsfiets was en voor normaal gebruik dus 'not done'. Je rijdt tenslotte ook niet met een bakkerskar rond. Maar dat principe is inmiddels van de baan. Als je met een bakfiets rond kunt rijden kun je ook met zo'n rek op je fiets rondrijden. Het is handig. Hoe dat opeens van alleen maar handig naar modegril overslaat snap je soms niet. Voor modegevoeligen is het natuurlijk nu ook gewoon cool om met zo'n rek rond te fietsen. Die mensen zullen over een poosje weer rekloos zijn denk ik, terwijl de rest het gewoon vanuit praktisch oogpunt blijft doen.
Waarom er geen bagagedrager op zit bij 1 of meer merken, vind ik ook vreemd. Het is voor mij niet het een of het ander. Ik wil het allebei

Temet

Temet

23-09-2010 om 13:47 Topicstarter

Maar rijdt het dan niet rot?

Goed, kennelijk zijn die dingen praktischer dan ik had vermoed. Maar rijdt het dan niet vervelend, met tien kilo boodschappen op een rek? Ik zou denken dat het prettiger is om dat gewicht achterop te hebben. '

Aan de andere kant, een kind voorop weegt ook al snel zoveel.

Ik wil er hoe dan ook niet aan, ik moet te vaak mijn fiets in een rek parkeren.

Groeten,

Temet

amk

amk

23-09-2010 om 13:57

Nou

in die lullige fietstassen die je overhebt nadat je een kinderzitje en een buggydrager hebt gemonteerd kon ik nog net een half brood kwijt. Maar lui als ik ben wil ik graag 1x per week mijn boodschappen doen. Daarom heb ik op die bagagedrager een boodschappenkrat gemonteerd. Schooltassen, zwemtassen, alle strandspullen en natuurlijk boodschappen voor een week, alles kan lekker makkelijk mee.

Ik zou niet meer zonder willen. Het hangt van de montage af hoe het rijdt. Je hebt systemen die op de vooras zijn gemonteerd en dus meebewegen met het stuur. Er zijn ook systemen die aan het stuurhuis zitten en dus niet meebewegen. Het eerste systeem is even wennen met rijden, zeker als je 4 zakken kattegrit voorin hebt geladen. 2e systeem heb ik geen ervaring mee, maar er zit dan in elk geval geen extra gewicht op het stuur.

margje van dijk

margje van dijk

23-09-2010 om 18:59

Verschil rek / mand

Temet, had jij geen Azorfiets? Ik heb ook zo'n rek op mijn Azor (Nashville) en ik ben er helemaal blij mee.

Het grote verschil tussen een mand voor is dat het rek aan het frame zit, en de mand aan het stuur. Dus als je iets van gewicht in dat draadmandje aan je stuur gooide (en dan ook nog een kind in het voorzitje), dan was je fiets bijna niet meer te houden.

Het rek daarentegen, daar heb je helemaal geen last van. Dat zit aan het frame, en het voelt net als wanneer je gewicht in je fietstassen achterop hebt. Je wordt er in principe niet minder stabiel van. Juist wanneer je ook nog je fietstassen vol hebt geladen is het zelfs goed dat er ook wat gewicht naar de voorkant kan. (De Azorvelgen kunnen dat makkelijk hebben).

Dus JUIST 20 kilo boodschappen (10 kg aardappelen en twee zakken meel) doe ik in mijn krat voorop. (Ik heb een echt oud appelkrat van de veiling, en dat wekt altijd bekijks, vooral bij oudere heren die dat nog herkennen uit de jaren '50, '60). Ik wil nooit meer zonder. Het is heel erg praktisch en handig.

Enige nadeel is dat de fiets minder goed parkeerbaar is, maar dat komt vooral omdat mijn krat zo breed is. Met smallere kratten/manden heb je dat probleem veel minder. Maar daar heb ik niet zo'n last van, op mijn werk is genoeg parkeerruimte en ook in de stad vind ik altijd wel een plek.

En inderdaad, Temet, dat is bepaald geen Amsterdams verschijnsel. Ze fietsen hier bij bosjes.

Margje

Holiday

Holiday

23-09-2010 om 19:27

Voors en tegens

Amsterdam? Nee joh je struikelt in het hele land over die fietsen.

Ik vind hem handig, er past echt veel in dat krat. Maar er zitten ook wel minpuntjes aan. Met een vol krat krijg ik hem niet op de dubbele standaard getrokken, veel te zwaar. Dan zet ik hem tegen een muur. En mijn krat zwenkt mee met het stuur (Gazelle) en dat is best ff wennen, wiebelig. Het voorwiel is te breed voor zo'n gleuf om te stallen. Achterop zit geen bagagedrager nee, maar dat zie ik niet als een nadeel. Als ik daar ook nog vracht op zou gaan vervoeren word ik een gevaar op de weg.

Adama

Adama

23-09-2010 om 23:18

Mijn voorrekje: voor laptoptas

Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een prachtige, superdeluxe, zelfsamengestelde Azor-fiets met rekje voorop. En dan een echt goed rekje, dat vast aan het frame zit, niet zo één die meestuurt Met op het rekje een klapkratje. En een grote dubbele fietstas achterop (extra lange en extra stevige bagagedrager). Terwijl, hou je vast, we ook al een bakfiets hebben (maar die delen we met zijn tweeën Ik fiets gewoon heel vaak met veel te veel spullen en ik wilde me het nu echt zo comfortabel mogelijk maken. _klaar met opscheppen_
Het belangrijkste doel van het rekje + kratje voorop is voor mij: het vervoeren van mijn laptoprugzak. Ik sjouw heel veel met een enorm zware rugzak met daarin een grote laptop plus adapter en veel te veel andere zooi (papieren etc.). En ik begin me steeds meer zorgen te maken dat mijn schouders en rug daaronder te lijden hebben (ik heb al heel lang schouderklachten). En ik ben het ook gewoon zat om dat ding steeds op mijn rug te hebben. Maar ik durf mijn laptoptas echt niet achterop de fiets te doen (hetzelfde geldt voor dure dingen die ik net gekocht heb). Dus dat zit nu voorop, lekker dicht bij mij en in het zicht, met de hengels om het stuur. Dit is de voornaamste reden waarom ik zo graag een rekje voor wilde hebben. En het is ook heel gemakkelijk, want je zet er zo "hoep" wat in.
Verder heb ik door de bakfiets gemerkt hoe fijn het is om dingen makkelijk te vervoeren en gewoon makkelijk ergens in te gooien. Dat wilde ik ook wel op mijn "gewone" fiets. Fietstassen waren bij mij toch al heel snel te klein voor alle boodschappen, bovendien worden die zo snel vies als ze aan de fiets blijven, en als ik ze steeds los haal, dan vergeet ik ze mee te nemen (te veel gedoe). Maar nu heb ik dus ook grote fietstassen op mijn nieuwe fiets, de superfietsenmaker raadde die mij aan, ze zijn gemaakt van vrachtwagendoek of zo, en hebben gaatjes onderin waardoor er geen water in blijft staan. Deze eerste week bevallen ze goed maar ik zal zien hoe dat verder gaat...

Oh ja, en kinderzitjes op de fiets vind ik te gevaarlijk.

Margriet*

Margriet*

23-09-2010 om 23:54

Temet eeeeeeehhhhhhhh

(ik doe een zoemer na want jij bent af! )

Durf je op een Azor te rijden zonder rek en krat??

Beweegredenen zijn precies dezelfde als Adama en Margje. Veel handiger dan mijn fietstassen die half achter mijn fiets hangen door dat ellendige kleuterzitje achterop. Gebruik ze nooit...En Margje in Amsterdam heb je net als in Amstelveen parkeerplaatsen voor fietsen zoals de Azor waar je prima met je krat kan parkeren op je handige brommerstandaard. Maar goed ook dat verschijnsel zal zijn weg hebben gevonden naar de provincie.

Nog een andere hippetrend alhier, uitgeklede fietsen, http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/3527019/article6770326.ece dus ontdaan van handremmen, versnellingen etc. Ik zag pas iemand op de fiets remmen op de Rozengracht voor een stoplicht, zette gewoon zijn achterwiel dwars (gooide hij in de lucht ofzo, door fiets tussen benen te klemmen). Ontzettend gaaf gezicht maar wel gevaarlijk.....

Temet

Temet

24-09-2010 om 10:54 Topicstarter

Margriet

Ja, Margriet, living on the edge...

Inderdaad is de combinatie van fietstassen + kinderzitje geen ideale. Maar anders kan ik als ik de kinderen op de fiets heb zitten helemaal niks meenemen. Nou ja, daar had ik dus zo'n rekje voor moeten hebben, blijkt me nu.

Maar zoals ik al zei, ik moet toch iets te vaak mijn fiets in een rek parkeren (al probeer ik altijd een plekje ernaast te vinden, maar in een stalling gaat dat niet altijd).

Ik heb je link niet nagetrokken, maar je hebt het zeker over een 'fixie'? Ik heb er nog nooit een remactie mee gezien, maar soms zie ik zo'n fiets rijden - ik vind het ook wel wat hebben, zo'n tot de essentie teruggebrachte fiets. Eigenlijk het tegendeel van die tank van mij. Neemt niet weg dat ze mij bloedlink lijken en ik er nooit een zou aanschaffen.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

24-09-2010 om 13:11

Temet

De combinatie van een stoeltje voor en een rekje is op mijn fiets niet nodig. Anders zag ik het wel zitten, kan ik weer wat meer meenemen op de fiets.

Groet, Tijgeroog (stoeltje voor, stoeltje achter, fietstassen, rugzak)

liora

liora

24-09-2010 om 22:06

Zoon in krat

Het is echt superhandig! Mijn krat zit aan het frame en niet aan het stuur. Dus het voelt niet zwaar als de krat vol is.
Verder vond ik het ook heel handig om zoon in de krat te laten zitten als een vriendje achterop zat. Dat kon tot hij zes jaar was!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.