Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kiki

Kiki

13-04-2012 om 21:52

Fietsenproblematiek

Ik ben aangesproken door mijn buren van een paar deuren verder over het feit dat wij onze fietsen naast de fietsenstalling (of eigenlijk fietsenbeugels) neerzetten.

De situatie is als volgt. Ik woon in een straat in een dubbel - bovenhuis. Al die benedenwoningen en de bovenhuizen hebben geen achterom voor hun fietsen, die moeten we in de straat kwijt. De gemeente heeft wel wat beugels geplaatst, maar dat is bij lange na niet genoeg voor alle fietsen.

Wij zetten onze fietsen dus nu neer of in de daarvoor bestemde beugels of als die vol zijn (dat gebeurt nogal vaak) ernaast. Wij hebben dus een aantal beugels, dan een halve meter stoep en dan een boom. Ik zet mijn fiets dus vaak tussen de laatste beugel en de boom neer, want dan staat hij het minst in de weg.

Dat lijkt mij in esthetisch en sociaal oogpunt verreweg de beste oplossing. Het wordt geen fietsenkerkhof met allemaal her en der gestalde fietsen, buitenspelende kinderen houden hun ruimte (stoep is ruim 5 meter breed) en de mensen die hun auto's parkeren kunnen gewoon in en uitstappen alleen op dat stukje waar toch al fietsen staan dus niet.

Maar nou heeft mijn buurvrouw een groot bezwaar tegen mijn gestalde fietsen daar, want zij parkeert haar auto daar altijd en ik belemmer haar vrije doorgang (zij woont overigens niet tegenover de fietsenstalling, maar schuin tegenover, maar daar is een invalidenparkeerplek) Er is verder parkeerplek te over, maar zij wil haar auto perse daar.

Eerst vond ik anonieme briefjes op mijn fiets geplakt met het verzoek mijn fiets naast mijn eigen boom te zetten, nu heeft ze mijn man dus aangesproken op het feit dat onze fietsen daar staan.

Nou vind ik het totale kolder en wil mijn fiets dus niet verplaatsen. Hij staat op die manier niet in de weg, hij staat bij de andere fietsen. Als ik mijn fiets elders op de stoep neerzet, krijg je daar weer last met parkeren en/of boze buren.

Ik heb de VVE al gemaild en de gemeente met het verzoek meer beugels te plaatsen of een beugel voor mijn deur te plaatsen, maar in de tussentijd stal ik mijn fiets dus daar.

Ik wilde morgen even bij haar langs gaan om aan te geven wat onze beweegredenen zijn om die fietsen daar neer te zetten en waarom wij vinden dat het beter is dat ze daar staan en om te vertellen dat ik de gemeente en de VVE gevraagd heb actie te ondernemen voor het fietsenprobleem. Ik heb ook geen zin in ruzie met de buren. We zitten in dezelfde VVE en moeten wel met elkaar door een deur kunnen. Ook ben ik van plan hier nog jaren te blijven wonen en hebben wij kinderen van dezelfde leeftijden.
Ik wilde dus morgen met een doos bonbons aanbellen en even met haar praten.

Mijn man vindt het waanzin en zegt dat hij haar heeft gesproken en dat hij al mijn argumenten al genoemd heeft en dat ze niet voor reden vatbaar is.
Ik vind dan weer dat een geïrriteerd gesprekje bij de fietsen op een moment dat mijn man snel een boodschap dacht te halen niet de beste methode is.

Dus wat vinden jullie, do or don't. Is het een hopeloze zaak? Zitten wij fout, om onze fietsen daar neer te zetten? Zouden jullie nog proberen boze buuf tot reden te brengen of zouden jullie het gewoon negeren? Moet ik anders maar gewoon de fietsen elders stallen voor de lieve vrede of moet ik even wachten tot ik reactie van de VVE en de gemeente krijg voor ik haar aanspreek?

Ik hoor het graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

13-04-2012 om 22:27

't een doen en 't ander niet laten

ik zou met die bonbons naar haar toegaan en vertellen dat je gevraagd hebt om extra fietsenstalling op die plek omdat je dat het beste lijkt, maar dat je tot die tijd bereid bent je fiets iets verder op te zetten.
Dan weet ze wat eraan komt en laat je je toch van je meest bereidwillige kant zien
Groet,
angela

Gedeeltelijk mee eens

Bijna geheel eens met Angela. Het gedeeltelijk zit m in de suggestie dat jij je fiets tijdelijk ergens anders zet *tot er extra beugels komen*. Want als er geen extra beugels komen zou dat betekenen dat jij je fiets altijd ergens anders moet neerzetten. En zoals jij het beschrijft zie ik werkelijk niet in waarom buuf daar aanspraak op zou kunnen maken. Beetje brutalen hebben de halve wereld, zij heeft niet meer recht op "haar"parkeerplek dan jij op de jouwe, eerder minder vind ik (jouw fiets staat op deze plek minder storend dan op andere plaatsen - voor iedereen behalve voor haar).

Ik denk dat jouw buuf een vervelende zeur is en teveel toegeven aan vervelende zeuren schept maar verwachtingen en akelige gedragspatronen. Maar het is wel een buuf en je moet elkaar nog vaker zien en spreken, dus die doos bonbons lijkt me prima. Het stroop en azijn verhaal enzo. Laat jij je bovendien van je allerbeminnelijkste kant zien. Ook als dat niet helpt is het uit PR-overwegingen niet gek.

Woonde jij niet ergens in Amsterdam, of heb ik dat mis? Zo ja, waar haalt buuf de gotspe vandaan? mekkeren over fietsen die buiten de rekken staan, allemachies...

Groeten,

Temet

Vic

Vic

13-04-2012 om 22:31

Geen bonbons

Wat een lastig dilemma. Ik kan erg slecht tegen om niets zeurende buren dus de bonbons zou ik achterwege laten. Verder lijkt me dat je prima kunt uitleggen waarom je de fietsen daar zet, en dat tegen je eigen boom zetten minder goed is omdat... (waarom eigenlijk?). Misschien kan buurvrouw ook even toelichten waarom haar auto per se daar moet staan. Mocht ze dan echt de kont tegen de krib gooien dan zou ik aanbieden om tot de VVE-vergadering of -reactie de fiets tegen de eigen boom te zetten, maar erbij vermelden dat je eventuele klagers naar haar verwijst.
Ik denk dat buuf al blij is dat je haar 'probleem' serieus oppakt, maar die bonbons zou ik dus echt niet doen.

Kiki

Kiki

13-04-2012 om 22:42

Temet, ik woon in den haag

Maar dat wijkt niet af van Amsterdam vermoed ik.

De reden waarom ik mijn fiets liever daar stal is om de overlast te beperken. Liever alle fietsen bij elkaar dan her en der verspreid over de stoep en de straat. Dat maakt parkeren voor auto's (en inderdaad in en uitstappen) lastig en die klosjes fietsen overal is natuurlijk geen fijne situatie, zeker niet voor de kinderen in deze toch al kinderrijke straat.

Het lijkt me beter om dan een plek te hebben waar de fietsen gestald worden en waar het inderdaad lastiger parkeren is.
Ook heb ik het idee dat het het risico op gestolen fietsen verkleind (maw, eenzame fietsen worden sneller gestolen), maar dat zal wel in mijn hoofd zitten

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2012 om 23:08

Kiki

Als ik je goed begrijp staan jullie fietsen voor het pand waarin jullie woning zich bevindt en stalt de buurvrouw haar auto op een parkeerplek voor júllie pand, terwijl zij aan de overkant woont. Begrijp ik dat goed? Zo ja, dan heeft ze weinig recht van spreken. Dan moet ze de gemeente aanschrijven over het feit dat de gemeente zo onhandig is geweest om een invalidenparkeerplaats voor háár huis te plempen.

Kiki

Kiki

14-04-2012 om 10:29

Nee kaaskopje

Ik woon er ongeveer 20 meter vanaf en zij zit aan de andere kant er een meter of 10 vanaf.

De invalidenparkeerplaats is voor haar bovenbuurman, dus vandaar voor haar deur.

Ik ga er zo maar eens eventjes langs, eens kijken of we eruit komen

amk

amk

14-04-2012 om 18:46

Niks doen

ene oor in, andere uit. Die fietsen staan op de openbare weg en daar heeft zij niets over te zeggen.
Niet langs gaan, al helemaal geen bonbons, en ook je fiets niet verplaatsen. Als zij wil dat er geen fietsen geplaatst worden daar moet zij actie ondernemen bij gemeente en vve. (Denk niet dat de vve iets kan doen op gemeente grond)

Ook jaren in een bovenhuis gewoond en bij ons stonden alle fietsen op de hoek van de straat. Iedereen wilde graag bij de lantaarnpaal staan, kon je ze tenminste aan vast maken.

Deze buuf heeft geen poot om op te staan. Niks van aantrekken dus. Als jij je fiets er niet neer zet doet iemand anders het wel.

Kiki

"Ook heb ik het idee dat het het risico op gestolen fietsen verkleind (maw, eenzame fietsen worden sneller gestolen), maar dat zal wel in mijn hoofd zitten "

Ha ha, dat idee heb ik ook altijd. Ik zet mijn fietsje ook altijd liever knus bij de kudde dan helemaal in zijn piere-eentje los op de stoep. Fietsen die bij elkaar klitten als gnoes of zebra's, om zich tegen de jagers te beschermen, dat idee krijg je altijd...

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

14-04-2012 om 21:42

Ondertussen

ben ik langs geweest en deed ze niet open. Ze waren wel thuis. Wij waren in de middag weg en nu heeft ze onze fietsen verplaatst.

Het is een muts en dat is ze Ik geef het op, ik wil geen ruzie met de buren, ik heb het netjes op proberen te lossen en zij wil dat duidelijk niet.

en mijn man zegt "ik heb het je toch gezegd"
Enfin, ik heb mezelf niets te verwijten volgens mij

Vic

Vic

14-04-2012 om 21:59

Oh wat erg

Wat een troela zeg! Daar zou ik echt heel nijdig over worden. Ik zou haar er dus zeker nog een keer over aanspreken als ik haar tegen zou komen. Dat je voor de lieve vrede je fiets wel elders zet, maar dat je haar gedrag toch niet vindt getuigen van goed burengedrag. Ook leuk voor de VVE-vergadering

May

May

15-04-2012 om 09:45

Geen energie waard..

Zo iemand is je energie niet waard, die zou ik er ook gewoon niet meer in stoppen. En gewoon die fietsen ergens anders neerzetten en klaar..

Margriet*

Margriet*

15-04-2012 om 10:49

Mwah wat een

onuitstaanbare dame. Ik zou haar aanspreken en zeggen dat je het hoogst onprettig vind dat ze aan je fiets zit. Je stalt net als haar je fiets (en zij haar auto) op de openbare ruimte. Als het haar niet zint hoe deze openbare ruimte wordt gebruikt dan moet ze bij de gemeente klagen, niet bij jouw. Zij stalt immers ook haar auto waar zij dat wenst (zonder beargumentering). Jij hebt daar wel gegronde redenen voor.
En ik als stadbewoner kan beamen dat losgeparkeerde fietsen veel eerder worden gestolen (ik ben er al een stuk of 5 kwijt....).

Ik zou overigens vragen aan de gemeente of dan die extra stallingsruimte precies op de plek komt (die logisch is) waar jij nu je fiets stalt.

Verder niets bonbons, mevrouw is niet voor rede vatbaar dat is duidelijk.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-04-2012 om 21:19

Verplaatst?

Dat is wel heel brutaal. Maar kan je je fiets dan nergens anders aan vast zetten? Als ik mijn fiets in de stad nergens aan vast zet ga ik er vanuit dat hij weg is als ik terugkom. Kan hij niet aan het huis, aan een ring of stang in de muur ofzo?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.