Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fietslogistiek

Het volgende hoofdstukje op weg naar de verhuizing:
Hoe gaan we ons verplaatsen in de grote stad?

Ik heb in het archioef gezocht bi offtopic maar kom het niet tegen [al is de discussi evast al vele malen gevoerd..]

De 6jarige kan volgens mij echt niet zelf de drukte in, misschien wel in het buurtje waar we gaan wonen, maar verder niet. De 4jarige kan niet meer voorop en moet dus achter.
Logische opties:
- bakfiets, bezwaar: groot ding, past niet binnen [kan die buiten staan?].
- Zadeltje aan het frame bij het stuur, noemde iemand eens, daar kan dan een groter kind nog op. Enm de oudste achterop. Lijkt me lastig qua evenwicht en boodschappen
- Zo'n tandem met voor een kinderfietsje. Maar zonder kind zit je dan met die lege plek.. dus als extra fiets.
- FollowMe systeem: kinderfiets vrij compact achter de fiets hangen,

Ik denk dat het laatste toch het handigst zal zijn.

Iemand aanvullingen/tips/gedachten hierover?

Alvast dank.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vertigo

Het hangt erg af van de ritjes die je maakt. Wij hadden korte ritjes al eerder met kind los naast ons dan verdere ritten. Het lijkt me lastig om dat van buitenaf al te besluiten. Kleine zaken, zoals linksaf zonder stoplicht, grote drukte in de ochtend, kunnen een route ongeschikt maken. Net als dat kleine zaken, zoals een vrijliggend fietspad en overzichtelijke oversteekplaatsen juist kunnen maken dat een kind van zes wel alleen kan.

Ik zou dus kiezen voor een twee-keuzes-systeem. Achterop als het moet, los als het kan.

Vertigo

Vertigo

06-11-2012 om 22:16 Topicstarter

Hey cobi!

.. Bedankt, die miste ik nog in ert rijtje!
Enige zorg is dat ze elkaar gaan afmaken daarachter. Maar ze knijpen nu beide even hard. Ik ga gelijk op mp kijken - moet dat een hele fiets zijn of is het een opzetstuk?

Adama

Adama

06-11-2012 om 22:26

Bakfiets!

Ik raad je absoluut aan om een bakfiets te nemen, en wel een tweewielerfiets van bakfiets.nl/Workcycles. Die fietst bijna hetzelfde als een gewone fiets maar is veel veiliger met kinderen en bagage. Deze fiets kan uitstekend buiten staan, roest niet, is er voor gemaakt. Koop er een dekzeil bij zodat de bak van binnen niet natregent. Wij gebruiken de bakfiets nu al vijf jaar intensief, deze staat altijd buiten en is nog in zeer goede staat.

Ben je bang voor diefstal, verzeker de fiets dan. Scheelt je een hoop gedoe met sloten (een goed ringslot is genoeg) en een hoop zorgen.

Jij was toch degene die zonder auto in de stad gaat wonen? Dan is een bakfiets zeker handig. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor boodschappen en vervoer van spullen. Denk ook aan uitstapjes in de zomer, picknicken en zo. Of met kind(eren)+speelgoed/step/fietsje in bakfiets naar het park gaan.

Ja ik zie ze hier wel fietsen, mensen op een wiebelige gewone of "moeder-"fiets, met twee kinderen er op, zadeltje aan het frame, en tassen aan het stuur of over de schouder. Levensgevaarlijk. Ik ken iemand die een keer met de fiets+kind is gevallen en zich rot is geschrokken. De val is nl. hoog en hard voor het kind. Sindsdien gebruikt deze alleen nog een bakfiets voor de kinderen.

In de bakfiets mag officieel 80 kg. Je kunt er dus makkelijk zo nodig oudere kinderen in vervoeren (soms zie je er een volwassene in). Dan kun je rustig het kind zelf laten fietsen als het er aan toe is, en hoef je dat niet te forceren. En er kan ook nog een vriendje mee.

Een aanhangfiets is misschien leuk voor fietstochten in de natuur (wij hebben een aanhangzitfiets voor kind, Weehoo I-go), maar lijkt mij niets voor in de stad. Je hebt er te weinig zicht op en het is te weinig wendbaar.

Een Follow Me is toch zo'n aankoppelingssysteem? Hebben wij naar geïnformeerd maar dat werd ons zeer afgeraden.

Kindertandem lijkt mij harstikke leuk. Het voorfietsje kan je vervangen door een bak, maar ik weet niet hoe snel je dat kan wisselen.

Een bakfiets is zijn geld waard. Behandel de bakfiets als een auto, onderhoud 'm goed, parkeer 'm zorgvuldig en houd je goed aan de verkeersregels. Succes!

Thursday Next

Thursday Next

06-11-2012 om 23:01

Peter,

waarom werd de follow-me afgeraden? Wij heben er een en dat gaat al jaren prima. Spiegeltje op het stuur zodat je je kind in de gaten kan houden.

Thursday Next

Thursday Next

06-11-2012 om 23:02

Oh sorry, adama bedoel ik...

zie bovenstaand bericht, miet voor Peter maar voor Adama

Vertigo

Vertigo

06-11-2012 om 23:09 Topicstarter

Die tweeling bagagedrager is wel mooi maar ik denk dat onze jongens er al veel te zwaar voor zijn, bij nader inzien. 40 kilo erop.. Voorop zo'n krat en wiebelen maar. Hm.

Adama, je klinkt idd heel enthousiast en als de bakfiets buiten akn staan - wat je idd veel ziet in A. - zou het best een opienzijn. De ruimte in de bak trekt mij ook, vooral zonder auto. Jenkint dan zelfs een fietsje erin gooien.

De followme is volgens mij de kwaliteitsversie van die fietsaanhang-objecten. Ziet er toch stabiel uit. Weet alleen niet hoe het uitpakt met nog een kleuter achterop.

Pff.. Mijn man vindt het wat overdreven dat ik me er druk over maak, maar er zal toch *iets* moeten.

Misschien heeft rodebeuk ook wel gelijk en moet ik even kijken hoe het gaat als we daar eenmaal rondfietsen.
Van en naar school gaat trouwens lopend.

We komen er wel

dc

dc

06-11-2012 om 23:26

Wat ik doe

Mijn 6-jarige fietst zelf (maar is allemaal recht toe recht aan), mijn 4 jarige zit achterop, en die van 18mnd zit voorop. Niet lastig voor evenwicht (ik heb een hele degelijke fiets), en boodschappen doe ik weleens in een rugzakje aan de achterkant van het kinderzitje achterop. Maar dat kan inderdaad niet teveel worden, maar daar heb je tegenwoordig toch ook thuisbezorgservices voor?

Als mijn 6-jarige niet zelf zou kunnen fietsen, dan zou ik hem achterop doen, en de 2 kleintjes in een aanhangwagentje denk ik.

Adama

Adama

07-11-2012 om 01:15

In de stad liever voor je

Ik heb ervaring met een bakfiets maar ook met een aanhangkar. In de stad heb ik toch echt veel liever een kind voor me dan achter me, zeker bij "stadse"ritjes, kruipdoorsluipdoor, even stoppen, boodschappen doen, etc.

Bovendien zijn die fietskarren niet zo groot. Mijn kind van 5 is er nu echt helemaal uitgegroeid, vorig jaar was het al een beetje krap. Er bestaan trouwens wel iets grotere geloof ik. Maar ouder dan een jaar of 5 zijn de kinderen in een fietskar niet, meestal.

Fietskar gebruikten wij voor vakantie en fietstochten. Als je de tijd hebt, veel "rechtdoor" fietst, veel over fietspaden, en langere stukken, dan vond ik een fietskar fijner fietsen dan een bakfiets (bakfiets is zwaarder voor lange fietstochten). We hadden wel een super goede lichtlopende fietskar trouwens, Burley Solo.

Dit jaar hebben we de fietskar niet meer gebruikt en zijn overgegaan op de Weehoo I-go. Kind geeft aan die laatste veel leuker te vinden. In de fietskar zat kind toch wat opgepropt, en kon ook niet zo veel van de omgeving zien. Fietskar was leuk voor als kind al "uitgeraasd" was, beetje moe, toe aan middagdutje, zoiets. Voordeel van fietskar is wel dat kind goed beschermd is tegen zon, regen, steentjes, muggen etc.

Adama

Adama

07-11-2012 om 01:26

Follow me

De Follow Me is geen aanhangfiets, maar een koppeling om een kinderfiets aan een gewone fiets te "hangen". Wij hebben daar ook verlekkerd naar gekeken, want je hebt zo 2-in-1, leek ons handig en ook goedkoper dan een aparte aanhangfiets. Maar het is ons toch zeer afgeraden door goede fietsenmakers. En ook wat intensiever googlen leverde ons informatie op die dit bevestigde. Het zou tamelijk lastig in het gebruik zijn (koppeling), niet zo stabiel, en tamelijk makkelijk kapot gaan, van die dingen. Wij hebben op grond hiervan besloten om dit toch niet te kopen. Maar ik heb er dus zelf geen ervaring mee.

Een kwaliteits-aanhangfiets is heel iets anders. Zo'n ding heeft maar één wiel en is er speciaal voor gemaakt.

Uiteindelijk hebben wij dus gekozen voor de Weehoo I-go, maar dan voor vakantie en fietstochten, niet voor dagelijkse ritten in de stad. Omdat we hem voor langere tochten gebruiken, zagen we een gewone aanhangfiets niet zitten, konden ons niet voorstellen dat kind daar urenlang op zou kunnen blijven zitten (afvalgevaar). De Weehoo I-go is een stoeltje, kind kan wel of niet trappen, maar ook in slaap vallen of boekje lezen, zit met tuigje vast, valt er dus niet af bij moeheid.

Een nadeel t.o.v. een bakfiets vind ik trouwens het op slot doen van zo'n aanhangding, even snel tussendoor in de stad. Een bakfiets doe je op een slot, lekker snel. Het aanhangding doe je of niet op slot, of met een extra ketting op een apart slot, beetje onhandig. Parkeren is trouwens ook heel lastig met een aanhangding. Een aanhangkar blijft nog wel goed staan, maar een aanhangfiets niet. Dat moet dus ergens tegenaan staan (of met standaard? dat weet ik niet). Hoe dan ook is het een instabiel obstakel. En nog erg lang bovendien. En om dat ding iedere keer af te koppelen en binnen te zetten, is ook gedoe.

Adama

Adama

07-11-2012 om 01:31

Uitproberen of huren

Je kunt t.z.t. verschillende fietsen uitproberen. Bij een goede fietsenzaak mag je uitgebreid proeffietsen. Ook kun je bakfietsen en kindertandems huren.

Mijn 4-jarige paste trouwens nog niet op een kindertandem. Kind is in de herfst 5 geworden. In de lente/zomer heb ik het uitgetest bij een verhuurbedrijf, maar benen waren nog niet lang genoeg voor de laagste stand. Kind is gemiddeld tot iets langer van lengte (maar beenlengte kan per kind verschillen).

Ik wil een keer een kindertandem huren om uit te proberen. Het lijkt me nl. harstikke leuk! En handig voor de stad. Dan wel grote fietstassen achterop voor de bagage.

Bakfiets is trouwens verslavend, ik ben er aan gewend geraakt om makkelijk veel mee te kunnen nemen, ongelimiteerd boodschappen te doen met de bakfiets, etc...

Biene M.

Biene M.

07-11-2012 om 09:06

Tweelingfiets

Een tweelingfiets is meer dan een fiets met een verlengde bagagedrager; de fiets heeft een verlengd frame waardoor hij stabiel blijft, ook met een zware vracht achterop. Ik moet zeggen dat ik het wel pittig vind om er door de stad (bruggetjes) een langer stuk mee te fietsen met de kinderen (17 en 13 kg) achterop en een zware tas in de mand aan het stuur, maar ik moet toegeven dat ik zo niet vaak fiets (dus weinig oefening).

Mijn droom is eigenlijk een onderwaterfiets, maar die zijn voor ons wat boven budget.

tweelingfiets: http://link.marktplaats.nl/613112070
http://www.onderwaterfiets.nl/

Vertigo

Vertigo

07-11-2012 om 09:26 Topicstarter

Onderwaterfiets

.. Ja, die bedoelde ik ook. 1x op Texel gehuurd en zoon heeft het er een jaar later nog over joe leuk het was! Op die manier leert hij ook het verkeerd beter kennen dan wanneer hij erachter hangt.

Ik wil trouwens sowieso wel gaan oefenen met zoon die zelf naast me fietst maar als we dwars door het centrum gaan, wil ik mijn zenuwstelsel graag sparen

Ga nog es kijken naar 2e hands tandemfiets. Ik zag dat je die soms kunt ombouwen met een bak erop..

Hoe lang?

Vertigo, hoe lang duurt het nog denk je voordat je oudste wel zelfstandig verder kan op de fiets dan jullie buurtje? Als hij er niet zo ver vanaf zit, is die logistieke aanpassing misschien zonde van het geld? Zou het helpen om een tijdje gericht met hem te oefenen in druk verkeer?

Chris

Thursday Next

Thursday Next

07-11-2012 om 10:37

Follow me

Het parkeerprobleem met de follow-me herken ik wel, de fiets kan wel gewoon op de standaard blijven staan (mits je een goede hebt) maar is natuurlijk wel een stuk langer. En krappe bochten zijn lastig te maken, dus in- en uitparkeren bij fietsenstallingen gaat ook niet altijd even soepel. De koppeling voor de eerste keer installeren kost wat tijd maar is niet echt moeilijk. Daarna is het aankoppelen van de fiets geen probleem en wij hebben nog nooit gehad dat de fiets losschoot.

Vertigo

Vertigo

07-11-2012 om 10:38 Topicstarter

Hou chris

Tja, ik begrijp van mensen uit de grote stad dat het gewoon gevaarlijker en moeilijker is om kinderen alleen te leren fietsen
We wonen straks vlakbij het CS.. En dan heb ik nog een ukkie wat nog moet leren fietsen.

Misschien is een 2e hands bakfiets toch niet zo'n slecht idee ook met het oog op boodschappen.

Pff we moeten het maar gewoon gaan proberen aldaar, kijken wat wel of niet handig is.

Bedankt vr het meedenken!

Tijgeroog

Tijgeroog

07-11-2012 om 11:19

Bakfiets kan echt niet...

...meer

http://www.hpdetijd.nl/2012-10-06/laten-we-stoppen-met-het-typeren-van-de-bakfietsouder/

Ik zou trouwens wel voor de bakfiets gaan. Zo te lezen zijn er de komende tijd genoeg goedkope tweedehands bakfietsen te koop.

liora

liora

07-11-2012 om 14:05

Bakfiets

Is de grote stad Amsterdam? Dan zou ik zeker voor de bakfiets gaan, met verzekering!

Kinderen van 4 en 6 lijkt me echt te zwaar voor een tweelingfiets. En bovendien kun je zeker nog drie jaar plezier van de bakfiets hebben!

En als je geen auto hebt dan al helemaal. Er kunnen zoveel boodschappen in.
Ik vond de bakfiets pas onhandig toen oudste vaker naast me ging fietsen, vanaf 8,5.

Liora

Bakfiets

Niet alleen ideaal om twee kinderen veilig te vervoeren, ook reuzehandig voor de boodschappen, een fietsloos vriendje en alle school-, gym- en zwemtassen. Ik heb mijn tweewielbakfiets gekocht toen mijn tweeling 2 jaar was en eigenlijk moet ik hem nu wel wegdoen omdat ze nu ze 9 zijn zelf fietsen, maar soms gebruik ik hem nog als er een zonder fiets ergens is blijven spelen en ik hem op moet halen of als er een vriendje is en we op de fiets weg gaan. Fietst veel lichter en stabieler dan een kind achterop. Hij staat al 7 jaar buiten, functioneert nog perfect en ziet er ook nog goed uit. Ze kunnen heel wat hebben.

skik

Vertigo

Vertigo

08-11-2012 om 11:06 Topicstarter

Ojee

Dan toch maar de bakfiets? Ik ga graa ttegen de mode in hoor
Maar wat is dan the next best thing?

Ik ga mijn man eens psychologisch voorbereiden. Meestal is hij achteraf wel bloj met mijn knoopddoorhakkingen.

Met zn 2 of 3en en tassen enz voorin de bak vind ik zelf ook een aantrekkelijk beeld. Mijn zus heeft al zo'n fiets en ik heb hem wel eens gebruikt.
Ik was idd bang voor diefstal/roest, maar in de stad zie je ze idd overal staan.

Thx mensen!

Vertigo

Vertigo

08-11-2012 om 11:07 Topicstarter

En sorrie

Voor de eeuwige fouten, eigenlijk een onding, de ipod

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2012 om 12:12

Vertigo

Aan de bakfiets natuurlijk! Muntthee hoeft niet (ook best lekker trouwens). Zo'n bakfiets van bakfiets punt nl is niet zo breed dat er niemand langs kan en ook goed buiten te stallen.
Hij past hier net maar dan ook net door de gang en kan in de tuin staan na onze dagelijkse ritjes. Vriendjes kunnen mee, tassen, boodschappen, alles. De beste aankoop (gekregen trouwens) ooit!
Een tweelingfiets hebben we ook gehad, maar zou ik met 4 en 6 jarige niet meer doen, dat wordt dan toch bijna te zwaar.

marie

marie

08-11-2012 om 15:47

Add+bike

Hoi
Niet alles doorgelezen, maar ik mis nog de Add+Bike?
Daarmee kan er een kind achterop en een kind op de aanhangfiets. Dit bedoel ik:
http://link.marktplaats.nl/614287568
Zo heb ik een paar jaar mijn dochters (van 5/6 tot 8/9 jaar vervoerd). Vond het echt ideaal!
Het kind op de aanhangfiets trapt zelf mee, dus is voor jezelf lichter fietsen en je kunt de kinderen spelenderwijs om leren gaan met het verkeer. Ze mochten ook om de beurt op de aanhangfiets.
Ik bracht de meiden ermee naar school en fietste dan met een "lege" fiets naar mijn werk en na het werk haalde ze ik dan weer bij de BSO op (gingen ze met busje naar toe) en fietste dan weer naar huis.
Ik denk dat het een hele mooie oplossing voor je zou zijn.
succes

Marie

Marie

08-11-2012 om 15:49

Fietstassen

Hoi
Nog vergeten. Achterop had ik een Bobike Junior met fietstassen en voorop een fietsmand. Op de Add+bike zat ook een bagagedrager, dus meenemen van tassen was geen probleem.
groetjes

Vertigo

Vertigo

08-11-2012 om 16:07 Topicstarter

Marie

De Followme die hierboven wordt genoemd, is ook zo'n soort aanhanger alleen schijnbaar iets stabieler en daar maak je een normaal fietsje aan vast.

Misschien ga ik wel voor EN de followme EN een bakfiets, kijken wat er tweedehands te vinden is.. (Is een tweedehands fiets wel te verzekeren tegen diefstal?)

Groetjes v

Marie

Marie

08-11-2012 om 17:21

Juist niet stabieler

Hoi
Ik vind de Follow-me juist helemaal niet stabieler dan de Add+Bike.

liora

liora

08-11-2012 om 17:25

Vertigo

Als je twee fietsen koopt dan zou ik 1 bakfiets doen van bakfiets.nl en 1 gewone fiets met stoeltje achterop.

Vertigo

Vertigo

08-11-2012 om 19:34 Topicstarter

Liora

Die gewone fietsmetzitje heb ik al en ook nog een giant stevige fiets, misschien kan ik die inruilen. Ik ga tegenover een hippe foetsenwinkel wonen, misschien valt er iets in te ruilen.. En als ik de auto verkoop, levert dat hopelijk nog iets op

Ik denk aan de 'transporter kort' - de kleinere bak dus. Of is de Lange juist beter?

Adama

Adama

08-11-2012 om 20:21

A'damse binnenstad

Vertigo gaat bij A'dam CS wonen. Midden in de A'damse binnenstad dus. Een aanhangfiets lijkt mij daar echt niet handig. Hoogstens als je meteen rechtdoor richting polder fietst voor een fietstocht.

Ik woon zelf op minder dan 10 min. fietsafstand van A'dam CS, vandaar. Dat betekent dat je voor dagelijkse dingen veel door de binnenstad fietst. Dat is echt wat anders dan een fietspad in een dorp of buitenwijk.

Vertigo

Je moet de fiets toch buiten stallen begrijp ik. Dan zou ik de grotere nemen, het prijsverschil is vziw minimaal maar de bergruimte lijkt me een stuk groter, handiger voor je kinderen ook. Ik zou alleen voor de kleine kiezen als ik daarvoor wel, en voor de grotere geen ruimte had in de stalling.

Maar ik heb geen bakfiets, dus geen ervaring. Ik vind het mooie dingen en ben erg pro-bakfiets (om dezelfde redenen als in die column van Tijgeroog beschreven staan), maar in mijn omstandigheden is het niet echt heel handig.

Over de breedte van die dingen trouwens: een tweewielbakfiets is vziw niet breder dan het stuur, en de breedte van dat stuur is niet groter dan van het stuur van veel moderne gewone fietsen. Bakfietsen ogen misschien breed, maar zijn het vaak niet echt.

Groeten,

Temet

Adama

Adama

08-11-2012 om 21:15

Een voordelige tweedehands bakfiets is gestolen

Bijna vijf jaar geleden hebben wij ook overwogen om een tweedehands bakfiets te nemen. Maar toen waren de goede tweedehandsbakfietsen zo duur dat ik het niet vond lonen. Want je mist dan de garantie, en onderdelen kunnen dan al zo versleten zijn dat je tamelijk snel voor dure reparaties staat. De bewegende delen van een fiets slijten nl. gewoon, na x aantal kilometer moeten die vervangen worden. Denk aan banden, maar ook aan bijv. naaf (rem, versnelling), kan een dure grap zijn. Dit gebeurt extra snel als de fiets niet goed is onderhouden (op te zachte banden fietsen, versnellingen niet goed laten afstellen/bijstellen).

Twee jaar geleden is onze bakfiets gestolen. Overigens hebben wie die dankzij een eerlijke potentiële koper weer teruggekregen. Ook dankzij fietsenwinkel Workcycles trouwens, die ons heeft goed geholpen. Onze fiets werd voor 400 Euro aangeboden (veel te weinig).

Om onze fiets te zoeken hebben we rondgekeken op Marktplaats en daar een aantal verdachte aanbiedingen gezien. Bij één fiets vroegen we af of het de onze was, daarom hebben we gereageerd. Het was overduidelijk niet in de haak. Deze fiets werd voor 800 Euro aangeboden (ook te laag). Dit bleek trouwens niet onze fiets te zijn.

Je kunt er van op aan dat bakfietsen die voordelig/goedkoop worden aangeboden, gestolen zijn. Want de normale prijs voor een tweedehands bakfiets is hoog.

Nou begonnen wij met 0 jaar met de bakfiets, en jij bij 4 jaar, dus misschien is voor jullie een tweedehands wel interessant. Maar denk er goed over na van te voren.

Fietsverhuurbedrijven, bijv. Macbike willen wel eens iets tweedehands verkopen. Maar die fietsen zijn dus wel intensief gebruikt.

Overigens zou ik een nieuwe bakfiets kopen bij Workcycles (Veemarkt = oost van CS, of Jordaan = west van CS), dat is een heel goede winkel en fietsenmaker; en niet bij "de hippe fietswinkel". Nou ja, Workcycles is ook hip... Misschien dat Workcycles ook wel tweedehands verkoopt, trouwens. Ze verhuren ook (Jordaan meer dan Veemarkt).

En zeker geen bakfiets van de Fietsfabriek kopen, die zijn echt minder goed (technisch minder goed, fietsen zwaarder, worden sneller lelijk, etc.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.