Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

andrea2

andrea2

19-12-2011 om 17:23

Fooi voor bezorgers, waarom eigenlijk?

Vanmorgen werd er aangebeld. Voor mijn deur staat een schuchter jochie, jaar of 14, nooit eerder gezien. Hij wenst me fijne feestdagen, geeft me een pakketje folders, een kaartje en blijft vervolgens staan. Het duurt een tel voordat het kwartje bij mij valt.
Ow eh ja, hij komt een fooi halen. Niet op voorbereid dus ik zoek in mijn portemonee en alle zakken naar kleingeld. Helaas zonder resultaat. Hij staat er nog. Sh** wat een rotgevoel... Sorry joh, volgende keer beter, of kom nog eens langs. Ik zie hem alle voordeuren langsgaan, er is bijna niemand thuis, hij is niet blij dat zie je zo.

Natuurlijk begrijp ik dat folders en krantenlopen een slechtbetaald baantje is, maar is het eigenlijk niet gek dat ze einde jaar hun klanten om geld komen vragen. In andere beroepsgroepen is dat toch ook niet gebruikelijk? Daar zorgt de werkgever, zo mogelijk, voor een bonus. Hier is de klant de pisang. Stel nou, als voorbeeld, zou ik de laatste week van het jaar bij iedere patient die ik heb gewassen of geholpen blijven staan, hem fijne kerst wensen en hopen dat hij me iets toestopt. Te treurig toch? Voor beide kanten overigens.
Het lijkt verdacht veel op bedelen.

Iemand die weet hoe dat zit in de kranten-bezorgsector, hoe dat zo is ontstaan?

Even voor de goede orde, inmiddels ligt er een stapeltje kleingeld en zal ik me dus niet meer schuldig voelen als er weer iemand aanbelt. Het gaat me ook zeker niet om die paar euro's maar meer om het idee erachter...

Groet,

Andrea2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

19-12-2011 om 17:48

Oude traditie

Vroeger was het traditie om leveranciers met nieuwjaar een fooi te geven. Nieuwjaar valt vroeg dit jaar!

Nou heb ik zelf een nee-neesticker beneden op mijn brievenbus en ik heb ook geen krant, maar elk jaar weer krijg ik ze aan de deur (de brievenbussen zijn beneden en de woningbouw heeft liever geen stickers op de voordeuren dus ik kan het ze niet kwalijk nemen).
Ik vind het al sneu om te zeggen dat ik een sticker heb en dat ik dus geen klant van ze ben , maar ik vind het vooral vervelend dat ik continu gestoord word als ik bezig ben (mijn wijk heeft blijkbaar veel huis aan huis!).

*einde mopperbericht*

sinas

sinas

19-12-2011 om 20:10

Hahaha anekdote

Jaren geleden, mijn man komt uit een andere regio en is hierheen verhuisd, we wonen tijdelijk in bij mijn ouders. Deze zijn met de Kerst een weekje weg en wij zijn samen. Ik moet werken.
Dan belt man mij op mijn werk: Wat ik nou toch meemaak!
Ik: nou, vertel
Man: de bel gaat, staat jongetje voor de deur, geeft kaartje en wenst me fijne feestdagen!
Ik: Je hebt hem toch wel wat gegeven????
Man: ...... HUH?
Ik: Ja, die bezorger!?!
Man: MOET DAT DAN????
IK: Ja lummel, daarom komt hij namelijk!

Man had dus gewoon vriendelijk bedankt en de deur weer dichtgedaan!

En nu? Nu loopt hij met onze oudste mee hahahaha, die inmiddels al een leuk centje bij elkaar heeft. Ik vind het eigenlijk wel grappig, deed het zelf ook. Het betaalt inderdaad dramatisch, zo'n folderwijkje, maar dit levert een leuk extraatje op. Leuk toch?

tonny

tonny

19-12-2011 om 20:49

Traditie

Deze discussie keert jaarlijks terug. Net zo traditioneel als de fooi voor bezorgers.

Ik heb altijd wat kleingeld staan voor dit doel, in deze tijd van het jaar. Mijn eigen kinderen hebben in hun tienertijd van huis-aan-huiskranten en een gewoon middagdagblad bezorgd, en ik weet hoe leuk het was in deze tijd van het jaar een extraatje te verzamelen. Natuurlijk, bezorgers worden al betaald, maar het is gewoon leuk voor hen (mits ze hun werk naar behoren doen!)

Jaymza

Jaymza

19-12-2011 om 20:57

Mij ook overkomen

Waar wij eerst woonden was dit ook absoluut niet de gewoonte. Onze eerste kerst in Amsterdam nam ik dus ook ietwat verbaasd het kaartje aan en deed de deur weer dicht. Mijn man vertelde me later inderdaad dat ik iets had moeten geven. Idem dito met mijn eerste sint maarten in de randstad.

Jaymza

Merel

Merel

19-12-2011 om 23:11

Krantenwijkje gehad

Ja ik heb ook een krantenwijkje gehad, oh en dit was de leukste week van het jaar . Inderdaad betaalt het niet echt goed, dus het is ontzettend leuk dat extraatje aan het einde van het jaar, dus ze krijgen allemaal een eurootje van mij.

Hier ook bezorgers

Oudste met krantenwijk, middelste met folderwijk en een huis-aan-huisblad. Hun ervaring is dat veel mensen niet open doen, ook niet als ze overduidelijk thuis zijn (maar dat valt me ook vaak op als collectes loop. Bel niet horen? Geen zin? Geen tijd?) En dat van de mensen die wel open doen, de helft wel en de andere helft niet iets geeft. Overigens is dat wel okee voor de jongens. Ze zijn blij met alles wat ze wel krijgen. Ouderen geven meer dan jongeren, en de vaste krantenabonnees geven vaker iets dan de folderontvangers.
Zo, voor de statistieken!

krin

krin

20-12-2011 om 09:20

Ik zie het

Ik zie het als een dertiende maand. Of als een kerstpakket, of een bonus. Ik ben zelf geen werknemer, dus wie weet is het de kift, maar volgens mij is elke werknemer gesteld op dat soort extraatjes, dus waarom die bezorgers niet? Eigenlijk zou hun werkgever er dus voor moeten zorgen, maar ja.
Nou heb ik met een nee-nee-sticker alleen de heerlijk stipte krantenbezorger om rijkelijk te belonen, dus dat scheelt ook wel. En de junkpostbezorgers die ondanks die sticker hoopvol met hun kaartje voor de deur staan, wens ik alleen een prettige kerst (en wijs ik op de sticker).

sinas

sinas

20-12-2011 om 10:21

De nee nee stickers

In 1 van de flats van zoon heeft hij eerst op de brievenbussen gekeken, en alleen aangebeld bij de mensen zonder sticker! Dat kan dus ook!

Grote flat, grote opbrengst, 45 euro!!

krin

krin

20-12-2011 om 13:55

Een fooi, dan

Een fooi zoals je op een terrasje of in een restaurant geeft, ook omdat het hoort, maar met misschien wat extra's als je je beter dan standaard behandeld voelt.
Nogmaals: ik heb het alleen over de bezorger van mijn krant; die hah-blaadjes krijg ik niet, en die bezorgers zouden ook minder van me krijgen, denk ik.

mix

mix

20-12-2011 om 15:41

Beter gaan betalen

dochter heeft eens een aantal weken de krant gelopen, in het kader van nooit zonder werk te willen zitten. 5 euro kreeg ze....voor 200 adressen waar we met 2 man 1.5 uur over deden. Dat is gewoon onderbetaald.
Daarbuiten zit er (zij liep het plaatselijk sufferdje)met de kerst een nieuwjaarskrant in. Dat betekende dat we maar 1/3 van alle kranten ipv allemaal in de fietstassen kregen en dus nog 2 keer terug naar huis moesten. Ook alle smalle, te kleine, klemmende, veel te laag zittende brievenbussen of die met gordijnen ervoor of onmogelijke hekjes die niet open kunnen, of tuintjes die niet gestrooid zijn kosten veel tijd in de winter.
Van mij krijgen ze fooi; ze worden zwaar onderbetaald en kunnen zo eens een leuk bedrag binnenhalen.

sinas

sinas

20-12-2011 om 21:12

Tja

je kan er van vinden wat je vindt, maar de meeste kinderen moeten toch best hard werken voor een paar rotcenten. Maar als je geld wilt verdienen moet je iets. Folders mag vanaf je 13e en zoon is er toch best wat uurtjes mee bezig. Folders invouwen en rondbrengen en in weer en wind. En dan vind ik best dat die kinderen een fooi verdienen ja.
Zoon heeft inmiddels al meer dan 130 euro opgehaald, en dan was nog niet eens iedereen thuis!

Nee nee sticker

als er iemand aanbelt met foldertjes dan zeg ik dus dat ik geen reclame ontvang en dus niets geef. De krantenman krijgt uiteraard wel wat en de meeste goede doelen ook (collecte) tenzij ik direct lid moet worden dat doe ik niet.

ik heb zelf vroeger de telegraafd gelopen (in de ochtend, vreselijk zwaar) en het viel mij op dat de mensen met de kleinste flatjes het meeste gaven en de mensen in de villawijk heel weinig.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2011 om 01:34

Fooi

Ik ben het met Krin eens. Die kerst/nieuwjaarskaartjes zijn voor veel bezorgers dé motivatie om die klus te doen. Okee, de wekelijkse bezorging levert niet zoveel op, maar rond kerst wordt dat weer goedgemaakt door wat je als fooi kunt zien. Ik gun ze dat van harte.

Krant

nromaal gaf ik de krantenbezorger 5 euro want die was altijd zo fijn stipt. Nu hebben we een flutbezorger die heel vaak veel te laat is, nee sorry dan krijg je echt geen 5 euro...
de folders etc krijgen allemaal tzelfde als ik thuis ben

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2011 om 21:04

En dat lage loon

Dat is natuurlijk wel een beetje onzin. Zoon neemt wel eens folderwijkjes over in vakanties en dan kom je toch op een paar euro per uur. Het wettelijk min.uurloon voor een 15jarige ligt op de 2,5-3 euro. Dus zó weinig is het nou ook weer niet.

Tirza

Rotbaantje

Vind ik het, we krijgen 7 dagen per week de krant bezorgd. Hier geen fiets dus sjouwen met de kranten in weer en wind, sneeuw en ijs. Niet veel mensen die de krant bezorgd krijgen, na ons moet de bezorger zo'n 50 m lopen voor de volgende klant. We krijgen een echte kerstkaart in envelop van "John, your paperboy" en "James, your weekend paperboy". John krijgt £ 10 en James £ 5. (James z'n kranten is 2 x zo dik ).

sinas

sinas

21-12-2011 om 23:13

Nou tirza

zoon is er toch wel een paar uur per week mee bezig en dan helpen wij hem ook nog vaak! Meestal moet hij nog folders in elkaar steken, krijgt 1 vast pakket aangeleverd, maar dan moeten er nog een aantal tussengevoegd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2011 om 01:28

Tirza

Ik ben met Sinas eens dat er een vreemde beloning steekt in wat folderbezorgers verdienen. Zeker bij de losse folders/krantjes staat de tijd die erin gestoken moet worden niet in verhouding tot wat ermee verdiend wordt. Om het leuk te houden worden die kinders vaak geholpen door gezinsleden.
Mijn dochter had bijvoorbeeld een wijk van 300 huizen. Daar werd een aantal uur voor gerekend, maar dat was beslist niet realistisch. Ik stond daarom alvast de folders in te vouwen, zodat het zo in haar fietstassen kon. Het was vervolgens ook nog zo dat paps (of ik) haar vaak hielp om de bezorguurtjes enigszins binnen de betaalde lijnen te houden.

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2011 om 06:21

Tirza

Insteken, vouwen en bezorgen duurde 2,5 uur. Dan is 4,95 erg schamel....

Tirza G.

Tirza G.

22-12-2011 om 12:05

Uurloon

4,95 voor 2,5 uur is bíjna 2 eu per uur. Voor een 13- of 14 jarige? Een 15jarige krijgt 2,5 eu per uur voor een baantje in de winkel ofzo.
Ik snap er geen bal van, want de wijkjes die zoon wel eens overneemt zijn ook zo'n 250-300 adressen mét invouwen. En hij krijgt dan iets van 7,50-10 eu, afhankelijk van het aantal folders. Da's dan toch mooi 2,5-3 per uur - en soms meer.

Tirza

Petr@

Petr@

22-12-2011 om 12:22

Hier ook een krantenbezorger

in huis, maar die verdient per dag bijna € 9,00. Niet slecht voor een 16 jarige!

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2011 om 13:32

Tirza

Dat is voor een 14 jarige, en bijna 2 euro is laag. Ik ben nooit zo dol op hoe jonger hoe minder, ze lopen er geen meter minder om namelijk. Dat geldt ook voor oppassen bijvoorbeeld. Maar goed,dat is een discussie op zich.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2011 om 15:08

Petr@

Maar dan hebben we het niet over foldertjes volgens mij. Als je de Telegraaf of zo bezorgt verdient dat een stuk leuker dan de folders.

Petr@

Petr@

22-12-2011 om 18:19

P en kaaskopje

Hij bezorgt kranten, het AD, Volkskrant, Trouw, FD en NRC next. Hij is binnen een uur vaak weer thuis. Geen slecht uurloon, toch?

sinas

sinas

22-12-2011 om 19:03

Kranten en vooral

ochtendkranten verdient inderdaad veel meer! Maar dat mag pas vanaf 15 volgens mij. Vanwege het vroege opstaan.

Margriet*

Margriet*

22-12-2011 om 21:37

Ach

Die ene keer per jaar dat ze langskomen. Om die paar euro's kan ik me niet druk maken. Hier lopen ook oudere mensen als bijverdienste naast hun AOW de krant en die gun ik van harte een fooi, het zijn dus echt niet alleen maar jongeren. De zaterdagkranten jongen moet nog een keer terugkomen, ik had helemaal geen klein geld en krijgt minder dan de krantenjongen die vijf keer door de week 's ochtends de krant bezorgt.

sinas

sinas

22-12-2011 om 21:43

Vandaag wel gelachen om zoon

Een klasgenootje van hem heeft ook een folderwijk en die had aangegeven een bepaalde ouderenflat niet te gaan aanbellen. Zoon had haar al gezegd het juist wél te doen, zeker bij ouderen.
Vandaag vertelde ze dat ze het toch gedaan had en erg gul bedeeld was inderdaad! Bij 2 oudjes had ze wel 10 euro(!!!)gekregen! Ja, toen was het zoons beurt een tikje beteuterd (niet echt hoor) te kijken, want 5 euro is tot nu toe zijn topmoment!! Maar hij is er blij mee hoor!!

Marie

Marie

22-12-2011 om 22:24

Vanaf begin december

Door het jaar heen krijgen we heel onregelmatig de hah krantjes maar zo vanaf 15 november krijgen we ze weer regelmatig en dan komen de bezorgers aanbellen vlak voor de kerst. Dus ben ik niet erg gul voor ze, wel voor de vaste krant bezorger en de brenger van folders, want die hebben we wel elke week in de bus.

P

Oh, was jij dat met die GAMMA-envelop!

Serieus, ik vond het zo'n rare manier van reclame maken. Een witte ongeadresseerde envelop met zo'n kaartje erin. Je verwacht ergens toch een echte kaart en dan is het zo'n stomme reclame.

Chris

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2011 om 15:08

Precies p

Ze smeken hier om folderbezorgers. Zoon staat bekend als vakantie-inval-voor-vriendjes, nou, die kan elke dag wel werken als hij zou willen, het bedrijf belt hem regelmatig. Dus het zal ongetwijfeld marktwerking zijn. Zeeuwen zijn goed met geld hee

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.