Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tihama

Tihama

13-10-2012 om 12:57

Foto's


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maar zijn dat niet bijna altijd korte namen?

Tja in principe zou het kunnen.....maar dat lijkt me niet zo aannemelijk....Het is geen korte 1 of 2 lettergeep naam. Het heeft 3 lettergrepen. Dat maakt dat het mij niet zo aannemlijk lijkt. De 'roepnamen' die ik ken zijn bijna allemaal een verkorte/verhaspelde vorm van een toch langere doopnaam. En die is niet te bedenken volgens mij bij die naam.
Het is ook een zelfverzonnen naam, een letter toegevoegd aan iets wat vaker voorkomt (maar weer niet in ned.) en een letter erachter....nou ja zo. En zo klinkt de naam ook weer als écht een naam. Je hoeft je niet af te vragen óf het wel een naam is en ook niet voor wel geslacht.
De reacties (in een nieuwe klas b.v.) zijn over het algemeen ook positief...zo van gut wat een leuke naam, waar komt die vandaan? Nou ja nergens vandaan dus...Gog, wat leuk, wat raar dat je dat niet vaker hoort of ik heb nog nooit een kind met zo'n naam in de klas gehad, wel bijzonder hoor. Geen gedoe over hoe schrijf of hoe spel je dat.
Het heeft wél 8 maand geduurd voor we samen door stevig te onderhandelen aan deze naam kwamen (lettertje erbij, letterje eraf):0
Het was dus net op het nippertje.
De reservenaam sind een jaar of 3 erna nogal populair geworden. Ben blij dat we dát niet gedaan hebben. In een iets andere vorm (letter erbij en andere uitgang) komt ie wel over de 100 keer voor in ned.
groeten albana

En doopnamen

Alleen mijn vader heeft doopnamen. Toen waren mijn grootouders nog hervormd denk ik. Dat is er later wel afgegaan....Ze hadden nog voor ik geboren was gebroken met de kerk. Mijn moeder had/heeft ook alleen een roepnaam. Die is van huis uit 'niks' of door mijn opa ook wel 'heiden' genoemd. Tegenwoordig valt het denk ik meer onder humanistisch maar die term kenden ze nog niet denk ik.
En wij hebben ook alleen 1 naam.
Maar ik ken ook talloze mensen die wél roep/doopnamen hebben of zelfs alleen doopnamen en dan is de 1ste de roepnaam. En die zijn niet alleen maar Katholiek, maar ook van alles wat je maar kan bedenken.
groeten albana

Vic

Vic

15-10-2012 om 19:21

Gebeurt nog steeds

In het NRC staan op zaterdag altijd hele rijen met geboorteadvertenties en het komt best vaak voor dat de roepnaam afwijkt van de officiële namen. Een oud-collega van mij noemde zijn dochter Niesje Anke, naar de oma's, het was dus wel fijn voor haar dat haar roepnaam Nienke werd

Mijn zoon heeft doopnaam+roepnaam

..dus het gebeurt nog steeds.

En nee, zeker niet katholiek.

margje van dijk

margje van dijk

15-10-2012 om 21:46

Ok, maar de lengte is toch wel katholiek?

Blijkbaar bij de protestanten ook, dus. Ik zei 'bij mij in de buurt', maar daarmee bedoelde ik eigenlijk vroeger, en dat was in Noord-Friesland. Bij mij in de klas heette iedereen gewoon Taeke of Liuwe of Sybren of Doutsje of Grytsje of Aaltsje. Doopnaam en roepnaam. Hooguit had je nog een tweede naam erbij die je niet gebruikte. Het wilde wel eens gebeuren dat er een Trudie eigenlijk Tjeerdje heette, maar veel verder ging het niet. En de import heette natuurlijk Jessica en Edwin en Diana.

Maar het is toch wel katholiek om minstens 3 of 4 initialen te hebben? Want bij protestanten houdt het bij mijn weten wel op na twee namen.

Margje

Tihama

Tihama

15-10-2012 om 22:36

Katteliek

2 doopnamen en afwijkende roepnaam. Die roepnaam was dan rond '70 wel een topper. Vermoedelijk was de werkelijkheid dus nog veel erger, want de vraag is of ik wel in die statistiek opgenomen was.

Man hervormd, 3 doopnamen en afwijkende roepnaam.

Ook onpraktisch: andere voorletter/voornaam dan je roepnaam.

Vanwege dat ongemak hebben onze kinderen elk 3 namen, waarvan de eerste naam hetzelfde is als de roepnaam. Kinderen zijn trouwens niet gedoopt. Zal wel het gevolg zijn van die duivel op ons kussen.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2012 om 23:17

Mijn vader

Wat ze met mijn vader hebben gedaan snap ik nog steeds niet helemaal. Hij heeft een doopnaam die zeker als gewone roepnaam zou voldoen, maar ze hebben hem toch ook een roepnaam gegeven. Stel dat mijn vader Victor als doopnaam zou hebben.. maar we noemen hem Vincent.
Mijn oudste dochter heeft Maria als derde naam, omdat mijn man wel katholiek van geboorte is en ik hem deze toevoeging gunde. Omdat ik maar een naam heb, vond ik het leuk om mijn kinderen meer namen te geven. Hun eerste naam is hun roepnaam. De oudste heeft 3 namen en de jongste 2 namen.

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2012 om 23:30

Och margje

Mijn vader was stamhouder. In de tijd dat hij geboren werd (of het was zo in de familie, zou ook zomaar kunnen) gaf de vader de naam. Gewoon bij het stadhuis. De jonge moeder lag dan gespannen in het kraambed te wachten Wat Het Was Geworden. Nou, dat was bij hem niet zo moeilijk, hij was de stamhouder, hij kreeg dus de FamilieVoornaam. En meer niet. Mijn oma was daar enigszins teleurgesteld over? Eén naam maar?? Jeetje, wat weinig. Mijn opa, toch blijkbaar de beroerdste niet, gaf de volgende zoon zes voornamen, oftewel: alles wat hij maar kon bedenken aan familienamen. Goed gereformeerd, dus geen Maria Zo. En nou klaar Ik denk dat ik die man wel had gemogen
Mijn moeder kwam uit een gezin van 11 en daar is geen peil op te trekken. Er zijn er met 1, met 2 en met 3 doopnamen - maar net hoe de pet stond blijkbaar.
Zus en ik hebben beide twee doopnamen en beiden een voornaam die met een andere letter begint (waarvan ik, itt Tihama, nog steeds niet van begrijp wat daar nou lastig aan is).
Mijn beide kinderen hebben drie officiele voornamen waar de roepnaam van is afgeleid. En nee, niet katholiek en ook niet Fries Goed degelijke Groningse protestante roots

Tirza

Onhandig

Inderdaad, ik heet Gerritje "Shonagh", we noemen haar "Shonagh" stond er op mijn geboortekaartje. Erg onhandig Gerritje S, staat er op officiele papieren.
En dat verbasteren: Wilhelmus Bernadus, we noemen hem Niels, ja alle letters zitten erin :o)

Maar Valkyre: Persoonlijk vind ik de combinatie voornaam- achternaam veeeel belangrijker, daar moet hij zijn hele leven mee. De combi met broer is de eerste 20 (?) jaar misschien belangrijk, maar dat is mijn mening. Onze oudste kwam al met zijn Koreaanse naam bij ons, dus daar "paste" niet zoveel bij, broer en zus hebben wel een korte naam, alledrie 3 of 4 letters die goed bij de achternaam passen

Mea Proefrok

Mea Proefrok

16-10-2012 om 09:24

Tirza

Hier thuis hetzelfde. De eerste drie kinderen hebben 1 doopnaam (en totaal andere roepnaam). De volgende drie hebben twee doopnamen (en andere roepnaam). En de laatste twee hebben zelfs drie doopnamen. Wij zijn trouwens allemaal vernoemd, en zelfs op een vaste volgorde, dus oudste dochter oma vaderskant, oudste zoon opa moederskant etc. Om en om waren vaders- dan wel moederskant aan de beurt en de volgorde van vernoemen is dan: eigen ouders, eigen broers/zussen, geliefde andere familieleden of vroeg-overledenen.
Dat is trouwens ook de reden waarom refo's vaak zo creatief zijn met voornamen (Cornelieke enzo). Omdat de hele familie oma Cornelia moet vernoemen in de oudste dochter, en als jouw dochter dan de vierde Cornelia wordt, zijn Corrie en Nelleke etc. al vergeven).
Ik heb dus een mooie doopnaam en een saaie roepnaam die ook nog eens veel te vaak voorkomt in mijn segment (begin jaren zeventig). Ik haat -ke aan het einde van een naam. Grmbl.

Brianna F

Brianna F

16-10-2012 om 09:41

Doopnamen

Een terugkerende ergernis van dochter. Al onze kinderen zijn via de doopnamen vernoemd naar peter en meter. Hun roepnamen zijn totaal anders, maar niet officieel vastgelegd. Dus op officiële papieren staat als naam hun eerste doopnaam. Ik krijg nog vaak het verwijt dat ik als eerste naam hun roepnaam had moeten laten vastleggen. Ze hebben nu 3 doopnamen en één roepnaam.
Ze heeft al vaak moeten uitleggen dat zij toch echt X...... was, als ze weer eens officieel aangesproken werd, terwijl haar dagelijkse naam Y........ is.

Brianna

Beetje rare suggestie misschien, maar je dochter kan haar voornaam officieel laten wijzigen. Dat leidt dan tot een aanvulling op de geboorteakte en alle id-papieren kunnen daarna met de gewijzigde situatie in overeenstemming worden gebracht.

Een voornaamswijziging moet helaas wel via een advocaat, en is niet goedkoop. Nog niet eens per se wegens de advocaatkosten, want het is meestal een fluitje van een cent dus een advocaat is er zo klaar mee, maar vanwege de griffierechten. Al met al moet je denk ik rond de 500-600 euro rekenen (als ze een toevoeging kan lospeuteren is het goedkoper, maar in principe krijg je hier niet zomaar een toevoeging voor). Desondanks: als dit voor haar nou werkelijk een enorme en steeds terugkerende ergernis is kan ze overwegen dat geld er - nu of in de toekomst - een keer tegenaan te gooien. Is ze er voor de rest van haar leven vanaf.

Groeten,

Temet

Rieke

Rieke

16-10-2012 om 12:32

Leuk

Bij ons is ook gekozen voor de officiele manier; mijn oma (en nickname) heten Rieke, de oudste nichtjes, dat zijn er drie heten Rika, Ria En Marieke. Opa heette Derk en de oudste neven zijn Derk, Dirk, en Jan Derk.

De andere kant: opa Klaas heeft kleinzoons die Klaas , Klaas, Klaas en Klaas heten. En oma Geertje werd ook niet vergeten; kleindochters Greetje, Greet, Margreet, een kleinzoon Geert.

Haha, als er iemand van de familie meeleest: wie ben ik?

neteret mut

neteret mut

16-10-2012 om 12:35

Mea

over de vernoemvolgorde. Ik dacht dat oudste zoon vernoemd wordt naar opa vaderskant, tweede zoon naar opa moederskant, oudste dochter oma moederskant en tweede dochter naar oma vaderskant.

neteret mut

neteret mut

16-10-2012 om 12:46

Wij

hebben de kinderen vernoemd, waren zelf ook vernoemd. Bij de jongste kinderen zijn we wel iets creatiever geweest dan met de oudsten. Bij ons zijn de doopnamen hetzelfde als de roepnamen ( Johannes wordt dan ook gewoon als Johannes geroepen) en heeft iedereen 2 of 3 initialen. Die roepnamen die niet lijken op de echte namen ken ik wel van de geboorteadvertenties uit vorige woonplaatsen, niet uit eigen familie ( protestants).
Wat mij altijd in oude boeken opvalt en in de oudere familiegeschiedenis ( rond 1900), is dat toen veel vrouwen mooie namen hadden en dat die altijd afgekort werden.Dus bv Elisabeth werd dan Rie of Bet. Zal met jongensnamen ook wel zo zijn maar daar heb ik minder op gelet. Nu zie je veel meer langere namen, langer dan 1 lettergreep ( nu is betrekkelijk, bedoel denk ik na 1960)

Maylise

Maylise

16-10-2012 om 13:06

Onhandig

Als jong kind had ik ook een andere roepnaam dan mijn doopnaam. Wel een naam die er van is afgeleid maar die heel anders klinkt. Op officiele documenten was/is die naam nergens terug te vinden. Vanaf de middelbare school heb ik me altijd voorgesteld met doopnaam. Nog steeds een van de beste beslissingen die ik heb gemaakt. Zo onhandig om een andere naam te hebben dan er op papier staat, zeker als die naam ook nog met een andere letter begint. Je moet altijd weer uitleggen hoe je eigenlijk genoemd wil worden.

Mijn kinderen hebben meerdere namen maar hun roepnaam is gewoon hun eerste naam. Dat vond ik het meest praktisch.

Uitzondering is pleegzoon die twee voornamen heeft die hij allebei als eerste naam (heeft) gebruikt. Dat levert soms ook verwarring op want dan hebben mensen niet door dat het om dezelfde persoon gaat. Niet altijd even handig.

Brianna F

Brianna F

16-10-2012 om 14:48

Juist

Maylise: dat is dus mijn dochters irritatie ja, maar ze vind haar doopnaam te erg voor woorden dus die wil ze ook niet gebruiken.
Temet: is bekend, ik roep het ook vaak als ze dat wil laten doen, mag ze. Maar zo erg vind ze het dus ook weer niet dat ze het wil laten veranderen, als ze de prijs hoort.
Mijn roepnaam begint ook met een andere letter dan doopnaam, maar is er wel heel duidelijk van afgeleid. Ik hoef de eerste letter van de doopnaam maar voor mijn roepnaam te zetten en dan is het op 1 klinker na precies hetzelfde.

liora

liora

16-10-2012 om 14:53

Doopnamen?

Soms is het toch fijn om daar geen last van te hebben!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2012 om 15:53

Doopnamen

Ach mijn dochters zijn niet gedoopt en hebben toch meer namen, 3 en 2. Bij mijn weten vinden ze al hun namen mooi en hebben er geen last van.

Fiorucci

Fiorucci

16-10-2012 om 18:17

Haha liora

Inderdaad, al heb ik zelf wel twee voornamen. Maar mijn kinderen hebben gewoon een naam, klaar.

Maylise

Maylise

16-10-2012 om 18:27

Meerdere voornamen

Het hebben van meerdere voornamen vind ik dan wel weer voordelen hebben. Je kan dan wel iets makkelijker kiezen om je bij een andere naam te laten noemen. Natuurlijk kun je daar altijd voor kiezen maar het is wel makkelijker als die namen tenminste ergens in de papieren is terug te vinden.

Een vriendin heeft haar kinderen nogal aparte namen meegegeven; namen waar zij veel negatieve reacties op heeft gekregen, duidelijk niet de algemene smaak. Zij heeft haar kinderen ook tweede namen gegeven die wat meer algemeen bekend zijn. Juist omdat ze zich er bewust van was dat haar kinderen misschien ook wel die namen niet konden waarderen. Een van de kinderen is dol op haar aparte naam terwijl de andere zich nu bij haar tweede naam laat noemen.

Zelf vind ik tweede/derde namen ook handig om familie leden te vernoemen. Dan geef je toch een verbondenheid met de familie weer en bij een tweede/derde naam is het ook minder erg als die naam niet je persoonlijke smaak is.

Mijn oudste kinderen hebben drie namen en mijn jongste kinderen twee namen.

Tihama

Tihama

16-10-2012 om 19:20

Lastig

Ik vind het overigens niet erg, maar vooral lastig.

Als ik ergens mijn namen invul, dan moet ik er altijd rekening mee houden of dit officieel moet worden.

Heel eenvoudig voorbeeld: ik heb een account bij booking.com. Ik heb daar bewust mijn eerste doopnaam ingevuld. Anders klopt het niet met mijn paspoort. Idem met officiele instanties. In de officiele wereld is je roepnaam non existent. Men werkt alleen met geregistreerde voornamen.
Maar in de rest van de gewone wereld is juist die roepnaam de norm.
Als dat van elkaar verschilt, moet je daar dus altijd rekening meehouden.

Ik heb overigens geen hekel aan die doopnaam, ik vind hem alleen wat ouderwets en minder mooi dan mijn eigen naam.

En nee, het is allemaal niet erg dramatisch. Maar als je je kind een naam gaat geven, dan is het toch een kleine moeite om dat meteen ff goed te regelen?

Tihama

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-10-2012 om 20:46

Eigenlijk is het spreken over doopnamen

heel erg grappig in dit verband. Volgens mij hebben jullie het in grote meerderheid over namen waarmee je (ook) gewoon officieel bij de burgerlijke stand staat aangegeven. Het zijn namen die soms anders zijn dan je roepnaam en die in geval van een doopsel ook genoemd en genoteerd zijn waarmee het ook je doopnamen zijn. Waren het alleen doopnamen dan zouden ze niet bij de burgerlijke stand hoeven staan, maar alleen in het doopboek van de kerk waar je gedoopt bent. Niet dat het vroegah in de praktijk nu heel erg vaak voorkwam dat men daarvoor andere namen gebruikte dan die waarmee men het kind had aangegeven bij de burgerlijke stand.

In onze situatie hebben man en ik allebei een degelijke katholieke achtergrond. We hebben allebei meerdere namen en onze roepnamen zijn ook onze aangegeven eerste namen. Daarnaast zijn we allebei ook met die namen gedoopt. Onze kinderen hebben meerdere namen waarmee ze zijn aangegeven bij de burgerlijke stand en zijn gedoopt. Ze zijn alledrie vernoemd (niet omdat het moest of gewoonte was, maar omdat we dat leuk vonden) met de eerste naam, oudste met de eerste twee namen. Oudste heeft haar roepnaam nergens officieel staan, andere twee wel. Wel kloppen initialen van oudste, we hebben er destijds goed op gelet dat haar roepnaam begint met dezelfde letter als haar eerste naam.
Aagje

Valkyre

Valkyre

16-10-2012 om 21:25

Mooi anecdote (ot)

Ik zeg even niet welke relatie ik tot haar heb, maar ik ken een oudere dame die werd geboren in de oorlog en door haar vader als verzetsdaad met een stalen gezicht bij burgerzaken (destijds bemand door een NSB-er) werd aangegeven als Wilhelmina Juliana Beatrix Irene (oid). Ik kende haar jaren gewoon als Wil toen ik dit verhaal hoorde. Vond 't wel stoer.

Valkyre

Snuggle's

Snuggle's

16-10-2012 om 22:33

Maar waarom?!

Ik snap dus echt niet waarom mensen nu nog steeds hun kind namen geven en dan een andere roepnaam. Waarom is dat? Waarom dan niet die roepnaam als extra er voor zetten? Volgens mij mag je aardig wat namen geven toch? En kennelijk vind je die roepnaam de mooiste naam, dus wat is het probleem om je kind dan ook echt zo te noemen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-10-2012 om 23:23

Snuggle's

In ons geval omdat we bij onze oudste de beide oma's wilden vernoemen. De samenvoeging van die twee namen leverde ook nog eens een roepnaam op die we allebei nog steeds erg mooi vinden. We vonden het wel leuk om kind aan te geven met de twee namen van de oma's (een van de twee namen in een iets moderner jasje dan de oorspronkelijke naam). Roepnaam is geen fantasienaam overigens, maar een gewone Nederlandse meisjesnaam. Net als de twee officiële namen. Denk aan de in eerdere postings beschreven constructie met 'Cornelieke'. Is niet de naam van onze oudste, maar de wijze van samenvoegen komt overeen.
Ik snap zelf helemaal niets van roepnamen die niets te maken hebben met de officiële namen. Bijvoorbeeld: Wilhelmina Theodora, wij noemen haar Shirley. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft dat mensen hun kind willen vernoemen (of van wie dat verwacht wordt en die aan die verwachting willen voldoen), maar die de namen in kwestie niet echt mooi vinden. Die zoeken dan een roepnaam die ze wel mooi vinden en nemen die in gebruik, zonder die naam ook officieel te maken. Ik zou dan zelf de keuze maken kind toch met de gewenste naam als eerste naam aan te geven. Voor mijn gevoel kan een officieuze (dus niet officieel aangegven) roepnaam dus wel, maar alleen als 'ie is afgeleid van de officiële naam. Maar ja, da's weer heel persoonlijk.
Aagje

mix

mix

16-10-2012 om 23:53

Snuggle's

hier bij allebei bv: Catootje Margootje Mallootje.
de eerste 2 namen zijn vernoemnamen( naar doopnamen oma's ) en de 3e naam in het rijtje is een naam die ik mooi vond en roepnaam is.
Kind(eren) staat dus met 3 (doop)namen ingeschreven en de laatste naam is de roepnaam. Stond ook op het kaartje dat dat de roepnaam was. Duidelijker kon ik het niet maken

Maar ook daar heb ik enorm veel commentaar op gekregen. De ene vond de alfabetische volgorde onzin, de ander vond dat de roepnaam eerst genoemd moest worden en toen kwam schoonmoeder nog over me heen dat ik met haar vernoeming de verkeerde naam had gekozen.
Zij had 2 namen en ik wilde haar een plezier doen, maar heb wel de mooiste naam uitgekozen. Fout, fout, fout. Vond ze. Hoe ondankbaar tssss

Wisse

Wisse

17-10-2012 om 03:06

Roepnaam afgeleid van twee voornamen

Kathinka Toos, we noemen haar Kato

Annet Nathalie, we noemen haar Anna

- vinden jullie dat lastig of raar?

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 09:16

Ha cobi (ot)

Ik had al het idee dat het vast vaker gebeurde in de oorlog. Ik ben helemaal niet zo oranjegezind, maar ik houd erg van dat soort stil protest. Mooi verhaal ook.

Valkyre

Wisse

Nee dat is prima, de voorletters zijn K.T. of A.N.
Ik heet dus G.S. en we noemen haar "Shonagh", dat vind ik lastig, ook omdat er vaak Gerritje S staat. Ik heb er inderdaad vroeger weleens over gedacht het te veranderen, maar ach je wendt eraan :o)
En nu woon ik in een land waar ze dit helemaal niet zouden snappen en me altijd Gerritje zouden noemen, laat ik dit gewoon weg. ( werk, dokter, tandarts enz).

Mijn andere voorbeeld W.B.( Wilhelmus Bernardus) we noemen hem Niels, dat is vind ik heel erg vreemd en verwarrend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.