Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tanneke

Tanneke

21-09-2012 om 22:30

Foute inrichtingen

Naar aanleiding van huizendraadje hierboven, vraag ik me ineens af; hadden jullie vroeger thuis ook van die geweldige vloerbedekking?

In het kader van de jaren 70:
-wij hadden boven hoogpolig oranje tapijt.
-een donkerbruine fluweel achtige bank in de woonkamer.
-bij die bank hoorde geel behang met hier en daar bruine bollen erop.En donkergroene kussens op de bank.
-in alle tuinen zag je bij ons in de straat oranje afrikaantjes . Dat vind ik zo bij die tijd passen. Zie ze nu nergens meer.Trouwens nooit begrepen waarom die plantjes zo heten ...
-van die perkament achtige lampen kappen met bruine franje eraan.

Wat stond er bij jullie in huis waar je nog om moet lachen als je foto's uit je jeugd bekijkt?

Ik sta trouwens op sommige foto's met zo'n rode schotse rok (zo'n enorme soort veiligheids speld erdoor) met een gele maillot eronder. Dat was wel in 1974 dus he?

Overigens hebben mijn ouders tegenwoordig een modern huis hoor


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-09-2012 om 22:34

Fout?

Ik heb nog steeds afrikaantjes in mijn tuin
En sinds Koninginnedag ben ik in het bezit van een varkensblaas lamp. Zonder franje helaas
Het oranje tapijt (bouclé dan) vind je terug op een heel oude houten hutkoffer hier in huis.
Geen donkerbruin ribfluwelen bank, maar het had zomaar gekund...!
En ik zou best wel een donkergebeitst wagenwiel met Brabants bonten lampenkapjes willen...!
Maar goed, ik ben dan ook een grote retro-lover...!

Géén behang zoals jij beschrijft. Maar hanenbalken had ik wel leuk gevonden Of grenen betimmering, maar dat vindt de woningbouw vast niet leuk

Nee, serieus... ik vind het prachtig!

Verhuisd

Ik ben net verhuisd naar een bijzonder rigoureus verbouwd huis. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, hoop nieuwe meubels, etc. En ik vind het heel raar als ik me realiseer dat alles wat ik nu uitzoek en 'stijlvol' en 'tijdloos' vind, over een jaar of tien weer hopeloos achterhaald en typisch jaren 2010 is!
Maar ik herken het helemaal die seventies stijl. Ik heb ook prachtige klassenfoto's met van de rode en gele maillots, puntbloezen en geruite rokken en broeken. Heerlijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

kastanjet

kastanjet

21-09-2012 om 23:01

Slaapkamer

Netten aan het plafond, met daarin glazen bollen, kurken en andere onnozele dingen.

Letterbak

Op mijn oude kinderkamer in het huis van mijn moeder hangt nog een letterbak. Compleet met allerlei prullaria erin v

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-09-2012 om 00:07

Wat leuk! Heb jij ook van die grenen meubelen? Ik ook, ik kon ze na mijn scheiding van oudere familie krijgen die ging vernieuwen.
"Als je een beetje op orde bent, kan je ze wegdoen en nieuwe kopen," zeiden ze er liefdevol bij. Nou, ik dacht het niet, want ik had al jaren verlekkerd gekeken naar hun meubeltjes en nu, jaren later, ben ik er nog steeds zo blij mee!
Gecombineerd met allerlei andere originele retro-elementen voel ik me helemaal thuis in mijn foute inrichting

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-09-2012 om 00:09

Letterbakken

Triple, ik heb enkele letterbakken van zeker 35 jaar oud recentelijk van mijn ouders gekregen na hun verhuizing. Ik ga ze binnenkort ophangen. De kleine beeldjes hoop ik in kringloopwinkels bij elkaar te kunnen sprokkelen.

Tanneke

Tanneke

22-09-2012 om 00:58

O,o,ohhh

Heb ik het helemaal verkeerd gezegd?
Ik zeg het dus bij wijze van spreken en heb het niet over vandaag de dag, met wat dingen uit de jaren zeventig in je huis. Of zijn er eerlijk mensen die knaloranje tapijt in het hele huis hebben liggen en een inrichting hebben zoals ik die uit mijn jeugd herinner.
Of is het dan meer retro. Dat is toch anders.

In eerste instantie had ik het vooral over ons eigen huis in die tijd,met alles bruin en oranje.Gewoon de sfeer van die hele tijdsgeest. Zoiets dus.
Maar goed, ik begrijp dat ik mensen hier voor het hoofd heb gestoten met het woord "fout". Sorry dan hoor. Echt niet mijn bedoeling.

Ik heb ook nergens iets gezegd over grenen. Hebben we hier ook in huis. Dat kan een ander ook fout vinden ja. Daar ging het niet om.
He? Jullie snappen toch ergens wel wat ik bedoel?
Als ik het hier over heb, dan bedoel ik zo'n donker donker bruine tafel, met licht beige tegels erop en dan in het midden zo'n ovaal met een zeilboot. Dat werk.En dat het dan niet bedoeld is als retro.

Ik vind afrikaantjes overigens ook enig,maar je ziet ze ook niet meer zoveel. Vroeger had onze hele straat ze staan in het voorjaar. Ik vind het een ouboullig plantje,maar ben ook nostalgisch.
Zo staat mijn hele keuken vol met grijs emaille. Zand, zeep en soda bakjes, lepelrekken, dat soort werk.

Fout is niet bedoeld als fout in de nare zin van het woord en verder weet ik ook niet hoe ik het uit moet leggen hoor.

En die letterbakken was ik helemaal vergeten. Had ik ook!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-09-2012 om 09:15

Tanneke

Maak je geen zorgen, deze retroliefhebster heb je niet tegen het hoofd gestoten, ik vind het juist leuk dat je dit onderwerp hebt aangesneden!

Ik ben "fout and proud"

Guinevere

Guinevere

22-09-2012 om 12:59

Binnenkort weer hip?

Hoe zit het dan met dat zware, donkere eiken, wordt dat binnenkort ook weer helemaal hip? Inderdaad met leistenen salontafel erbij, of plavuizen salontafel, ook mooi...

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-09-2012 om 14:17

Kringloop en meer

Als je, zoals ik, in een enigszins vergrijsd dorp woont, is de kringloop een eindeloos plezier om in rond te dwalen. Ik vond er laatst hobbyboeken uit de jaren zeventig (net zo trendy destijds als macramé, maar dan anders) en die hebben me zo geïnspireerd dat ik nu ook met die hobby ben begonnen.
Donker eiken vind ik ook mooi nostalgisch, maar wil ik liever niet hebben, ik hou meer van lichtere interieurs. Het bekende grenen uit eind jaren 70, begin jaren 80, is meer mijn ding, maar dat wil ik dan wel graag combineren met zo'n varkensblazen lampenkap en de letterbakken.

Ook mooi uit die tijd: die grof-geëmailleerde koffiemokken. Vooral in bruintinten!
En ik zoek al een tijdje naar die zwart-oranjerode cijfers voor naast de voordeur. Zwart met een geëmailleerde oranjerode rand. Letterlijk iedereen had die destijds!

En met kerst: de "trapeze" voor het raam. En ik beken eerlijk dat ik er nog eentje heb, een originele uit de jaren zeventig. Voor mij als puber destijds hét symbool van eenheidsworst, maar nu niemand 'm meer heeft zet ik 'm graag in mijn vensterbank (ja, dat is raar, ik geef het direct toe, maar ik ben dan ook raar!)

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-09-2012 om 14:20

Eiken tafel met tegels

Bij mijn ex staat er eentje in de tuin sinds aanschaf van een nieuwe: een achtkantige eiken salontafel met tegels. Ooit van zijn ouders geweest en zeker 30 jaar oud, waarschijnlijk meer.
Ik heb zelf een mooie "rustiek grenen" salontafel, anders had ik het serieus overwogen...

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 14:41

Hier ook grenen

Wij hebben alweer een flinke tijd geleden een grenen eettafel met stoelen en bijpassende salontafel gekocht bij een winkel die dat zelf produceerde. De winkel is al een tijdje verdwenen. Grenen is uit.
Ik ben op zich wel een béétje gevoelige voor nieuwe stijlen. Ik zou onze tafels dan ook best in willen ruilen voor iets wat meer van nu is. Maar ja, de tafels die staan functioneren nog, dus dan is het zonde om ze weg te doen. Via Marktplaats is er ook een overweldigend aanbod van dit soort meubels, dus je moet het haast weggeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 14:52

Retro behang

Als je maar oud genoeg wordt zie je alles voor een tweede of zelfs derde keer aan je voorbij trekken. Zo heb ik mij toch wel verbaasd over het retro jaren '70 behang wat opeens weer in de winkels te koop was. Je wéét gewoon dat dat met een jaar of twee weer achterhaald is en dan moet er uiteraard weer een nieuw behangetje overheen. Man, ik word al moe van de gedachte. Mensen bij ons uit de straat hebben hun oude behang nooit vervangen en waren dus opeens heel erg trendy. Toch wel grappig.
De visnetten met bijbehoren ken ik ook nog, oranje en bruin, dat had mijn vriendin overal in huis. Wij hadden groen op de vloer, geel aan de muur en schrootjes aan de andere muur. Mijn buurmeisje had oranje met paars in haar kamer. De kledingmode van nu is trouwens ook een herhaling van zetten. Ik liep vroeger ook in paars met geel e.d.. Sleehakken.. allemaal oude koek. Wanneer gaan ze de mode van voor 1920 eens herhalen? Dat wordt hoog tijd
Jaren '70 in de tuin kenmerkt zich door van die gewassen grindtegels met een ander tegeltje middenin voor 'de breek'. Dat gaf zo'n leuk speels effect. Bielzen uiteraard en gras.
Als ik opnieuw kon beginnen zou ik geen graszaadje meer kopen. Wat een hardnekkig spul is dat. Bij de aanleg van de tuin vonden we gras wel zo voordelig en dat is om te beginnen ook zo, maar dan moet er een grasmaaier komen, scharen om de randjes te knippen en vooral heel veel zin om het allemaal bij te houden. Nooit weer! En nu komt het gras nog steeds overal tevoorschijn, ook dankzij de buren, waar nog wel volledig gras ligt.

bibi63

bibi63

22-09-2012 om 15:49

Jaren 70 geweldig, jaren 80 vreselijk

Ik heb goede en warme herinneringen aan de jaren 70. En grappig dat veel in retro vorm weer terugkomt. Wat ik echt walgelijk vond (ook in die tijd zelf) waren de jaren 80. Wat een enorme wansmaak heerste er toen zeg! Ik hoop (en denk) dat dat nooit weer 'in' wordt. Ik denk dan aan veel wit o.a. in beeldjes. plavuizen. Zalmroze, licht olijfgroen en messing. Gadver! Verder die enorme schoudervullingen, liefst met kobaltblauwe blazers, bandplooibroeken, matjes in je nek, vrouwen met getoupeerde kuiven. Echt, ik vond het toen vreselijk en nu nog steeds. Ook de muziek: syntercizer gebler (of hoe je het schrijft), UB40. Bleg.
Gr. Bibi

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-09-2012 om 17:14

Bibi

Zalmroze, lichtgroen en koper was meer jaren negentig. Ook met bordeauxrood. En dan van die tafeltjes van waaibomenhout waar je twee tafelkleedjes op moest draperen. En gefiguurzaagde ganzen in je vensterbank. Ik heb een tijd gewoond in een woonwijk die in de periode '92-'95 is gebouwd en daar had je dat dus huis aan huis...

Qua kleding is dat wel helemaal jaren tachtig wat je beschrijft. Big hair, schoudervullingen, extreem oversized (wat voor mij als stevige meid wel weer prettig was), alles zwaar over the top. En alle muziek geproduceerd door Stock Aitken and Waterman...!

Ook veel wit, ja. Steriel en koel vond ik het. Niet echt mijn ding, maar dat heb ik ook met de grijs/bruinrage van nog niet zo lang geleden.

Jaaaah... grindtegels en grenen

Hier hebben we ook die tegels achter in de tuin liggen. Prima hoor, ik heb een heerlijke tuin met heel veel groen. Ik denk dat heel veel mensen nu een vrijwel volledig betegelde tuin hebben met bij voorkeur donkergrijze tegels. Zelf weet ik nog steeds niet wat ik zou willen in de tuin met die tegels. We laten het dus maar zo. Na dit draadje noem ik het gewoon retro, ben ik weer hip!
En verder nog steeds licht hout in huis vwb meubels. We vinden het mooi en we geven zodoende ook weinig geld uit aan die dingen. Besteden we liever aan iets anders!

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2012 om 19:21

Lachen

Begin jaren 80 gingen we in een huis wonen waar binnen aan de ene kant de hele muur van onder tot boven in het huis oranje waren geverfd, aan de andere kant lichtgroen. Mijn moeder deed nog een poging het te witten maar ze kon niet overal bij. Toen ze het huis verkochten zat de oranje en groene verf er nog voor een groot deel op.

Misschien moeten wij later weer lachen om onze kapsels, kleding en kleine brilletjes nu. Die lange laarzen in die skinny's en leggings, so jaren 12

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2012 om 23:24

Toppertje

Ik heb een kast in de kamer staan uit 17-zoveel. Dát is pas retro Wij gebruiken hem voor de DVD's en alle foto-film-zooi enzo. Very handy. En verder ben ik slecht van geheugen en verslijt ik niks. Dus jullie hebben vast wel een beeld.

Tirza

madelief

madelief

22-09-2012 om 23:41

Wij hebben met de verbouwing van de winter serieus rekening gehouden met veranderingen van stijl. Ik wilde graag grijze tegels in woonkamer maar manlief wilde gewoon hout. Volgens hem werden die tegels net zo gedateerd als de witte/ roze/ bruine plavuizen, hout is alttijd in. De vloer van mijn ouders is na 40 jaar nog steeds niet gedateerd. Ik denk dat hij gelijk heeft. Dus de vloer is weer netjes geschuurd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 23:57

Bibi en rode vulpeninkt

Nou, jullie hebt mijn jaren '80 smaak mooi samengevat en die van mijn vriendin er gelijk bijgedaan. Mijn eerste servies was met groene en roze/lila bloemetjes, mijn eerste dekbedovertrek ook en mijn handdoeken had ik in beide kleuren aangeschaft. Onze eerste staande lamp was jawel... messing Mijn vriendin was fan van bordeaux.

Oh ja die schotse rok

heb ik ook gehad met die speciale speld, joh dat was dus super hip. Zou trouwens nu best leuk staan bij mijn jongste, met een zwart koltruitje erop oid

En wij hadden ook zo'n heerlijk stylish 70's huis met een oranje bruynzeel keuken. We hadden ook een grote donkere rotan stoel, heel erg uit die tijd. Maar die stoel vind ik dus niet weer prachtig (ik heb er een foto van dat ik erin zit als peuter) en die zou ik zo hier in mijn huiskamer willen.

Ik wil al een tijdje een oude stoel bekleden met gele wollen bekleding, kan de juiste kleur en stof alleen nergens vinden.

Ik ben niet zo'n hele retro fan maar een enkel stuk vind ik heel erg mooi.

Hier ook fout?

Grenen meubels en kamerplanten. Vooral dat laatste is helemaal uit krijg ik wel eens te horen. Nou jammer dan, ik vind ze erg leuk.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

23-09-2012 om 13:28

Och jee!

Zijn kamerplanten ook al uit tegenwoordig...?

Het komt nooit meer goed hier, dat is me nu wel duidelijk!

Vic

Vic

23-09-2012 om 13:32

Oud

Ik heb sinds gisteren twee kastjes en een stoel staan die van mijn oma zijn geweest. Een kastje uit ca. 1920, dat hier en daar wel wat gerepareerd moet worden, en een uit 1970, door mijn ouders gekocht toen ze gingen trouwen. De stoel (omstreeks 1960) is eigenlijk best lelijk, houten stoel met losse stoffen kussens (lichtbruin), maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om naar de vuilstort te laten brengen. Dus ik kijk het maar even aan, of ik er nog aan ga wennen.

Guinevere

Guinevere

23-09-2012 om 13:38

En ik

En ik heb, omdat ik toch het huis moest opruimen (nou ja, in 365 keer), van de gelegenheid gebruik gemaakt om een "nieuw" servies te kopen. Van marktplaats, rrrrrrrreeeeeeeeeeettttttttttttttttrrrro 70's! Jammer dat het niet in de vaatwasser kan, dan verdwijnt de hippe bloemprint, die ligt zo te zien óp het glazuur en niet er onder.
Ik ben gek op oude troep in huis, althans gedeeltelijk . Iedereen dezelfde spullen, wat zou dat saai zijn. Alle interieurtjes van IKEA, hoewel ik helemaal niet vies ben van een aantal IKEA-basics.

Geen kamerplanten?

Ik vind het juist zo gezellig. Zelfs met mijn bruine vingers probeer ik er toch altijd een stel in leven te houden, hier in de woonkamer. Ben ik even retro...

Vic

Vic

23-09-2012 om 14:21

Kamerplanten

Dan gaat het natuurlijk alleen over vingerplanten, Yucca's en van die citroengeraniums die vroeger in klaslokalen stonden?

*kijkt naar d'r citroengeraniums*

Ik moet toch érgens achter zitten? Maar die bonte begonia is ook nog altijd leuk. Ze zijn zo lief, die plantjes, dat ze zomaar in leven blijven bij mij.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

23-09-2012 om 15:36

Plantjes

Wie herinnert zich nog het "erwtenplantje" en het chinese lantaarnplantje? Ik kan ze nergens meer krijgen.
Of "broedplantjes", met hele kleine miniblaadjes langs het volwassen blad die je weer kan planten? Die hadden we op school (want niet kapot te knuppelen).
En een bepaalde hangplant die de naam rhaphidophora heeft (opgezocht in Het Grote Tuin- & Kamerplantenboek van Rob Herwig, uitgave 1986), waar ik enkele jaren geleden een stekje van heb gekregen omdat die ook nergens meer te krijgen is.
In datzelfde boek vond ik de saxifraga stolonifera, met lange draden waaraan babyplantjes groeien. Ook al zo'n jaren zeventig/tachtigplant (heb ik ook dankzij een stek gekregen).
En terwijl ik dat boek doorblader vind ik ook de setcreasea purpurea en de tradescantie blossfeldiana. Ook al zo'n "oh-ja-plant", google er maar eens op

Over citroengeraniums gesproken... Ik weet dat er ook geurende geraniums met andere luchtjes zijn. Rozen, peper, munt, zelfs chocola. Nergens meer te krijgen. Die citroengeranium is ook een tijdje weg geweest, maar afgelopen zomer kon ik er opeens weer makkelijk aankomen.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

23-09-2012 om 15:37

Guinevere

Bestaat er niet ergens een verzamelcluppie voor vintage Ikeameubels? Ben wel benieuwd naar oude Ikeagidsen van < 2000 of zo!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.