Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lys Lionne

Lys Lionne

16-10-2008 om 23:58

Frogers in de bijstand

Iemand het programma gezien? Ik vind het zelf wel 'aardig' om te volgen en als ik er wat bespaartips vandaan kan halen is dat helemaal super. Maar ik vraag me eigenlijk af wat mensen voor wie dit de dagelijkse realiteit van dit programma vinden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

03-11-2008 om 22:21

Nasha

Hoewel het zeker de insteek is van de Frogers om de voedselbank hiermee te helpen, durf ik niet te zeggen of hij de helft van de bus zèlf betaalt, of de productiemaatschappij...
Jesse

Nasha the first

Nasha the first

03-11-2008 om 22:36

Ok ok

daar heb je gelijk in....

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2008 om 00:55

Honden

Roken is iets wat je achterwege kunt laten. Moeilijk? Ja ongetwijfeld, maar de kreet 'de enige luxe' daar kan ik in dit opzicht niet zoveel mee.
Als je alleen bent en in je eentje afhankelijk bent van het geld wat maandelijks overblijft voor eten en 'luxe' moet je het allemaal lekker zelf weten. Wil je roken en een maaltijd overslaan? Niet gezond, maar je hebt alleen jezelf ermee. Als je een gezin hebt moet het gezin voorgaan op sigaretten. Het welzijn van het gezin is je luxe.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2008 om 01:19

Ach ja de honden

Ik had eerst ook iets over huisdieren geschreven maar weer weggeknipt. Als een bijstandsgezin een hond heeft betekent dat een 'mond' extra. Een huisdier hoeft hij het niet beter te hebben. Als het er op neerkomt dat de hond te eten heeft en het baasje niet moet de hond weg. Het moet wel realistisch blijven. En dat zeg ik vanuit mijn liefde voor huisdieren.

Nasha the first

Nasha the first

04-11-2008 om 14:03

De honden....

tja, ik vind het ook wel hard hoor, je hebt geen geld, dus doe je honden maar weg....Persoonlijk snap ik best dat je zelf je eten uit je mond spaart voor je beesten, als dat alles is wat je nog hebt.....

Nasha the first

Nasha the first

04-11-2008 om 14:04

Overigens....

als je gewoon blikken bij de Lidl of Aldi haalt dan is dat misschien nog wel goedkoper dan roken.....

Polly Shearman

Polly Shearman

04-11-2008 om 15:06

En je hebt

hele goedkope shag. Dus geen merk. Kijk van nelle ofzo is gewoon duur maar bij de aldi en lidl en melkboer ( vroeger) heb je heel goedkopen shag, als je daar een aardappelschil in legt blijft het nog best lang goed.
Ja ik heb het in mijn studenten tijd ook gerookt.

Nasha the first

Nasha the first

04-11-2008 om 16:11

Ook gerookt...

en ik denk toch dat ik eerder zou stoppen met roken dan mijn beesten wegdoen....(maar nu ben ik vrij makkelijk gestopt hoor....weet dat niet iedereen dat gegeven is....)

Lys Lionne

Lys Lionne

04-11-2008 om 23:34

Ook hoor

Ik heb gerookt als een schoorsteen en weet dus hoe ontzettend moeilijk het is om te stoppen als je echt verslaafd bent. Trouwens, mijn eet-verslaving heb ik helaas nog steeds niet altijd onder controle, mijn verwondering is dus geen veroordelen over haar wel of niet kunnen/willen stoppen met roken. En uiteraard weet ik niet of deze vrouw zelf tabak koopt of dat zij af en toe wat toegestoken krijgt, dat zou natuurlijk ook best kunnen.
Trouwens, ook shag van een goedkoop merk kost je al snel 3 à 4 euro, en dat blijft best heel veel als je maar 20 euro per week te besteden hebt!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2008 om 00:57

Vreselijk

Het lijkt me zo vreselijk om je huisdieren weg te moeten doen omdat je de kosten gewoon niet meer kunt betalen. Het is echt het laatste wat ik zou doen. Fladderbeestje, dit onderwerp is voor mij een poosje vrij actueel geweest, zelfs ook de vraag hoe het met mijn kinderen moest als we geen huis meer hadden. Gek word je ervan. En vanuit die ervaring zeg ik dat er toch ook een ondergrens moet zijn waar je niet onder moet gaan zitten. Hongerlijden, écht hongerlijden, terwijl de hond gezond en rond is gaat te ver.

Huis waar frogers wonen niet zo groot...

Het Huis waar de frogers een maand in wonen is niet zo groot,

Het is in een wijk waar veel van dit soort huisjes zijn (ik heb er ook gewoont, om de hoek) de tuinen zijn erg groot daar de huisjes aan de rand van Hilversum staan bij de hei..maar het zijn wel echt kleine huisjes. Er staan ook wat grotere (koop huizen) maar dit was echt een klein huurhuisje. Dus wat dat betreft klopt het wel een beetje.

Groetjes mamaloetje

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2008 om 17:33

Vanavond allemaal kijken!

Als het goed is komen vanavond de opnames die bij mijn werk zijn gemaakt!!!
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2008 om 22:40

1 sec of fame

Nou, ik ben ook in beeld geweest. Nu maar wachten tot GTST belt
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2008 om 01:26

Vind het echt een aardig programma

Ik kijk er met plezier naar. In zekere zin ben ik het met je eens Nikus, ze doen het toch maar. Maar het is wel belangrijk om naast wat zij laten zien te beseffen dat De Frogers een nogal positief beeld van een bijstandsgezin laat zien. In de praktijk van veel gezinnen zal geen enthousiaste oom tevoorschijn springen om op te passen. Waarom doet die oom dat in de serie? Omdat hij toch wel weet dat het eenmalig is. In een écht bijstandsgezin kun je wat lastiger de ene keer wel beloven dat je voor nop komt oppassen en de andere maand daar geen tijd voor hebben. Het is maar een voorbeeld. In het echt raken reserves op, in het echt zouden ze toch een abonnement op Digitenne moeten nemen, anders hebben ze geen tv meer.
Ze moeten nu nog twee weken met zo'n 135 euro rond zien te komen. Ik heb nu al medelijden met ze, maar ook hierin hebben ze toch ook meer mazzel dan de gemiddelde bijstands'trekker'. Die heeft geen baan waar eten aanwezig is, die heeft voor een speciale gelegenheid geen duur jurkje of kostuum.
Ik vind het een nobel streven van de Frogers om via dit programma een kijkje in 'bijstand Nederland' te geven, maar ik hoop dat mensen die ernaar kijken toch nog verder kijken dan dit en begrijpen dat dit een vrij rooskleurig beeld is van een leven in de bijstand.

Bastet

Bastet

11-11-2008 om 07:34

Andersom

Leuk lijkt het mij,als ze het na dit programma omdraaien.Een bijstandsgezin,wat een maand mag leven als de Frogertjes..)
Bastet

Wilma

Wilma

11-11-2008 om 11:22

Da's een goeie, bastet

Net zoals bij Groeten uit de Rimboe, dat er daarna een Groeten Terug is. En nu dus dit andersom. Briljánt idee!!

Groetjes, Wilma

Bastet

Bastet

12-11-2008 om 07:55

Pelle

Nee,hoezo?
Bastet

Nasha the first

Nasha the first

12-11-2008 om 13:49

En als ze dat dan doen...

doe dan dat mensje dat van 20 euro moet rondkomen, zodat ze ook eens een leuk maandje heeft ))

Wat stond er op teletekst Pelle?

Op teletekst stond

Precies dezelfde reactie: en straks een gezin een maandje met het inkomen van de Frogers laten rondkomen.
Groetjes, Isabel (ook fan van TT-pagina's 316/318)

Bastet

Bastet

12-11-2008 om 18:15

Aha

Nee,ik lees het weleens,maar die heb ik gemist.
Bastet

Wilma

Wilma

14-11-2008 om 15:53

Mobieltje

Even los van of het goed is dat ze dit doen of niet.

Natasja loopt wel heel vaak te bellen met d'r mobieltje, zou dat bij "echte" bijstandsgezinnen ook zo gaan, dat lijkt me toch sterk? Of dan een mobieltje omdat een vaste telefoonlijn te duur is, maar dan ga je toch niet bijvoorbeeld je man bellen omdat hij droge was buiten heeft opgehangen ??

En die 'stiefdochter', de dochter van René uit een eerder huwelijk als ik 't goed heb, die dan een feestwinkel heeft, zodat je een kinderfeestje wat makkelijker leuk kan aankleden. Tja, net als die galajurk die een vriendin meteen kwam brengen, heb ik daar mijn twijfels over, veel gezinnen hebben niet zulke kennissen of familie.

Máár goed, ze doet 't toch maar.

Groetjes, Wilma (dat gezin met die vier kinderen mag van mij ook wel in René's huis een maandje, om te voelen hoe 't is om zo te leven)

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2008 om 02:17

Wilma

Wij hebben toen we in de bijstand e.d. zaten ook een abonnement op mobiele telefonie genomen, juist om de kosten overzichtelijk te houden. Met twee telefoons zaten we nog steeds onder de kosten zoals we bij KPN gewend waren. Het is de kunst om binnen je belminuten te blijven uiteraard.

Jesse_1

Jesse_1

15-11-2008 om 17:55

Wat wilma dacht, dacht ik ook

Dat ze een mobieltje heeft omdat het goedkoper is dan vast, dat geloof ik meteen. Maar ze gaat dus bellen over helemaal NIETS, dat is toch echt zonde van je geld!
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2008 om 01:44

't zijn net gewone mensen

en die bellen wel eens over zaken die niet meteen van levensbelang zijn.
Ik weet uit werkervaring dat mensen soms behoorlijk in de problemen kunnen komen door verkeerd belgedrag. Dan gaat het meestal om bellen naar 0906 nummers en 06 nummers. Het is dus wel zaak dat je verstandig met je telefoon omgaat als je weinig geld hebt, maar als je keurig binnen je belminuten blijft gaat het niemand iets aan of de inhoud van de gesprekken voor een ánder van belang lijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2008 om 01:48

Foute zin

de laatste zin moet zijn 'gaat het niemand iets aan of de inhoud van de gesprekken van enig belang is'.

Nasha the first

Nasha the first

16-11-2008 om 12:17

Voorzover ik het kan zien

laten ze JUIST zien dat het helemaal niet zo makkelijk is, dat je geld sneller op is dan je zou denken, en zeker als je zoals hen gewend bent het makkelijk uit te geven! Want juist die mensen die van heel veel inkomen in zo'n situatie komen zullen het moeilijk hebben in het begin. In die zin denk ik dat het juist goed is dat ze dit gedaan hebben....

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het voor de mensen die al langer in de bijstand zitten makkelijk zou zijn!

Jesse_1

Jesse_1

16-11-2008 om 14:29

Laten zien waar het om gaat

Ze willen laten zien dat het niet makkelijk is om rond te komen van weinig geld.
Dan vind ik het voorbeeld van het mobieltje JUIST mooi om te laten zien (al dan niet geënsceneerd): "O, ik zou René wel even willen bellen om deze grap te vertellen, maar ik moet om mijn beperkte hoeveelheid belminuten denken. Dus die bewaar ik maar voor een betere gelegenheid" oid.
Nikus, heb jij de aflevering gezien?
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2008 om 00:48

Het is geen les

Het is toch geen les in 'zo hoor je het te doen'? Het gaat m.i. zuiver om het idee dat een gezin wat niet gewend is aan de bijstand zich door het zelf te doen leert in te leven in hoe moeilijk het is om rond te komen. Het nadeel van de serie is dat we waarschijnlijk niet te zien krijgen hoe hoog de telefoonrekening is. Dat blijft het minpuntje van de serie. In het echt gaat het leven door na zo'n maand. Ik heb het ook niet zo op die opdrachten, hoewel ik het wel leuk vond dat ze liet zien dat ze voor een habbekrats een gezellig middagje wist te organiseren.

Wilma

Wilma

17-11-2008 om 17:25

Ik vroeg 't me gewoon af

van dat mobiel bellen. Dus zonder dat ik erover oordeel of ze die maand in de bijstand gaan doen om te laten zien of ze wel goed uit kunnen komen (of juist niet).

Maar ik begrijp oa van Kaaskopje dat het soms juist handiger is om alleen maar een mobiel te hebben en daarmee te bellen, dat je dan juist weer goedkoper uit bent. Of heb ik het verkeerd?

En ja Pelle, dat dacht ik ook wel, die jongens vinden 't práchtig om op teevee te komen lijkt me!

Groetjes, Wilma

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2008 om 23:48

Actie linda

Linda de Mol gaat 14.000 pakketten uitzetten onder de "klanten" van de Voedselbank. Dat komt toch vást door de Frogertjes. de Voedselbank is hip.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.